Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderKarolinernes tilbaketog over tydals fjella på 1720 tallet.

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
CottonEyeJoe.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 33
Startet: 13 Mai 2005 21:21
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lillehammer

Karolinernes tilbaketog over tydals fjella på 1720 tallet.

Innlegg av CottonEyeJoe. »

For en stund sia leste jeg en bok som omhandlet de svenske soldatenes (karolinerne) tilbaketog over tydalsfjella i Trøndelag på 1720 tallet. Dette var en av de strengeste vintrene i manns minne. Og tusentalls svensker frøs ihjel der oppe i fjella. Mange av dem ble antagelig aldri funnet.
Kom i ettertid til å tenke på hvordan slike traumatiske hendelser må ha satt "avtrykk" i fjellområdene, som kanskje kunne merkes den dag i dag. Mener en gang å ha hørt om karolinske soldater som går igjen i fjellområdene. Vet noen mer om dette?
Antall ord: 96
Let the good spirits follow your way. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nienna.Melwasul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 317
Startet: 18 Apr 2005 11:50
19
Kjønn (valgfri): Kvinnfolk
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Nienna.Melwasul »

Til Aerius : Hmm.. Jeg synes nå at de skal få gå igjen i fred, med mindre de oppsøker mennesker og ber dem få hjelp til den andre siden... Noen veit jo selvfølgelig ikke at de er døde og derfor går igjen, og så lenge de ikke plager noen eller føler seg plaget, så kanskje bare la det være som det er..

Til CottonEyeJoe. : Jeg trur de kan ha lagt fra seg et slags spor ja, men jeg bor så langt unna så jeg har ikke peiling.. Men jeg trur nok de går igjen, siden det var en så traumatisk og kraftig hendelse.. Men nå skyter jeg egentlig i blinde... :oops:
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nienna.Melwasul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 317
Startet: 18 Apr 2005 11:50
19
Kjønn (valgfri): Kvinnfolk
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Nienna.Melwasul »

hehee.. Du og spøkelsessoldater.. hehehe... sende noen for å si at krigen er over.. :p Den var jo over for nærmere 300 år siden.. Men det er jo noen som vil kjempe for landet sitt..
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Nå har vi tydeligvis ett stort problem !

Det er noe som heter " at om hundre år er allting glemt"
Dagen idag ( 100år siden frigjøringen fra Sverige) den feirer vi !
Men ifølge kommentaren over skulle jo dette være glemt ???

Og så kommer du her med noe som skjedde på 1700 tallet ???


Bilde
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ann Christin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 11 Apr 2005 22:10
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Ann Christin »

Man vet jo aldri hvor lenge gjenferd kan gå igjen da.. Hu derre dama i england.. I det tårnet, hu går jo igjen enda.. og det var vel lenge siden det og var det ikke??
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nienna.Melwasul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 317
Startet: 18 Apr 2005 11:50
19
Kjønn (valgfri): Kvinnfolk
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Nienna.Melwasul »

hehhee.. Du tenker på en av de 8 konene til Kong Henrik 8. Hu har jo gått siden 1600 tallet hu.. :P Og det er i The Tower of London hu går igjen.. Hu ble halshugd med et sverd siden hu var royal..
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Tja, det er ett godt spørsmål ; hvor lenge kan ett "spøkelse" (sjel) gå igjen før den blir "hentet inn" av altet ?

Hvor gamle ting blir fortalt om i "spøkelseshistorier" ?
1600 og 1700 tallet er jo greit, men hva med før det ?
Vikingtiden f.ex ; DA var det mye vold og fa..skap... Burde det ikke være massevis av gjenganger fra den tiden ? Og tilogmed FØR det ?

Oppfordring : Kom frem med de ELDSTE gjengangerene / spøkelseshoistoriene !

A
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Asbjørn Aamot . . P.P.V. skrev:Tja, det er ett godt spørsmål ; hvor lenge kan ett "spøkelse" (sjel) gå igjen før den blir "hentet inn" av altet ?

Hvor gamle ting blir fortalt om i "spøkelseshistorier" ?
1600 og 1700 tallet er jo greit, men hva med før det ?
Vikingtiden f.ex ; DA var det mye vold og fa..skap... Burde det ikke være massevis av gjenganger fra den tiden ? Og tilogmed FØR det ?

Oppfordring : Kom frem med de ELDSTE gjengangerene / spøkelseshoistoriene !

A
Tja, spøkelseshistorie har jeg ikke, men jeg vet om en plass der det var offerplass i vikingetiden. Jeg har ikke vært på selve øyen den ligger på men har vært i nærheten og fisket. Det har vært en snodig atmosfære der hver gang jeg har vært der, og det følte jeg også før jeg visste det var en offerplass!
Antall ord: 159
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
CottonEyeJoe.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 33
Startet: 13 Mai 2005 21:21
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lillehammer

Innlegg av CottonEyeJoe. »

Asbjørn Aamot . . P.P.V. skrev:Nå har vi tydeligvis ett stort problem !

Det er noe som heter " at om hundre år er allting glemt"
Dagen idag ( 100år siden frigjøringen fra Sverige) den feirer vi !
Men ifølge kommentaren over skulle jo dette være glemt ???

Og så kommer du her med noe som skjedde på 1700 tallet ???


Bilde
Hmm. Lurer på om svenskesoldatspøkelsene i Tydalsfjella er klar over det hvis de fortsatt er der oppe. I så fall kommer de vel til bøgda igjen for å sette "norrbaggarna" litt på plass igjen. Sånn en markering har de nok ikke sans for. :lol:
Antall ord: 106
Let the good spirits follow your way. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

Tror ikke det finnes noen grense for hvor lenge ånder kan gå igjen.

Jeg var på et sted for ikke lenge siden som hadde vært galgebakke på 1100-tallet...Romolslia i Trondheim. Folk hadde blitt avrettet der ved henging. Sannsynligvis i forbindelse med kristningen av landet. Flere i nabolaget hadde vært plaget med både bankeånder og skygger...kopper og kar som fløy i lufta. :? Hun jeg var og renset hos hadde kjent den tunge energien på skuldrene og ryggen i årevis i hele området, og fornemmet ånder både her og der.
Har fått beskjed om at det er bra der oppe nå da, etter at jeg og en kamerat satte opp en lysportal der. Energiene er lettere på området...og fuglesang kunne visstnok høres rett utenfor blokka for første gang :shock:
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nienna.Melwasul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 317
Startet: 18 Apr 2005 11:50
19
Kjønn (valgfri): Kvinnfolk
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Nienna.Melwasul »

Hmmm.. Jauda.. Er mange steder der det burde vært gjengagnere og slikt.. Men under vikingtida så var f.eks det å bli ofret til de norrøne gudene en stor ting og det samme med å avgå din herre eller frue med døden.. Vikingtiden var ganske så spesiell.. Men som Gaute skriver, når kristiningen av Norge var et faktum rundt 1000 tallet (må endre litt), var Olav Haraldsson en brutal mann og de hang mennesker (også senere), men da Olav Haraldsson (bedre kjent som Olav den hellige) ble drept på Stiklestad i 1030, ble kristendommen populær... Men det forekom senere at man hang og drepte mennesker grunnet sin tro...

Det er om vikingtida generelt, og før det var vel det samme, fordi man lenge har hatt den norrønne mytologi.. Og i steinaldern og sånt, så var man ikke så mye i krig.. Man hadde plass nok til å forflytte seg osv osv...

Sorry at jeg kjeda dere.. Jeg bare måtte (A)
Og jeg er sikker på dette.. Jeg har fulgt med i eldre histore..
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links