Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserEr sjamanen bare en brikke i et spill

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bjørn

Er sjamanen bare en brikke i et spill

Innlegg av Bjørn »

Jeg hadde en sprø drøm om et spill de spilte på landsbygda i sentralafrika eller brazil. Det het animatrix (jeg vet at det finnes en film ved det navnet) og jeg husker at jeg tolket navnet som betydende "levende vev" noe som i seg selv er en intressant beskrivelse av et spill. Det var en slags blanding av tredimensjonal sjakk, rollespill og strategispill som ble utspilt i hodet på deltagerne (noen utvalgte fra hver stamme) og alle figurenes posisjoner på brettet og figurenes karma ble holdt regning med i minnet til deltagerne, ikkeno ble skrevet ned. Likevel var alle stammene enige seg imellom om alle brikkers plasering og styrke til enhver tid i spillet. Stammen hadde sine spillebrikker som innehadde visse egenskaper som ble videreforedlet og bygd på iløpet av spillet (pokemon/rollespill), en slags karma for hver brikke. Mindre erfarne deltagere spilte spillet på et mer overfladisk plan, mens de viderekommende spilte i det tredimensjonale eteriske plan.
Poenget med spillet var å utmanøvrere hverandres brikker og fange dem over til sin side. Man hadde et visst antall bevegelser som man kunne fordele ut over sine brikker og man spilte etter tur, disse brikkene kunne opparbeide seg karma ved visse bevegelsesmønstre, noe som økte lagets samlede karma og ga flere bevegelser senere i spillet. Hver brikke hadde sine tydelige egenskaper, en viktig type var som en misjonær som var som en slags kriger i spillet som beveger seg i veven og prøver å kapre andres brikker og dermed den karma de har opparbeidet seg. En annen viktig type var healeren som kunne redde tilbake en brikke innen et gitt antall omganger. Det fantes vakter som kunne fange misjonærer og det fantes en del mindre typer roller som måtte til for å dekke grunnleggende behov i laget. Karma bygget seg opp og sank bare ved inaktivitet og kunne bare mistes ved å miste lagmedlemmer/brikker. Karmapoeng fulgte de induviduelle brikkene.
Veven hadde både en kubisk struktur og en diagonal struktur, diagonalene var dyrere å bruke og krevde en meget god spiller for å utnytte potensialet (sjakklignende). Ujevnt fordelt i veven fantes teleporteringsporter som raskt kunne forflytte deg til et valgfritt sted i veven, disse kostet selvfølgelig også litt å bruke, men ved at misjonæren beveget seg langs teleporteringsportene kunne han overaske intetanende brikker som var ute på karmahenting (likheter med et strategispill).
Jeg syntes til å begynne med at spillet lignet på en slags pokemon med uforståelige regler, men det var en som forklarte meg reglene. Han forklarte også at det lå stor prestige i hvordan man lå ann i forhold til nabostammer og at det fulgte stor status med det å være en bra spiller fordi det krevde så mye mentale ressurser til å holde rede på alle brikkenes posisjoner, deres karma og samtidig utarbeide strategier for å overliste motstanderne. Noen av de eldre mennene i stammen så ut som de drev med dette på heltid, mens de yngre mennene kunne raskt opparbeide seg status og respekt ved å spille godt. I grunn så det ut til å være en slags mental krig mellom stammene siden de ikke drev voldelige konfrontasjoner i virkeligheten. Jeg fikk også inntrykket at spillet ble brukt som en måte å løse virkelige retts- og eiendomstvister på.
Spillet hadde sikkert fungert godt som dataspill og ville vel være unikt i det at det virkelig er et 3-d spill selv om det sikkert ville være vanskelig å gjøre det visuelt atraktivt. Muligens er det bare mine drømmers fortolkning av samspillet mellom den fysiske og spirituelle verden, der de sentrale utøverne i spillet er sjamener og healere.
Uansett var det bare en drøm, men dynamikken i spillet var så utrolig forstålig selv om det ble spilt på flere plan. Artig tanke at sjamaner kanskje bare er brikker i et enormt spill om karmapoeng, et slags universets monopol.
Det er ikke så mange ganger jeg husker så detaljert fra drømmer, men dette virket som det hadde en slags mening.
Antall ord: 670

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Feel
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 11 Mai 2005 17:41
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trønderlag

Innlegg av Feel »

Det var litt av en drøm! Og så detaljert du husket den!
Kanskje det var en melding til deg? Vi skal jo alle lære noe av drømmene våre.
Enten har du veldig god fantasi, eller så er det "noen" som vil fortelle deg noe.
Et spørsmål: Spiller du mange data spill?
Det trenger selvfølgelig ikke å bety noe.

Jeg selv leker ofte med å forfatte bøker. Da hender det ofte at jeg drømmer om figurene i boka, og hendelsene kommer liksom av seg selv. Derfor har jeg alltid ei skrivebok liggende ved siden av senga, slik at jeg ikke glemmer hva jeg drømte.

Vet ikke om det var et slikt svar du var ute etter, men håper flere vil skrive inn og si sin mening.

Vennlig hilsen
Feel
Antall ord: 137
FEEL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bjørn

Innlegg av Bjørn »

Sånne drømmer som man har på morgenen når man har våknet og så sovnet igjen er stort sett de eneste drømmene jeg klarer å huske noe særlig av.
Ja, jeg har spilt en del dataspill (mest flysimulator) og programmert en del også.
Jeg vet egentlig ikke hva slags svar jeg var ute etter, drømmen virket på en måte som om den var viktig, det var derfor jeg skrev den ned. Jeg håpet vel kanskje noen kunne komme med noen tolkninger jeg ikke er i stand til å se selv. Det er mange enkeltdeler av drømmen som jeg vet kommer fra bestemte steder, men den elegante sammenflettingen av alle disse bitene var fasinerende. Jeg føler at det er løsningen på noe, men jeg vet ennå ikke hva det er.
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links