Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderMerkelige lyd

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
antares PPVt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 07 Jun 2005 02:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Merkelige lyd

Innlegg av antares PPVt »

Har i det siste lagt merke til at det ofte forekommer merkelige lyder i kjelleren vår. I Kjelleren har vi pc-rom og tv-stue så den er ofte brukt. Jeg har i det siste lagt merke til lyder som kan høres ut som om noen mister en klinkekule på gulvet, en dunk og flere små dunk etterpå. Tenkte i begynnelsen at dette måtte være naboen. Vi bor i rekkehus og det er veldig lytt.. Men så kan jeg høre disse lydene til alle døgnets tider og jeg lurer veldig på hva nabon holder på med. Kaster/mister klinkekuler døgnet rundt. Det er mulig det finnes en normal forklaring??? Men jeg må innrømme at jeg begynner å lure på hva som skjer når jeg seinest i kveld, 23-tiden hører disse lydene som gjentar seg mange ganger. Nabobarna burde jo være i seng... kan ikke helt skjønne hva som kan lage disse lydene foruten noe hardt. Klinkekule, golfball?
Noen som har erfart lignendes? Noen som har forslag på hva det kan være?
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Merkelige lyd

Innlegg av Asbjørn »

antares PPV skrev:Men så kan jeg høre disse lydene til alle døgnets tider og jeg lurer veldig på hva nabon holder på med. Kaster/mister klinkekuler døgnet rundt. Det er mulig det finnes en normal forklaring???

Noen som har forslag på hva det kan være?
Det første som slo meg er at det kansje kan være dyr. Siden det er til alle døgnets tider, kan det være mus...
Nå vet ikke jeg hvaslags hus dette er, men vet at gnagere ofte finner seg "hus" inne i vegger og slikt.
Du nevner at det er kjeller ; med andre ord lett adgang fra bakkenivå.

Noen typer gnagere samler på diverse, og jeg ser ikke vekk fra at de forsøker å "bære med seg" ett eller annet, som så "glipper" og detter ned igjen - inne i veggen.
Inne i veggen, - der er det jo isolasjon - sier du ; Ja, perfekt sted for et bol.
De kan nemlig lage seg ganger og huler i isolasjonen...

Når du da kommer for å se, lager du en eller flere lyder, og dyrene "fryser" , dvs de forholder seg helt stille, intill det har vært stille igjen en stund.

Dersom det er tilfelle, kan det hende du oppdager litt stram lukt hvis rommet er lukket noen dager, eventuelt litt misfarging på vegg.

Selvfølgelig kan det ha andre forklaringer, men dette var det første som slo meg.

Asbjørn.
Antall ord: 242

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Feel
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 11 Mai 2005 17:41
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trønderlag

Re: Merkelige lyd

Innlegg av Feel »

antares PPV skrev:Har i det siste lagt merke til at det ofte forekommer merkelige lyder i kjelleren vår. I Kjelleren har vi pc-rom og tv-stue så den er ofte brukt. Jeg har i det siste lagt merke til lyder som kan høres ut som om noen mister en klinkekule på gulvet, en dunk og flere små dunk etterpå. Tenkte i begynnelsen at dette måtte være naboen. Vi bor i rekkehus og det er veldig lytt.. Men så kan jeg høre disse lydene til alle døgnets tider og jeg lurer veldig på hva nabon holder på med. Kaster/mister klinkekuler døgnet rundt. Det er mulig det finnes en normal forklaring??? Men jeg må innrømme at jeg begynner å lure på hva som skjer når jeg seinest i kveld, 23-tiden hører disse lydene som gjentar seg mange ganger. Nabobarna burde jo være i seng... kan ikke helt skjønne hva som kan lage disse lydene foruten noe hardt. Klinkekule, golfball?
Noen som har erfart lignendes? Noen som har forslag på hva det kan være?
Der vi bodde før hadde vi en lyd som hørtes eksakt ut som en liten ball eller en klinkekule som spretter omkring. Som du sier et dunk og flere små dunk etter det. De kom oftest når det blåste ute. Jeg prøvde å undersøke saken, men fant ikke kilden til lyden. Det jeg roet meg ned med var at det sikkert var ett eller annet som ble tatt av vinden og slengt veggimellom. Helt til du skrev dette, trodde jeg det!! Men nå ble jeg usikker. Vi lette jo godt, men fant ingen ting!!! :shock:
Antall ord: 286
FEEL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Det kan jo være noe dunking i rør også da. Vi har jo rør både i vegger og gulv, så det kan jo likeså godt være noe der!
Antall ord: 33
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 155
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

Nå er det ikke sesong for vedfyring(iallefall enklete steder), så dere har sikkert ikke nylig bært inn ved. Men det var ei på jobben her det som bor alene i huset da kallen er i nordsjøen i en par tre uker i slengen. Hun begynte å høre lignende lyder og var høyt og lavt i flere dager og lette etter denne lyden. Til slutt fant hun at den kom fra vedkorga. Da hun så nærmere etter var veden full i små dyr som gnagde på veden, og det var det denne lyden stammet i fra.. Denne lyden beskrev hun som små klikke eller kneppe lyder.. Etter at hun kasta ut veden ble det stille...


The Edge
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
antares PPVt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 07 Jun 2005 02:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av antares PPVt »

Nei, det er nok ikke dyr, vær eler vind. Det høres presis ut som om man mister en klinkekule og den spretter litt. (Har testet) Men takk for gode forslag i hvert fall. :D Lydene kommer spesielt da det er stille i huset og de høres ut som om de kommer oven ifra. Hmm :?
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystica
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 345
Startet: 04 Mai 2005 13:28
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ghettoen

Innlegg av Mystica »

Hmmm.. Aner ikke hva det kan være. Rare greier,et lekent lite casperspøkelse kanskje :wink:
  • Er jo ikke akkurat en vanlig lyd å ha i huset :?
Antall ord: 26
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 155
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

Du skriver at det er et "pcrom" i kjelleren, og at det ofte er i bruk. Men er det mens du er i dette rommet eller i kjelleren at du hører de lydene, eller høres det ut som de kommer derifra når du er andre steder i huset? Har du vært i nærheten av disse lydene når de var der?
Er lydene så regelmessige at du kan gå rundt i rommet og høre om du fjerner deg eller nærmer deg lydene? Dersom de er regelmessige må det jo gå ann å få lokalisert litt nærmere hvor de kommer fra, eller hvirker lyden å flytte seg??
Kan lyden stamme fra et eller annet elektrisk apparat som kobler inn og ut??

The Edge
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
antares PPVt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 07 Jun 2005 02:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av antares PPVt »

Har fremst merket lydene når jeg er i kjelleren og sitter ved pc'n som nå... Jeg opplever at lydene bestandig er lokalisert til samme sted, litt over og mot veggen til naboene. Det er derfor jeg hadde en teori om at det var nabo barna som laget lydene.... Nå drar nabone på ferie så jeg har muligheter for å sjekke ut det!! :D Det kan umulig være rør eller elektriske anlegg som lager lydene, har i så fall aldrig opplevd slik. Men ta en klinkekule, golfball eller annen hard liten ball og dropp den i bakken slik at det blir små "sprett" etter så har dere lyden.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Det er jo ofte rare lyder i hus da! Særlig om det er flere leiligheter også*S* Tror du skal slå deg til ro med at det er helt normalt, iallefall så lenge du ikke merker annet enn de lydene...
Om det er "spøkelser" så er lydene ofte skarpe. Litt skarpe knekk lyder.. Sånn at du skvetter til når du hører dem..
Syns ikke du skal tenke noe på det jeg..
:)
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
antares PPVt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 07 Jun 2005 02:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av antares PPVt »

Bråe lyder som gjør at en skvetter første gang fordi det er så uventet???
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
antares PPVt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 07 Jun 2005 02:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av antares PPVt »

[quote="ToneG PPVt"]Det er jo ofte rare lyder i hus da! Særlig om det er flere leiligheter også*S* Tror du skal slå deg til ro med at det er helt normalt, iallefall så lenge du ikke merker annet enn de lydene...

Har jo merket litt andre tinger også..... Spesielt døtrene mine opplever merkelige saker(sier de). (Dører som åpnes, lys som er slått av/på når de ikke burde være det) Men jeg er overbevist om at hva det enn er... så er det ikke noe "skummelt"... :lol:
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Meuremys Annamensis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 01 Jul 2005 19:35
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Meuremys Annamensis »

Som regel er det/ de som gjør det ikke noe "skummelt" eller "farlig" hvis det som skjer ikke er det..Hvis noen skjønte det... :P
Antall ord: 26
¤¤MeAn¤¤
-------------------------------------------------------
Intermédius - That's were we live...
-------------------------------------------------------
Lebo haleng ha o bue ka le ha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

antares PPVt skrev:Bråe lyder som gjør at en skvetter første gang fordi det er så uventet???
Jeg skvetter hver gang jeg hører de lydene jeg mener.. Fordi det stikker langt inn i sjelen *smiler* Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det..

antares PPVt skrev:Har jo merket litt andre tinger også..... Spesielt døtrene mine opplever merkelige saker(sier de). (Dører som åpnes, lys som er slått av/på når de ikke burde være det) Men jeg er overbevist om at hva det enn er... så er det ikke noe "skummelt"...
Nei, det kan nok ha en naturlig forklaring :) Men om det er slik at du er usikker så går det jo ann å kontakte et medium som kan rense boligen...
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links