Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserHvem er Gud ?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Merian

Hvem er Gud ?

Innlegg av Merian »

Er Gud stadig den gamle, hvidhårede mand med det hvide skæg oppe i skyerne på himlen? Ja, det er Gud også. Men Gud er ikke kun denne gamle mand. Ikke kun det traditionelle bibelske billede. Gud er alt.

Ordet Gud hører oprindeligt hjemme i Biblen og i en traditionel religion, et ord, der i sin tid er blevet tilegnet betegnelsen for et begreb, og et navneord, som tit og ofte er blevet personificeringen af samme begreb, det har ingen betydning for selve begrebet om vi kalder begrebet for Gud, Allah eller Buddha. Ej heller forandrer begrebet sig af at blive kaldet universet eller Alt’et. Ja, kært barn har mange navne.

Det som igennem tiderne har haft betydning for begrebet, er de forskelliges trosretningers fortolkninger og udlægninger af det oprindelige begreb. Mennesker har igennem tiden haft tillid til disse fortolkninger og udlægninger, selv om undervejs det oprindelige og guddommelige begreb næsten er gået tabt i magtmisbrug og overdrevenhed.

Når Gud er alt, skulle man tro det, at det nemmeste var at finde Gud i hverdagen, men nej. Netop fordi Gud er alt, er det blevet så svært for os. Godt hjulpet af de traditionelle religioner har vi fået en tildens til at skabe os et indre fastlagt billede af hvad Gud er, hvor Gud er og hvordan Gud ser ud i hverdagen.

Det siges at Gud er selveste kærligheden, men netop denne bevidsthed kan blive en hæmsko, når det kommer til vores forestillingen om Gud. Gud universelle kærlighed er alene af det gode, er ren og ubetinget.

Derfor tror vi ofte manifestationen af Gud også kun er det gode, det rene og det ubetinget kærlighed, der i skønhed tilsammen over går alt, hvad vi har oplevet.
Men denne meget fastlåste forestilling om, at Gud kun kan manifestere sig på smukkeste vis, forhindrer os i at finde Gud, afskærer os for at opdage Gud.

”Herrens veje er uransagelige” Gud kan vælge at manifestere sig på alle tænkelige og utænkelige måder, altså også som vores største krise, udfordring, problem. Tit og ofte bliver der brugt mængder af tid og energi på at lede efter Gud, og mange gange leder vi i fortvivlelse, fordi vi har glemt at Gud er lige foran os. I den form Gud ved, vi kan modtage. I den for os optimale form på det givne tidspunkt og ja denne form kan være vores livs største udfordring, der presser os til at udvikle os.

Ja, Herrens veje kan til sandhed være uransagelige. For hvor kan det være svært at gennemskue , endsige acceptere, at Gud manifesterer sig som kriser og udfordringer af denne art.
Ved første øjekast kan alle disse situationer være rent negative og harmonerer derfor ikke på nogen måde med billedet af Gud som det gode, rene og kærlige, der i skønhed ikke kan over gå noget vi har oplevet. Og så kaster vi et blik ud i verden og ser dens Krige og sult, og ser det negative – Men vi har tendens til at glemme Universets dualitet.

Gud bruger dualitet i sin lærdom til os. Gud iscenesætter vores liv på en måde, så vi kan få øje på angsten, hvilket giver os valget til at gøre noget ved angsten.
Men ramt af mørkes angst ser vi ikke lyset. Vi glemmer at i hver en udfordring gemmer der sig en gave til os. Gaven er Gud manifestationen af Gud. Så der er en mening med negativiteten, de personlige kriser såvel dem på verdensplan, for jo oftere vi er villige til at søge meningen, lyset i mørket og gaven i krisen, jo nærmere kommer vi Gud. Og jo mere vi erkender, at mørket er udviklingsmuligheder og lærdom, jo lettere bliver livet.
Antall ord: 659

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 169
Startet: 22 Nov 2003 08:22
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Aabenraa

Hvem er Gud ?

Innlegg av Maya »

Der kom de rette ordene om hvem er gud.
Takk Merian for at du tar deg tid til oss.
Dette er ord til ettertanke.
kh
Maya
Antall ord: 26
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 169
Startet: 22 Nov 2003 08:22
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Aabenraa

Hvem er Gud ?

Innlegg av Maya »

alt er laget av ioner og ioner formerer seg til materie,og gud er altet og altet er universet, universet er kjærligheten der vi henter våre krefter og evner fra.
Sier ikke det nok?????


Merian snakker heller ikke om en gammel mann.

Ikke jeg heller.

Maya
Antall ord: 48
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Merian

Hvem er Gud ?

Innlegg av Merian »

Det er jo netop det jeg skriver,
” Ordet Gud hører oprindeligt hjemme i Biblen og i en traditionel religion, et ord, der i sin tid er blevet tilegnet betegnelsen for et begreb, og et navneord, som tit og ofte er blevet personificeringen af samme begreb, det har ingen betydning for selve begrebet om vi kalder begrebet for Gud, Allah eller Buddha. Ej heller forandrer begrebet sig af at blive kaldet universet eller Alt’et. Ja, kært barn har mange navne.”

jeg kunne jo også have valgt at skrive Kilden, men skulle jeg remse dem alle op ville indlægget blive for langt til at nogen gider at læse det.

Jeg skrive jo også at Gud er i alt, og derfor kan det være svært at finde Gud.
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 169
Startet: 22 Nov 2003 08:22
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Aabenraa

Kristendommen

Innlegg av Maya »

Ja det kan tenkes at gud er inne i deg også, når du gjør gode gjerninger som andre mennesker setter pris på. :D

Det er den deiligste følelsen du kan kjenne :wink:

Maya
Antall ord: 34
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Merian

Innlegg av Merian »

Ja er det ikke smukt :)
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Liv
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 33
Startet: 26 Jan 2004 02:24
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Liv »

Godt spørsmål merian. Jeg stiller meg selv det samme spørsmålet...

Den hvithårete skjeggete mannen, har mennesket har skapt, for å gi et visuelt bilde av gud. Men han er jo egentlig en ånd/engel, som ikke synes.

Jeg stiller meg selv spørsmålet:
Var det mennesket som skapte gud, eller var det gud som skapte mennesket?


Hmmmmm............. :roll:
Antall ord: 62
*.`;* Free mind *;`.*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Liv
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 33
Startet: 26 Jan 2004 02:24
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Liv »

jovian skrev:
Liv.E.A skrev:Godt spørsmål merian. Jeg stiller meg selv det samme spørsmålet...

Den hvithårete skjeggete mannen, har mennesket har skapt, for å gi et visuelt bilde av gud. Men han er jo egentlig en ånd/engel, som ikke synes.

Jeg stiller meg selv spørsmålet:
Var det mennesket som skapte gud, eller var det gud som skapte mennesket?


Hmmmmm............. :roll:
Vi må vite det at mennesket har kun eksistert de siste 2 millioner år. Apene kom 2 millioner år før vår tid igjen (de regjerte jo faktisk, slik som beskrevet i siste utgave av Illustrert Vitenskap).

Med andre ord, det var liv på jorden LENGE før vår tid!

Den bibelske ideen om at mennesket ble skapt av Gud, i løpet av de 6 dagene er hinsides all fornuft og et sinnsykt dårlig og lite troverdig eventyr skrevet av folk som levde i sanddyngene og røykte pot!!

Med andre ord, VI har skapt den Guden vi har i dag :D

Enig Jovian;) Grunnen til at jeg stiller meg selv dette spørsmålet, er fordi jeg vil gi de andre her, et tankekors......

Jeg tror mer på den teorien, med at alt liv startet i vannet, med encellede dyr(sopp og alger osv)...og at livet utviklet seg ut i fra dette. Jeg synes det virker sannsynlig at liv startet/utviklet seg på denne måten.
Antall ord: 239
*.`;* Free mind *;`.*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Snufsepufse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 04 Jul 2004 14:00
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bømlo

Innlegg av Snufsepufse »

Jovian skreiv:
Vi må vite det at mennesket har kun eksistert de siste 2 millioner år. Apene kom 2 millioner år før vår tid igjen (de regjerte jo faktisk, slik som beskrevet i siste utgave av Illustrert Vitenskap).

Med andre ord, det var liv på jorden LENGE før vår tid!

Den bibelske ideen om at mennesket ble skapt av Gud, i løpet av de 6 dagene er hinsides all fornuft og et sinnsykt dårlig og lite troverdig eventyr skrevet av folk som levde i sanddyngene og røykte pot!!

Med andre ord, VI har skapt den Guden vi har i dag

Snufsepufse skriv:
Vel, dette er vel ut ifrå augene som ser...
Personlig trur eg på Gud, men eg trur óg på den vitskapelige teorien om at me vart utvikla gjennom millionar av år.
Det er jo ikkje sikkert at Guds døgn er det same som våre døgn, men det heile er eit spørsmål om tru. Det som Bibelen seier om at Gud skapte verda på seks dagar, og kvilte den sjuande, kan likesågjerne vere billedlig tala. Om me går ut frå at Gud er Allmektig, og at Han alltid har vore, og alltid vil vera, kan det ikkje då tenkjast at eit døgn for Han er millionar, for ikkje å seie milliardar av år for oss? Trass alt skal Han jo då i teorien ha all verdens tid...
"Det står i Bibelen at fyrst skapa Han himmelen og jorda. Deretter skilde Han lyset frå mørkret, og kalla det dag og natt. Det var fyrste dagen.
Den andre dagen skilde Han vatn frå vatn, og kalla det øverste laget himmel. Det var andre dagen.
Dag nummer tre samla vatnet seg, slik at det faste landet kom til synes, og han kalla det hav og jord. Så lot han alle grøne vokstrar gro fram, planter og tre, og det vart kveld den tredje dagen.
Den fjerde dagen laga Han lys på himmelen, og dei to lysa kalla Han sola og månen.
Den femte dagen skapa Gud livet i vatnet, og livet på himmelen, og Han sa at fiskane og alle dyra i havet skulle auka og fylla vatnet, og fuglane skulle fylla himmelen.
Den sjette dagen lot Han alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marka av alle slag.
Då sa Gud: Lat oss skapa menneske i vårt bilete, i vår likning! Dei skal råda over fiskane i havet og fuglane under himmelen, over feet og alle villdyra og alt krypet som krælar på jorda.
Den sjuande dagen kvila Han, og Han kalla kviledagen heilag."

Det står ingen stadar om at det nødvendigvis var dagar det var snakk om, men heller ingen stadar står det om at det er snakk om millionar av år. Som eg nemde tidlegare, er dette eit spørsmål om tru, og eg prøver ikkje å prakke på nokon trua mi, men Skapinga, og Gud, bør ikkje avblåsast med å vere historiar og tull frå mange tusen år gamle idiotar.
Antall ord: 523
Vi er av samme stoff som drømmer veves av; vårt lille liv er omringet av søvn ~William Shakespeare~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Solfrid

hvem er Gud?

Innlegg av Solfrid »

det er mange rare spørsmål som dukker opp her :lol:

Se hva jeg fant på nettet :wink:

En kristen vil si at Gud er skaper, men også hjelper og frelser. Han er utenfor sitt eget skaperverk, men ser alt, og har makt over det som skjer der. Tradisjonen forteller at Gud er hellig, på den måten at han ikke kan komme i kontakt med mennesket, som sees på som syndig. Samtidig har kristne et syn på Gud som en personlig Gud. I bibelen kan vi lese om at Gud møter mennesker på et personlig plan, i samtale. Gud blir også fremstilt med flere "menneskelige" egenskaper, som følelser og tankevirksomhet. Det finnes også tekster hvor Gud "angrer" seg og ombestemmer seg, av kjærlighet til mennesket.

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

"Hvis Gud ønsker å fullføre skapelsen av et barn, vil en engel si: "Herre! Mann eller kvinne? O Herre! Vraket eller velsignet? Hva vil hans yrke være? Hva vil hans alder være?" Engelen skriver ned alt dette mens barnet er i mors liv. "

Bukhari 60,1

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
Hvem er Gud?

Hør Israel!
Herren er vår Gud,
Herren er én.

5. mosebok 6,4.

Det er ingen gud uten Gud.
Gud er én, og det finnes ingen ved hans side.

sure 112,15-2,256,16

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
"Tro den som vil, og vær vantro den som vil!"

Sure 18,28


Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Unicorn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 15 Aug 2004 22:01
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestlandet

Innlegg av Unicorn »

Vi snakker om Gud som en skaper, men siden vi må kunne sies å være enig i at Gud er alt, i alt, er jo vi også Gud og dermed er det OSS som skaper. Hvert eneste øyeblikk har vi mulighet til å skape en ny og høyere versjon av selvet.
Menneskene ber til Gud, trygler og anklager ham/henne og ber om nåde- og så er det jo oss selv som ER gud(kanskje ikke den ypperste versjonen, men like fullt..) Syns det er litt ironisk..
Jeg tror at Gud i utgangspunktet er ren tankeenergi/visdom som søker å manifestere(erfare) sin storhet. Dette har Han/Hun valgt å gjøre ved å dele seg opp i mange smådeler og dermed se seg selv "utenfra".
Vi er alle en og samme skapning...skaper..
Dette er bare noen synspunkt.. Jeg føler at vi som mennesker kommer til kort med vår begrensede bevissthet når det gjelder å skulle forstå Guds natur...

Kjærlighet til dere alle, som også er meg...;)
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jaroslav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 27 Aug 2004 18:24
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sør-trønderlag

Innlegg av jaroslav »

Gud kommer nok i mange former og varianter! Personelig tror jeg ikke på en gud! Føler jeg trangen til å be. Da ber jeg til den skapende kraft. Hvorfor personifisere ting heletiden!? Så mye jævelskap har blitt gjort i guds navn at jeg tar avstandt fra det!
Antall ord: 48
LEV DAGEN SOM OM DEN VAR DIN SISTE!!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Tilbake til dette med skapelsen...I bibelen står det i gal rekkefølge; Ibegynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Deretter skapte han lyset. Trolig eksisterte ingenting i vårt univers før "The Big Bang". Dvs, hvis Gud skapte jorden med TBB, må det ha vært mørke, så lys og varme, deretter materie/antimaterie. Jorden kom ikke inn i bildet før vårt solsystem var dannet og det er lenge etter TBB. Vi vet at f. eks tyngre grunnstoffer, som vi finner i mineraler og stein her på jorden, ble skapt i supernovaeksplosjoner før vårt solsystem var ferdig dannet. Alle grunnstoffene har jo oppstått som følge av pardanning og annihilering etter TBB, og avfalstoffer fra brennende "stjernekraftverk". (Vi er alle bokstavelig talt stjernestøv (aske)). Dersom Gud skapte jorden først, må resten av universet allerede ha eksistert, dermed også lys. (Det er jo ikke sola vår som lyser opp det hele, sola vår er ganske liten og puslete når en sammmenligner den med andre stjerner), så dette henger ikke helt på greip, synes jeg.
Kan godt være med på at en Guddommelig kraft har satt i gang det hele, men er ganske skeptisk til de "hellige bøkene" og religionene som er skrevet og skapt av mennesker. :idea:
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Unicorn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 15 Aug 2004 22:01
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestlandet

Innlegg av Unicorn »

Tror kanskje ikke akkurat de mente det bokstavelig, at jorden var tellus.. :roll:
Mennesker har til enhver tid hatt behov for å forklare verden omkring oss, og derfor har det oppstått en masse myter-det er jo nettopp det det er- en skapelsesmyte.
Jeg velger å se symbolsk på det; Jorden står for materien, solen(lyset) for bevissthet/tanke, vannet for følelsene og i denne sammenheng spesielt kjærlighet.
Hvis du tolker bibelen symbolsk vil du nok få mer utav den, tror jeg. Disse symbolene er noe som ligger dypt forankret i den menneskelige psyke.
På den tidn da disse skriftene ble til, hadde de jo begrenset tilgang på vitenskapelig dokumentasjon av noe som helst- de brukte de begrepene de kjente.
Antall ord: 121
Den stjernen som gråter mest, er den som skinner klarest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Modesty

Gud??

Innlegg av Modesty »

denne gud vi snakker om er alltenheten fra denne visjonen vi kommer i fra vi er gud vi vet at gud finnes men hvem er gud???...Gud er (tror jeg) ingen gammel mann men hele universet ,,det uendelige universe siom ingen av oss mennesker kan forklare jeg tror at gud er flere ikke bare en ......Gud er noe stort som ingen kan forklare :wink:
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !