Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderLaget norsk spøkelsesfilm i «hjemsøkt» spesialskole:

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Laget norsk spøkelsesfilm i «hjemsøkt» spesialskole:

Innlegg av Asbjørn »

Laget norsk spøkelsesfilm i «hjemsøkt» spesialskole:
– Ingen i crewet turte å være alene


Det gikk kaldt nedover ryggen på filmskaperne da dører og vinduer åpnet seg, ting byttet plass, og hemmelige rom ble oppdaget på den gamle internatskolen.

Kilde: http://www.tv2.no/2016/01/10/underholdn ... il/7894338


Det er nå to år siden innspillingen av den norske grøsserfilmen «Huset» startet i mørke januar-timer i Sør-Odal.

Spøkelsesfilmens handling er lagt til andre verdenskrig, og to tyske soldater er har tatt en nordmann til fange. De blir tatt av et uvær, men heldigvis dukker det opp et hus i isødet som de søker tilflukt i. Men huset viser seg å være alt annet enn en trygg redning.

Spilt inn på gammel internatskole
Og plasseringen for innspillingen var ikke hvor som helst. Den er nemlig lagt til den gamle, forlatte Tjaberg skole. Skolen ble bygget som grendeskole i 1920, og i 1962 ble den en gjort om til «Tjaberg offentlige spesialskole for evneveike».

Det var elever med lærevansker eller psykisk utviklingshemmede fra de omkringliggende kommunene som gikk på skolen og bodde på internat.

Da innspillingen startet der i 2014, hadde bygget ligget forlatt i over 20 år.
Image
SKREKKFILM: Djevelutdrivning er et av elementene i spøkelsesfilmen «Huset». FOTO: Another World Entertainment

– Jeg har ikke opplevd noe lignende. De voksne mennene i filmcrewet turte ikke å jobbe alene i huset. Selv er jeg ikke overtroisk, så jeg tror det meste kan forklares, sier regissør Reinert Kiil (33) til TV 2.

Merkelige hendelser under innspillingen
Likevel må han innrømme at det skjedde noen rare ting under innspillingen.

Filmteamet mente at ting flyttet på seg av seg selv og de følte på en slags tilstedeværelse.

– Hver gang vi kom til settet, sto alle vinduene åpne. Vi prøvde å bolte dem igjen, men de åpnet seg likevel. Alle mikrofonene vi brukte under innspillingen ble slått ut hele tiden, helt på likt, selv om de hadde forskjellige sendere. Lydfolkene sitter og klør seg i hodet, forteller Kiil.

Fant hemmelige rom
Da de gjennomsøkte skolen på jakt etter rekvisitter til filmen, gjorde de også flere merkelige funn.

– Vi fant noen skjulte rom som var boltet igjen. Dette er rom ingen kan ha vært i på lang tid, og det kunne virke som om noen hadde vært innesperret i rommet. Det var tall og merkelige ord på veggene, og det sto ting som «snill jente» risset inn flere steder, forteller Kiil.

– Filmcrewet var overbevist om at det var noe groms i veggene i dette bygget, og jeg er jo enig i at det ikke var noe hyggelig sted. Vi hadde noen utfordringer fordi ingen turte å bli igjen på skolen og låse om kveldene. Alle måtte dra derfra på én gang, forteller regissøren.

Kjøpte den gamle skolen
Image
LIGGER TIL SALGS: Eierne forsøker å få solgt gamle Tjaberg skole. Foto: Finn.no

Skolen ble stengt ned i 1992, da det ikke var nok elever til å opprettholde spesialskolen. Deretter ble skolen solgt til private eiere, og slik havnet den hos Thomas og Cato Karpow, som ville pusse opp bygget.

– Vi bodde i det tilhørende huset ved siden av, og begynte å pusse opp skolen. Men så gikk vi lei. Det var dyrt, og så var det ikke noe hyggelig å oppholde seg der. Det var dører og vinduer som åpnet og lukket seg. Vi kjente at vi ikke var alene, forteller Thomas Karpow (38) til TV 2.

Under krigen ble også bygget brukt som et møtested for tyskere. Paret mener de har hørt tysk prat og dører som åpnes. De har tatt kontakt med et medium, som mener at ei lita jente og en litt eldre mann går igjen. Mediumet mente at mannen antagelig var rektor på skolen.

Nå har paret lagt eiendommen ut for salg.

Skolesjefen tror ikke på historiene
Den nå pensjonerte skolesjefen, Karl Hartvig Astebøl (78) får seg en god latter når TV 2 tar kontakt om spøkelseshistoriene på gamle Tjaberg skole.

Image
SPILT INN PÅ TJABERG SKOLE: Innendørsscenene er laget inne i den romslige skolen. Foto: Another World Entertainment
– Grendeskolen hadde ingen rektor der, og spesialskolens to rektorer kjente jeg personlig. Det var ikke mye ved dem som tydet på at de skulle bli gjengangere. Dessuten så lever de ennå, forteller Astebøl til TV 2.

Som skolesjef var han ofte på besøk på skolen.

– Det var et godt samhold på skolen, hvor det var psykisk utviklingshemmede og elever med lærevansker. Jeg hadde en spesiell opplevelse der – det var første gang jeg opplevde at norske menn klemte hverandre. Når elevene var oppe og hentet vitnemålene, klemte de rektor, forteller Astebøl.

– Hva disse spøkelsene kommer av, aner jeg ikke. Jeg anser det som svært usannsynlig, sier han.

Filmen «Huset» kommer på kino 15. april.

Kilde: http://www.tv2.no/2016/01/10/underholdn ... il/7894338
Antall ord: 838

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2809
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1496 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

Re: Laget norsk spøkelsesfilm i «hjemsøkt» spesialskole:

Innlegg av Terra »

Takk for tipset om filmen, det spørs om det ikke blir et kinobesøk :)
Antall ord: 15
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Laget norsk spøkelsesfilm i «hjemsøkt» spesialskole:

Innlegg av Empathica »

:iiik Den skal jeg ikke se!

At det er aktivitet i den gamle skolen, er kanskje ikke så rart.

Litt ut av topic kanskje? Men det var noe i artikkelen som virkelig gav meg frysninger.
Skolesjefen og de to rektorene. Bare å lese det avsnittet gav meg en ekkel følelse.

Flere som fanget opp den?
Antall ord: 54

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Laget norsk spøkelsesfilm i «hjemsøkt» spesialskole:

Innlegg av g.r.y »

Empathica skrev::iiik Den skal jeg ikke se!

At det er aktivitet i den gamle skolen, er kanskje ikke så rart.

Litt ut av topic kanskje? Men det var noe i artikkelen som virkelig gav meg frysninger.
Skolesjefen og de to rektorene. Bare å lese det avsnittet gav meg en ekkel følelse.

Flere som fanget opp den?
Jeg oxo! Jeg følte at jeg mislikte fyren, uten at jeg fikk grep om hvorfor.. Det første som slo meg, var at jeg irriterte meg over trangsyntheten han gir uttrykk for, men det var liksom ikke det heller, da det jeg følte var mer aversjon enn irritasjon..
Det er imidlertid en ting jeg syntes er litt snodig der; "..og spesialskolens to rektorer kjente jeg personlig. Det var ikke mye ved dem som tydet på at de skulle bli gjengangere. Dessuten så lever de ennå." Hæ!?.. Dette kan selvfølgelig være skrive-feil, men det var liksom pokker til velplassert selvmotsigelse oxo, da!.. "Det VAR ikke noe ved dem som TYDET på.." blir jo fulgt opp i påfølgende setning ved at han "..KJENTE dem personlig.." -før det legges til, -nesten som en slengbemerkning, at "..dessuten LEVER de fortsatt.."
- Sum á sumarum, sitter jeg med en følelse at her skal noe forties for enhver pris, og at det disse filmfolkene forteller stresser denne pensjonerte rektoren såpass at forklaringen hans sprekker..(?)
Antall ord: 232
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links