Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppendrømmeløs?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Det er måter å lære seg opp til å huske sine drømmer bedre. Skrive dem ned kan være en god måte. En annen måte er å prøve å la være å bevege seg når man våkner og ligge helt stille en stund og bare tenke over hva man har drømt. :)
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rose78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 31 Des 2005 00:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

hei

Innlegg av Rose78 »

Alle drømmer,men ikke alle er like flink å huske dem.

Å som Horus nevner kan man lære seg å huske drømmer.
Ofte får man en feelings av drømmen,uten helt å huske den.
Hold da på feelingsen å se om det kanskje dukker opp noen bilder fra drømmen.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lille-my
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 115
Startet: 19 Nov 2005 20:44
18

Innlegg av lille-my »

Ja det å huske drømmer kan være vansklig. Hadde en i går natt og når jeg våknet satt jeg å tenkte på at denne drømmen måtte jrg huske, 10 min etter på var den glemt.

Mvh My
Antall ord: 42
Take care

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Man husker stort sett den siste drømmen, men et tips kan være å ikke bevege seg når man våkner. Ligg helt stille og prøv og tenk på det siste du husker. Så går du bakover.
Før det, før det, før det osv
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg husker også stort sett den siste eller de siste drømmene..
Hvis det er noen i rommet sammen med en så anbefaler jeg å be vedkommende om pent om å holde kjeft til man har fått samlet seg og tenkt igjennom drømmen før man gjør noe annet ;)

Jo lenger jeg har sovet jo større sjanse er det for at jeg husker drømmene klart,
samme hvis jeg legger meg til å sove en time på sofaen..
Antall ord: 79
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

Alle har drømmer.

Blir denne funksjonen borte, er man hverken paranormal eller normal i ettertid, men i mangel på et bedre utrykk her og nå: Koko..

Ellers, så vil jeg bare nevne følgende, så det er sagt:

Drømmearbeid består i å tolke drømmene til en person.

Drømmer kan betraktes som meningsbærende symbolske dramaer som utspiller seg på det underbevisste planet mens man sover.

Benedicte Thiis sier i sin bok Regnbuetreet – drøm og symbolverden: «Alle drømmene er broer mellom ubevisst og bevisst som hjelper vår indre reise opp og frem. … Drømmene er alltid positive. De er hjelpende instanser. … Drømmene bringer deg mot helheten.»

Ut fra denne innfallsvinkelen kan man si at drømmearbeid hjelper en til å bringe informasjon fra det ubevisste til det bevisste planet.

Informasjonen er i de fleste tilfeller en symbolsk framstilling av hvordan drømmeren bearbeider hverdagens hendelser og utfordringer. Noen opplever også å ha drømmer som de vil beskrive som synske, innsiktbringende, arketypiske eller visjonære.

Gjennom å arbeide bevisst med drømmene kan man :

Bli bedre kjent med og integrere ulike aspekter av seg selv. Få kontakt med undertrykte tanker og følelser.
Avdekke indre ressurser og utviklingspotensialer man ikke har vært bevisst om.
Bearbeide frykt og konflikter (kommer gjerne fram i mareritt).
Finne nøkler til løsning på ulike problemstillinger.
Motta forvarsler.
Få innsikt av mer universell karakter.
I tyding av drømmer holder noen terapeuter seg ganske strengt til forhåndsdefinerte tolkninger av ulike symboler (for eksempel hus, vann, fugler, tenner osv). Andre søker å komme fram til mer personlige tolkninger basert på assosiasjonene og oppfatningene til den som har drømt drømmen. Det er mange måter å arbeide med drømmer på, for eksempel gjennom analyse i samsvar med ulike tolkningsmodeller, frie assosiasjoner, meditasjon eller drømmekort. Man kan også leve seg inn i de ulike personene og symbolene som forekommer i drømmene og utforske det som da kommer fram.

Andre måter å bearbeide drømmer på er gjennom dramatisering, dans, tegning og maling, musikk eller andre former for kunstnerisk uttrykk.

Kilde: kimen.dep.no/nou/1998-21

..og i tillegg bruke diskusjonsforum, såsom Paranormal.no
Antall ord: 368
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tulle
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 25
Startet: 02 Nov 2005 14:53
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av tulle »

Jeg har det siste halve året husket drømmene mine hver eneste natt og det begynte faktisk å bli et problem. Fordi drømmene hang med meg gjennom hele dagen og jeg klarte ikke å legge de av meg. I det siste, så har jeg prøvd å ikke tenke så mye over dem når jeg våkner, og jeg merker nå at jeg ikke husker dem så godt lengre. Før så prøvde jeg å tolke hver eneste drøm, men nå gjør de meg egentlig bare forvirret. Har vært litt sanndrømt til tider og det er skremmende for da tror du plutselig at alle marerittene skal bli til virkelighet. Så nå prøver jeg å konsentrere meg mer om den fysiske verden.

Men at alle drømmer.å ja!!!
Antall ord: 130
To be or not to be that is the question

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anizet

Innlegg av Anizet »

Ja, alle drømmer.. - det er ikke noe tvil om det.
Men jeg har det problemet at jeg aldri husker drømmene mine, jeg aner rett og slett ikke hva jeg har drømt. Dette kommer av sykdom/medisiner som gjør at jeg er oppe ca hver 2. eller 3. time om natten.
Nå husker ikke jeg hvordan disse søvn-mønstrene er, men jeg regner med at jeg rekker og drømme mellom hver gang jeg er våken.
Er det noe som har forslag på hvordan man "får tak i" drømmene..?


Med vennlig hilsen
Anizet
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
chrishnoa
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 249
Startet: 15 Aug 2004 20:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: hedmark

Innlegg av chrishnoa »

dyr drømmer og. de løper og bjeffer og herjer i søvne de :) morsomme skapningene. :D
Antall ord: 17
i dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wonder_girl

Innlegg av wonder_girl »

Ofte jeg har hatt lyst til å vekke pusen vår igjen når den ligger å drømmer, løper, hveser og står i.. Stakkars.
Men så tenker jeg med meg selv hvor irritert jeg blir når jeg blir vekket, så da får den ligge i fred :D
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Det vanlige er at man drømmer, men at man ikke husker drømmene når man våkner.

Det finnes tilfeller der drømmene blir helt borte.
Forskning.no skrev:Nylig fikk sveitsiske søvnforskere ny viten om hvor drømmene kommer fra, etter grundige undersøkelser av en slagpasient som hadde mistet dem helt.

En siste drøm

Den tredje natta etter slaget drømte den 73 år gamle dama en kort, men svært så livaktig drøm, skriver Claudio L. Bassetti fra University Hospital of Zürich.

- En fremmed person viser meg et digert stykke bomullstøy, med bilde av mange små menn i fargerike klær på, fortalte dama.

- Senere viser den samme personen fram et enda større bomullsstykke med hundrevis av små menn. Jeg skal finne igjen gruppa jeg så først, men klarer det ikke og blir ute av meg.


Etter dette ble drømmene rett og slett borte. Og tilfellet er ganske spesielt, mener Bassetti. Bortsett fra noen synsforstyrrelser de første dagene, hadde kvinnen nemlig ingen andre problemer. Til og med søvnkurvene virket helt normale. Den gamle dama sov seg igjennom de vanlige stadiene av lett og dyp søvn, og hadde til og med vanlig REM-søvn.

Det er i denne fasen at drømmene skal komme, men slagpasienten opplevde ikke så mye som et sekund av eventyrland, selv ikke etter å ha blitt vekket midt i den typiske drømmeperioden. Dermed kan tilfellet si en hel del både om drømmer i seg selv og sammenhengen med REM-søvn.

Drømmesenter

Slaget hadde skadet et lite, avgrenset område dypt inne i den bakre delen av hjernen, og det er altså grunn til å tro at det er her drømmene vanligvis lages.
Antall ord: 297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links