Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKTom Bombadil

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Bruker avatar
hrun33
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 24 Aug 2005 21:48
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ank-Morpork

Tom Bombadil

Innlegg av hrun33 »

Er det noen som har noe formening om hvem han var? Eller hva han var? :)
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

En figur i Ringenenes Herre kanskje?
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

karina skrev:En figur i Ringenenes Herre kanskje?
Ja, det er det, men jeg tror hrun33 mente mer om hva slags person det var. Det var definitivt ikke et menneske, til tross for mange menneskelige trekk.

Det er så lenge siden jeg leste boka, at jeg ikke husker alle egenskapene hans, men han var godhjerta, var "sjefen" i skogen, med kontroll på trærne, han var så vidt jeg husker eldre enn skogen selv.

Jeg tror heller ikke jeg kunne lese noe om ham i Silmarillion, så hans bakgrunn tror jeg får være en gåte.

Forsåvidt artig at spørsmålet dukket opp nå, jeg kikket nemlig på DVD'en om ringens brorskap i går kveld, og kikket etter ham fordi det var snakk om at han skulle være med i extended version.
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Han var bare med i boka, sant? Jo, tror jeg husker han.. Var ikke han og en slags hobbit da?
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Re: Tom Bombadil

Innlegg av Qwizleiz »

hrun33 skrev:Er det noen som har noe formening om hvem han var? Eller hva han var? :)

Hei, hrun33.

Tom Bombadil var i utgangspunktet egentlig en dukke som et av barna i J.R.R.Tolkien's husstand hadde, og lekte med.

Da Tolkien gav ham en beskrivelse og historie og plasserte denne inn som figur i boken, med det berømte diktet o.s.v., var det mange av leserne som reagerte negativt. Tom Bombadill hørte liksom ikke til i sammenhengen.
Tolkien sa selv etterpå en gang at : "Siden jeg oppfant ham og plasserte han der, så får han være der.."

Fans som er tro mot Tolkien's verker synes det er synd at Tom Bombadil ikke er med i filmtrilogien, men når sant skal sies hadde han ingen betydning for fremdriften i fortellingene.

Har du spesiell interesse, og kan litt outlandisk, kan du kanskje ha nytte av denne linken:
http://www.cas.unt.edu/~hargrove/bombadil.html

Blir nok lenge til neste forfatter som er i samme klasse som J.R.R.Tolkien.. :)
Antall ord: 179
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hrun33
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 24 Aug 2005 21:48
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ank-Morpork

Innlegg av hrun33 »

Takk for gode svar. Det er vanskelig å vite hva han egentlig var. Det har vært diskutert mye om han, og det er mange forskjellige teorier. Jeg er har til og med lest en syreteori om at han var The Witch-King of Angmar. Denne Bombadil har vel fått mye mer oppmerksomhet enn det han egentlig skal ha. Det er riktig som Nostradamus2 sier: -Tom Bombadill hørte liksom ikke til i sammenhengen.
Tolkien sa selv etterpå en gang at : "Siden jeg oppfant ham og plasserte han der, så får han være der.." Jeg tror hvertfalll han er et eller annet skogsvesen. Han har jo kontroll over det meste i Gammelskogen. Han er ikke hobbit, men han er ikke så høy som et menneske. Han er jo heller ikke under kraften av Ringen. Han har den vel til og med i hånda og studerer den hvis jeg ikke tar helt feil, men han gir den tilbake til Frodo uten å trekke en mine. Tolkien svarte vel en gang i et brev hva han var. Han svarte: "He is." :)

Han er suverent den beste karakteren i boka etter min mening. Jeg er selvsagt skuffet over at han ikke var med i filmen. Hobbit-gutta hadde jo ikke kommet seg videre hvis det ikke hadde vært for Tom. Da hadde de dødd i Gammelskogen, og de sorte rytterne hadde muligens fått tak i Ringen. Men når det er sagt, så hadde det uansett ikke blitt nok tid i filmen til Bombadil. Han skulle hatt en hel film for seg selv. "The Adventures of Tom Bombadil". Det hadde vært noe!
:mozilla_laughing: :mozilla_laughing: :mozilla_laughing:
Antall ord: 282

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Når skal denne ringenes herre manien blåse over? Jeg begynner i allefall å bli lei... Det er gode bøker, men man må da komme seg videre fra dem og.. De er ikke virkelighet!
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

^Idril^ skrev:Når skal denne ringenes herre manien blåse over? Jeg begynner i allefall å bli lei... Det er gode bøker, men man må da komme seg videre fra dem og.. De er ikke virkelighet!

Hvem i denne tråden har påstått at dette er virkelighet?

Dette er en tråd i forumdelen: filmer, bøker og musikk. At du begynner å bli lei, er en opplysning av heller tvilsom nytteverdi..

Jeg kan nok også begynne å bli lei enkelte ting, men jeg skal spare deg for dem. :D
Antall ord: 90
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

jammen...
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

^Idril^ skrev:jammen...

Trådstarter har stilt spørsmål. Spørsmålene er besvart. Trådstarter har takket for svarene, og avsluttet tråden.

Av respekt for trådstarter, drar jeg meg stille og rolig ut herfra. Hvis du vil sitte her og klimpre videre, so feel free..
Antall ord: 49
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nénmacil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 30 Jul 2005 23:41
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Nénmacil »

Nå skal det nevnes at "Treskjegg" har fått noen av replikkene til Tom Bombadil i filmene. Du finner mer om dette, i "extended-versjonen" av to torn.
Antall ord: 28
From ancient time, beyond time and space, known as guradians of the stars they were descended... Greater spirits they are, formally known as the Avatars for those who remember.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hrun33
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 24 Aug 2005 21:48
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ank-Morpork

Innlegg av hrun33 »

^Idril^ skrev:Når skal denne ringenes herre manien blåse over? Jeg begynner i allefall å bli lei... Det er gode bøker, men man må da komme seg videre fra dem og.. De er ikke virkelighet!
Bare for å forsvare meg selv bittelittegrann, så har jeg hverken sett filmene eller lest bøkene på år og dag. Jeg har ikkke Ringenes Herre-mani. Men jeg har definitivt Bombadil-mani. Det ble blåst liv i den, da jeg hørte en utrolig bra folkemusikk-inspirert låt som het: The House of Tom Bombadil. :)
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hrun33
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 24 Aug 2005 21:48
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ank-Morpork

Innlegg av hrun33 »

Nénmacil skrev:Nå skal det nevnes at "Treskjegg" har fått noen av replikkene til Tom Bombadil i filmene. Du finner mer om dette, i "extended-versjonen" av to torn.
Det er faktisk sant.. Det overså jeg i farta! Så da er han faktisk "litt" med i filmen... :)
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-DarkRose-
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 24
Startet: 17 Jan 2006 17:58
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tangen

Innlegg av -DarkRose- »

Helt klar over at dette ikke har noe med tema å gjøre!!


hrun33; Har sett den logoen du har bilde av før, hvilken klubb er det som har den?
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hrun33
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 24 Aug 2005 21:48
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ank-Morpork

Innlegg av hrun33 »

Det er Strømsgodset Idrettsforeningen! Gutta fra Drammen! :)
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links