Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKhvor mektig kan musikk bli.....

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

hvor mektig kan musikk bli.....

Innlegg av H »

Sitter her klokka halv seks på morran, hører på musikk.
*jeg funderer :shock: *
og jeg har aldri brydd meg noe særlig om tekst og vokal i sanger, okei jeg kunne alle metallica sangene på rams for 10 år sia, men brydde meg ikkeno om ka de sang.
Og siden da hørte jeg bare på hvor tøff vokalen er, og ikke så mye ka som ble sagt. har brydd meg lite om tekster får å si det sånn.
de senere åra har jeg hørt mye på instrumental musikk så vokalen har for min del dødd ut.... men så har jeg hørt ett ett band hvor vokalen treffer meg mitt i rota......den er så kratig og så mektig men samtidig så skjør....
ble bare helt :shock: kan man si....
Men så har jeg sett litt på tekster av samme bandet, enkelte sanger får meg til å drifte helt andre plasser..... sorg og glede alt på engang....tårer og...
vanskelig sette ord her..... :oops:
man kan jo tolke sanger ulikt fra person til person....
men sånn jeg tolker ene sangen, døden har aldri vært vakrere :

Take my hand we'll rise & leave this place.
Through the night we'll go.
Soar above lights below.
Feel your blood slowly mix into mine,
daylight turns into red.
Suddenly well go.
Suddenly we'll escape.


Sier sikkert ingenting, man må jo nesten høre sangen :roll:

Vet ikke hvorfor jeg tror det er om døden, jeg er bare litt for glad i å fundere om "etter døden..."
Liker sanger hvor det er en historie.....f.eks denne, tenker på noen som flykter fra et slemt land hvor man ikke får forlate landet....man betaler med livet....
trist men allikvel finner jeg det vakkert utført...



Men hvor kraftig og mektig kan musikk bli....
snakker ikke hjernevaskelse her da....
det føles som om stemmen/vokalen er inne å rører fysisk i meg.....
Man kan chantè mantra når man mediterer og komme i en tilstand(?)
så hvorfor ikke fra en sang....

Er det meg det er "no i veien med"? er det bare meg som får slike mektige følelser satt i sving av en sang?
følelsen jeg snakker om minner veldig om en skikkelig forelska-følelse..

Eller er det bare jeg som lever meg så innmari inn i sangen....

Men ikke misfortstå, jeg vil ikke bli kvitt denne følelsen :oops:
Antall ord: 410

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

Hey.. Hva kan jeg si.. Jeg vet hva du prater om.. Ja jeg tenkte også på døden da jeg leste teksten..

Jeg har også noen sanger som "rører" ved meg. Vet ikke om jeg tørr si dette men.. Når jeg hører Britney Spears med Evertytime så får jeg sånn trist følelse og kanskje feller noen tårer, men kanskje det er fordi jeg forbinner sangen med meg selv?
Jeg hører også mye på Richard Marx sin Right here waiting, den også rører noe ved meg..
Jeg har selvfølgelig andre sanger da som gir meg adrenalin kick, for en del år siden da en sang til N'sync (jaaaddaaaa masse klisse musikk) var så populær, tror det var den Pop eller no, da bare måtte jeg opp av stolen å danse el røre meg.. Lyden ble vrengt opp og jeg hoppet og spratt..
Så ja jeg tror sanger har invirkning på oss, om vi blir glade, sinte, opp og ned av å høre de.. Men jeg tror du må forbinne sangen med noe du selv mener om saken.

Jeg begynner ikke å grine av en sang som er dårlig, men bra tekst lissom, man må vel synes om helheten..

Eller er det jeg som er helt på viddene her? hehe..


Ann Iren.
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

You gotta be fuckin kidding?? Britney Spears???? N`Sync??
hehehe jaja anniren stå på :lol: neida ska`kke disse så veeeeldiig.
(bare litt :wink: )
Tror ikke du er så på viddene AnnIren, ikke mer enn meg hvertfall.
men det som er så rart er at etter første lyttinga ble jeg grepet av sangen. (Har kanskje gode lytteører sånn sett....:D )
Kanskje jeg og tekstforfattern tenker det samme....
At hvis jeg skrev en sang, vil jeg gjort den slik.....

Jeg va på en konsert i spektrum en gang, hvor de spillte så høyt at det gjor vondt i kroppen, bassen va så ullen at jeg ble fysisk sjuk...ble skikkelig kvalm ( + at det va kokende hett der)
Men sia alle tonene består av frekvenser, og og at man kan balansere chakraene med frekvenser, riktig frekvens til riktig chakra.
altså de forskjellige frekvense virker på hver sin del av kroppen.
Rotchakra = Tonen C ca 100 hz
Navlechakra = Tonen D ca 200hz
SolarP = Tonen E 400hz
Hjerte = Tonen F 700hz
Hals = Tonen G 800hz
Panne =Tonen A 900 Hz
Krone = Tonen B 1000hz
(Henta fra en artikkel i ett gammel Alt.nettverk blad)

Dette er jo bass området, kanskje noen sanger helt tilfeldig balansere kroppen (?)
I Silva Metoden er det jo snakk om hjernebølger helt ned i 15 til 5 hz,
Og jeg har aldri sett en høytaler som har en slik frekvensrespons.
Men om man blir utsatt for høy bass nede i 30 til 15 hz, og vi mennesker hører jo bare ned til 20 hz. Hører vi en bestemt tone kan det virke positivt, men om man har masse støy og masse toner som ikke kling fint ilag blir man kanskje fysisk sjuk.
at øret ikke talker så høye(dB) på så lave svingninger pluss at kroppen kjenner det fysisk.
Vet ikke om dette ga noen mening........det jeg prøver si er at man kan bli fysisk påvirka av lyd, og kanskje en sang påvirker oss positivt.

og i mine ører er britney bare støy....blir helt uvel jeg..... :lol:

Helt enig med deg Pycnopodia i at sanger vekker minner, klarer ikke høre Kraftwerk sin Autobahn, minner meg om 17 mai 1992, det regna og jeg lå på sjukehus og hadde det kjipt.... Hører man på rolig fin kose musikk med sin viktige andre og man kjører forholdet ad undas blir jo sangene bare trist siden man mimrer tilbake om den fine tida man hadde sammen.
Men da må man høre mye på slike sanger, blir det samme prinsippet som det man får igjennom radio, når petre gnæg på samme spillelista en måned så klistrer musikk seg på hjernen. og folk løper ut å kjøper musikk som gjør den enda mer populær åsså har man det gående.....sommerhits prinsippet.
Antall ord: 483

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

[quote="Daktar Phil"]You gotta be fuckin kidding?? Britney Spears???? N`Sync??
hehehe jaja anniren stå på :lol: neida ska`kke disse så veeeeldiig.
(bare litt :wink: )
Tror ikke du er så på viddene AnnIren, ikke mer enn meg hvertfall.
men det som er så rart er at etter første lyttinga ble jeg grepet av sangen. (Har kanskje gode lytteører sånn sett....:D )
Kanskje jeg og tekstforfattern tenker det samme....
At hvis jeg skrev en sang, vil jeg gjort den slik.....



Faaaen, jeg er da vel ikke no fan av de da.. arg.. Jeg klarer ikke den forbanna kjerringa, men den sangen (har sett videoen) forbinner jeg veldig mye med meg selv.. Og når det gjelder n'sync, det var lissom de første jeg kom på, fordi jeg tenkte på den samme perioden som Britney går under.. Beklager.. Men oki, Garbage sin(e) cd(er) bringer også frem noe i meg (Garbage er favoritt bandet daaaah).. Jeg husker jeg lå på rommet mitt og leste boken Hvite Niggere, og forbinner da dette også med noe..
Trenger du andre eksempler :) Noen jeg skal bruke som gjør at du kjenner deg litt mer igjen i? hihi.. *ler* ;)
Skal jeg bruke Metallica da? har ting å si der og jeg, Linkin Park også.. Jeg hører da vel ikke sååååå mye på den kliss musikken, var bare det at det var den som dukket opp i hue mitt :D

*flire*


Ann Iren.
Antall ord: 241

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

hehehehe ærlig talt da, litt må jeg må lov til å mobbe deg for :lol:
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

Daktar Phil skrev:hehehehe ærlig talt da, litt må jeg må lov til å mobbe deg for :lol:
Jeg vet du bare mobba, trodde nesten du skjønte ironien min jeg da men.. Beklager da.. Skal formulere meg bedre neste gang ;)

Jeg mente ikke no med det jeg sa.. slapp av.. *flire*
Men som jeg sa, trodde du skjønte jeg kødda..

Ann Iren

ps. jeg tåler å få kritikk og jeg tåler å bli kødda med da..såå.. ;)
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Digger sanger som virkelig setter følelsene i sving. :)

Painters -av Jewel er en av de sangene som har truffet meg hardest.
I flere år klarte jeg ikke høre på den uten å gråte (men på en god måte, hvor enn rart det høres ut)
Jeg har sikkert hørt den en million ganger, men blir aldri lei!
Antall ord: 61
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nanna
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 27 Jan 2004 22:13
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Danmark

Innlegg av Nanna »

Jeg skjønner jo at jeg begynner å bli "gammel". Det har jeg forresten vært fra jeg var lita jente, med hensyn til musikk. Jeg har ikke fjerneste anelse om hva det er for en musikk dere snakker om. Selvsagt har jeg hørt navnene, men det tror jeg også er alt.
Men jeg har da noen favoritter jeg også.
Lara Fabian er en sanger som virkelig gir meg "ståpels". Hennes "Adagio" er bare praktfull. Dernest har hun en sang som heter "Yeliel (My Angel).
Jeg får følelsen av at den er skrevet til hennes skytsengel, og den er bare herlig.
Det gir også en helt spesiell stemning å lytte til Secret Garden. Det er for meg meditasjonsmusikk.
Ellers lytter jeg mye til musikk som jeg er sikker på at dere aldri har hørt om, eller kanskje bare en gang i mellom har hørt på radioen ved en tilfeldighet, og da ville dere garantert ha skrudd av. :D
Vennlig hilsen
Nanna.
Antall ord: 164
Livet er en evig skapelse, som vi er her for å erfare.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

Nanna skrev:Jeg skjønner jo at jeg begynner å bli "gammel". Det har jeg forresten vært fra jeg var lita jente, med hensyn til musikk.
Haha! hvor gammel er du da??
tror ikke man skal tenke på alder da, tror det heller er snakk om følelser.
Slik som når noen mener at ei dame er fæl som ei ugle så kan andre synes hun er veldig pen, vi oppfatter utsrålingen til personer ulikt kanskje.

vi oppfatter musikk ulikt...
jeg må ha de triste melodiøse laaaange sangene får å føle det mektige inntrykket det gir meg.

Nanna : hva musikk er det du høre på da som du ikke vil nevne? du må jo dele vettu...:shock: :lol:

Zind : skjønner veldig godt hva du snakker om :D
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 169
Startet: 22 Nov 2003 08:22
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Aabenraa

hvor mektig kan musikk bli.....

Innlegg av Maya »

Musikken kan ha stor makt den, det kommer an på din sinnstillstand.
Er du deprimert og sitter og hører deprimerende musikk hele tiden, kan du ganne deg f på at du forblir deprimert :wink:
Antall ord: 34
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

yup........det er ganske så sant M.
og jeg liker det faktisk....
også plukker jeg opp gitaren min og spiller litt på den også har
den fineste melodien jeg kan bygge videre på....
som igjen gjør meg glad. :)
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 169
Startet: 22 Nov 2003 08:22
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Aabenraa

hvor mektig kan musikk bli.....

Innlegg av Maya »

Jeg selv har sittet i den stolen hvor depresjonen tok overhånd, jeg spilte mye Eric Clapton og Gary Moore, og det gjorde saken ennå værre, man må finne musikk som liver opp og ikke tråkker en lengre ned, dette er veldig viktig, er glad den tråden kom opp :lol:
Antall ord: 52
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

Synes det er litt digg å sette på musikk å dynke meg ned i et hav tristhet noenganger...
av og til går det for langt men da har det gjerne vært noe annet som har påvirka det...livssituasjon og lignende...
Jeg har erfart at om jeg faller i en dyp depresjon, noe ofte skjer,
så hører jeg ikke på så mye forskjellig musikk som jeg gjør til vanlig,
men sangene får en helt ny mening.
Det som er digg etter å ha vært deppa i noen år, er at til slutt må man våkne opp... og den følelsen liker jeg....
Men det er jo forskjellig fra person til person...
Jeg har nesten alltid klart å vende det om til noe kreativt..
:roll: yupyup...
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
malla

Innlegg av malla »

En av mine favoritter er Salmer på ville veier, med Bjarne Brøndbo.
Mange av tekstene der er utrolig bra, selv om det egentlig er sanger mange har hørt tusen ganger.

F. eks Jørgen Hattemaker.....vanvittig bra!
:)

Er enig med Maya.....du velger gjerne musikk etter humøret.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Paine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 07 Des 2004 15:59
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av Paine »

Sett deg ned og hør på Björk. Dét er mektig musikk det.
Play Dead og Unravel er bra eksempler.

Björk - Unravel
while you are away
my heart comes undone
slowly unravels
in a ball of yarn
the devil collects it
with a grin
our love in a ball of yarn
he'll never return it
so when you come back
we'll have to make new love

Masse Björk-tekster her: http://www.allbjork.com/gb/lyrics/index.php
Antall ord: 84
It is better to be hated for what you are than to be loved for what you're not.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links