Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderJenta som er gjenferd

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Linni
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Nov 2005 04:03
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fredrikstad

Jenta som er gjenferd

Innlegg av Linni »

Tenkte bare jeg skulle fortelle om noe jeg har opplevd, har aldri sett et gjenferd selv.. Men kusina mi på 25 har sett og opplevd utrolig masse gjennom livet. Men når jeg overnatta hos ho for ca en måned siden så skulle jeg legge datra hennes på 2 år i 2 etasje.. ho lå i senga si å venta på flaska, så lå jeg i senga til søstra hennes rett ved siden av. plutselig sa ho hvem er det(ho nakker ikke helt rent siden ho er så liten men jeg skjønner jo hva ho sier). ho så ut mot gulvet, jeg så jo ingenting å sa bare hva da? ho sa den jenta. :mozilla_surprised: gjentok det et par ganger før ho sovna men jeg tenkte ikke noe mer over det før jeg kom ned. da fortalte jeg det til kusina mi, som sa at ho hadde sett en liten jente når ho kom ut av dusjen.. det var ekkelt, etter det har jeg vært litt redd for å gå opp alene.. men vi satt våkne noen timer den kvelden, å hvert 5 min ca hørte vi tunge og ikke så tunge skritt som helt klart gikk i etasjen over, det lå jeg våken å hørte på fram til klokka 4 på nattaen, tror det nesten slutta da, men jeg bråvåkna et par ganger før det av kraftige dunk. og noen ganger hørte jeg noen gikk rett uti gangen der.. det er det skumleste jeg har opplevd, men nå har ho ommøblert der oppe å jeg har ikke hørt noe mer hvertfall.. men syns det er litt spennendes å, hva syns dere? :)
Antall ord: 284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Jenta som er gjenferd

Innlegg av BA. »

Jo, det var en spennende historie. :)

Min første tanke var imidlertid at barn har god fantasi. Det kan ha vært fantasien som slo til her. Hvem hørte lydene ovenfra, og fastslo at det var skritt dere hørte ovenfra? Som jeg har vist i en annen tråd, er det fort gjort å ta feil med slike lyder. Lydene sammenlignes med lyder man kjenner fra før, og man tror man vet hva slags lyder det er snakk om. I ettertid kan man ikke finne ut av det, men man kan undesøke mens lydene holder på, og prøve å finne de naturlige forklaringene. :)
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Kan være forskjellige forklaringer på dette. Hva slags hus er det snakk om? I blokk eller leiligheter kan det være mange lyder.

Datteren så tydeligvis noe, men det var mens hun sov eller i det minste var trøtt. Da kan det være en drøm i bevisst tilstand. Man kan også høre lyder nå man er i det moduset. Et lite barn skjønner selvfølgelig ikke forskjellen.

Moren til barnet SÅ ei jente. Ja, det høres unektelig imponerende ut. Det samme gjelder for mennesker som har kontakt med hjelperne sine. Hvis man går slike hendelser i sømmene forsvinner troverdigheten radikalt. Ofte dreier kommunikasjone seg om "føleser man tar" inn. De følelsene tolker man som info fra åndeverden. I de tilfellene man ser hjelpere så er ikke det å se. En skrev nettopp på forumet at: Det er typisk at hjelpere forsvinner nå man ser direkte på dem. Det synes jeg er svakt. Da har man gjort seg opp en mening. Kusinen din kom ut av dusjen. Hun var sikkert våt i øynene og det kan resultere i forvrengt syn i et kort sekund. Hun kan da ha sett noe som ligner i et kort øyeblikk, senere har hjernen formet bildet littegrann og vips så var det ei jente.

Det kan ha vært som du sier, men først må man gå kraftig tilverks med undersøkelser.

Her om dagen oppleve jeg at klærne på toppen av hyllen over skrivebordet falt ned i ansiktet mitt mens jeg satt på daten. Jeg måtte gjenskape resultatet flere ganger før jeg fant ut om det kan ha vært noe eller om de bare falt ned naturlig. Fortsatt vet jeg ikke 100% fordi jeg er ikke bombesikker på nøyaktig hvor jeg satt og hvor langt frem jeg hadde hodet da klærne traff meg i panna. Variablene er så i grenseland at det er mulig at de falt ned av seg selv pga for høy haug med klær. De kan ha falt fordi jeg akkurat hadde satt meg ned og dunket borti skrivebordet. Klærne falt lengre enn det jeg klarte å gjenskape i testen etterpå, men jeg kunne ikke vite helt sikkert nøyaktig hvor stor haugen med klær var. Det var dama som hadde brettet dem sammen og hun bretter bedre enn meg, ergo de kan ha hatt en annen form. En annen ting er hvor hardt klærne traff. De kan bare ha streifet akkurat ansiktet, selv om det der og da kjentes ut som om jeg fikk alt i ansiktet. Hadde tøyet ligger 2 meter unna hadde det ikke vært en tvil, men når det er snakk om 0,5 meter og flere variabler, så kan man aldri finne svaret. Mange her inne ville tolket det som overnaturlig, spesielt siden det var i en setting som var litt morsom. Derfor er dette for meg et kanskje tilfellet, men vitenskape handler om viten, ikke kanskje.
Antall ord: 505

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

det er som sagt at barn har både fantasi og er ganske åpne for slike fenomener.. så jeg ville hverken ha nektet for at det var naturlig lyder eller faktisk en lita jenta som tusla rundt som et spøkelse....

var selv ved juletider hos en familie hvor vi satt og hadde koselig nede i stua, så begynte jeg å få en rar fornemmelse og begynte å kikke på gjestene som om jeg ante det var noen flere usynlige.. hvorpå jeg hørte lyder også fra andre etasje som om noen gikk der.. jeg spurte litt og så kom det frem at de faktisk hadde en gammel mann gående i huset som døde der.

det som var litt morsomt var at omlag halvparten hørte lydene mens halvparten av gjestene ikke hørte en dritt. jeg gikk selv opp til det rommet de sa han var mest aktiv i og begynte å få bilder som hadde med han å gjøre.. jeg spurte de to som bodde der og fortalte hva slags bilder jeg fikk.. hobby, hans kone som var mye syk før hun døde og bilen han hadde.. etc.. dette viste seg å stemme og jeg skjønte også hvorfor hver gang jeg var på besøk hos dem fikk frostgysninger og verket i beina.. av alle mulig steder!!

forøvrig et høflig og hyggelig gjenferd syntes jeg.. han bare passet på huset og lagde ikke noe tull.. men så er ikke jeg så mørkeredd av meg ;)
Antall ord: 250
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Linni
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Linni »

jeg lå å hørte på dem lydene i mange timer så vet at det ikke var noe annet. de bor i et hus.. ho har sett mange gjenferd så det var heller ikke noe innbilning. og siden datra så samme jenta som mora så er jo ikke det bare en drøm, det var før ho la seg ho så det..
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Linni skrev:jeg lå å hørte på dem lydene i mange timer så vet at det ikke var noe annet. de bor i et hus.. ho har sett mange gjenferd så det var heller ikke noe innbilning. og siden datra så samme jenta som mora så er jo ikke det bare en drøm, det var før ho la seg ho så det..
Hvis du bare ligger og hører på lydene, finner du ikke ut hva det er. Da vil du bare ligge og få bekreftet førsteinntrykket av lydene.

Hvordan vet du de så samme jenta? De snakket bare om en jente, og datteren kunne ikke gi noen beskrivelse, annet enn at det var en jente.

Den totale avvisning av naturlige årsaker gjør også sitt til at her tror jeg det er fantasien som spiller dere et puss.
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Linni
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Linni »

ja men du det var ingen andre jenter der så åssen kan det da være en normal forklaring på det?? og når det spøker så tror du jeg da tør å gå å se, var jo livredd.. vi gikk bort til trappa sammen engang og da ble det helt stille..
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Linni skrev:ja men du det var ingen andre jenter der så åssen kan det da være en normal forklaring på det?? og når det spøker så tror du jeg da tør å gå å se, var jo livredd.. vi gikk bort til trappa sammen engang og da ble det helt stille..
Det ser ut som at dere bygget opp deres eget spøkelse. Det var husets lyder dere hørte, men når dere ikke kontrollerte hva det var så har dere ingen mulighet til å finne det ut nå senere.

Ikke la meg ødelegge historien din, den er fin den, selv om den nok har helt naturlige årsaker.

Hvis du senere finner ut hva du hørte, vil du alltid kunne ha dette som et morsomt minne.
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Linni
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Linni »

javel hva med den jenta da? er det lissom noe som er bygd opp inni huset da mener du? å de lydene, jeg hørte jo at det var noen som gikk der, det var skritt og ikke vanlig knirking.. virker som du tror du vet alt. skjønner ikke hvorfor jeg la ut dette her, jeg har ikke så store fritids problemer at jeg dikter opp en historie, det er bare teit,.. men hva du tror på får være opp til deg..!
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Linni skrev:javel hva med den jenta da? er det lissom noe som er bygd opp inni huset da mener du? å de lydene, jeg hørte jo at det var noen som gikk der, det var skritt og ikke vanlig knirking.. virker som du tror du vet alt. skjønner ikke hvorfor jeg la ut dette her, jeg har ikke så store fritids problemer at jeg dikter opp en historie, det er bare teit,.. men hva du tror på får være opp til deg..!
Vi snakker om flere opplevelser her. De har ikke nødvendigvis noen sammenheng, og det med jenta har >wiz gitt en mulig forklaring på. Lydene er en annen opplevelse, og de kommer du aldri til å få visshet om. Jeg vet heller ikke hva det var, men jeg kan likevel forslå mulige årsaker til opplevelsen uten å tvile på at dere opplevde det dere sier.

Det er ingen grunn til å bli sint, vi tar deg og din opplevelse alvorlig, selv om vi ikke tror det har den samme årsaken som du ønsker å tro.
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Jeg tror det kan være en ånd fordi jeg er åpen for det, men erfaringsmessig så vet jeg at går man detaljert gjennom slike hendelser så vil man som oftest finne andre forklaringer som er minst eller mer troverdig og da ender vi opp med tro igjen.

Men de som har sett dette må vurdere sjøl. Det er verken min eller BA sin intensjon å påvirke andres tro. Det jeg iallefall prøver å påvirke er folks holdning til det paranormale og gi dem en lite pekepinn på hva man bør gjøre når man vurdere slike situasoner. Konklusjonen er fortsatt helt åpen.

Så kan jeg legge til at jeg pleier å dra det litt langt for å teste litt. Feks igår da noen på dette forum sa at de var 3 stk som SÅ at dørklinka gikk opp. Etter 2-3 spm fra meg ble det endret til at hun ene så og fortalte det til de andre. Dette kommer ikke av at folk lyver, men de er så sikre at de skriver det de tror de vet + litt misforståelser og dårlig formulerte setninger. Alt det til sammen kan gjøre en bagatell til en stor sak.
Antall ord: 205

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Linni
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Linni »

ja men det var jo noe helt annet for ho var ikke sikker. men jeg er 100% sikker på at noen gikk i 2 etasje for jeg lå å hørte på det i mange timer men hadde jeg gått opp for å sjekke så hadde det antakeligvis slutta når jeg var uti gangen.. for det har kusina mi prøvd, ho har opplevd det ofte. og ho har sett gjenferd+opplevd masse annet gjennom hele livet.. er ikke sinna jeg, sier bare det jeg har opplevd og hadde jeg ikke vært sikker så hadde jeg ikke skevet noe om det :mozilla_smile:
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kattøyne
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Feb 2006 21:22
18

Innlegg av Kattøyne »

BA skrev:
Linni skrev:jeg lå å hørte på dem lydene i mange timer så vet at det ikke var noe annet. de bor i et hus.. ho har sett mange gjenferd så det var heller ikke noe innbilning. og siden datra så samme jenta som mora så er jo ikke det bare en drøm, det var før ho la seg ho så det..
Hvis du bare ligger og hører på lydene, finner du ikke ut hva det er. Da vil du bare ligge og få bekreftet førsteinntrykket av lydene.

Hvordan vet du de så samme jenta? De snakket bare om en jente, og datteren kunne ikke gi noen beskrivelse, annet enn at det var en jente.

Den totale avvisning av naturlige årsaker gjør også sitt til at her tror jeg det er fantasien som spiller dere et puss.
skjønner dere ikke at det er noe mere en bare oss eller... men kan skjøne det på en måte det må oppleves for å trus på..
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Linni
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Linni »

Det er bra noen skjønner at det er noe annet enn en normal forklaring.. :)
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links