Overlord skrev:Når man drømmer og er fullstendig klar over det, er det mange av dere som har opplevd det?
Kan en sånn drøm forveksles med noe "paranormalt" ?
Ja, jøss! Dem har jeg hatt en del av. Før var jeg egentlig mer engasjert, nå husker jeg så sjeldent det jeg drømmer og plages ikke av mareritt lengre ("fryktløs")

så nå føler jeg ikke at jeg trenger å styre drømmene lengre. Jeg elsker å drømme uansett hva det er.
Drømmer er min andre virkelighet.
Når det kommer til spørsmålet ditt, så tror jeg ikke det kan klassifiseres som "paranormalt", da det sikkert er å finne en logisk vitenskapelig forklaring på det (psykologisk). Men en ting som faktisk er fascinerende er at når du drømmer (befinner deg i REM fasen, med andre ord), så er du på det mest ubevisste... og det å bli bevisst på at man faktisk drømmer midt i den fasen der er jo en stor selvmotsigelse... så JA, for meg er det ganske heftig. Det finnes guider ute på nettet, noen er selvsagt mer seriøse enn andre, som gir deg instrukser og tips for hvordan du kan trene opp sinnet ditt til å ha lucide drømmer akkurat når du føler for det.
En metode som jeg selv er kjent med, som jeg selv har prøvd ut er som følger:
1. Sett ei vekkerklokke klar ved senga
2. Sov i mellom 4-5 timer, vekkerklokka sørger for dette

3. Stå opp, GJØR noe i en tre kvarters tid, men ikke våkne helt heller, bare ikke ligg i senga våken og sånt... fysisk stå opp
4. Legg deg igjen
5. Du vil sannsynligvis drømme, lucide drømmer, full kontroll dersom du ønsker det
De som ikke har prøvd det, vil nok likevel kjenne seg igjen i de stundene de har våknet en time eller to før de skal på skolen eller jobb, ligget litt våken, sovnet igjen... og hva har skjedd? Bare innrøm det: du har som regel drømt rett før du våkner av vekkerklokka?