Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterJeg har fått en plagsom tanke, skjebne-tilfeldighet!

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Britt84
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 25
Startet: 07 Apr 2004 22:52
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hedmark

Jeg har fått en plagsom tanke, skjebne-tilfeldighet!

Innlegg av Britt84 »

Jeg kommer ikke til enighet i hode mitt. Kanskje om fler sa sine synsvinkler på det!? :mozilla_laughing:

For, jeg så en film en gang for lenge siden, der den ene sa noe som at man skal ikke blande skjebne og tilfeldighet. Å slik jeg tenker da (sikkert snodig, veit ikke :)), skjebne er jo noe som er ferdigplanlagt for fremtiden, ikke sant. "Skjebnen førte oss sammen". Men, kan ikke tilfeldigheten ha innspill? For hva om det da skjer en tilfeldighet, som skjebne ikke er forberedt på, hva skjer da? Står skjebne på sidelinje da å venter spent på hva som skjer etterpå? Hehehe... ja, jeg veit, men det er så mange rare tanker som popper opp i hodet mitt når jeg tenker på det.

"jeg tilfeldigvis støtte på en gammel venn, det ble et skjebnemøte"

Jeg syns liksom at skjebne og tilfeldighet er noe som hører sammen, skulle tro det var samarbeid der. Hehe...
Men, alikevel, noen lever jo etter skjebne, andre etter tilfeldigheter. Men lever ikke dem etter nesten som det samme da. Skjebnen har bestemt livet ditt når du blir født (veit ikke om jeg da har tolka det riktig men :)), tilfeldigheten er noe som plutselig skjer. Der å da. Men det må da væra noe planlagt i tilfeldigheten også, som fikk deg til å møte drømmepartneren f.eks. Skjebnen drar med seg masse nytt, som også tilfeldighet gjør. Begge kan jo få sjelvenner til å møtes.

Noen som forstår hva jeg skriver. Klarer ikke å forklare ting som surrer i hodet så lett, men dere skjønner!? :)

Hva mener du om detta? Er det to forskjellige ting, eller hører det på en måte sammen?

Vil bare høre andres synsvinkler jeg :mozilla_oops:
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lissi30
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 58
Startet: 15 Aug 2005 15:57
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ullensaker

forvirret ja...

Innlegg av Lissi30 »

Hei, akkurat som jeg skulle skrevet det der selv, fordi jeg ikke heller klare finne ut av det der..

3 juledag brant ei blokk ned... jeg hoppa fra 3 etasje å overlevde..

Jeg hadde to valg..

1. Jeg skulle ut å drikke meg full på 3 juledagsfest, komme hjem 3, en time før brannen å sove som en stein å dø....

2. Jeg fant plutselig ut at jeg skulle være hjemme, uten spesiell grunn, leie film, sovnet på sofaen fra 20-23, noe som gjorde at jeg ikke fikk sove når det begynte å brenne kl 4... dermed i livet...

Så hva er svaret her tror du??
Var det min skjebne den natta å dø, men tilfeldighetene endret skjeben?
Eller var det skjebnen min at det ikke var min tur?
Eller var alt så tilfeldig, at det var skjebnen...?
Jeg blir svimmel bare å tenke ut spørsmåla, svaret har jeg gitt opp...
sier bare livet er rart.. og uforklarlig..
gi meg gjerne tilbakemelding om du skulle bli klok på dette, Lissi
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Susanne Villemo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 01 Jun 2005 20:34
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Susanne Villemo »

Hei!

Dette er egentlig ganske interessant :mozilla_smile: Tror det er vanskelig å bli enig om saken! Hehe

Jeg tenker at alle har en skjebne som er forrutbestemt, men at det er flere måter å nå målet på. De ulike "veiene" til målet er bestemt av tilfeldigheter :mozilla_smile:
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Delayed
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 24
Startet: 22 Jun 2005 18:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Delayed »

Jeg tror at det som vi kaller tilfeldigheter egentlig er sjebnen. Du som det var brann hos, jeg tror ikke det var din tur til å dø, det var sjebesbestemt at du skulle overleve brannen, derfor tror jeg heller ikke at du forandret sjebnen ved å hoppe ut av vinduet, eller hva det nå var.

Skal prøve å forklare meg bedre. Ting som feks barn og død er sjebnesbestemmt det er jeg veeeldig sikker på.

Men hvordan man skal komme seg til "målene" er en måte man må finne selv. Det er jeg litt usikker på, for kanskje er de små tingene også sjebnen eller noe man kan styre selv på en måte. Ble kanskje litt bal å forklare dette, men...
Antall ord: 122
When It Starts Getting Serius, I Go Ooooooooooooh! ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Re: Jeg har fått en plagsom tanke, skjebne-tilfeldighet!

Innlegg av miss 24/7 »

Britt84 skrev:Jeg kommer ikke til enighet i hode mitt. Kanskje om fler sa sine synsvinkler på det!? :mozilla_laughing:

For, jeg så en film en gang for lenge siden, der den ene sa noe som at man skal ikke blande skjebne og tilfeldighet. Å slik jeg tenker da (sikkert snodig, veit ikke :)), skjebne er jo noe som er ferdigplanlagt for fremtiden, ikke sant. "Skjebnen førte oss sammen". Men, kan ikke tilfeldigheten ha innspill? For hva om det da skjer en tilfeldighet, som skjebne ikke er forberedt på, hva skjer da? Står skjebne på sidelinje da å venter spent på hva som skjer etterpå? Hehehe... ja, jeg veit, men det er så mange rare tanker som popper opp i hodet mitt når jeg tenker på det.

"jeg tilfeldigvis støtte på en gammel venn, det ble et skjebnemøte"

Jeg syns liksom at skjebne og tilfeldighet er noe som hører sammen, skulle tro det var samarbeid der. Hehe...
Men, alikevel, noen lever jo etter skjebne, andre etter tilfeldigheter. Men lever ikke dem etter nesten som det samme da. Skjebnen har bestemt livet ditt når du blir født (veit ikke om jeg da har tolka det riktig men :)), tilfeldigheten er noe som plutselig skjer. Der å da. Men det må da væra noe planlagt i tilfeldigheten også, som fikk deg til å møte drømmepartneren f.eks. Skjebnen drar med seg masse nytt, som også tilfeldighet gjør. Begge kan jo få sjelvenner til å møtes.

Noen som forstår hva jeg skriver. Klarer ikke å forklare ting som surrer i hodet så lett, men dere skjønner!? :)

Hva mener du om detta? Er det to forskjellige ting, eller hører det på en måte sammen?

Vil bare høre andres synsvinkler jeg :mozilla_oops:

det e egentlig ganske forvirrende dette med skjebenen .Men på en annen side ikke så vanskelig å forstå seg på alikevel.Jeg tror nå at vi har et sjebnebestemt liv, livet er bestemt på forhånd.men vi påvirker våre hendelser i stor grad selv også,men jeg tror at om vi ikke har gjort oss di rette valgene i livet så vil skjebnen bryte inn å gi oss en ny kjangse,det kan være innen jobb ,personlig forhold,eller andre hendelser.
Si jeg finner en gutt som jeg blir veldig gla i,vi får to barn sammen og har det igrunnen greit,men så er det en følelse av at noe ikke stemmer,vi er det alle kaller et perfekt par.
jo på en måte ,ingen krangler å verdens beste venner.
Det er mitt liv jeg snakker utifra,dette forholdet varte i 11 år der det liksom hele tiden manglet noe,men jeg lærte da mye i dette forholdet,å vi fikk 2 skjønne barn,så det var nok skjebnebestemt,,å hadde det ikke vært for at jeg hadde et så langt forhold bak meg + 2 skjønne barn så hadde jeg ikke truffet den jeg nå lever med som er åtte år eldre en meg. vi har begge fohold med barn bak oss,som har gitt oss mye lærdom og evnen til å forstå hverandre..
Vet ikke om dere forstår helt hva jeg mener ...men jeg mener at mangen av våre hendelser er nødvendige for at vi skal kunne forstå å godta vår skjebne...
det er rett og slett skjebnen som fører oss gjennom dette livet og vi har endel læreprosesser vi skal igjennom..........dette er hva jeg mener er skjebnen,å ingentin er tilfeldig...skjebnen er endel av di små ( " tilfeldighetene" ) :mozilla_smile:
Antall ord: 600
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Britt84
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 25
Startet: 07 Apr 2004 22:52
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hedmark

Innlegg av Britt84 »

Detta med skjebne og tilfeldighet er et mysterium. Det er vel en av de tingene som ikke har noe klart svar, men mange meninger om. Jeg har jo møtt folk som ikke tror på skjebne, men tilfeldigheter lever dem etter. Men jeg syns egentlig de to delene er nok så like. For det som vi da kan kalle en tilfeldighet, kan jo likegreit være planlagt fra skjebnen!?

Veldig enig i at ting skjer av en grunn, som skjebnen har bestemt. Masse rart man skal gå igjennom, mange rare opplevelser som får en til å se anderledes på ting, og dermed kanskje da møter nye mennesker eller får en ny jobb som var målet med alt.

Men, kan man bli en del av en annen sin skjebne? Kan skjebner samarbeide? Hehe... ja, men... Nå mener ikke jeg slik som i en bilulykke, at man blir en del av en annens skjebne da. Men, slik som bror min. Starta i ny jobb i sommer, på jobben hans er det en kær, som har blitt min beste venn. Samarbeidet skjebnen min med bror sin, slik at når detta tulle jeg har vært igjennom nå, at brors kollega da skulle dukke opp, og hjelpe meg ut av det store svarte hullet? Om det da var skjebnen som hadde bestemt det, så er den i allefall ferdig der nå, for bror min skal bytte tilbake til den jobben han hadde først igjen.
Hehe... Kanskje skjebnene diskuterte, laga forhandlinger på det, slik som "Jeg veit du ikke liker den jobben, men jeg lover at du skal få tilbake jobben din bare Britt har møtt din kollega". Hehehe... ja, men nei, jeg veit ikke jeg. Det er så masse rare tanker, blir liksom aldri ferdig med å tenke på det, å endelig ferdig med å gruble over det, så skjer det noe som får deg til å lure på nytt.

Men, vi kan vel si at skjeben og tilfeldigheter har en sammenheng, at små tilfeldigheter skjer for at skjebnen skal få det som den ønsker!? :)

Jeg tror også at vi iblant får et spark i baken, blir dytta til å gjøre noe vi til vanlig ikke ville ha gjort, som får oss til å møte nye venner eller lignende, som skjebnen mener du trenger til det som kommer rundt neste sving. Jeg tror også at ting skjer for å styrke deg, for å lære deg å takle ting, slik at det neste som kommer vil bli lettere å gå igjennom. Nei, nå bare babbler jeg ivei, blir aldri ferdig, det er så mange vinkler ut av detta.
Men veldig spennende å høre om andres meninger om detta :)
Antall ord: 446

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links