Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHar opplevd et par ekkle episoder!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 155
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

Flott. Interesang lesning
Antall ord: 3
The Edge

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kristin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 39
Startet: 23 Aug 2004 18:05
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lillehammer
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Kristin »

Det var en sterk opplevelse, min første udrivelse helt utrolig, men som mediumet sa til meg at jeg hadde kommet mye lengere en det jeg var klar over selv og jeg hadde fått han fort over på den andre siden, synes det bare var så spesielt og det her kommer jeg nok aldri til og glemme :wink: Klem fra Kristin
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Piawatha
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 28 Mai 2005 21:27
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Piawatha »

:D ja,du kan være stolt av deg selv nå... :D
Må nesten få si gratulerer!!! :-({|=
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nienna.Melwasul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 317
Startet: 18 Apr 2005 11:50
19
Kjønn (valgfri): Kvinnfolk
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Nienna.Melwasul »

så spennende. GRattis da.. :D
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Renee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 22 Nov 2004 16:04
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østenfor Sol & Vestenfor Måne

Innlegg av Renee »

Aerius skrev: Syntes det høres litt for "lett" ut jeg.
"-Åh, du vil være alene her? Ok!"
Så stikker dem bare?
Var det så lett da, tror du? Sånn til syvende og sist...
Antall ord: 36
"Jeg spørger kun, mitt kall er ei at svare."

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Når det gjelder dette med rensing av energier...

Hvit salvie er praktisk fordi den kommer ferdigbuntet.

MEN!

For den som ikke har tilgang til ferdigbuntet hvit salvie - som faktisk importeres og kan koste små formuer - så finnes det flere lokalt voksende planter som tradisonelt har blitt brukt i årtusener på akkurat samme måte og med akkurat samme effekt som hvit salvie!

Den enkleste å finne og faktisk også mest brukte er eine - den er både lett å kjenne igjen og vokser over hele landet. Eine buntes og brennes på samme måte som salvien, men kan også tørkes og knuses og tennes på eller "fyres under" (da dufter den mer enn den røyker).

Samme teknikker kan forresten brukes på alle disse plantene:

Først i rekken er rosmarin - den er bare så nydelig! Den vokser over alt her nede, og det hender faktisk at den overvintrer i Norge også, men kan ellers kjøpes på krukke i butikken året rundt. Europeisk salvie - som faktisk kan brukes på akkurat samme måte som den amerikanske hvite salvien - vokser vilt i nesten hele sør-Norge. Fås på krukke den også. Dette gjelder også hvit salvie, selvfølgelig, men den er ikke like hardfør som den norske og det skal mye mildvær og godsnakk til for å få den til å overvintre, om man vil begynne å dyrke den selv.

Andre tradisjonelle rensende urter i Norden er malurt, burot (to arter av artemisia og trylleplantene over alle trylleplanter), myske og maure (denne er fin å bruke som "kjerne" i røkelsesbunten).

Marigras er det norske navnet på en plante som på engelsk kalles holy-grass eller sweetgrass. Der jeg kommer fra kalles den også frøygras. Det burde si litt om statusen den har i visse kretser. Den vokser over hele landet. I "gamle dager" bandt man kranser og dukker av frøygras og hengte inni skapene mot møll. Vet ikke om det hjalp noe særlig mot møllene, men det luktet ihvertfall veldig godt av klærne!

Altså, det er bare å ta med seg flora-boken ut i naturen og let, det - Ja, for noen kanskje det rekker å gå ut i hagen eller til og med bare ut på balkongen! ;)
Antall ord: 373
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Så flott Kristin!! Gratulerer så mye *S*



Biejjie, en venn av meg har prøvd å få tak i holy-grass eller sweetgrass i lange tider nå.
Tusen takk for tipset.. Da ble det straks lettere å få tak på *S*
SKal ta en tur ut i naturen en dag og titte.. Hvordan tørker man det isåfall?
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Bilde

Er dette marigrass?
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

ToneG PPV skrev:Biejjie, en venn av meg har prøvd å få tak i holy-grass eller sweetgrass i lange tider nå.
Tusen takk for tipset.. Da ble det straks lettere å få tak på *S*
SKal ta en tur ut i naturen en dag og titte.. Hvordan tørker man det isåfall?
Du kan tørke det gjennom å henge det opp-ned i buketter inni struter som du former selv av brunpapir (for at det ikke skal slippe fra seg all godlukt). Når det er nesten tørt, men fremdeles noe føyelig, kan du bunte det (eller flette det, om du synes det er enklere), til passe bunter. Det finnes de som tørker det i stekeovnen, for at det skal gå fortere, men hvordan det går til vet jeg ikke! Kanskje finnes det informasjon på nettet.

Du kan også la det henge til det blir helt tørt og siden kutte/knuse det og bruke det som løs røkelse. Selv bruker jeg å klippe av "hodene" på de buntede stråene og bruke disse på denne måten.

Bildet du postet er marigras, ja! :)

---

Kristin: Flott jobb! Og om du "røyker" ut hjemmet ditt regelmessig (rett før de store høytidene er vanlig), så unngår du at "de" kommer tilbake. :)
Antall ord: 219
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Tusen takk for tipset Biejjie! Da skal jeg ut i naturen snart og sanke marigras.. Har hørt det er bedre en hvit salvie.. Åsså blir det jo gratis i tillegg.. Om jeg finner noe dah *S*
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Biejjie skrev: Det finnes de som tørker det i stekeovnen, for at det skal gå fortere, men hvordan det går til vet jeg ikke!
Uten å påstå at jeg har rett, vil jeg tro at ved å sette stekeovnen på ca 40-50 grader, vil du få tørket plantene mye raskere. Selv om varmluft kansje kan få det til å tørke enda fortere, er jeg redd varmen da blir ujevn, siden termostaten jo slår på og av varmeelementet.

Over/undervarme, eller bare undervarme er sikkert det beste.

Temperaturen i en stekeovn er ikke konstant, den varierer. Hvor mye er avhengig av ovnen.
Derfor kan man i værste fall få altfor varm ovn, og istedet koke/steke plantene man ville tørke.
Og hva DET kan gjøre med virkningen av planten, se det er en annen sak.

Forsøk iallfall med et lite parti først, og sats ikke hele "avlingen" på første forsøk ! Bruk gjerne et steketermometer som går ned i iallfall 30 grader, slik at en ser hvilke temperaturer ovnen VIRKELIG gir... Evt juster termostaten etter hva termometeret viser, tror ikke man skal oversitge 50 grader for å tørke. (da har man litt slingringsmonn)

mvh Asbjørn. PPV
Se og Parapsykologiens Venner sitt forum.
Antall ord: 213

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

ToneG PPV skrev:Tusen takk for tipset Biejjie! Da skal jeg ut i naturen snart og sanke marigras.. Har hørt det er bedre en hvit salvie.. Åsså blir det jo gratis i tillegg.. Om jeg finner noe dah *S*
Hehehe...kom til å tenke på en Buffy Saint-Marie sang:
"...Dogwoman she's a friend of yours, You've seen her opening doors
She's a historyturner, a Sweetgrass-burner
Don't drink no wine, heyweyheywa...o.s.v."

Litt døråpner og sweetgrassburner du også, også har du vel en kjempehund hos deg? :lol:
Antall ord: 95
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

ToneG PPV skrev:Tusen takk for tipset Biejjie! Da skal jeg ut i naturen snart og sanke marigras.. Har hørt det er bedre en hvit salvie.. Åsså blir det jo gratis i tillegg.. Om jeg finner noe dah *S*
Det finnes en variant som kalles strandmarigras (noen synes faktisk den er bedre enn vanlig marigras). Den vokser gjerne i sandete jord og på strender. Har du mye lauvskog kan du også se etter myske, som i England tradisjonelt ikke bare blir brukt på samme måte som marigras, og har en lignende duft når den er tørket, men kalles til og med sweet-grass. :)
Antall ord: 107
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Asbj. Aamot. PPVt skrev:
Biejjie skrev: Det finnes de som tørker det i stekeovnen, for at det skal gå fortere, men hvordan det går til vet jeg ikke!
Uten å påstå at jeg har rett, vil jeg tro at ved å sette stekeovnen på ca 40-50 grader, vil du få tørket plantene mye raskere. [...]
Ja, jeg tittet litt rundt nå, og de fleste foreslår under 40 grader (blad og blomster helt ned på 25, røtter på 50-60) og med ovndøren på gløtt. Dette gjelder alle slags urter til all slags bruk, tydeligvis.

Jeg liker å ha bunter hengende jeg, slik at jeg kan se dem, men så er jeg da også ubotelig romantisk! Har en nydelig bukett lavender her nå som skal delvis bli røykelse og delvis havne i duftposer. Jeg har hengt den så nær at jeg kan begrave nesen i den uten å måtte reise meg fra stolen. ;)
Antall ord: 159
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links