Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserHvem er Gud ?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Leah skrev:
BA skrev:
xtrick skrev:Forsåvidt er jeg ikke helt enig med BA i at menneskelig visdom er bedre enn ingenting.

Det er jo tross alt lettere å programmere en liten unge riktig, som ikke allerde har absorbert en masse feil, enn å programmere en voksen person riktig, som allerede har absorbert en masse feil.
Det er vel litt av forskjellen på oss. Jeg vil ikke programmere menneskene. Barna vil jeg oppdra til å tenke selv, og vise dem litt rundt slik at de vet hvor de kan finne informasjon, og hvordan de kan kontrollere denne informasjonen.
Jeg skulle ønske flere voksne også kunne dette.
Altfor mange tror blindt på ett eller annet. Gud, ånder, hjelpere, kornsirkelproduserende aliens, vitenskapen, lærerne, ekspertene, osv.


Mjah... Det viktige er kanskje å oppdage seg selv, sin egen rolle, sin egen guddommelighet og sin plass i verden.

Eh dette med egen guddommelighet har vel xtrick skjønt hvertfall... :?
Enhver gjør sin egen rolle. Dvs. enhver gjør det som synes å være best for dem der og da, og tar konsekvensene av dette i ettertid. (På den måte som synes å være best for dem der og da, og så tar konsekvensene av dette igjen).
Guddommelighet er et vakkert ord uten noen betydning for meg.

Etter å ha lest ytterst få av xtricks innlegg, har jeg ingen forhåpninger om at han har skjønt noe som helst. Forbigår disse innleggene hans stort sett i stillhet.
Antall ord: 242

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Nei faen BA at du skal være så innmari vrang og ufyselig??


Min def på guddommelighet, er udødelighet, uendelighet, kjærlighet, uunnværlig bit i puslespillet, meningsfull enhet i altet.


Så det så!!! Og det er xtrick også! Og alle de andre blantene, for eksempel pelargonium og begonia.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Leah skrev:Nei faen BA at du skal være så innmari vrang og ufyselig??


Min def på guddommelighet, er udødelighet, uendelighet, kjærlighet, uunnværlig bit i puslespillet, meningsfull enhet i altet.


Så det så!!! Og det er xtrick også! Og alle de andre blantene, for eksempel pelargonium og begonia.
Hehe. Er jeg vrang og ufyselig også nå da. Tidligere var jeg slem og dum og jeg tror faktisk jeg var idiot også. :)

Du får bruke hvilken definisjon du vil. For meg har ordet guddommelighet ingen betydning.
Dette ordet har ingen fast betydning, og du har gjort deg din helt personlige definisjon på ordet, akkurat som så mange andre. Dermed har det ikke lenger noen betydning for meg og andre som prøver å kommunisere. Det har blitt en vakker floskel
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

BA skrev:
Leah skrev:Nei faen BA at du skal være så innmari vrang og ufyselig??


Min def på guddommelighet, er udødelighet, uendelighet, kjærlighet, uunnværlig bit i puslespillet, meningsfull enhet i altet.


Så det så!!! Og det er xtrick også! Og alle de andre blantene, for eksempel pelargonium og begonia.
Hehe. Er jeg vrang og ufyselig også nå da. Tidligere var jeg slem og dum og jeg tror faktisk jeg var idiot også. :)

Du får bruke hvilken definisjon du vil. For meg har ordet guddommelighet ingen betydning.
Dette ordet har ingen fast betydning, og du har gjort deg din helt personlige definisjon på ordet, akkurat som så mange andre. Dermed har det ikke lenger noen betydning for meg og andre som prøver å kommunisere. Det har blitt en vakker floskel

Ja og hva så!! Kverulant!! La meg omformulere meg! Det viktigste i livet er vel kanskje at hver og en finner seg sine egne floskler å drømme seg bort i! :lol: Så fint at du prøver å kommunisere! Gi meg ti ord til som alle kan definere etter eget skjønn! Grunnen til at jeg ga deg min definisjon på guddommelighet, var at du skulle få en mulighet til å få med deg innholdet i innlegget hvor jeg brukte dette uttrykket.

Guddommelig rabarbra stikkelsbær!
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Leah skrev:
BA skrev:
Leah skrev:Nei faen BA at du skal være så innmari vrang og ufyselig??


Min def på guddommelighet, er udødelighet, uendelighet, kjærlighet, uunnværlig bit i puslespillet, meningsfull enhet i altet.


Så det så!!! Og det er xtrick også! Og alle de andre blantene, for eksempel pelargonium og begonia.
Hehe. Er jeg vrang og ufyselig også nå da. Tidligere var jeg slem og dum og jeg tror faktisk jeg var idiot også. :)

Du får bruke hvilken definisjon du vil. For meg har ordet guddommelighet ingen betydning.
Dette ordet har ingen fast betydning, og du har gjort deg din helt personlige definisjon på ordet, akkurat som så mange andre. Dermed har det ikke lenger noen betydning for meg og andre som prøver å kommunisere. Det har blitt en vakker floskel

Ja og hva så!! Kverulant!! La meg omformulere meg! Det viktigste i livet er vel kanskje at hver og en finner seg sine egne floskler å drømme seg bort i! :lol: Så fint at du prøver å kommunisere! Gi meg ti ord til som alle kan definere etter eget skjønn! Grunnen til at jeg ga deg min definisjon på guddommelighet, var at du skulle få en mulighet til å få med deg innholdet i innlegget hvor jeg brukte dette uttrykket.

Guddommelig rabarbra stikkelsbær!
Kverulant var jeg først ute med selv, så den utela jeg bevisst. :D

Hvorfor i all verden skal man drømme seg bort, når virkeligheten er så vakker som den er?
Nåja. Verden er nok ikke like vakker for alle. men å flykte fra den og inn i en drømmeverden hjelper ikke. Det beste må da være å ta et tak med virkeligheten, og prøve å komme seg ovenpå igjen.
Drømmer som udødelighet o.l. hjelper en ikke videre.

Virkelighetens kjærlighet og visshet om å være en betydningsfull (ikke uunværlig) brikke i samfunnet kan hjelpe en videre. Drømmen gjør ikke det.

Hva skal du med ti meningsløse ord?
Antall ord: 337

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

gud er alt

Innlegg av Xpirit »

Problemet kommer når menneskene setter seg mer UNDER GUD enn de verdsetter seg selv.

Svarene vi trenger i vår utvikling ligger inni oss selv, i våre handlinger og våre konklusjoner med tiden. Mange gjør feil ved at de strekker seg opp mot Gud som vi selv var betydningsløse kryp.

Det er farlig det bildet som nå er blitt skapt av Gud. Mann, skjegg, himmelen. Det er ikke bra å si slikt til et barn for det begrenser barnets forståelse av hvordan ting er.

Vi er inni et system vi vet lite om, men som vi blir klokere på jo mer og mer bevisst vi ønsker å være på det vi gjør.
Antall ord: 118
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tom_33

Re: gud er alt

Innlegg av Tom_33 »

Xpirit skrev:Problemet kommer når menneskene setter seg mer UNDER GUD enn de verdsetter seg selv.

Svarene vi trenger i vår utvikling ligger inni oss selv, i våre handlinger og våre konklusjoner med tiden. Mange gjør feil ved at de strekker seg opp mot Gud som vi selv var betydningsløse kryp.

Det er farlig det bildet som nå er blitt skapt av Gud. Mann, skjegg, himmelen. Det er ikke bra å si slikt til et barn for det begrenser barnets forståelse av hvordan ting er.

Vi er inni et system vi vet lite om, men som vi blir klokere på jo mer og mer bevisst vi ønsker å være på det vi gjør.


Ett poeng til Xpirit. *s*

Det sies at vi er skapt i gud's bilde...sanneheten ligger vel kanskje nærmere at "Gud" er skapt i vårt bilde. ;-)
Antall ord: 149

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Re: gud er alt

Innlegg av Xpirit »

Tom_33 skrev:
Det sies at vi er skapt i gud's bilde...sanneheten ligger vel kanskje nærmere at "Gud" er skapt i vårt bilde. ;-)[/b]
Må også ha med at "det er greit å lære barna om naturen og livets mysterier, men man behøver slettes ikke å bruke "bibel-tekster" i "opplæringen". Hvis jeg hadde et barn ville jeg lært det å se det med mennesker og religionssyn ovenfra, jeg ville ikke plassert ham midt inni en religion og sagt "se deg rundt, her er hele verden, rett deg inn etter den" - slik skader barns søkerevne, det begrenser barnet til å oppdage ting og erkjenne ting i raskt tempo.

Jeg ville fortalt ham at man skal være åpen til verden og de inntrykkene man får. Men så klart.. jo mer vranglært du blir, jo fortere lærer du når du engang erkjenner at du er vranglært. Tror jeg.. ;) Opplever du en bilulykke kan du bli mer kritisk til bilkjøring. Så heldigvis gjør det ikke noe om folk blir opplært med å be fadervår, siden de uansett evner til å finne "sannheten" på sin måte senere, men jeg er bare så "effektiv-lysten" at jeg ser rett og slett ingen vits i å gå sånne omveier med barna. Jeg ba til Gud når jeg var mindre, min morfar var kristen, og han lærte meg bønner. Og det er jo av mine erfaringer min "nye" visdom er utsprunget. Altså.. jeg prøver å få frem at jeg er ikke sint på dem som allerede har lært barna dette, alle gjør det de føler er riktig, tradisjonelt, uskadelig og godt, jeg sier bare at "det er ingen vits å vise barnet i en spesiell religiøs retning, for det hindrer dem i deres søken". Selv om barnet i seg selv kan bli klok og uskadeliggjørende (!) når det blir eldre, så ser vi alikevel konsekvenser av disse religionstulleriene mange steder i verden! Og det er det jeg vil forandre på. Ting sitter så dypt, så dette betyr ikke at "du som er kristen er teit". Det betyr ikke "kom å tro det som jeg tror ellers er du bare promp." Det er liksom mer enn som så..

...Mange de må bli 50 år idag for å forstå en sak de likegodt kunne forstått når de var tjue. Hvorfor er det sånn? Jo fordi de hadde andre ting som hindret dem i at den "viktige vitenen" skulle få rom.
Man burde begynne tidlig med å tillegge seg visdom. Visdom er ikke noe som bare hører "voksne" til , det er altså sikkert å visst. "Voksne" idag vet jo ikke engang hvordan de organsierer et godt nok samfunn engang!

Ja Gud er skapt i vårt bilde. Relativt sant. Men på en annen side igjen så vet vi jo ikke hva Gud er. Folk har så forskjellige definisjoner på "gud"!
Er det skaperen? Hva vil dú si? Skaperen, Alt, eller noe annet?
Jeg tenker bare at Gud er et teit ord.. La oss kalle Gud for X eller "Noe".
Jeg vet ikke om X/NOE har skapt universet, jorden og livet. Jeg vet ikke om kanskje bare alt "er". Og at alt kan kalles Gud.
Gud er for meg den vitenen jeg ikke vet + alt. Dette sier jeg at Gud er idag, i morgen kan det hende jeg sier noe annet.

Vil egentlig ikke bruke et så relativt og rart ord. Gud. :roll: :?
Antall ord: 584
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links