Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserKan man ta Bibelen feil?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Kan man ta Bibelen feil?

Innlegg av Xpirit »

Man må ha grunnlag for å tro, hvis ikke er det overtro mener jeg.
Men hvis en venn forteller deg en sak du umulig egentlig kan vite, så synes jeg man skal kunne tro, man må jo stole på folk! Selv om man også må være kritisk.

Hvilke grunner har vi for å tro på Bibelen?
Kanskje fordi mye av det som står der er bra og virker fornuftig?

Det synes vertfall jeg, men jeg tror ikke vi skal ta Bibelen slavisk fordet, man skal ikek overdrive så at man splitter menneskeheten ved religioner og religionsbøker! Jeg tror folk skrev Bibelen for å fascinere eller fordi de var fascinert selv av ting som faktisk hendte. Litt sannhet, litt sagn, litt overdrivelser. Hva tror kristne om dette? Der står jo ting som kanskje blir sett på som mindre fornuftig og der står ting som faktisk er ganske fornuftig.
Hvorfor tror du Bibelen er skrevet slik?

Hva er det man må huske på når man leser Bibelen, hvilke råd ville du gitt en som aldri hadde lest Bibelen?
Antall ord: 180
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
shocola.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 231
Startet: 11 Apr 2005 13:23
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nærøy
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av shocola. »

alt kan tolkes å vrenges til en får det som en vil..
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Tolk bibelen i hjertet og ikke i hodet?? Første tanken som slo meg egentlig :)
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ulva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 14 Jan 2005 15:18
19
Kjønn (valgfri): Kvinne

Innlegg av Ulva »

Det var det jeg også tenkte... tolke bibelen med hjertet og ikke ut fra hvor fornuftig/ufornuftig det høres ut!
Bibelen er jo en bok full av kjærlighet da...
Antall ord: 31
Livet er ikke et problem du skal løse, livet er et mysterium du skal oppleve.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Innlegg av Xpirit »

Ulva PPV skrev:Det var det jeg også tenkte... tolke bibelen med hjertet og ikke ut fra hvor fornuftig/ufornuftig det høres ut!
Bibelen er jo en bok full av kjærlighet da...
Hvordan kan dere si at man skal tolke Bibelen med hjertet og ikke hodet?
Noe sier meg at det er kristne mennesker som sier slikt. Jeg prøver ikke å være frekk, men hvordan kan dere si slikt? Hva mener dere? :shock:

Altså er det liksom noe som hodet kan avfeie, men som hjertet vil slippe inn? Isåfall hva? (Går det ikke an at hodet og hjertet kan passe?)
Antall ord: 104
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Vær så frekk du føler for du.. Jeg er vel egentlig ikke direkte kristen, men jeg tror på Gud (Altet) JEsus og den hellige Ånd.. Ja, det er vel kanskje kristen, men ikke sånn typisk kristen...
Om du ikke skjønte hva jeg mente så kan jeg kanskje prøve å forklare.. Om du tenker med hodet og ikke hjertet har du kanskje lett for å vri ting til din egen fordel.. Liker ikke å forklare dette fordi jeg får det ikke frem slik jeg føler det...
Men kanskje du forstår litt hva jeg mener nå.. Uten å være frekk i det hele tatt :)
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Jeg tror på bibelen. Men hvordan? Nei si det. På en måte er det vel egentlig veldig personlig hvordan vi tolker det som står der. Jeg må innrømme at jeg overhode ikke tror at eva ga adam et eple. Men likevel tror jeg at adam og eva symboliserer mennesker som utforsket noe som ga dem følelse av ego. Kunnskapens tre tolker jeg som om de inntok kunnskap... Hvor fra, det er jeg faktisk usikker på. Tror bare ikke det var verken eple eller nonifrukt de spiste :)

Og på en måte syns jeg det er innlysende. men så er det vel ikke egentlig det. For hva skal vi ta bokstavelig og hva skal vi ikke ta bokstavelig? En ganske god regel er vel å ta bokstavelig det som er tydelig og kanskje omformulere eller tolke det som ikke er like tydelig? Jeg tror nemlig at når der eks står du skal ikke drepe, så er det ganske entydig.

Men.. Ja.

Poenget (det kommer til slutt hvis jeg husker det :))
Poenget er i hvertfall at jeg tror at bibelen er kanalisert informasjon og opplevelser av stor betydning. Men så tror jeg at eks kanalisering lett kan tolkes på mange måter, jeg mener da at noen får tydelige og avklarte meldinger, mens andre kanskje får det mer billedlig og følelsesmessig. Og ettersom bibelen er et sammensurium av mange forskjellige forfattere så tror jeg at vi må kjenne etter når vi leser, hva betydning vi føler er den rette. Men jeg tror faktisk at eks. menstruerende kvinner er urene det er konkret og tydelig og jeg tror det er/var en mening med det. Men så er det i det gamle testamentet da, som jo ikke lenger er gjeldende. Men... vi kan jo liksom se litt på hva som er naturlig for oss også, hva som er naturlige menneskelige reaksjoner. Og da vil vi i mange tilfeller kjenne det, hva vi kan tro at stemmer og hva ikke.

Så. Vel, det er min mening om det.

Atmi
Antall ord: 345

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ulva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 14 Jan 2005 15:18
19
Kjønn (valgfri): Kvinne

Innlegg av Ulva »

La aldri hjernen lede deg dit hvor hjertet ikke kan følge med...
Antall ord: 13
Livet er ikke et problem du skal løse, livet er et mysterium du skal oppleve.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Ulva PPV skrev:La aldri hjernen lede deg dit hvor hjertet ikke kan følge med...
Nei, det måtte vel bli en tanke ambivalent tenker jeg :) Alltid best å i det minste være enig med seg selv

Atmi
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Ulva PPV skrev:La aldri hjernen lede deg dit hvor hjertet ikke kan følge med...
:)
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Innlegg av Xpirit »

ToneG PPV skrev:
Ulva PPV skrev:La aldri hjernen lede deg dit hvor hjertet ikke kan følge med...
:)
På et stabilt menneske jobber "hjerte og hjerne" sammen.
mennesker opp gjennom tidene har vel tatt Bibelen litt for hardt.
Selv om den ineholder sannheten så er de ofte gjemt bak metaforer. Og i tillegg står der mye galskap, så å ta hele boken som en bokstavelig tale fra gud og at alt dette MÅ vær riktig er jo.. galskap.

Vi kunne sikkert skrevet de viktige poengene i Bibelen om i en mer brukervennlig bok idag. En bok som er lettere å forstå for barn.
Barnesinn er ømfintelig for "sånn er det sånn er det, ikke bry deg så mye om HVORFOR det er sånn"-regler. Jeg har alltid spurt mye hvorfor er det sånn og sånn, hvordan tenkte du for å konkludere sånn... er jo bra å bruke oss på den måten for da viser man jo at man har vett i hodet og ikke bare er en kopi av andres meninger.

Er så spennende å være menneske for det fins nesten en positiv og en negativ ting med det meste, sidene ligger veldig nært hverandre, det er lett å ta feil.
Antall ord: 207
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

:) Det er der hjertet kommer inn... I valget mellom det negative eller positive..
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Innlegg av Xpirit »

ToneG PPV skrev::) Det er der hjertet kommer inn... I valget mellom det negative eller positive..
hm.. oki :) Men velger ikke fornuften også hva som er positivt eller negativt? Hjerte fornuft, hjerte fornuft.. kan vel erstattes til ønske, uten å tenke seg om, og ønske i tillegg til tenke seg om. hjerte, fornuft.. er bare metaforer. bare noe jeg tenker ;=
Antall ord: 59
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 169
Startet: 22 Nov 2003 08:22
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Aabenraa

Innlegg av Maya »

Vi er alle forskjellige individer her, og vi alle kan jo tolke bibelen på hver vår måte.
Det er så mange forskjellige evangelier i den , og i hver enkelt av den står det omtrent det samme.
Men uansett hvor meget mange av oss leser den tolkes den ut fra hvert enkelt menneske av oss.
Antall ord: 57
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
shocola.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 231
Startet: 11 Apr 2005 13:23
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nærøy
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av shocola. »

tror ikke ALT som står i bibelen er sant..tenk da,,DEN svære boka,reine fakta??nei.. :roll: ikke alt altså
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links