Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & Ånderpresten var her

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>Wiz skrev:Jeg hadde ikke tatt test hos JR selv om jeg hadde hatt evnene til det. Det har jeg ikke i dag. Iallefall ikke på en måte som kan testes i en lab. Men hos JR må man hvis man feiler skrive under på en erklering om at man ikke har de evnene man påsto.
Dette stemmer dårlig med at man kan gå opp til test så mange ganger man vil, men med minst 12 mnd mellomrom.
Derimot ser jeg ikke noe problem med at en skal skrive under på at en har prøvd seg i testen, og feilet.
I tillegg skulle jeg hatt en avtale som tilsa at jeg skulle ha min $million rett på konto uten noen tull.
Det får du.
Nå har vi jo startet PPV og JEG SKAL sørge for at vi utarbeider tester. Det er det jeg er mest opptatt av innen det paranormale så blir det spm skal jeg melde meg opp pronto.
Kjør så mange tester du vil, men om de ikke holder vitenskapelig standard, blir de heller ikke akseptert som vitenskapelige. Dette er jo et krav for at noen i det hele tatt skal vurdere å tenke på dem som bevis.
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Jeg regner med at du anser tester foretatt av "troende" allerede er dømt til lykkes. Det vil si ikke lykkes fordi vi ikke klarer å være like objektive som feks James Randi?
Sist redigert av >wiz på 15 Jun 2005 20:52, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nefertiti
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 13 Jun 2005 02:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: drammen

tenke

Innlegg av nefertiti »

=D> det er iallefall bra at alle har forsellige meninger,hvist ikke hadde det ikke vært no spennende.

det jeg tror er at noen mennesker er mer opne for sånne ting enn andre,har hørt at di som ikke tåler å se ting heller ikke får se det.

er gla det finnes folk der ute som kan se ting å tørr å si det,det er jo ikke så lett å fortelle hva vi har sett når enkelte tror du bare finner det på eller er snål lissom :? ja ja...men jeg er taknemmelig for dere som ikke er negative å kyniske.det er jo så mye å opptage i værden at jeg syntes det er rart at folk kan tro at det ikke finnes noe mer enn det DI kan se...stakars folk :cry:

til alle likesinnede :D takk
Antall ord: 140
Root: under-active (13%)
Sacral: open (63%)
Navel: open (56%)
Heart: open (63%)
Throat: open (69%)
Third Eye: open (63%)
Crown: over-active (75%)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Jaja. Men husk det er forskjell på negativ og skeptisk. BA er skeptisk.
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>Wiz skrev:Jeg regner med at du anser tester foretatt av "troende" allerede er dømt til lykkes. Det vil si ikke lykkes fordi vi ikke klarer å være like objektive som feks deg som er like objektiv som Jehova bare på andre kant?
For du innrømmer at du ikke er objektiv eller?
Tester foretatt av troende kan godt være OK. Kravene er de samme om det er troende eller skeptikere som gjennomfører testen.

Man bør på forhånd sikre seg at alle mulige feilkilder er luket vekk, for en eneste feilkilde oppdaget etterpå kan underkjenne hele testen. Med skeptikere på laget, kan man lettere finne feilkilder på forhånd.

Jeg ville nok ikke vært hverken mer eller mindre objektiv enn andre, derfor mener jeg det beste må være å ha både troende og skeptikere tilstede, og definere hva som er godkjent resultat på forhånd.

Akkurat slik de gjorde med Natasha, vet du. Hun som ikke hadde evnene hun påsto. :)
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Å jeg er så glad jeg har kommet over dette nivået hvor jeg skulle bevise for skeptikere. Ellers hadde du kanskje gitt meg et hjerteinfark. Natasja har evner tror jeg.

Men kan du komme med noen eksempler på hvordan man skulle testet paranormale evner?
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: tenke

Innlegg av BA. »

nefertiti skrev:=D> det er iallefall bra at alle har forsellige meninger
Joda, greit det.
er gla det finnes folk der ute som kan se ting å tørr å si det,det er jo ikke så lett å fortelle hva vi har sett når enkelte tror du bare finner det på eller er snål lissom
Den meningen er i allefall grei.
jeg syntes det er rart at folk kan tro at det ikke finnes noe mer enn det DI kan se...stakars folk :cry:
Men ikke den?
det jeg tror er at noen mennesker er mer opne for sånne ting enn andre,har hørt at di som ikke tåler å se ting heller ikke får se det.
:roll:
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

BA- Jeg skjønner fortsatt at du er skeptisk å respekterer det.. Vil ikke prøve å prakke min tro på deg for jeg er ikke misjonær..
Men si meg, tror du vi er her på jorden bare for dette ene livet?
Hva er vitsen med å leve et liv på jorden tro? Jobbe, spise, kjøpe hus, lage barn, reise litt, å så dø.. Det virker så meningsløst egentlig.. Tror faktisk skaperen vår har større planer enn så..
Kanskje du i neste liv skal lære litt om gjensidig respekt.. Hvem vet.. Ikke jeg iallefall*S*
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

ToneG;

Selv om livet er totalt meningsløst uten sjel så er ikke det er argument for at det må være sjel. Skeptikerne (BA) kommer til å være over deg som hyener på slettelandet i Afrika.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

jeg syntes det er rart at folk kan tro at det ikke finnes noe mer enn det DI kan se...stakars folk
Jeg misunner dem egentlig litt.. Må være befriende å ikke vite så mye egentlig..

Selv om livet er totalt meningsløst uten sjel så er ikke det er argument for at det må være sjel. Skeptikerne (BA) kommer til å være over deg som hyener på slettelandet i Afrika.
Jeg lar meg egentlig ikke affisere *S*
Sist redigert av ToneG på 15 Jun 2005 21:40, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Å være returkartong er bare kjipt. Men bekymringsløst ja.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Wiz hva står -O for?
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

ToneG PPV skrev:Wiz hva står -O for?
Organisasjon. Men jeg vurderer trofelleskapet nå.
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ToneG PPV skrev:BA- Jeg skjønner fortsatt at du er skeptisk å respekterer det.. Vil ikke prøve å prakke min tro på deg for jeg er ikke misjonær..
Men si meg, tror du vi er her på jorden bare for dette ene livet?
Hva er vitsen med å leve et liv på jorden tro? Jobbe, spise, kjøpe hus, lage barn, reise litt, å så dø.. Det virker så meningsløst egentlig.. Tror faktisk skaperen vår har større planer enn så..
Kanskje du i neste liv skal lære litt om gjensidig respekt.. Hvem vet.. Ikke jeg iallefall*S*
Hmmm. Nå bør du vise hvor jeg har vært respektløs.

Eler skal jeg få lære hvordan det er å bli respektert av dere troende?

Du forutsetter at det ligger et mål bak vår eksistens. Det er det ingen ting som tyder på.

Det vi har sett hittil, tyder på at vi er her fordi våre foreldre ville ha barn, eler hadde et uhell. Faktisk ikke noe mer. Så gjør vi det vi kan ut av dette, og får lyst til å gjøre sånt som kan forårsake nye barn igjen.

Jeg vet. ;) Og jeg får ikke lære noe nytt i et senere liv.

Jeg misunner dem egentlig litt.. Må være befriende å ikke vite så mye egentlig..
humrer litt for meg selv, og tenker på hvem som snakket om å lære respekt.
Antall ord: 243

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

>Wiz PPV-O skrev:Å jeg er så glad jeg har kommet over dette nivået hvor jeg skulle bevise for skeptikere. Ellers hadde du kanskje gitt meg et hjerteinfark. Natasja har evner tror jeg.
Ser du så vanskelig dette er. Tror du skeptikere er lettere å overbevise enn deg selv?

En test der Natasja og skeptikere var enig om reglene på forhånd, og Natasja ikke besto testen. Og fortsatt vil ikke dere akseptere at hun ikke har røntgensyn.
Men kan du komme med noen eksempler på hvordan man skulle testet paranormale evner?
Uten å være sikker på at alle mulige feilkilder er luket vekk, ville jeg gjort den så enkel som overhode mulig.

F.eks. en terning. En troende kaster terning i et rom, med videoovervåkning og klokke, og en annen i en annen bygning med videoovervåkning og klokke, og skal si/tegne/skrive hva terningen viser.
Begge kontrollert for tekniske hjelpmidler, samt kontroll av evt. elektroniske signaler mellom bygningene.
Med habile vitner tilstede i begge bygninger.

Med tilstrekkelig mange terningkast, vil man kunne si om dette er mer enn statistisk sannsynlig.
Antall ord: 185

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links