Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenLucid dreaming

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Overlord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 43
Startet: 15 Sep 2004 14:09
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Lucid dreaming

Innlegg av Overlord »

Når man drømmer og er fullstendig klar over det, er det mange av dere som har opplevd det? :-)

Kan en sånn drøm forveksles med noe "paranormalt" ?
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
skytte
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 167
Startet: 01 Jun 2005 02:13
18

Innlegg av skytte »

Veldig ofte jeg er bevisst i drømme..at jeg tenker som i våken tilstand å observerer hva som skjer i drømme..å vet jeg drømmer..Ikke bare da jeg sover lett.Det er faktisk noe jeg har trent meg opp til..Om det er noe paranormalt over det!!?Hva mener du?Jeg tror at mange drømmer er bare inntrykk som kommer etter en dag osv.Også drømmer som er mer avansert som så..er en virkelighet i andre dimensjoner...Det er noe jeg tror iallefall.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Har opplevd det ja, men ikke sånn at jeg har hatt fullstendig kontroll og jeg våknet temmelig raskt. Det skal visst være fullt mulig å trene seg opp til å ha slike drømmer ofte(re).. www.dreamviews.com < en side som omhandler lucid dreaming og i tillegg har et eget forum der alt handler om LD ;)
Antall ord: 58
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Dansende Leah
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 53
Startet: 05 Aug 2005 22:11
18

Innlegg av Dansende Leah »

Ja jeg har hatt slike drømmer flere ganger, det er kjempe spennende! Noen ganger er jeg ute å flyr og kan selv bestemme hvilken retning, hvor jeg skal lande osv.. Noen ganger ser jeg mange hus, flyr ned dit og banker på for å se hvem som åpner slik at jeg kan prate med dem. Andre ganger er jeg kanskje inne i et hus med mange rom, da syntes jeg det er veldig gøy å undersøke hva som er bak hver dør, og evt stille de personene jeg treffer, diverse spørsmål. Lucid dreams er absolutt de gøyeste drømmene!:)

:mozilla_laughing:
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Tachiko

Innlegg av Tachiko »

Når jeg har slike drømmer handler det som regel om slanger, enda jeg ikke har noe forhold til dem til vanlig!
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Huff... når jeg har vært på fylla, så skjer det bestandig noe merkelig når jeg skal sove... Jeg er liksom våken, samtidig som jeg drømmer... Det er helt merkelig, jeg gjennopplever deler av kvelden... Jeg er våken, men alikvel drømmer jeg... Det er en sinnsyk følelse, men det er kun når jeg har alkohol i kroppen.. Skjønner ikke helt hva som skjer jeg..

Kontrollering av drømmer skjer en gang inni mellom... Den dere teorien om å klype seg i armen for å se om man er våken funker dårlig... For det gjør nemmelig vondt i drømmeland også!!
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
lost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 113
Startet: 25 Apr 2005 17:18
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: vestfold

Innlegg av lost »

Skjedd også meg noe merkelig i fylla. Ikke at jeg mistenker det for å være altfor paranormalt.
Jeg kom hjem fra fylla ei natt, alle andre huset lå og sov. Først la jeg meg i senga mi, så våkner jeg like etter å kaster opp utover gulvet :mozilla_oops: Så går jeg inn på doen for å finne noe å dra det oppi ei bøtte med, helt wasta:P Så plutselig møter jeg fadern midt i mellom kjellerstua hvor jeg sover og doen, hvor han står og forteller meg hvor skuffa han var over at jeg var så full.

Neste dag så skulle jeg unnskylde meg siden jeg kastet opp utover gulvet, mamma og pappa blir litt overraska. Jeg spurte om hvorfor de ble overraska, for fadern hadde jo vært nede å prata med meg den natta, men i følge han selv så sov han hele den natta.
Farlig fyll :mozilla_tongue:
Antall ord: 152
If I wanted to have an easy job... I would have stayed at Porto - beautiful blue chair, the Uefa Champions League trophy, God, and after God, me. - Josè Mourinho

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Skjedde meg ofte da jeg var liten. Jeg pleide og gå å robbe sjokoladebutikker :mozilla_cool:
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Lucid dreaming

Innlegg av ludoburgero »

Overlord skrev:Når man drømmer og er fullstendig klar over det, er det mange av dere som har opplevd det? :-)

Kan en sånn drøm forveksles med noe "paranormalt" ?
Ja, jøss! Dem har jeg hatt en del av. Før var jeg egentlig mer engasjert, nå husker jeg så sjeldent det jeg drømmer og plages ikke av mareritt lengre ("fryktløs") :mozilla_tongue: så nå føler jeg ikke at jeg trenger å styre drømmene lengre. Jeg elsker å drømme uansett hva det er.
Drømmer er min andre virkelighet.

Når det kommer til spørsmålet ditt, så tror jeg ikke det kan klassifiseres som "paranormalt", da det sikkert er å finne en logisk vitenskapelig forklaring på det (psykologisk). Men en ting som faktisk er fascinerende er at når du drømmer (befinner deg i REM fasen, med andre ord), så er du på det mest ubevisste... og det å bli bevisst på at man faktisk drømmer midt i den fasen der er jo en stor selvmotsigelse... så JA, for meg er det ganske heftig. Det finnes guider ute på nettet, noen er selvsagt mer seriøse enn andre, som gir deg instrukser og tips for hvordan du kan trene opp sinnet ditt til å ha lucide drømmer akkurat når du føler for det.
En metode som jeg selv er kjent med, som jeg selv har prøvd ut er som følger:
1. Sett ei vekkerklokke klar ved senga
2. Sov i mellom 4-5 timer, vekkerklokka sørger for dette ;)
3. Stå opp, GJØR noe i en tre kvarters tid, men ikke våkne helt heller, bare ikke ligg i senga våken og sånt... fysisk stå opp
4. Legg deg igjen
5. Du vil sannsynligvis drømme, lucide drømmer, full kontroll dersom du ønsker det

De som ikke har prøvd det, vil nok likevel kjenne seg igjen i de stundene de har våknet en time eller to før de skal på skolen eller jobb, ligget litt våken, sovnet igjen... og hva har skjedd? Bare innrøm det: du har som regel drømt rett før du våkner av vekkerklokka? ;)
Antall ord: 368
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Overlord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 43
Startet: 15 Sep 2004 14:09
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Overlord »

Hvorfor er man redd/føler frykt selv om man vet at man drømmer? Hvis jeg har mareritt og lucide drømmer så er jeg fortsatt redd for det jeg møter i drømmen. Bruker som oftest å ta selvmord i drømmen for å våkne :-)
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Overlord skrev:Hvorfor er man redd/føler frykt selv om man vet at man drømmer? Hvis jeg har mareritt og lucide drømmer så er jeg fortsatt redd for det jeg møter i drømmen. Bruker som oftest å ta selvmord i drømmen for å våkne :-)
Jeg vet ikke hvorfor. Jeg fryktet masse da jeg var liten, jeg var nervevrak som guttunge... det var da jeg begynte å ta kontroll over drømmene... men noen ganger skjærer det seg bare... du er bevisst/lucid... og så kommer det ei dør... så er det noe som sier deg: "IKKE åpne denne døren"... du kjenner det på heeele deg at dette må du ikke gjøre... likevel gjør du det, eller døra åpner seg selv... og da kommer det du frykter mest...

Vet du hva du gjør i en slik situasjon?
Det har ihvertfall hjulpet meg.
Frykt er kun frykt i seg selv. Du skaper frykten inni deg.
Tenk på det slik: frykten du føler, er frykten for frykten.
Da blir det så selvmotsigende at du kan neglisjere hele frykten og tenke at "samme faen, det er bare en drøm, dette er morsomt, det er et kick".
Finn din vri, så tror jeg du vil bli kvitt frykten. Du må face den og le av den. Du må finne ut at det som gjør den "farlig" er måten du ser den farlig på. Og that's it.
Det avgjørende er hva du selv føler. Du HAR tross alt kontroll over følelsene dine til en viss grad. Og frykt er en fin ting, det varsler om farer. Det er verre med meg som nesten ikke har reaksjonsevne. Jeg er sikker på jeg kan se/høre en bombe gå av uten å få et støkk i meg en gang, jeg stykker aldri lengre. Det er jo nesten farligere... :P
Antall ord: 320
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !