Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & Ånderhva skjer etter selvmord

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Odina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 55
Startet: 01 Aug 2005 03:00
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold
Har takket: 1 gang

hva skjer etter selvmord

Innlegg av Odina »

Jeg lurer på hva som skjer med mennesker som tar sitt eget liv? Vil de finne fred på den andre siden eller er de dømt til evig "fortapelse"?
Jeg tenker at de har like stor "rett" til fred som de som dør en naturlig død.

Det er jo en grunn til at de tar sitt liv, tenker jeg,og det er vel en tilstand de er i som jeg forhåpentlig ikke vil helt forstå, for det må jo bety at jeg er i en tilsvarende tilstand....en situasjon jeg ikke ønsker å komme i.

Er det noen som har noen teorier på dette området?
Antall ord: 108

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anny
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 65
Startet: 13 Jul 2005 21:40
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Eidsvoll

Innlegg av Anny »

Ikke at jeg ved noget om det, men der er plads til alle på den anden side, der er vel ingen som stå og siger du er ind og du er ud fordi man har taget eget liv, en andens liv, eller bare har rapset et chokoladestykke i butikken, jeg ser livet på jorden som en lære plads og at ingen ting er tilfeldigt og at de ting vi oplever her på jorden er en del af en udvikling, og at det er forudbestemt. Men må sige at jeg har hørt flere medier sige at dem som tager eget liv, kommer ud for en ulykke, eller bare ikke er klar for at dø, ofte ikke finder lyset og oftes må hjælpes over til den anden side,og jeg har hørt at vi kan holde de avdøde som vi holder av tilbage med savn. Om alt dette er sandt ved jeg jo ikke før jeg selv er derover.
Antall ord: 163
Et venligt ord et venligt ord
hvor gør det sjælen godt
som duggen på den tørre jord det lokker frem et blomster flor O tak for hvert et venlig ord
Ja for det mindste blot.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
AizQueen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 13 Aug 2005 16:15
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Re: hva skjer etter selvmord

Innlegg av AizQueen »

Odina skrev:Jeg lurer på hva som skjer med mennesker som tar sitt eget liv? Vil de finne fred på den andre siden eller er de dømt til evig "fortapelse"?
Jeg tenker at de har like stor "rett" til fred som de som dør en naturlig død.

Det er jo en grunn til at de tar sitt liv, tenker jeg,og det er vel en tilstand de er i som jeg forhåpentlig ikke vil helt forstå, for det må jo bety at jeg er i en tilsvarende tilstand....en situasjon jeg ikke ønsker å komme i.

Er det noen som har noen teorier på dette området?

Det samme lurer jeg på.. Har tenkt på dette en del ganger selv, med tanke på at jeg har mistet venner på den måten...
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sjanna
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 256
Startet: 10 Aug 2005 01:48
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: lørenskog

Innlegg av sjanna »

De som tar selvmord kommer ikke til noe "helvete"...
som du sa så er det en grunn til at de tar sitt eget liv, da har man så vondt at man ikke klarer å leve mer,og har det bedre hvis man ikke er i denne verden lenger.

Har tro på at de kommer til et like godt sted som de som dør en naturlig død. Det er jeg heeeelt sikker på. Man er jo ikke et dårlig menneske forde om man tar sitt eget liv,man tenker kanskje mer på seg selv i en sånn situasjon,og ikke de rundt seg. Men hvem tenker vel på det når man har det så vondt.Vil tro det er en smerte som ingen kan tenke seg,det skal mye vondt til for at man skal klare noe sånt.

Jeg mener ihvertfall at uansett så fortjener de som også tar sitt liv og komme til et godt sted,og det er jeg overbevist om at de gjør også.
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Odina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 55
Startet: 01 Aug 2005 03:00
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold
Har takket: 1 gang

Innlegg av Odina »

Det er det jeg også gjerne vil tro, at de kommer til et like godt sted som de som dør "naturlig".

En av mine nærmeste tok sitt liv og denne personen var det flotteste menneske jeg noen gang har kjent. Han var det minst egoistiske menneske dere kan tenke dere og jeg er sikker på at han ikke ville gjort det han gjorde hvis han ikke var 100% sikker på at vi som ble igjen ville klare oss.

Håper og tror han har det bra nå!
Antall ord: 89
Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sjanna
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 256
Startet: 10 Aug 2005 01:48
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: lørenskog

Innlegg av sjanna »

Det er jeg 100% sikker på at han har.....det er ikke tvil en gang...

SOm jeg sa så er ikke han noe dårligere menneske selv om han tok sitt eget liv.Hadde sikkert sitt å stri med og hadde det nok vondt,og i sånne stunder tror jeg ikke man tenker på de som er rundt seg. tror man gjør det man føler man må for å bli kvitt de smertene man har psykisk.For de er nesten de værste.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coralin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Sep 2005 13:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Coralin »

Jeg skrev nettopp et bittelite innlegg og livsplan, og da må jeg nevne det igjen. Alle har en livsplan, som de selv utformer før de "drar til jorden". Denne livsplanen er ikke en streng greie den er mer en slags "guide" om hav du skal gjennom og lære i dette limet. Når man begår selvmord så bryter man dette avtalen. man blir ikke dømt til noe forevig for tapelse for Gud (igjen jeg vil ikke at dere skal blande kristendommen inn i dett enår jeg bruker ordet gud..) er ikke dømmende. Han elsker alle sjelene. Men en livvsplan har en mening, og de som tar selvmord kommer ganske fort tilbake til jorden igjen, for å leve ut livsplanen på nytt.
Så man kan si at Selvmord er på en måte bortkastet for man må gjennom de samme prøvelsene igjen. Jeg tror på at de som tar selvmord har det vondt, det er ikke til å legge under en stol. Men vi er her alle for å lære noe. og lærer vi det ikke så må vi rett og slett begynne på nytt...
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Antall ord: 16
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Odina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 55
Startet: 01 Aug 2005 03:00
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold
Har takket: 1 gang

Innlegg av Odina »

Tusen takk Eireen, det var en nyttig link.
Antall ord: 8
Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Veldig enig i det coralin skriver. Vi har en kontrakt med oss selv pr. liv. Hva er det som gjør at mennesker begår selvmord eller havner utfor ulykker?
Det som er tilfeldigheter for oss er ikke sikkert er så tilfeldig i forhold til kontrakten vår.
Kanskje et menneske som velger å avbryte egentlig velger det for andres skyld; på et helt annet plan enn vi er bevisst?

For ikke lenge siden begikk et ungt menneske selvmord uten tilsynelatende grunn. Alle ble sjokkert. Hva skal en tenke om det?
Som pårørende til innsatspersonellet blir jeg ufrivillig også trukket inn i det ved å se hva det gjør med min mann. Hva lærte han? Hva lærte de som var der? Hva lærte de etterlatte? Hva lærte jeg?
Det var en skikkelig vekker, men en ser kanskje ikke det, dersom en ikke leter etter svarene. Jeg takker dette tapre mennesket for å ha lært meg noe om å ta vare på øyeblikkene, ikke stresse gjennom livet, men ta meg tid til de rundt meg og lytte til dem. Og sist, men ikke minst; fire på kravene til seg selv og andre. Ha fred med seg selv og livet.
Slik avbrøt h*n ikke forgjeves i mine øyne...

Hvis det nå er slik at et selvmord skulle være til lærdom for andre, hvorfor skulle vedkommende "straffes" for det?
Jeg tror dette med synd og straff er en "menneskegreie" som ikke finnes etter at vi passerer. :roll:
Antall ord: 251
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Heia skrev:Veldig enig i det coralin skriver. Vi har en kontrakt med oss selv pr. liv. Hva er det som gjør at mennesker begår selvmord eller havner utfor ulykker?
Det som er tilfeldigheter for oss er ikke sikkert er så tilfeldig i forhold til kontrakten vår.
Kanskje et menneske som velger å avbryte egentlig velger det for andres skyld; på et helt annet plan enn vi er bevisst?

For ikke lenge siden begikk et ungt menneske selvmord uten tilsynelatende grunn. Alle ble sjokkert. Hva skal en tenke om det?
Som pårørende til innsatspersonellet blir jeg ufrivillig også trukket inn i det ved å se hva det gjør med min mann. Hva lærte han? Hva lærte de som var der? Hva lærte de etterlatte? Hva lærte jeg?
Det var en skikkelig vekker, men en ser kanskje ikke det, dersom en ikke leter etter svarene. Jeg takker dette tapre mennesket for å ha lært meg noe om å ta vare på øyeblikkene, ikke stresse gjennom livet, men ta meg tid til de rundt meg og lytte til dem. Og sist, men ikke minst; fire på kravene til seg selv og andre. Ha fred med seg selv og livet.
Slik avbrøt h*n ikke forgjeves i mine øyne...

Hvis det nå er slik at et selvmord skulle være til lærdom for andre, hvorfor skulle vedkommende "straffes" for det?
Jeg tror dette med synd og straff er en "menneskegreie" som ikke finnes etter at vi passerer. :roll:
*klapper for heia*
kunne ikke vært mer enig tror jeg ;)

og takk for påminnelsen om å fire på kravene til seg selv og andre,
det er virkelig en viktig ting å lære seg og der har nok fortsatt jeg litt igjen må jeg innrømme. Meeeen, jobber og jobber med saken. Og NÅ er det på tide at jeg jobber litt med leksene her også...
Antall ord: 319
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Heia skrev:Veldig enig i det coralin skriver. Vi har en kontrakt med oss selv pr. liv. Hva er det som gjør at mennesker begår selvmord eller havner utfor ulykker?
Det som er tilfeldigheter for oss er ikke sikkert er så tilfeldig i forhold til kontrakten vår.
Kanskje et menneske som velger å avbryte egentlig velger det for andres skyld; på et helt annet plan enn vi er bevisst?

For ikke lenge siden begikk et ungt menneske selvmord uten tilsynelatende grunn. Alle ble sjokkert. Hva skal en tenke om det?
Som pårørende til innsatspersonellet blir jeg ufrivillig også trukket inn i det ved å se hva det gjør med min mann. Hva lærte han? Hva lærte de som var der? Hva lærte de etterlatte? Hva lærte jeg?
Det var en skikkelig vekker, men en ser kanskje ikke det, dersom en ikke leter etter svarene. Jeg takker dette tapre mennesket for å ha lært meg noe om å ta vare på øyeblikkene, ikke stresse gjennom livet, men ta meg tid til de rundt meg og lytte til dem. Og sist, men ikke minst; fire på kravene til seg selv og andre. Ha fred med seg selv og livet.
Slik avbrøt h*n ikke forgjeves i mine øyne...

Hvis det nå er slik at et selvmord skulle være til lærdom for andre, hvorfor skulle vedkommende "straffes" for det?
Jeg tror dette med synd og straff er en "menneskegreie" som ikke finnes etter at vi passerer. :roll:
Tusen takk for en flott innlegg Heia! Fikk mye å tenke på... Personlig tror jeg ikke på straff og er enig i at begreper som synd og straff er menneskeskapte. Jeg tenker vel heller mer i retning erkjennelse, om noen forstår hva jeg mener. Dessuten, for alt man vet kan selvmord være en del av den livsplanen man har valgt...
Antall ord: 314
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Re: hva skjer etter selvmord

Innlegg av Lone »

Odina skrev:Jeg lurer på hva som skjer med mennesker som tar sitt eget liv? Vil de finne fred på den andre siden eller er de dømt til evig "fortapelse"?
Jeg tenker at de har like stor "rett" til fred som de som dør en naturlig død.

Det er jo en grunn til at de tar sitt liv, tenker jeg,og det er vel en tilstand de er i som jeg forhåpentlig ikke vil helt forstå, for det må jo bety at jeg er i en tilsvarende tilstand....en situasjon jeg ikke ønsker å komme i.

Er det noen som har noen teorier på dette området?

Jeg tror at vi mennesker har den frie vilje. Jeg klarer ikke tro at man blir straffet for en slik handling men samtidig tror jeg ikke man skal kludre med livet slik. Det er tross alt en gave -slik jeg ser det :wink:
Antall ord: 152
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Coralin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Sep 2005 13:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Coralin »

Heia skrev:
Hvis det nå er slik at et selvmord skulle være til lærdom for andre, hvorfor skulle vedkommende "straffes" for det?
Jeg tror dette med synd og straff er en "menneskegreie" som ikke finnes etter at vi passerer. :roll:
vel om du vil kalle det straff eller ei er jo opp til deg. Men vår livsplan inneholder ikke selvmord. ingen livsplaner inneholder selvmord. Det er rett og slett ikke meningen at folk skal ta sitt eget liv. Ja man lærer noe av det, man lærer noe av det meste man opplever. Men likevel har denne personen brutt sin kontrakt. og det er ingen straff. for vi har alle vært med på å skrive vår "kontrakt" selv. Og vi har helt frivillig valgt å inkarnere som den vi er for å lære noe. og vi har selv bestemt hva vi skal lære. Noe som komplikerer ting for sjelen er menneskelige følelser. altså jeg sier ikke at alt ville vært bedre om folk vilel være psykopater. Men menneskesinnet er en delikat greie, og når følelsene da tar helt overhånd og det ender i selvmord så tror jeg faktisk at sjelen selv vil gå tilbake, fordi den har fortsatt behov for å lære hva enn den skulle lære..
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Coralin skrev:
vel om du vil kalle det straff eller ei er jo opp til deg. Men vår livsplan inneholder ikke selvmord. ingen livsplaner inneholder selvmord. Det er rett og slett ikke meningen at folk skal ta sitt eget liv. Ja man lærer noe av det, man lærer noe av det meste man opplever. Men likevel har denne personen brutt sin kontrakt. og det er ingen straff. for vi har alle vært med på å skrive vår "kontrakt" selv. Og vi har helt frivillig valgt å inkarnere som den vi er for å lære noe. og vi har selv bestemt hva vi skal lære. Noe som komplikerer ting for sjelen er menneskelige følelser. altså jeg sier ikke at alt ville vært bedre om folk vilel være psykopater. Men menneskesinnet er en delikat greie, og når følelsene da tar helt overhånd og det ender i selvmord så tror jeg faktisk at sjelen selv vil gå tilbake, fordi den har fortsatt behov for å lære hva enn den skulle lære..
Begrepet "straff" var rettet mot trådstarter som lurte på om en ble dømt til evig fortapelse.
Hvordan vet du at livsplanene ikke innbefatter selvdestruksjon?
Livene våre er våre; frie til å gjøre hva vi vil med. Mulig jeg misforstår deg, men du sier sjelen vil tilbake: tror du ikke sjelen visste om potenisialet allerede da den opprettet kontrakten? Kanskje det var testen i livet? "Kommer jeg til å fikse de potensielle hendelsene i livet slik at jeg ikke begår selvmord?"
Det er jo det du nevner; menneskesinnet overtar, dualiteten er for sterk og sjelen rett og slett stryker på den testen den la inn i programmet sitt.
Konsekvensen er jo lærdom uansett.
Dette er bare tanker fra min side, altså...men nå må jeg lese til eksamen :?
Antall ord: 312
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links