Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanser21 gram

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: 21 gram

Innlegg av BA. »

Det er ikke bevist at kroppen mister de 21 grammene.
Det var "Soul Man", Duncan MacDougall som mente å føre bevis for dette i begynnelsen av forrige århundre.

Han hadde fire døende pasienter som ble lagt på en seng, hårfint balansert på en vekt.
Dette er ikke godkjent metode, ikke stort nok utvalg og ikke gode nok muligheter for nøyaktig vekt.

"Soul Man" himself mente også at man trengte mange fler forsøk før man kunne si noe sikkert om dette.

Senere forsøk har visstnok også vært gjort, uten å kunne påvise noen vektforskjell.
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
skytte
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 167
Startet: 01 Jun 2005 02:13
18

Innlegg av skytte »

jeg tror sjelen har en form for masse..men om den veier noe eller ikke vet jeg ikke..men jeg tror personlig teorien om at sjelen veier 21 gr stemmer...eller 10 gr for den saks skyld...
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Det har jo seg også sånn at når vi dør, så slapper alle organer av, og vi "gjør" på oss. At tarmen/urinblæren tømmer seg. Om det har noe med saken å gjøre aner jeg ikke, men det kan jo være en mulighet for det? :roll:
Antall ord: 52
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Er det en ting livet har lært meg så langt, så er det at det finnes mer mellom himmel og jord osv!

Det kan være at sjelen veier 21 gram, men hvordan kan de da være sikker på at det er riktig? Iallefall med sånn vekt som jeg har, så kan den finne på å variere noen gram i vekt hvis jeg finner på veie meg flere ganger på rad. En vekt er ikke alltid 100% å stole på!

Men det er en interessant tanke at sjelen veier 21 gram da!
Antall ord: 93
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Noen som har noen resultater fra slik forskning å vise til ?

Asbjørn
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
abrj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 163
Startet: 07 Sep 2004 12:25
19
Kjønn (valgfri): Hannkjønn
Lokalisering: Asker
Blitt takket: 1 gang
Kjønn:

Innlegg av abrj »

En digresjon sånn apropos vekt;

Dronning Victoria av England hadde en butler som inngikk følgende veddemål med Dronningen; han kunne veie vekten av røyken fra en sigar. Dronningen nektet for at røyk hadde vekt, men lot han prøve.

Hva butleren så gjorde, var følgende; han tok en ekstremt nøye vekt og veide en sigar på den. Så startet han å røyke den, og la all asken oppå vekten etter hvert som han røykte.

Når han så var ferdig med å røyke la han sigarstumpen på vekten også. Hva de da så var at vekten var lavere en før han fyrte på sigaren. Ergo sum var differansen vekten av røyken.
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Olav er ikke her lenger

Innlegg av Olav er ikke her lenger »

21 gram blir alle som dør lettere. dette er bevist, leste om det i ilustrert vitenskap. er nok ikke sjelen men en mennesklig spennings endring er min tanke.
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Aerius skrev:Tenkte noe av det samme nattlyset :)

Men om det har blitt motbevist i nyere tid så er det vel litt tilfeldig da..
Meg bekjent har det ikke blitt motbevist, men forskningsresultatene til MacDougall er ikke godkjent.
MacDougall mente selv også at ihvertfall 2 av forsøkene ikke holdt vitenskapelig standard.
Jeg skrev tidligere om andre forsøk som visstnok har vært gjort, uten å påvise noen vektforskjell. Dette har jeg ikke kunnet finne dokumentasjon for.
Asbjørn Aamot . . P.P.V. skrev:Noen som har noen resultater fra slik forskning å vise til ?
Se innlegg nr. 2 i tråden her.
Olav Moldestad PPV skrev:21 gram blir alle som dør lettere. dette er bevist, leste om det i ilustrert vitenskap. er nok ikke sjelen men en mennesklig spennings endring er min tanke.
Se innlegg nr. 2 i tråden her.
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DANNi

Innlegg av DANNi »

http://www.illustrertvitenskap.com/Cros ... id=8325_10

Altså, jeg vil tro at sjelen og de andre legemene er en form for plasma. Og det kan man ikke veie med en matrialistisk fysisk vekt.. Det veier ingenting i vår forstand tenker jeg.
20-30 gram er ikke spesielt mye, og for min del, som de skriver inne på illvit, så kan det være utånding. Tømming av tarmer vil innebære et større vektapt da..

KLem
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
amora.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 59
Startet: 03 Feb 2005 14:10
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Kristiansand

Innlegg av amora. »

ok, dette kan være en teori.
jeg har jo jobbet med syke gamle mennesker, som etterhvert døde. de var jeg hos når de døde, og stelte de etter de var døde. min teori er at kroppen tømmer seg for avfallstoffer (avføring) i det de dør, og alt kommer i flytende form.

så avfallstoffer blir omgjort i det kroppen dør, og kommer ut i flutende form, så det kan være at i det det blir omgjort så er det det som er de 21 gram. avfallstoffer veier mer enn når det blir omgjort til flutende væske...


kan dette være et svar????
Antall ord: 113
THE TRUTH IS WITHIN!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DANNi

Innlegg av DANNi »

Så lenge stoffene fortsatt er inne i mennesket, så er det ikke mulig for personen å endre vekt av den grunn. Hvis du isolerer 1kg is, altså frosset vann. Så smelter du det, hva har du da? Jo, på ei vekt ville den fortsatt vise 1kg.. Hadde det vært mulighet for at vannet skulle fordampe, vel dampen og det er ligger igjen ville fortsatt vært 1kg tilsammen. Altså, ting kan ikke bli lettere av seg selv.. Bare for det de endrer form..
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

DANNi skrev:http://www.illustrertvitenskap.com/Cros ... id=8325_10

Altså, jeg vil tro at sjelen og de andre legemene er en form for plasma. Og det kan man ikke veie med en matrialistisk fysisk vekt.. Det veier ingenting i vår forstand tenker jeg.
20-30 gram er ikke spesielt mye, og for min del, som de skriver inne på illvit, så kan det være utånding. Tømming av tarmer vil innebære et større vektapt da..

KLem
Ja. Tenk på all den vanndampen man puster ut, svetter og som fordamper fra tarmtømming. Tarmer som tømmes vil fortsatt bli værende i sengen, men noe av det vil fordampes.

Denne artikkelen fra Illustrert vitenskap viser ingen navn, men tiden de henviser til, passer på "Soul Man"s forsøk.
Ellers er Illustrert vitenskap et utmerket blad for lett innsyn i noe av hva forskningen kommer fram med, men holder ikke mål, hvis man vil gå litt dypere i undersøkelsene.

Jeg vet ikke hvorfor man mener disse forsøkene ikke holder vitenskapelig standard, men det med fordamping synes å være sentralt. Det kan kanskje også forklare hvorfor de ikke fikk samme resultat med hunder.
Antall ord: 200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DANNi

Innlegg av DANNi »

En annen ting.. Hehe.. Tror dere virkelig en forsker unngår å se at vedkommende som døde på vekten, mister vekt pågrunn av avføring? Altså, han var virkelig en "vitenskapsmann", og har gode rapporter over hva som skjedde. Og hvis vekttapet hadde skyltes at tarmene slapp taket osv, jeg vet det skjer det er ikke det, så hadde han nok skrevet det i rapporten. Han hadde nok sikret seg mot det på en måte tenker jeg..
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links