Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterSett at reinkarnasjon og karma ble bevist

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

jaktmann skrev:Er det slik at vi får tildelt en norm som vi kan følge i livet men vi gjør valgene selv? Synnest det hadde hvert urettferdig om det er slik iallefall. Hva om mine foreldre da var noen avdankende narkomane som gir meg en start som bare gir meg et helvete? Det blir jo nesten like dumt som det som mangen kristne sier, at om du ikke lever etter guds ord kommer du til helvete. Det må jo være nivåer i dette ?
Det blir nesten som og bli født inn i helvete det hvis ikke foreldrene gir deg den starten du må ha.
Nei dette blei vanskelig får tenke litt mer og komme tilbake. :mozilla_wink:
Jeg skjønner tankegangen...

Men hvis vi "snur litt på flisa", og antar at KARMA er resultatet av de valgene vi gjør mens vi kun er sjel/ånd - dvs imellom "livet" ?
Før vi blir født, så legger vi opp en "kjøreplan" - visse ting vi skal innom, og visse forutsetninger for hva vi skal gå igjennom i dette livet - for å høste erfaring - hva hvis det er slik det henger sammen...

At vi selv legger føringene for livet, og plasserer oss inn i miljø der andre har lignende situasjoner -
slik at dersom foreldre er narkomane, ønsket vi da den erfaringen det er å være barn av narkomane ?

Og at hele den planleggning vi gjør før livet her, er endel av den karma vi har med oss ?

Alikevel vil de valg vi gjør her, kansje endre måten vi får de forskjellige erfaringer -
kansje tilogmed slik at hvis vi velger annerledes enn hva vi trodde da vi planla, så misser vi deler av det vi egentlig planla vi skulle igjennom ?

Tanker og tanker og... ;-)

Asbjørn
Antall ord: 307

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Jeg vet ikke om jeg tror det hadde endret så veldig mye. Liksom, hvis jeg dør i dag, da er det jo ikke Atmi som kommer tilbake uansett. Det er bare sjelen min som gir liv til en ny person, en helt annen person.
Ehhhh? seriøst. Sjelen din er jo essensen av deg selv. Utseende ditt har sikkert forandret seg siden du var lita. Er du idag en helt annen person enn da du ble født. Jeg mener annen person, ikke annerledes.
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

>wiz skrev:Livet er ikke bestemt på forhånd, det er tilrettelagt. Det er jeg rimelig sikker på. Å si at noe er forutbestemt blir merkelig. Da trengs det iallefall ordentlige definisjoner.

Jeg tror det er enkelte ting som er bestemt i den forstand at det er lagt opp til det.
Hvis man sitter i big brother" komiteen og bestemmer at når skal vi ha inn
1: 2 Islamske fundamentalister
2: 2 ekstreme jøder
3 Et homsepar
4 Du blitzere
5 og 2 nynazister

Hva som skjer i huset er ikke bestemt. Alle har en fri vilje til å gjøre hva man vil. Men scenen er forberedt. Alle brikkene er plassert.

Karma er for meg ikke annet en summer av dine kvaliteter. Karma gir og karma tar.
Veldig bra metafor :mozilla_smile:
Antall ord: 133
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

>wiz skrev:
Jeg vet ikke om jeg tror det hadde endret så veldig mye. Liksom, hvis jeg dør i dag, da er det jo ikke Atmi som kommer tilbake uansett. Det er bare sjelen min som gir liv til en ny person, en helt annen person.
Ehhhh? seriøst. Sjelen din er jo essensen av deg selv. Utseende ditt har sikkert forandret seg siden du var lita. Er du idag en helt annen person enn da du ble født. Jeg mener annen person, ikke annerledes.
Jeg rota meg litt bort i tråden her. Og jeg tror der ville skjedd litt endringer i forhold til hvordan folk oppfører seg - klart det ville. Vet ikke helt hva spor jeg var på. Jeg ble opphengt det motsatte, at folk liksom skulle drite i om de døde i en bilulykke eller lignende.

Men utover det vet jeg nok ikke helt hva du prater om. Jeg ser det som helt annerledes. Jeg vil ikke leve en gang til - i det hele tatt. Det har ikke noe med hvem jeg ble født som og vokser opp. Jeg dør, og sjelen min blir født på ny. Den nye personen er min sjel, men ikke min personlighet. Jeg vil personlig ikke kjenne noe av det - verken på ene eller andre måten.

Atmi
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

Ja, men det jo sånn det er idag da. Kanskje?
Men sjelen din må jo ha tatt lærdom hvis det er en mening med alle livene på jorden. Det kan jo hende at det ikke er det og at vi blir gjenfødt i det uendelige fordi det er sånn systemet er, men det er ulogisk for meg. Hvis det stemmer så må det være en hjerne bak denne galskapen og da synes jeg det blir litt rart.
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Atmi

Innlegg av Atmi »

>wiz skrev:Ja, men det jo sånn det er idag da. Kanskje?
Men sjelen din må jo ha tatt lærdom hvis det er en mening med alle livene på jorden. Det kan jo hende at det ikke er det og at vi blir gjenfødt i det uendelige fordi det er sånn systemet er, men det er ulogisk for meg. Hvis det stemmer så må det være en hjerne bak denne galskapen og da synes jeg det blir litt rart.
Hehe Wiz.

Ja, jeg tror sjelen tar lærdom fra liv til liv. Jeg tror bare ikke at jeg personlig får noe igjen for det i ettertid. Sjelen min derimot, som er veldig viktig - den utvikler seg selvfølgelig. For den har minner i form av persepsjon - og ved neste liv vil dette være med i den nye personen som sjelen miin blir en del av :)

Atmi
Antall ord: 153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Er det mulig!!!

Greit at tråden starter med "Sett at reinkarnasjon og karma ble bevist" men at det i påfølgande svar tek utgangspunkt i at reinkarnasjon/karma/sjel er noko definert som har noko med oss menneska å gjere, syns eg er å tøye strikken vel langt.

Dette vert jo det samme som desse tidlige kristne og mange religiøse gjere i dag, opphøyer seg sjølv til noko meir enn dei er. Eit godt døme er jo jødedommen som skal arve jorda, vi andre er ikkje verdt noko.

Kor tid vart vi menneska noko meir enn resten av dyra som lever i naturen?? Kor tid vart vi noko meir enn naturen vi er ein del av?

Ser jo at du wiz har opphøya deg ein smule...hehe...og det gjeve meg eit val...enten tru at du har mista taket på noko(realiteten)...eller...tru at du er spøkeful i ditt mørke hjørne(ironisk osv).

Ikkje lett val... :D
Antall ord: 168
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
>wiz

Innlegg av >wiz »

Greit at tråden starter med "Sett at reinkarnasjon og karma ble bevist" men at det i påfølgande svar tek utgangspunkt i at reinkarnasjon/karma/sjel er noko definert som har noko med oss menneska å gjere, syns eg er å tøye strikken vel langt
Noe med mennesker å gjøre? Selvfølgelig har det det. Hvis det ikke har noe med oss å gjøre så finnes det ikke en rettferdighet bak.

Dette vert jo det samme som desse tidlige kristne og mange religiøse gjere i dag, opphøyer seg sjølv til noko meir enn dei er. Eit godt døme er jo jødedommen som skal arve jorda, vi andre er ikkje verdt noko.
Dette er absolutt ikke det samme. Karma er rettferdig. Man høster som man sår. Vi opphøyer ingen raser eller religioner. Oppfører du deg som et rasshøl får du igjen til slutt. Man slipper ikke unna uansett hvem man er. Jeg skjønner ikke hva som er problemet med det?
Kor tid vart vi menneska noko meir enn resten av dyra som lever i naturen?? Kor tid vart vi noko meir enn naturen vi er ein del av?
Det har vi alltid vært. Naturen er fin den, men universet er eldre enn jorden.
Antall ord: 216

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Coralin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Sep 2005 13:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Re: Sett at reinkarnasjon og karma ble bevist

Innlegg av Coralin »

>wiz skrev:...ville det ført til mer eller mindre kriminalitet med tanke på karma, men også med tanke på at et mord ikke lenger vil være drap? Se for deg rettsystemet; Jeg dømmer deg til 2 år fengsel for urettmessig har frigjort to sjeler fra sitt legme!
Folk ville risikert straff i lang lang tid og et selvmord ville ikke lenger løst noen problemer.
( det gjør ikke det idag heller, men det vet jo ikke dem stakkar)

Ville folk tatt flere sjanser siden de vet de blir gjenfødt? Jeg tenker da på risikosport og andre sinnsyke ting som bilkjøring og fjellklatring uten sikkerhetsutstyr.
Vel jeg tror jo på dette med livsplan da, vi har alle en plan som er lagt for livet vårt somomhandler hav vi skal lære i dette livet og det er vel få som vil motsi meg når jeg sier at vi lærer mest i motgang. Og jeg tror ikke det vil bli så mye mindre kriminalitet.
1. fordi jeg tror at det finnes mørkesjeler, som ikke har noe samvittighet og de kunne ikke brydd seg mindre om gud/karma/gjenfødelse og de ville ikke brydd seg noe mer om folk flest ble mer opplyste.
2. Enkelte mennesker har kriminalitet lagt inn i livsplanen. Det kan godt hende at noen skal lære noe av vold i hjemmet, voldtekt, bli utsatt for et ran, et familie medlem blir drept, og da må jo noen utføre handlingen?! Om alle gikk rundt og skulel være redd for å gjøre feil ting ville vi ikke lært noe som helst. Man lærer aller mest av de tingene man har sett på som "feilene" i livet sitt. Og når jeg uttaler meg som jeg gjør, så høres det jo ikke ut som om vi har en fri vilje. Men det har vi nok, men sjelen vår vet hva den selv vil gjennom. Kanskje den vil oppleve å sitte i fengsel et helt liv. eller noe slikt. det er ikek vi mennesker bevisste på. Og om vi kjemper i mot sjelen vår hele tiden så tror jeg at den neste livsplanen blir noen lunde lik den forrige, bare med en annen setting. fordi det er faktisk meningen at vi skal gjennom visse ting. jeg tror ikke at alle setter opp et liv som skal være rosenrødt hele veien. Så svaret er nei, jeg tror ikke at ting vilel bli så mye mer annerledes. jeg tror nok at sjelen preger livet vårt mer enn vi liker å innrømme. har ikke noen av dere andre opplevd å gjøre noe helt spontant som dere over hodet ikke hadde planer om å gjøre? hadde faktisk planer om å gjøre omtrent det stikk motsatte, og så plutselig blir det bare slik...?!Uten at man helt kan forklare hva som skjedde?! Jeg tror det er et lite "hint" fra sjelen i mange tilfeller.
Antall ord: 498

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Den definisjonen jeg har funnet på karma er enkel; unfinished business! Da har jeg ihvertfall fått avklart det for meg selv og evt. andre som lurte. :mozilla_wink:
Antall ord: 29
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Coralin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Sep 2005 13:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Coralin »

madjava skrev:Er det mulig!!!

Greit at tråden starter med "Sett at reinkarnasjon og karma ble bevist" men at det i påfølgande svar tek utgangspunkt i at reinkarnasjon/karma/sjel er noko definert som har noko med oss menneska å gjere, syns eg er å tøye strikken vel langt.

Dette vert jo det samme som desse tidlige kristne og mange religiøse gjere i dag, opphøyer seg sjølv til noko meir enn dei er. Eit godt døme er jo jødedommen som skal arve jorda, vi andre er ikkje verdt noko.

Kor tid vart vi menneska noko meir enn resten av dyra som lever i naturen?? Kor tid vart vi noko meir enn naturen vi er ein del av?

Ser jo at du wiz har opphøya deg ein smule...hehe...og det gjeve meg eit val...enten tru at du har mista taket på noko(realiteten)...eller...tru at du er spøkeful i ditt mørke hjørne(ironisk osv).

Ikkje lett val... :D
Jeg må si at jeg ikke skjønte dette helt....så jeg spør like greit..Tror du ikke på reinkarnasjon?!
Tror du da helelr ei på at mennesker har en sjel? og det har da ikek vært snakk om at vi er noe mer enn dyra i naturen? har det vel, mulig jeg har gått glipp av noe, men dyr har og sjel og inkarnerer i like stor grad som mennesker gjør. Og hva i dette innlegget opphøyer noe som helst, nei jeg kan ikke si at jeg helt skjønner dette. Alle mennesker er like mye verdt. Og gud(eller lyset, kilden, hva du nå vil kalle det) som holder hele denne prosessen i gang(slik jeg ser det) bryr seg fint lite om hvilker religion man tilhører. Det er da ikke slik at de som er kristne kommer til himmelen de som er buddhister kommer til nirvana(etterhvert) osv. og Karma har ingen ting med helvette å gjøre. det er som wiz sier man sår som man høster derfor er det ofte slik at overgriper har vært/blir offer og omvendt i forskjellige evt i samme liv. MAn kan vel si at det meste handler om balanse. har man levd et liv som fattig er det stor sannsynlighet at man får et liv som rik, fordi man skal kunne se begge sidene av en sak.
Antall ord: 407

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Noe med mennesker å gjøre? Selvfølgelig har det det. Hvis det ikke har noe med oss å gjøre så finnes det ikke en rettferdighet bak.
Må det eksistere rettferdighet?? Er ikkje rettferdighet noko vi menneska har utvikla sjøl, og er ikkje rettferdighet ein ganske vag rettesnor å gå etter. Det som er rettferdig for deg er ikkje nødvendigvis rettferdig for meg. Kva med den rettferdigheten som kom til uttrykk i Jugoslavia. Rettferdig for nokon, urettferdig for andre.
Dette er absolutt ikke det samme. Karma er rettferdig. Man høster som man sår. Vi opphøyer ingen raser eller religioner. Oppfører du deg som et rasshøl får du igjen til slutt. Man slipper ikke unna uansett hvem man er. Jeg skjønner ikke hva som er problemet med det?
Skjønner du ikkje at reinkarnasjon/karma/sjel er å tilføre mennesket egenskaper ut over våre menneskelige, vi opphøyer oss til noko meir enn vi er. Samtidig er vi bare dyr og rettferdighet er ein fin måte å skjule seg bak, for å sleppe å ta inn over seg alt det negative menneska gjere mot kvarandre. Karma, reinkarnasjon og sjel er enda finere å skjule seg bak. Opplyste mennesker ser bak den virkelighet maktsentera gjerne vil at vi skal forholde oss til. Tenk over det. Religioner starter opp ein tråd, spinner den til den har fått litt innpass og kven bruker den mot vanlige folk? Alle med makt, og alle som ikkje greie å sjå kritisk på utviklinga her på jorda. Mange lar seg manipulere til å tru på det mest fantastiske, ufoer, ånder, reinkarnasjon/karma/sjel osv. Lett å gløyme virkeligheten vi lever i.
Det har vi alltid vært. Naturen er fin den, men universet er eldre enn jorden.
Rar tanke det der, at vi er noko meir enn dyra. Kanskje fordi vi er yngre enn jorda, yngre enn naturen. Vi kom liksom sist vi.

"Best vi gjere noko for alle desse menneska som ikkje veit ka som er best for dei. Vi gjev dei trua på at det er noko meir. Da kan vi styre dei som vi vil. Alle kan jo oppleve dårlig karma, eller sia han dør bør vi innføre reinkarnasjon, da er det ikkje så farlig å dø. Vent litt, sjel må dei og ha, da har dei transportmiddelet sitt mellom alle desse nivåa."

Vi er ein del av naturen og kunne ikkje eksistert uten naturen. Syns forsatt at denne start-tråden opphøyer mennesket til noko meir enn det er. Og eg veit faktisk ikkje om jorda eller universet er eldst. Kjem ann på om du tenker på jorda som ei ferdig kule klar til å leve på eller som ein del av universet da det vart utforma til det vi ser i dag. Eg veit ikkje og ser ikkje heilt den store viktige samanhengen.
Antall ord: 479
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Coralin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Sep 2005 13:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Coralin »

madjava skrev:

Skjønner du ikkje at reinkarnasjon/karma/sjel er å tilføre mennesket egenskaper ut over våre menneskelige, vi opphøyer oss til noko meir enn vi er. Samtidig er vi bare dyr og rettferdighet er ein fin måte å skjule seg bak, for å sleppe å ta inn over seg alt det negative menneska gjere mot kvarandre. Karma, reinkarnasjon og sjel er enda finere å skjule seg bak. Opplyste mennesker ser bak den virkelighet maktsentera gjerne vil at vi skal forholde oss til. Tenk over det. Religioner starter opp ein tråd, spinner den til den har fått litt innpass og kven bruker den mot vanlige folk? Alle med makt, og alle som ikkje greie å sjå kritisk på utviklinga her på jorda. Mange lar seg manipulere til å tru på det mest fantastiske, ufoer, ånder, reinkarnasjon/karma/sjel osv. Lett å gløyme virkeligheten vi lever i.
Nå vet jeg ikke helt hvorfor du er inne på et paranormal forum, når det virker som om du ikke tror på noe som helst paranormalt. Men det er nå i for seg greit. Det handler ikke om å gjemme seg bak noe. jeg syns det er trist at du ikke tror på at du har en sjel og at den tilhører en større helhet. Og som gjør at vi ALLE er del av en større helhet det har ingenting med religion å gjøre. Og jeg har ikke sagt et ord om at noen skal slippe å ta innover seg alt det fæle mennesker gjør mot hverandre. Har faktisk ikke sagt noe om det, men jeg syns det virker veldig usannsynlig, alt for usannsynlig at sjelen vår bare lever i i underkant av 100 år og bare blir borte, det har ingenting med at jeg er redd for at alt bare skal være svart når jeg dør.

"Best vi gjere noko for alle desse menneska som ikkje veit ka som er best for dei. Vi gjev dei trua på at det er noko meir. Da kan vi styre dei som vi vil. Alle kan jo oppleve dårlig karma, eller sia han dør bør vi innføre reinkarnasjon, da er det ikkje så farlig å dø. Vent litt, sjel må dei og ha, da har dei transportmiddelet sitt mellom alle desse nivåa."

Vi er ein del av naturen og kunne ikkje eksistert uten naturen. Syns forsatt at denne start-tråden opphøyer mennesket til noko meir enn det er. Og eg veit faktisk ikkje om jorda eller universet er eldst. Kjem ann på om du tenker på jorda som ei ferdig kule klar til å leve på eller som ein del av universet da det vart utforma til det vi ser i dag. Eg veit ikkje og ser ikkje heilt den store viktige samanhengen.
Hvorfor er det så vanskelig for deg og forstå at det er mer? at det finnes ånder, at du har en sjel, som går videre når du dør, og at den er her for å samle kunnskap, og å lære noe. Det er ingen som har presset på meg noe for å gi meg troen på at det er noe mer. Ingen styrer meg. Sjelen har egentlig ikke så mye med menneske å gjøre, så menneske er ikke så mye mer enn det er. Sjelen "bor" bare i mennesket fra det blir født til det dør.
Antall ord: 570

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Coralin skrev:
madjava skrev:

Skjønner du ikkje at reinkarnasjon/karma/sjel er å tilføre mennesket egenskaper ut over våre menneskelige, vi opphøyer oss til noko meir enn vi er. Samtidig er vi bare dyr og rettferdighet er ein fin måte å skjule seg bak, for å sleppe å ta inn over seg alt det negative menneska gjere mot kvarandre. Karma, reinkarnasjon og sjel er enda finere å skjule seg bak. Opplyste mennesker ser bak den virkelighet maktsentera gjerne vil at vi skal forholde oss til. Tenk over det. Religioner starter opp ein tråd, spinner den til den har fått litt innpass og kven bruker den mot vanlige folk? Alle med makt, og alle som ikkje greie å sjå kritisk på utviklinga her på jorda. Mange lar seg manipulere til å tru på det mest fantastiske, ufoer, ånder, reinkarnasjon/karma/sjel osv. Lett å gløyme virkeligheten vi lever i.
Nå vet jeg ikke helt hvorfor du er inne på et paranormal forum, når det virker som om du ikke tror på noe som helst paranormalt. Men det er nå i for seg greit. Det handler ikke om å gjemme seg bak noe. jeg syns det er trist at du ikke tror på at du har en sjel og at den tilhører en større helhet. Og som gjør at vi ALLE er del av en større helhet det har ingenting med religion å gjøre. Og jeg har ikke sagt et ord om at noen skal slippe å ta innover seg alt det fæle mennesker gjør mot hverandre. Har faktisk ikke sagt noe om det, men jeg syns det virker veldig usannsynlig, alt for usannsynlig at sjelen vår bare lever i i underkant av 100 år og bare blir borte, det har ingenting med at jeg er redd for at alt bare skal være svart når jeg dør.

"Best vi gjere noko for alle desse menneska som ikkje veit ka som er best for dei. Vi gjev dei trua på at det er noko meir. Da kan vi styre dei som vi vil. Alle kan jo oppleve dårlig karma, eller sia han dør bør vi innføre reinkarnasjon, da er det ikkje så farlig å dø. Vent litt, sjel må dei og ha, da har dei transportmiddelet sitt mellom alle desse nivåa."

Vi er ein del av naturen og kunne ikkje eksistert uten naturen. Syns forsatt at denne start-tråden opphøyer mennesket til noko meir enn det er. Og eg veit faktisk ikkje om jorda eller universet er eldst. Kjem ann på om du tenker på jorda som ei ferdig kule klar til å leve på eller som ein del av universet da det vart utforma til det vi ser i dag. Eg veit ikkje og ser ikkje heilt den store viktige samanhengen.
Hvorfor er det så vanskelig for deg og forstå at det er mer? at det finnes ånder, at du har en sjel, som går videre når du dør, og at den er her for å samle kunnskap, og å lære noe. Det er ingen som har presset på meg noe for å gi meg troen på at det er noe mer. Ingen styrer meg. Sjelen har egentlig ikke så mye med menneske å gjøre, så menneske er ikke så mye mer enn det er. Sjelen "bor" bare i mennesket fra det blir født til det dør.
Nå var ikkje denne tenkt som svar til det du sa, men eg kan jo svare deg alikevel.

Eg er her fordi eg søker etter fleire svar og vil gjerne sjå ting fra andre vinkler viss det lar seg gjere. Ved å opphøye mennesket til noko meir enn vi er, gjemmer vi oss bak alt det grusomme vi menneska er i stand til å gjere. Eg trur ikkje på ei sjel, men eg trur at eg er ein del av naturen og alt som er i den. Ikkje den vanlige fortolkninga. Sia eg ikkje trur at vi har sjel syns eg heller ikkje at det er noko rart med å leve ei kort tid for så å dø. Det er jo naturlig og ein del av livet dette å dø. Kvifor gjere det til noko meir enn at vi bare dør og så er det ingenting?

Eg ser ikkje at det er ånder blant oss, eg ser ikkje at mennesket har sjel. Men eg vil forsatt vite kva dåkke ser og oppleve. Fordi eg søker etter fleire mulige svar. På veien er det naturlig for meg å gje mine synspunkt, sjøl om dei ikkje samsvarer med det andre trur. Eg er både åpen og fri til å gjere dette. :)

Kunnskapen eg tek med meg og tilegner meg gjennom mitt liv, vil ingen ha nytte av viss eg ikkje vidareformidler den. Litt arti at du meiner at mennesket bare er det det er, da har det ikkje noko å seie ka mennesket gjere, om vi drepe eller voldtar. Mennesket er bare det det er. Hmmm...for meg er mennesket noko meir, men alikevel ikkje opphøyet til å være noko meir enn naturen rundt oss som vi er ein del av.
Antall ord: 861
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Coralin skrev:
madjava skrev:Er det mulig!!!

Greit at tråden starter med "Sett at reinkarnasjon og karma ble bevist" men at det i påfølgande svar tek utgangspunkt i at reinkarnasjon/karma/sjel er noko definert som har noko med oss menneska å gjere, syns eg er å tøye strikken vel langt.

Dette vert jo det samme som desse tidlige kristne og mange religiøse gjere i dag, opphøyer seg sjølv til noko meir enn dei er. Eit godt døme er jo jødedommen som skal arve jorda, vi andre er ikkje verdt noko.

Kor tid vart vi menneska noko meir enn resten av dyra som lever i naturen?? Kor tid vart vi noko meir enn naturen vi er ein del av?

Ser jo at du wiz har opphøya deg ein smule...hehe...og det gjeve meg eit val...enten tru at du har mista taket på noko(realiteten)...eller...tru at du er spøkeful i ditt mørke hjørne(ironisk osv).

Ikkje lett val... :D
Jeg må si at jeg ikke skjønte dette helt....så jeg spør like greit..Tror du ikke på reinkarnasjon?!
Tror du da helelr ei på at mennesker har en sjel? og det har da ikek vært snakk om at vi er noe mer enn dyra i naturen? har det vel, mulig jeg har gått glipp av noe, men dyr har og sjel og inkarnerer i like stor grad som mennesker gjør. Og hva i dette innlegget opphøyer noe som helst, nei jeg kan ikke si at jeg helt skjønner dette. Alle mennesker er like mye verdt. Og gud(eller lyset, kilden, hva du nå vil kalle det) som holder hele denne prosessen i gang(slik jeg ser det) bryr seg fint lite om hvilker religion man tilhører. Det er da ikke slik at de som er kristne kommer til himmelen de som er buddhister kommer til nirvana(etterhvert) osv. og Karma har ingen ting med helvette å gjøre. det er som wiz sier man sår som man høster derfor er det ofte slik at overgriper har vært/blir offer og omvendt i forskjellige evt i samme liv. MAn kan vel si at det meste handler om balanse. har man levd et liv som fattig er det stor sannsynlighet at man får et liv som rik, fordi man skal kunne se begge sidene av en sak.
Tek denne kjapt.

Trur ikkje på sjel eller reinkarnasjon.

Verken menneske eller dyr har sjel eller kan verte reinkarnert ut frå mitt syn.

Alle mennesker er ikkje like mykje verdt. Det viser vi over alt på jorda i form av drap, voldtekt osv. Menneska er ikkje lenger i harmoni med naturen.

For å seie det rett ut, balansen er noko vi menneska har henta fra naturen, men eg slite alvorlig med å sjå att balansen pr dags dato. Karma/reinkarnasjon/sjel er tilført etter at balansen vart oppdaga. Kanskje fordi vi menneska ikkje gjere det vi burde for å oppretthalde balansen. Ved å tilføre karma/reinkarnasjon/sjel har vi tilført balanse i teorien. Men eg greie ikkje å sjå at det har noko effekt.

Og ja, eg trur at vi har evner ut over våre 5 sanser. Oxo ein grunn til at eg er her. Kjem sikkert på fleire. :D

*I eit luftslott kan alt byggast og aldri gå sundt*
Antall ord: 567
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !