Hallo godtfolk
Jeg sitter nattevakt på et bygg og her har det egentlig skjedd en god del snodige ting mens jeg har jobbet her siden i mai.
Det er i grunn tre steder på bygget, to inne og et ute, som jeg har merket at det er noe annerledes. I natt kom den siste hendelsen i en rekke andre. Jeg gikk min vante runde litt etter klokka et på natta. Jeg gikk langs en lang korridor med kontorer på begge sider. På de fleste av dem er skjermene skrudd av, på noen er skjermbeskytteren på, mens på den ene plafret det et Word-dokument opp. Jeg gikk inn på kontoret, der var det ingen, men musepekeren beveget seg over skjermen, og skroller nedover på dokumentet. Opp og ned, opp og ned, opp og ned... Datamusen lå stille og rolig, mens pekeren på skjermen beveget seg.
Jeg tenkte ikke mer over det, tenkte kanskje det var en litt snodig skjermbeskytter eller noe. Vi har jo ikke lov til å røre noe, så jeg unnlot å sjekke hva som skjedde hvis jeg selv begynte å flytte på pekeren. Ved neste runde hadde skjermbeskytteren kommet på.
Nå er ikke jeg noe utpreget IT-geni, men kan dette ha vært en person som satt hjemme og som hadde koblet seg opp på nettverket og på en eller annen måte fjernstyrte arbeidsmaskinen? Jeg vet at det er noe som heter fjernhjelp på Windows XP som lar andre, via et nettverk, styre det som skjer på maskinen din, men litt merkelig om en fyr sitter hjemme og skroller opp og ned konstant på et dokument midt på natta også...
Og ettersom dette ikke er den første merkelige hendelsen, så tenkte jeg kanskje det var et spøkelse som var veldig nysgjerrig eller noe. Jeg lo i hvert fall godt når jeg tenkte på at det kanskje var en gammel mann som døde for flere år siden som lurte på hva i all verden denne kassa var for noe
Andre ting som jeg kan nevne er at ei lampe brått falt ned fra taket uten videre mens jeg var i en hall. Lyset slo seg av helt av seg selv den ene gangen i en annet hall, og det merkelige er at jeg tenkte for meg selv at "nå går vel lyset av når jeg setter det på". Det gjorde det ikke, det gikk av fem sekunder etterpå, skjønte ikke stort da nei, bekmørkt ble det i hvert fall.
Alt dette kan sikkert skje også, men det er litt verre å bortforklare den lille gutten jeg så ved den ene porten midt på natta. Jeg måtte nemlig fikse en port for å komme meg ut av et uteområde. Mens jeg stod der og fiklet med denne, så merket jeg at det stod noen ved siden av meg i øyekroken. Jeg snudde meg og der stod det jammen meg en liten guttunge i pysjen sin, med armene på kryss rundt en bamse. Han gadd ikke bryr seg nevneverdig om meg, men stirret tomt og trist rett frem før han "fadet" ut. Jeg tenkte først "hva i all verden gjør den ungen ut nå, så sent?" Så tenkte jeg at han ikke kunne kommet seg inn på området på egenhånd, og før jeg rakk å si et ord var han vekk.
Jeg ristet det av meg og tenkte at jeg sikkert hadde jobbet for mye. Men like etterpå dukket han opp igjen, stirret rett frem, før han igjen forsvant.
Det har også vært et rom hvor det på den første runden var ryddig, på den andre rundne lå to dokumentholdere på gulvet. Disse plukket jeg opp, men fant ikke noe naturlig sted de kunne ha ramlet ned fra. De må ha kommet fra et annet sted. Og neste dag fikk jeg høre at det hadde vært et veldig rot der når de første på morgenen kom inn der. Ingen alarmer utløst, ingen alarmer deaktivert. Merkelige greier.
Det har skjedd en rekke andre småting som jeg heller ikke klarer å forklare logisk. Jeg syns i grunn dette er spennende, ettersom jeg jo fra før har bodd i et spøkelseshus over lengre tid uten å finne det skremmende, bare fascinerende.
Men hva tror dere, spøker det her jeg jobber? Kan vel egentlig ikke komme med noen detaljerte greier utover dette, dette har litt med ting og tang når man er vekter...
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Spøkelser med sansen for datamaskiner & andre merkelig t
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 29 Nov 2005 10:00
- 19
Spøkelser med sansen for datamaskiner & andre merkelig t
Antall ord: 754
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 04 Jan 2005 13:56
- 19
- Kjønn (valgfri): Jente :)
- Lokalisering: Porsgrunn
- Blitt takket: 1 gang
Hei Steinas:-)
Det høres ut som det er en eller flere spøkefugler på jobben din *smiler*
Det hadde vært morro å vært der å opplevd litt.. En skeptiker vil nok påstå at det er en rekke tilfeldigheter,å det må de få tro.. Jeg tror at du har selskap på jobb.. Å det er jo sikkert bare spennende *S* Det er jo ingenting å være redd for, å slik jeg forstår på deg, så er du heller ikke det.. Jeg får litt vondt av den stakkars lille gutten som går rundt der alene med bamsen sin da.. Huff, stakkars Men det er vel noen som er med ham.. Om du ser han igjen får du prøve å snakke til han Fortell han at han må gå inn i lyset kanskje.. Vet du hva som har vært på det området før ? Det kan jo ikke ha vært så altfor mange år siden det har vært noe annet da.. Hvor mange år har bamser eksistert lissom.. Iallefall ikke over 100 år.. Tror jeg da..
Utrolig spennende lesning! Tusen takk for at du deler det med oss
Det høres ut som det er en eller flere spøkefugler på jobben din *smiler*
Det hadde vært morro å vært der å opplevd litt.. En skeptiker vil nok påstå at det er en rekke tilfeldigheter,å det må de få tro.. Jeg tror at du har selskap på jobb.. Å det er jo sikkert bare spennende *S* Det er jo ingenting å være redd for, å slik jeg forstår på deg, så er du heller ikke det.. Jeg får litt vondt av den stakkars lille gutten som går rundt der alene med bamsen sin da.. Huff, stakkars Men det er vel noen som er med ham.. Om du ser han igjen får du prøve å snakke til han Fortell han at han må gå inn i lyset kanskje.. Vet du hva som har vært på det området før ? Det kan jo ikke ha vært så altfor mange år siden det har vært noe annet da.. Hvor mange år har bamser eksistert lissom.. Iallefall ikke over 100 år.. Tror jeg da..
Utrolig spennende lesning! Tusen takk for at du deler det med oss
Antall ord: 193
Hide post links |
-
Verifisert
- Nybegynner
- Startet: 07 Jan 2006 21:19
- 18
- Kjønn (valgfri): Dame
- Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
- Har takket: 49 ganger
- Blitt takket: 50 ganger
Re: Spøkelser med sansen for datamaskiner & andre merkel
Heisann.
På meg virker det som du har noen energier sammen med deg om natten, ja.
Når det gjelder den første episoden så kan den forklares med fjernstyring. Det er ikke usannsynlig at jobben din har et nettverk og maskiner i nettverk kan fjernstyres av de som er autoriserte til det. Det ser helt sykt ut, egentlig ganske morsomt. Et "ankepunkt" at dette skjer midt på natten selvsagt, men når man kjenner IT-folk, så er i grunnen heller ikke det så usannsynlig
Men det trenger ikke å være fjernstyring, det er bare en mulighet.
Lamper kan forsåvidt også godt dette ned fra taket av seg selv, men det er jo mere sjelden at de skrur seg av og på av seg selv uten at noen (på dagtid) vil sjekke ut om det er noe gærn't med det elektriske.
En liten gutteskygge kan forsåvidt også dukke opp helt av seg selv , men der er det mer akseptabelt at det ligger noen andre energier bak. Hvis du ikke synes det er ubehagelig, og du ikke føler det truende trenger du ikke å gjøre noe. Men skulle du derimot ønske å gjøre noe kan du begynne med å "ta en prat" med gutten. Vær litt forsiktig i starten hvis du ikke har gjort det tidligere, evt. få med deg noen som har litt erfaring i det.
Lykke til! :mozilla_cool:
På meg virker det som du har noen energier sammen med deg om natten, ja.
Når det gjelder den første episoden så kan den forklares med fjernstyring. Det er ikke usannsynlig at jobben din har et nettverk og maskiner i nettverk kan fjernstyres av de som er autoriserte til det. Det ser helt sykt ut, egentlig ganske morsomt. Et "ankepunkt" at dette skjer midt på natten selvsagt, men når man kjenner IT-folk, så er i grunnen heller ikke det så usannsynlig
Men det trenger ikke å være fjernstyring, det er bare en mulighet.
Lamper kan forsåvidt også godt dette ned fra taket av seg selv, men det er jo mere sjelden at de skrur seg av og på av seg selv uten at noen (på dagtid) vil sjekke ut om det er noe gærn't med det elektriske.
En liten gutteskygge kan forsåvidt også dukke opp helt av seg selv , men der er det mer akseptabelt at det ligger noen andre energier bak. Hvis du ikke synes det er ubehagelig, og du ikke føler det truende trenger du ikke å gjøre noe. Men skulle du derimot ønske å gjøre noe kan du begynne med å "ta en prat" med gutten. Vær litt forsiktig i starten hvis du ikke har gjort det tidligere, evt. få med deg noen som har litt erfaring i det.
Lykke til! :mozilla_cool:
Antall ord: 236
Peace and love, Honey, Peace and love
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Nov 2005 03:14
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo, Helsfyr
Hei Steinas.
Jeg jobber som vekter selv og sitter mye nattevakt rundt omkring i gamle bygg i oslo. Har opplevd en del underfunderlige ting selv, men ikke som jeg kan klassifisere som paranormalt.
Når det gjelder denne pc`en som beveget seg burde du ta opp det med sikkerhetsansvarlig på bedriften. Det viser at du er oppmerksom.
Dette med lys som slår seg av er jeg mye borte i. Det som ofte er grunnen er at lyset er programmert til å skru seg av. For eksempel her jeg sitter nå så skrur det seg av hver 2 time etter klokken 16. (Intervallene varierer ifra bedrift til bedrift) Mange bedrifter har slike systemer for at de skal spare strøm.
Derimot det med gutten du så har jeg vanskelig for å kunne forklare:)
Jeg jobber som vekter selv og sitter mye nattevakt rundt omkring i gamle bygg i oslo. Har opplevd en del underfunderlige ting selv, men ikke som jeg kan klassifisere som paranormalt.
Når det gjelder denne pc`en som beveget seg burde du ta opp det med sikkerhetsansvarlig på bedriften. Det viser at du er oppmerksom.
Dette med lys som slår seg av er jeg mye borte i. Det som ofte er grunnen er at lyset er programmert til å skru seg av. For eksempel her jeg sitter nå så skrur det seg av hver 2 time etter klokken 16. (Intervallene varierer ifra bedrift til bedrift) Mange bedrifter har slike systemer for at de skal spare strøm.
Derimot det med gutten du så har jeg vanskelig for å kunne forklare:)
Antall ord: 132
Life is cruel, why should the afterlife be any different?
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 29 Nov 2005 10:00
- 19
Heisann og takker for gode svar. Snakket med en kompis nå, og han ga kanskje et godt svar. Dette kunne kanskje vært hacking av maskinen? For bedriften jeg jobber hos driver innen oljebransjen, så det er jo ikke unaturlig at slike bedrifter blir hacket i så måte...
Og det kan jo skje like mye på natten som på dagtid, folk hacker jo fra alle steder i verden.
Når det gjelder den guttungen, så var ikke dette bare en skygge, jeg så han helt tydelig og trodde i sekundene før han forsvant at det stod en lys levende guttunge ved siden av meg. Det som gjør meg litt nysgjerrig er at denne pjokken så ut til å være fra nyere tid. Altså, mulig min fantasi gikk litt spinn etter at jeg så han, men jeg fikk liksom en anelse om at det hadde skjedd han noe på begynnelsen av 1990-tallet, 1991 eller noe. Og det kan egentlig passe bra med antrekket også. Han hadde på seg en lyseblå pysj, og bamsen var en vanlig brun teddybjørn.
Han så med andre ikke ut som han var fra hundre år tilbake. Er litt usikker på alderen, den kunne i grunn være alt fra 6 år og oppover til 10-11 år. Syns i grunn alle unger ser like ut, og det er ikke akkurat det første jeg grublet over når jeg så han. Lurte i grunn mest på hvorfor han ikke var til sengs for lenge siden, hvordan han hadde kommet seg inn på det lukkede området og om han kanskje gikk i søvne eller noe
Når det gjelder lampen som skrudde seg av, så er de ikke tidsstyrt. De kan stå på hele natta om de ikke blir skrudd av. Jeg gikk runden der midt på natta, skrudde på lyset og det gikk fem sekunder etterpå, ikke var det pærene som gikk heller.
Nå har dette med lys skjedd før, men det var i "spøkelseshuset" jeg bodde i før. Da lå jeg i sengen og hadde lagt meg for kvelden og lyset var slått av. Plutselig sier det klikk og lyset går på. Ingen hadde vært inne på rommet å skrudde det på, det ville jeg ha merket, døra var igjen. Ei heller var det mulig å sette bryteren på midten slik at den kunne slått seg på av seg selv på den måten. Noen må fysisk ha vært og trykket på knappen... Men det er jo en helt annen historie...
Og det kan jo skje like mye på natten som på dagtid, folk hacker jo fra alle steder i verden.
Når det gjelder den guttungen, så var ikke dette bare en skygge, jeg så han helt tydelig og trodde i sekundene før han forsvant at det stod en lys levende guttunge ved siden av meg. Det som gjør meg litt nysgjerrig er at denne pjokken så ut til å være fra nyere tid. Altså, mulig min fantasi gikk litt spinn etter at jeg så han, men jeg fikk liksom en anelse om at det hadde skjedd han noe på begynnelsen av 1990-tallet, 1991 eller noe. Og det kan egentlig passe bra med antrekket også. Han hadde på seg en lyseblå pysj, og bamsen var en vanlig brun teddybjørn.
Han så med andre ikke ut som han var fra hundre år tilbake. Er litt usikker på alderen, den kunne i grunn være alt fra 6 år og oppover til 10-11 år. Syns i grunn alle unger ser like ut, og det er ikke akkurat det første jeg grublet over når jeg så han. Lurte i grunn mest på hvorfor han ikke var til sengs for lenge siden, hvordan han hadde kommet seg inn på det lukkede området og om han kanskje gikk i søvne eller noe
Når det gjelder lampen som skrudde seg av, så er de ikke tidsstyrt. De kan stå på hele natta om de ikke blir skrudd av. Jeg gikk runden der midt på natta, skrudde på lyset og det gikk fem sekunder etterpå, ikke var det pærene som gikk heller.
Nå har dette med lys skjedd før, men det var i "spøkelseshuset" jeg bodde i før. Da lå jeg i sengen og hadde lagt meg for kvelden og lyset var slått av. Plutselig sier det klikk og lyset går på. Ingen hadde vært inne på rommet å skrudde det på, det ville jeg ha merket, døra var igjen. Ei heller var det mulig å sette bryteren på midten slik at den kunne slått seg på av seg selv på den måten. Noen må fysisk ha vært og trykket på knappen... Men det er jo en helt annen historie...
Antall ord: 431
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Nov 2005 03:14
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo, Helsfyr
Derfor jeg mente du skulle ta det opp med sikkerhetsansvarlig.Steinas skrev:Heisann og takker for gode svar. Snakket med en kompis nå, og han ga kanskje et godt svar. Dette kunne kanskje vært hacking av maskinen? For bedriften jeg jobber hos driver innen oljebransjen, så det er jo ikke unaturlig at slike bedrifter blir hacket i så måte...
En annen ting som jeg også har vært borte i når det gjelder det med lys, er at jeg tror jeg er alene i ett bygg, skrur så på eller av lyset, så kommer det på igjen eller skrues av noen sekunder etter. Dette har ofte vist seg være pga. at det har vært andre i bygget, som også prøver å skru av\på lyset men fra en annen bryter:) Så da har vi stått å skrudd lyset av og på om hverandre:)
Antall ord: 148
Life is cruel, why should the afterlife be any different?
Hide post links |