Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderForklaring av fenomenet ORBER

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Nikkaba

Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av Nikkaba »

Noen ganger hender det at man får flekker og tåke på fotografier og filmsnutter, uten noen påviselig årsak. Kan det være at man har fanget en ånd på film? Eller finnes det en sk. "naturlig" forklaring på disse fenomenene?

Jeg har gjort en del research om dette fenomenet, og dette er mine konklusjoner, ikke vitenskapelig bevist forskning, bare så det er sagt.

Det finnes mange teorier om orber, men jeg fester størst lit til forklaringen om ånder som er delvis materialiserte. Disse kan følgelig oppstå overalt der det eksisterer liv, siden åndene trenger å "låne" ektoplasma for å materialisere seg.

Ekte Orber;
Inni orbene er det bevegelig energi, noe som kan sees som spiraler, mønster eller tom. ansikter inni orbene om man er heldig og fanger et bilde av en stillestående orb. De fleste orber er helt runde i formen, men kan virke tilsynelatende utflytende om den ikke står i ro idet bildet tas. Orber behøver ikke være stillestående, de er like gjerne bevegelige. Ofte kan de etterlate en "hale" omtrent som en komet, og det kan se ut som om noen blåser røyk etter orben.
Felles for alle EKTE orber, er at man kan se at de inneholder "noe"...

(En Orb kan utvikle seg videre til å bli en fullt materialisert ånd.)

Falske Orber;
Reflekser er ikke helt runde, de er ofte kantete, gjerne som sekskanter eller åttekanter. Og de er gjerne gjennomsiktige.
Eksempler på falske orber og hvordan du kan avsløre om de er uekte; http://home.hetnet.nl/~lichtbol/Noballseng.htm

Støv vises gjerne på flere bilder, spesielt dersom kameraet brukes i en serie bilder tatt med kort mellomrom. Støvpartikler er heller ikke helt runde i formen, og, som reflekser; gjerne gjennomsiktige.

Disse får man som oftest om man bruker blitz eller det er en ekstern lyskilde som treffer støvet idet bildet tas.

Men jeg har også fanget orber på bilder UTEN å ha brukt blitz...
;o)

Jeg har sett og tatt mange bilder av både orber og ektoplasma, og er helt overbevist om at dette er et høyst reellt fenomen utifra mine egne erfaringer.

Men jeg har også sett mange fakebilder; det er lett å la seg forlede... Bruk din sunne kritiske sans, det er så utrolig viktig når man ferdes i dette miljøet; man skal ikke sluke alt rått! Krev beviser, og utelukk andre muligheter før konklusjoner trekkes.
Antall ord: 414

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

siden åndene trenger å "låne" ektoplasma for å materialisere seg.
Jeg har lest at medier( bl.a Marion D J) sier at ektoplasma er et stoff vi har i kroppen som åndene bruker. Men det stoffet finnes ikke i noe anatomileksikon jeg har lest.

Har du forsket på hva ektoplasma er?
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nikkaba

Innlegg av Nikkaba »

>wiz skrev:
siden åndene trenger å "låne" ektoplasma for å materialisere seg.
Jeg har lest at medier( bl.a Marion D J) sier at ektoplasma er et stoff vi har i kroppen som åndene bruker. Men det stoffet finnes ikke i noe anatomileksikon jeg har lest.

Har du forsket på hva ektoplasma er?
Jess, jeg har funnet ut at ektoplasma ligger i proteinmembranet i cellene til alle levende dyr, inklusive mennesker.

Det er bare noen enkle søk på nettet som skal til, det finnes tom. sider på norsk som inngående forklarer hvor ektoplasmaen finnes. Det er dette stoffet åndene er avhengige av for å materialisere seg.

Det er også derfor dyktige medier ofte har tendens til "mage" -de har mye ektoplasma, som av en eller annen grunn samles her.

Det er ikke forsket noe dypere på ektoplasma hos mennesker etter det jeg vet.
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nikkaba

Re: Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av Nikkaba »

jovian skrev:
Nikkaba skrev:
Jeg har sett og tatt mange bilder av både orber og ektoplasma, og er helt overbevist om at dette er et høyst reellt fenomen utifra mine egne erfaringer.

....
Dersom du har tatt bilder av både orber og ektoplasma, da ville jeg gjerne at sett ektoplasma-bildene.. Du er en av de få i verdenshistorien som har fått dette til.. jeg er seriøs altså..
Bildene som Olav har er mye tydeligere enn mine; det du selv har lagt ut som eksempel på "åndelig aktivitet" er faktisk et glimrende eksempel på hvordan ektoplasma ser ut.
Jeg har også følt og luktet ektoplasma, den har en svært særegen lukt; som en blanding av fuktig skogbunn og svovel, og den føles kald, men ikke fuktig.
OG jeg har med egne øyne sett hvordan åndene kan bruke ektoplasma til å bygge opp en identitet, sk. transfigurasjon.

Jeg kan sende inn et annet av bildene fra Finnskogen, der vi kan se en slik "tåke" som jeg definerer som ektoplasma; fanget på film.
På det samme bildet er det faktisk noen som har observert småfolket også, jeg er ikke helt sikker på akkurat det selv, men at det var aktivitet der er helt sikkert... ;o)
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Jeg finner ingen seriøse sider hvor ektoplasma omtales av forskere. Jeg fant det med dyr som du nevnte, men ellers kom bare gaiaforum, paranormal og spiritisme og medium opp.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UriGneller
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 159
Startet: 17 Aug 2005 01:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: langevåg

Innlegg av UriGneller »

jovian skrev:Dersom du har tatt bilder av både orber og ektoplasma, da ville jeg gjerne at sett ektoplasma-bildene.. Du er en av de få i verdenshistorien som har fått dette til.. jeg er seriøs altså..
Å si at hun er en av de få, blir det samme som å hevde at noen faktisk har klart det..Men ingen i verdens historien er pr. i dag kreditert med et bilde av noe slikt som er garantert ekte
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nikkaba

Innlegg av Nikkaba »

jovian skrev: Så dersom jeg spør en spesialist i allmenn-medisin, da vil han altså vite hva "ektoplasma" er, og at enkelte mennesker har mer av dette enn andre?
En zoolog vil kunne bekrefte at noen dyr har mer av dette enn andre, en lege, uansett hvilket felt han er spesialisert innenfor, vil ikke vite noe om dette, da ektoplasma i nåtidens medisin ansees som totalt uvesentlig. http://biologi.uio.no/plfys/haa/zoologi/protozoa.pdf

Ektoplasma kommer fra det greske ordet for 'utenfor' og 'det som er dannet'.
I dyreceller er ektoplasma det seigtflytende cytoplasmalaget som er fritt for små korn, i motsetning til det innenforliggende tyntflytende og korne cytoplasmaen kalt endoplasma.

Mennesket er også et dyr, ergo har vi ektoplasma i våre celler.

Det er jo mulig at den vil få betydning en gang i fremtiden? ;)

Spør du en biolog (ja, for planter har også ektoplasma, faktisk, alt levende har det, ikke bare mennesker og dyr som jeg var litt for rask til å skrive i sted; lenge siden jeg holdt på med dette...) så vil hans definisjon på ektoplasma være; Tyktflytende del av
cytoplasma inn mot celleveggen
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Re: Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av Gjesten »

Nikkaba skrev:
jovian skrev:
Nikkaba skrev:
Jeg har sett og tatt mange bilder av både orber og ektoplasma, og er helt overbevist om at dette er et høyst reellt fenomen utifra mine egne erfaringer.

....
Dersom du har tatt bilder av både orber og ektoplasma, da ville jeg gjerne at sett ektoplasma-bildene.. Du er en av de få i verdenshistorien som har fått dette til.. jeg er seriøs altså..
Bildene som Olav har er mye tydeligere enn mine; det du selv har lagt ut som eksempel på "åndelig aktivitet" er faktisk et glimrende eksempel på hvordan ektoplasma ser ut.
Jeg har også følt og luktet ektoplasma, den har en svært særegen lukt; som en blanding av fuktig skogbunn og svovel, og den føles kald, men ikke fuktig.
OG jeg har med egne øyne sett hvordan åndene kan bruke ektoplasma til å bygge opp en identitet, sk. transfigurasjon.

Jeg kan sende inn et annet av bildene fra Finnskogen, der vi kan se en slik "tåke" som jeg definerer som ektoplasma; fanget på film.
På det samme bildet er det faktisk noen som har observert småfolket også, jeg er ikke helt sikker på akkurat det selv, men at det var aktivitet der er helt sikkert... ;o)
Er dette bilder som er vi og får se?
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nikkaba

Innlegg av Nikkaba »

UriGneller skrev:
jovian skrev:Dersom du har tatt bilder av både orber og ektoplasma, da ville jeg gjerne at sett ektoplasma-bildene.. Du er en av de få i verdenshistorien som har fått dette til.. jeg er seriøs altså..
Å si at hun er en av de få, blir det samme som å hevde at noen faktisk har klart det..Men ingen i verdens historien er pr. i dag kreditert med et bilde av noe slikt som er garantert ekte
Og det er det vel heller aldri noen som vil bli i min levetid, fordi de forskningsmetoder som godkjennes som "bevis" for slik eksistens ikke kan brukes til å forske på paranormale fenomener.

Vi vet jo at det eksisterer ånder, vi vet at telepati og healing og levitasjon faktisk lar seg gjennomføre, det finnes utallige fenomener som ingen forskere har klart å motbevise, og dermed hviler bevisbyrden på de som faktisk har opplevd og sanset disse tingene.

Det er blitt gjort flere forsøk på å forske på det såkalte "afterlife" og i boken "They walk among us" finner du en samling slike.

Årsaken til at de ikke kan godkjennes som forskningsrapporter er at de ikke kan gjentas regelmessig; slike fenomener er aldri regelmessige, men oppstår spontant. De kan i visse tilfeller fremkalles, men det er ikke tilstrekkelig, seriøs forskning ville krevd at et fenomen gjentok seg til stadighet slik at det kunne testes ved hjelp av flere forskjellige metoder.

Men forskningen finnes, den; selv om den ikke er alment godkjent. ;)
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Re: Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av JUNE »

jaktmann skrev:
Nikkaba skrev:
jovian skrev:
Nikkaba skrev:
Jeg har sett og tatt mange bilder av både orber og ektoplasma, og er helt overbevist om at dette er et høyst reellt fenomen utifra mine egne erfaringer.

....
Dersom du har tatt bilder av både orber og ektoplasma, da ville jeg gjerne at sett ektoplasma-bildene.. Du er en av de få i verdenshistorien som har fått dette til.. jeg er seriøs altså..
Bildene som Olav har er mye tydeligere enn mine; det du selv har lagt ut som eksempel på "åndelig aktivitet" er faktisk et glimrende eksempel på hvordan ektoplasma ser ut.
Jeg har også følt og luktet ektoplasma, den har en svært særegen lukt; som en blanding av fuktig skogbunn og svovel, og den føles kald, men ikke fuktig.
OG jeg har med egne øyne sett hvordan åndene kan bruke ektoplasma til å bygge opp en identitet, sk. transfigurasjon.

Jeg kan sende inn et annet av bildene fra Finnskogen, der vi kan se en slik "tåke" som jeg definerer som ektoplasma; fanget på film.
På det samme bildet er det faktisk noen som har observert småfolket også, jeg er ikke helt sikker på akkurat det selv, men at det var aktivitet der er helt sikkert... ;o)
Er dette bilder som er vi og får se?
et av de ligger på forsiden under innsendte bilder. :D
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av BA. »

JUNE skrev:et av de ligger på forsiden under innsendte bilder. :D
https://www.paran.no/bilder/bilde20051208132727.jpg
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Re: Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av Gjesten »

BA skrev:
JUNE skrev:et av de ligger på forsiden under innsendte bilder. :D
https://www.paran.no/bilder/bilde20051208132727.jpg
Takk det hadde jeg jo sett før, mye og holde styr på :mozilla_smile:
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystica
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 345
Startet: 04 Mai 2005 13:28
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ghettoen

Re: Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av Mystica »

BA skrev:
JUNE skrev:et av de ligger på forsiden under innsendte bilder. :D
https://www.paran.no/bilder/bilde20051208132727.jpg
Hvor er ectoplasmaen?
Antall ord: 22
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av BA. »

Mystica skrev:
BA skrev:
JUNE skrev:et av de ligger på forsiden under innsendte bilder. :D
https://www.paran.no/bilder/bilde20051208132727.jpg
Hvor er ectoplasmaen?
Nå tror jeg det er snakk om flere typer ektoplasma, den paranormale, som jeg ikke har noe som helst tro på at eksisterer, den som er bundet inni cellene, http://biologi.uio.no/plfys/haa/leks/e/ektoplasma.htm og
den som opptrer ved flyvinger med høyenergimanøvreringer.
Bilde

De tre tror jeg ikke har noe med hverandre å gjøre.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystica
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 345
Startet: 04 Mai 2005 13:28
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ghettoen

Re: Forklaring av fenomenet ORBER

Innlegg av Mystica »

BA skrev:
Mystica skrev:
BA skrev:
JUNE skrev:et av de ligger på forsiden under innsendte bilder. :D
https://www.paran.no/bilder/bilde20051208132727.jpg
Hvor er ectoplasmaen?
Nå tror jeg det er snakk om flere typer ektoplasma, den paranormale, som jeg ikke har noe som helst tro på at eksisterer, den som er bundet inni cellene, http://biologi.uio.no/plfys/haa/leks/e/ektoplasma.htm og
den som opptrer ved flyvinger med høyenergimanøvreringer.
Bilde

De tre tror jeg ikke har noe med hverandre å gjøre.
Den så jeg godt :D
Men på det andre bildet så jeg ikke noe.
Antall ord: 99
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links