Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHistorie bak Lier sykehus...

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
lille_flode
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 28 Jul 2005 17:26
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bærum

Historie bak Lier sykehus...

Innlegg av lille_flode »

Ser av flere tråder her at folk er rimelig lei av Lier sykehus, men jeg våger meg inn å spør alikevel...

vet noen noe om historien bak? Hva vet dere i dete hele tatt? hva som helst?
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mareth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 20 Jul 2005 00:53
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Asker

Innlegg av Mareth »

At folk kan være lei av Lier og BSS psykiatriske er nok en ting.
Men det hindrer ikke at andre igjen er veldig nysgjerrige. Som f.eks meg :P
Synes stedet er veldig spennende. Dels pga selve bygget, det er et stort bygg som utstråler skummelhet! Og jeg har hørt forskjellige ting om hva som har skjedd der, noe som også gjør meg nysgjerrig. Mange påstår at det spøker der og. ;) Er ikke sikker på om jeg tror på spøkelser jeg, men jeg tror på energi. Så jeg vet ikke helt.

Men uansett.

Det er, såvidt jeg har forstått, 3 nedlagte bygg på området til BSS i Lier. Har bare sett to av dem selv. Har kun vært i det grønne, det som (også såvidt jeg har forstått) skal være det bygget som var mest sikret. Det som er mest "hjemsøkt."
det ble nedlagt på slutten av 60-tallet.
De har drevet med en rekke eksperimenter der. Eksperimenter som på den tiden også var litt hysj hysj. Det stred vel ikke egentlig mot datidens policy på hva som var akseptert når det gjaldt psykiatriske tilfeller, men dog såpass upassende at det skulle holdes unna dagspressen til enhver pris.

http://www.friheten.no/lang/2002/08/medik.html
ta en titt på denne linken, den forklarer litt om hva som foregikk, ikke bare på Lier, men på sinnsykehusene i Oslo/Akershus + et par andre også.

På 50-60 tallet var det forørig veldig mange som ble tvangsinnlagt. Depresjoner var visst ikke så veldig akseptert.. Veldig mange storheter skal ha vært innom Lier.
LSD-eksperimenter er forøvrig ganske bad at ble foretatt. Samme med all denne lobotomeringen som forekom. Men det skjedde på Lier og det.

Jeg kan ta med at da jeg var der så fikk vi et rart bilde, og det er tatt endel suspekte bilder der. Men det får være opp til en selv å avgjøre hva man vil tro eller ikke. Jeg følte en frustrerende tomhet der. Samt en pressende følelse ved dørkarmene. Men muligheten er jo stor for at det bare var min fantasi som spilte meg et puss.

Jeg skriver forresten bare det jeg har hørt. Dersom noen skulle ha noe å innvende osv så tar jeg gjerne imot korreksjoner.

Var vel sikkert ikke til så mye hjelp men. Litt forhåpentligvis.
Antall ord: 412
Angels fly because they take themselves lightly

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Monica_J
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 99
Startet: 25 Apr 2004 17:59
20
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Trøndelag
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Monica_J »

Jeg syntes du har forklart bra jeg :D

Jeg må også tillegge... stakkars, stakkars mennesker :cry:
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mareth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 20 Jul 2005 00:53
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Asker

Innlegg av Mareth »

Monica_J skrev:Jeg syntes du har forklart bra jeg :D

Jeg må også tillegge... stakkars, stakkars mennesker :cry:
Ah, va bra :)

Stakkars stakkars mennesker ja ...
Antall ord: 24
Angels fly because they take themselves lightly

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

Hei, er veldig interessert, skulle gjerne ha vært der. Jeg jobbet der på 70 tallet. :roll: Sosja
Antall ord: 17
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pusejenta
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 520
Startet: 12 Jan 2005 17:56
19
Kjønn (valgfri): konemor
Lokalisering: In My Mind
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Pusejenta »

sosja skrev:Jeg jobbet der på 70 tallet.
Oi, kanskje du kan fortelle litt om dette? :roll:
Antall ord: 16
We make a living by what we get, we make a life by what we give.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

Allerede den gangen kjente jeg at det var noe spesielt der, jeg jobbet i forskjellige bygg, men det var i "kvinnebygget" det var ekkelt. Noen ganger følte man at det var noen som gikk bak en, stoler flyttet på seg etc. En gang var jeg oppe i pause rommet vårt alene, jeg merket først ingenting, men da jeg stumpet røyken, gikk mot døren, da fikk jeg askebegeret slengt etter meg, så tydeligvis var der en som ikke likte røyk. men jeg må si at jeg har lyst til å dra tilbake dit, har ikke vært der siden 1974. Men jeg går ikke alene.
Sosja :shock:
Antall ord: 111
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mareth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 20 Jul 2005 00:53
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Asker

Innlegg av Mareth »

Det bygget jeg har vært i er et av disse nedlagte, som ligger helt øvers. Lyst grønt. ble nedlagt på 60-tallet såvidt jeg vet. hva vet du om det?
Vi var der i går på dagen. Det føltes helt fullstendig tomt der. men natta før da vi var der var det helt jævlig. vi ble ikke nekta adgang eller noe. men det var akkurat som om hva enn som var der ville ha oss der, men ikke for nærme. vi var 3 stk. og alle 3 har veldig respekt for slikt selvom vi er usikre på hvorvidt det er noe der. det var fryktelig rart. skjedde noe der som satte skikkelig støkk i meg.
Antall ord: 124
Angels fly because they take themselves lightly

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

Det er jo mange år siden jeg var der, men tar jeg ikke helt feil så var det en som begikk selvmord der ved å hoppe ut av det øverste vinduet. Jeg har opplevd mye rart der borte, men mye har gått i glemmeboka. På den tiden var jeg ung, bare 18 år, og jeg tenkte ikke så mye over det der og da. Det jeg lurer på er: Kan man bare gå inn der? Det fantes også "luftegårder" der, og det var mye vondt å se, særlig for en ung jente, det foregikk mye mellom buskene der også. Alle var jo ikke så mentalt syke, noen forsto veldig mye og kunne fortelle historier. Og vi slukte alt. Men som sagt var det mange triste menneske skjebner.

Sosja
Antall ord: 129
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 306
Startet: 12 Mai 2005 07:40
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Steinkjer
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Thyrin »

Sosja: Kan du fortelle mer? Vær så snill? Mamma jobbet også på Lier rundt samme tid som deg, men hun har aldri fortalt noe særlig....
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Holt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 18
Startet: 21 Aug 2005 19:07
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sandefjord

Innlegg av Holt »

Må innrømme at det høres veldig spennende ut. Har lyst til å ta meg en tur dit, men nekter å dra uten minst 5 personer til... :|
Antall ord: 26
=)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myal
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 29 Nov 2004 08:04
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Lier..

Innlegg av Myal »

Det er mye rykter og mye rare historier rundt lier. Stort sett er disse nedlagte bygningene skumle pga de er forfallene og jævlige.. men en del mennesker forteller om uhyggelige opplevelser der.

Det nederste bygget, har det vært mest folk innom. Her har folk brutt seg inn så og si overalt, selvom det meste nå er gjerdet inn og forsøkt boltet igjen. I dette bygget har det både vært spillt live rollespill over flere dager, spilt inn film ,osv. En del fotografer har også brukt dette stedet på div fotoprosjekter. De andre 2 nedlagte bygningene (eller 3 er det vel men det ene er nede sammen med de andre bygningene som er i bruk) er litt mer kronglete, da det er sprinkler forran de fleste vinduer, igjenboltede dører osv. Stort sett er det stacka opp med møbler og utstyr overalt. I kjelleren på første bygget var det før ett digert arkiv, papirer, og masse labutstyr men dette har kommunen fjærnet når folk først var der nede og gikk igjennom journaler og diverse (jeg og venner ;) fant forresten rapporter fra første gang man testet ut paracet som smertestiller (testet på pasienter).

Andre steder i byggene er totalt forseglet med metallplater og bolter. For dere som ikke har sett stedet.. her er noen koselige bilder

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Antall ord: 226

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

jeg var der nå på fredag og har lagt ut noen bilder på PPV sine sider. kunne tenke meg en tur til, så hvis noen vil henge seg på ,send meg en pm. :D
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hallinka
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 298
Startet: 12 Aug 2005 15:13
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av hallinka »

Jeg stiller alltid opp, vettu - rakk jo ikke alle husene sist, vel 2 av 3 - men skulle gjerne fått litå som jeg har mer av det grønne bygget nå som jeg har svelget unna litt... :?
Antall ord: 37
“I'm an illusion of your heart. A manifestation of your adolescent psyche.” – Haruko, FLCL

Life may not be the party we hoped for, but while we are here we might as well dance.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

bare si fra, så feier vi avgårde....
:D
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links