De første episodene hvor jeg opplevde dette var ekstremt skremmende, men etter og ha lest meg igjennom litt informasjon på nett så satte jeg igang noen grep for å bedre situasjonen. Jeg begynte først med å ligge med hodet høyt. Til min store overaskelse ble lydene borte - men det var bare for en periode - så satte det igang igjen.
Det skal sies at hver natt hvor lydene oppstod når jeg sov var en del av meg alikevel ved bevisthet. Jeg tenkte som om jeg var våken, og jeg var klar over at jeg var nødt til å våkne opp. Jeg var livredd, og måtte panisk finne ut en løsning for å lett klare å våkne opp fra dette marerittet. Løsningen ble at jeg ristet på hele kroppen - jeg ristet helt til jeg våknet. Om jeg sovnet igjen med en gang ville jeg dette tilbake inn i lyden - så for å "komme ut av det" var jeg nødt til å stå opp, (uansett hvor trøtt jeg var) gå rundt i leiligheten, drikke litt vann og når jeg da sovnet igjen så gikk resten av natten stort sett alltid smertefritt. Det har før hendt at jeg sovner så fort jeg våkner, om og om igjen - og uansett hvor mange ganger det skjer så ville jeg alltid dette tilbake.
Etter søk på nett fant jeg ei jente som hadde opplevd det samme som meg. Hun rådet meg til å godta lyden, og ikke bli skremt av den. Etter hennes erfaring var lydene ikke lenger skremmende, men heller interessant. Jeg tenkte mye på hva hun hadde fortalt meg og neste gang jeg da opplevde lyden mens jeg sov så klarte jeg å glemme frykten. Jeg lå der heller og tenkte "hvor høy kan denne lyden egentlig bli?". Jeg var ikke lenger redd for lyden slik som jeg hadde vært tidligere, uansett hvor irriterende den var.
I grunn så syntes jeg det er veldig merkelig at denne lyden kun oppstår når jeg sover på natten i sengen - og ikke de gangene jeg har sovnet på sofaen etter jobb. Jeg har også sjekket tidspunkt fra når jeg legger meg for å sove og til jeg våkner av lyden - og det har så og si aldri gått mer enn en halvtime. Som f.eks sovnet jeg 03.30 i går natt/i dag tidlig og våknet da en halvtime senere av lyden - kl. 04.00. Jeg satte meg opp i sengen, tittet litt rundt, sjekket mobilen, byttet liggestilling og la meg til å sove igjen. Jeg sov da resten av natten i ro og fred..
Jeg vet ikke om dette er veldig forståelig, og jeg har ikke fått med alt av informasjon eller situasjoner som jeg har opplevd rundt dette i denne teksten, men det blir for mye.
Hovedgrunnen til at jeg skriver her er fordi jeg begynner å bli veldig bekymret, spesielt etter gårsdagens natt.
Da jeg våknet kl. 04.00 etter å ha ristet meg løs fra pipelyden hadde jeg et utrolig trykk i hodet/pannen. En merkelig følelse og jeg kan med hånden på hjerte si at det er noe jeg aldri har opplevd før. Jeg mistenker at dette har noe med påkjenningen fra pipelyden å gjøre, men jeg er helt blank. Syntes samtidig at det er rart om det har en sammenheng, da jeg aldri har opplevd noe som helst lignende i våken tilstand. Selvom det føles som om hodet mitt vrenges og tromhinnen er på vei til å sprekke, så kan vel ikke dette være noe annet enn en drøm?
Jeg har i det siste tenkt om det feiler meg noe alvorlig da lydene hele tiden kommer tilbake, dog det kommer i perioder. Jeg har tenkt etter om det oppstår i perioder hvor jeg er veldig stresset, om en lyd fra telefonen midt på natten kan utløse lyden, om lyden fra at jeg skjærer tenner er grunnen, men jeg vet altså ingenting - og en del av hva jeg har tenkt kan være en årsak har jeg også avkreftet.
I kveld kom dette trykket tilbake i pannen, og det fikk meg til å skrive dette innlegget. Jeg er kjempe redd. Jeg venter på legetime, og forhåpentligvis så ender hele timen med en henvisning til MR av hjernen for å utelukke det alvorligste.
Er det noen i det hele tatt som kan kjenne seg igjen i min historie?
I så fall så håper jeg å høre fra deg/dere.
PS: Jeg sover på sofaen i natt!