Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderHvordan meditere!

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

DANNi

Innlegg av DANNi »

Zima skrev:
BoosteR skrev:prøvde denne metoden... men da jeg kom til 4x så sovna jeg ?! er det normalt ?
å sove er et annet form for avslappning, både i kropp og sinn. Når du sovner, så drømmer du kanskje. Her kan du også prøve å finne svar. Let etter små detaljer eller metaforer eller noe noen sier. Dette virker for meg ihvertfall! :wink:
Det må jeg si meg helt enig i, men du gjør mer når du sover... Eller, det kommer annpå hva du legger i ordet avslappning..
Men hjernen reparerer seg selv og sorterer seg når man sover i den dypeste fasen. Å drømme er kanskje en form for å utvikle seg, da mye ligger i drømmene. Forutse ting, prøve å endre en selv ved å hinte til at det er ikke bra, avsløre falske venner, og masse masse mer.. Men også kan man jo bare drømme for å få en fridag fra virkeligheten hvis man lever under masse press osv...

Vennlig hilsen
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hvordan meditere!

Innlegg av karina »

jovian skrev:Meditasjon: kjært barn mange navn

Enkle avslapningsøvelser gjør at du får en "indre ro" som igjen gjør at du blir mer obs på saker og ting. La oss si det slik at dersom du mediterer 2-3 ganger i uka, 20 minutter hver gang, vil du merke forskjell. Du vil føle deg mer våken, du vil prestere mer i hverdagen, og du vil lettere kunne beholde roen i stressa situasjoner. Dette er avslapning og meditasjon i et nøtteskall.

Dette er også nøkkelen for å ta nytte av informasjon fra åndeverdenen

Legg deg på sengen. Ligg på ryggen. Slukk lyset. Tell fra 100 og ned til 0 med 1-2 sekunders pause på hvert tall. Tenk grundig på hvert tall, og prøv å danne deg et bilde av tallet inni hodet. Dersom du konsentrerer deg nok vil du etterhvert føle deg tung i kroppen. Etter noen forsøk over flere dager, vil du enkelt havne i en svært behagelig tilstand hvor du er 100% våken, men du føler ikke kroppen din. Dette er ikke noe annet enn dyp avslapning og meditasjon. Er du trenet vil du bare behøve å telle fra 5 og ned til 0 (krever trening)

Åndeverden, hjelpere, ånder

Rundt i lufta surrer det "informasjon" og inntrykk du kan ta nytte av. Denne informasjonen er enklere å legge merke til dersom du mediterer og har en indre ro.

Denne informasjonen kan ikke måles, og kan derfor heller ikke bevises. Men etterhvert som du øver deg (les nedover) vil du ikke lenger være i tvil om at denne informasjonen finnes, og du vil ikke lenger behøve vitenskapelige bevis. Snakk derfor ikke med andre om dette. Du vil mest sannsynlig bli ledd av, ettersom det ikke kan bevises. Uansett, benytt deg av dette selv. Meditasjon er sunt.

En gang du mediterer, be om hjelp til å løse et problem. Se for deg problemet, og tenk deg hvordan bra situasjonen vil være dersom du fant en løsning.

Vær deretter oppmerksom på ting i dagene som kommer. Løsningen kan dukke opp i en avis, en bok, en samtale du overhører, eller du får plutselig en ide.

Ikke forvent at en engel skal stå foran deg. Det vil som oftest ikke, eller aldri, skje. Derimot, vær våken, og se etter tegn. Når du er et sted, tenk inni deg "hvorfor er jeg her nå?". Legg merke til lydene rundt deg.

Jo mer du fokuserer på disse tingene, jo mer involvert blir du i "virkeligheten" og du kan lettere tolke inntrykk fra åndeverdenen.

I dagens samfunn går folk med et slags slør foran øynene hvor man fokuserer mest på pengemarked og egoisme. Man glemmer ut omgivelsene man er en del av, og man stenger derfor ute informasjonen som flyter rundt oss. Alle har opplevd følelsen av at man kan ta og føle på stemningen i et rom med mange mennesker. Det er slik informasjon jeg mener. Noen har kanskje gått inn i et rom, og blitt livredde pga. en ekkel følelse i dette rommet. Slik informasjon.


Metoden jeg nå har beskrevet kan man kalle selvhypnose eller meditasjon. Ikke glem at du har en hjerne selv. Menneskehjernen er fantastisk, og når ting "programmeres" inn i underbevissheten, vil hjernen jobbe med å finne en løsning.

Men, noen ganger er jeg selv overbevist om at informasjonen jeg mottar, ikke kommer fra meg selv. Jeg får hjelp "utenifra". Dette kan alle gjøre, bare du trener deg i å slappe av.

Jeg har selv benyttet meg av dette over lengre tid, og det gir resultater, man blir like overrasket hver gang.

Våkn opp!
Er det bra å ikke kjenne seg selv etter en stund? Bare være bevisst men ikke føle kroppen? Kan jeg prøve meg på en astralreise på dette tidspunktet, eller andre saker?
Antall ord: 660

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DANNi

Innlegg av DANNi »

Ja, klarer du å komme i denne tilstanden er den ideel for astral reiser :D

Hvis det var det du mente...
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Er egentlig vanskeligere for meg å ikke komme i den enn å komme i den... Har bare gjort det tre ganger da, første gang sovnet jeg, andre gang kom jeg veldig i den tilstanden, 3. gang holdt jeg på å komme inn i den, men avbrøt fordi det var i gymmen på skolen.. hehe.. er veldig digg! :D
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

fjottemor skrev:Og slik er meditasjon for meg;
1. legger meg ned
2. retter på puta så hodet ligger bra og avslappet
3. lukker øynene og begynner å telle nedover
4. irriterer meg over puta som ikke ble helt bra alikevel
5. retter på puta
6. prøver å holde på det tallet jeg stoppet på da puta begynte å irritere
7. gjetter vilt på et tall i nærheten av 90 og fortsetter nedtellinga
8. puta igjen!!!
9. teller videre
10. venstre fot er tung, venstre fot er tung, venstre fot er tung
11. FAENS pute!!!
12. høyre fot er tung..nei, venstre fot var tung, venstre fot ER tung
13. og så var det høyre fot...høyre fot er tung...åh så tung venstre fot er
14. åhhh, herreverden som det klør i nakken!
15. klør i nakken
16. puta feil igjen!!!
17. skal vi se...sparer litt tid; begge knær er tunge, begge knær er tunge
18. oppdager at nakken er spent som en fiolinstreng...ok, nakken er tung, nakken er tung, nakken er veldig tung...ja som om DET hjalp!
19. hele kroppen er tung, hele kroppen er tung, jeg svever, hodet er tomt, tanketomt...bortsett fra irritasjon over den farskens puta!!!
20. jeg gir opp, legger meg heller på siden og sovner!

Sånn funker det altså for meg! Jeg får det ikke tiiiiiiil!!!! Før fikk jeg det til men ikke nå mer. Tankene springer fra det ene punkt til det andre; er det ikke puta så er det noe annet.

Og jeg som nå virkelig må stresse ned! Har fått oppsigelse på leiligheten og skal nå ut og kjøpe bolig...åh, jeg blir stressa av mindre! Det hadde vært fint om disse hjelperne mine kunne tre frem og si: slapp nå av, det går bra!!

Hva søren skal jeg gjøre??
Har samme problemer jeg, MEN jeg har lært meg å ignorere de. Hvis du midt i ''høyre fot er tung'' klør sinnsykt på nesa, så bryter du inn med en ''jeg klør IKKE på nesa''. Da slutter hvertfall jeg å klø, eller jeg glemmer av det. Eller så kan du jo bare fortsette med høyrefoten og drite vilt i nesa. lykke til :)
Antall ord: 383

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
amora.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 59
Startet: 03 Feb 2005 14:10
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Kristiansand

Innlegg av amora. »

he he, jeg må bare le til det dere skriver om at dere ikke får det til.
jeg får det heller ikke til. jeg sovner bare. men før jeg sovner sprer tankene seg over til noe helt annet.
du fjottemor, veldig bra skrevt..... mener det, for sånn får jeg og det...


men nå bestilte jeg en demo, så får vi se, men nå skal jeg prøve å meditere.

sier i fra om jeg sovnet eller hvor langt jeg kom...
mp ha en røyk først og,

he he, klem
Antall ord: 96
THE TRUTH IS WITHIN!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kjell-Einar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 08 Mai 2005 20:24
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-Trøndelag

Innlegg av Kjell-Einar »

For de som sovner så kan det kanskje være lurt å heller sitte på en myk stol sånn i begynnelsen. Stort sett så er de aller fleste vant til at de skal sove når de legger seg ned og...dermed blir kroppen døsig...og sovner :-$

Når du sitter vil ikke kroppen sovne så lett. Når man etter hvert blir vant til å meditere kan man kanskje velge å ligge eller benytte seg av andre sittestillinger.
Antall ord: 78
Jeg er det du er

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
solsola
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 03 Apr 2005 16:12
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av solsola »

hei,finst det noen slike meditasjons cd på norsk??er ikke hjelp i å sitte med ordbok heller...hehe
hvor kan jeg kjøpe norsktalende hjelp,på cd?? :roll:
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DANNi

Innlegg av DANNi »

Stikk innom www.morten-eriksen.no og bestill hans cd. De er utrolig flotte!!! Anbefales virkelig :D

Klem
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
solsola
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 03 Apr 2005 16:12
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av solsola »

takker så mye...tenk det er håp for meg også....klem :lol:
gleder meg til å prøve....
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DANNi

Innlegg av DANNi »

Er litt ventetid.. Han har mye å gjøre hele tiden. Men de er gratis, og fabelaktige..
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shamanix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 22 Jun 2005 15:47
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ås

Innlegg av Shamanix »

Har ingen problemer med å slappe av kroppen, så hele kroppen er følelsesløs/nummen. Dette tar 2-20 minutter helt uten problemer, og helt uten teknikker, jeg bare setter "prosessen" i gang, "slipper opp". Er vanligvis i full våken tilstand, men også flere ganger i en tilstand hvor jeg er helt "borte" og kan "våkne opp" plutselig.

Hva mer kreves for meditasjon?

Det er noe jeg har lurt på i flere år, en intens kilefølelse (føles ut som en energi som strømmer) i kroppen som jeg kan "skru av og på" som det passer meg, men jeg klarer ikke å holde dette i lengre periode. Når jeg gjør dette tar det utrolig mye kortere tid å slappe av, og dette er lettest i beina, er ikke alltid jeg klarer det i resten av kroppen. Dette kan jeg gjøre når som helst, også mens jeg er våken og gjør ting. Hva "er" denne følelsen?
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

smakte røyken? :P
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

amora PPV skrev:he he, jeg må bare le til det dere skriver om at dere ikke får det til.
jeg får det heller ikke til. jeg sovner bare. men før jeg sovner sprer tankene seg over til noe helt annet.
du fjottemor, veldig bra skrevt..... mener det, for sånn får jeg og det...


men nå bestilte jeg en demo, så får vi se, men nå skal jeg prøve å meditere.

sier i fra om jeg sovnet eller hvor langt jeg kom...
mp ha en røyk først og,

he he, klem
smakte røyken? :P
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links