Mange gode innspill her.
Personlig tror jeg det er mange grunner til at vi har "gjenferd" - eller spøkelser - som "henger igjen".
Det er somregel såkalt personlige grunner, og har lite med intelligens å gjøre.
En rakettforsker kan like gjerne henge igjen som som han som slår inn 2 brød og 3 liter melk, og krever 874 kr i kassa på butikken...
( noe som ved kjapp hoderegning, ikke bør koste mer enn ca 100 kr

)
Av grunner som gjør at folk henger igjen, kan jeg nevne :
REDSEL - de har lært i kirka at de har "syndet" og derfor blir stoppet i "perleporten", og sendt "Ned" istedet...
eller redd for å bli rakket ned på / dømt av familiemedlemmer som har reist før , og sett hva de har gjort etterpå...
NOE UGJORT - Et arbeid, en publisering, ombygning, en oppussing av en båt, altså somregel noe materielt som ikke er ferdig ,
eller noe som en venn, slektning, eller nær familie må få vite om, osv.
SKJØNNER IKKE - at de er døde, og forstår ikke at det er noe rart ved å ikke lenger ha behov for mat og drikke ( eller turen på toalettet )
BEKYMRING for famile/venner som er igjen
IKKE GI SLIPP på "det som er mitt" , - ingen skal få ta det fra meg
og slik kan vi fortsette lista. Noen ting ser vi mer av enn andre, men det er alltid somregel noe som preger den enkelte personlig.
De fleste går somregel videre av seg selv, alt fra med en gang til etpar måneder.
TIDEN er en faktor som får en helt annen mening idet man går ut av den fysiske verden,
for tid er bla.a. avhengig av det fysiske. Klokka stopper på en måte, og alt går i ett - liksom alt er i ett "nå" for den som er ute av tiden.
Og det gjør at man på en måte lever samme døgnet opp igjen og opp igjen, på en måte...
Det viktigste ved den handling det er å hjelpe noen videre, er rett og slett å gjøre de klar over at
de er ute av dette livet, og befinner seg i etslags mellomskikt, de er hverken her eller "der".
Og når de da får forklart at de skal gå inn i lysportalen ( lyset / lysstrålen osv ) - så vil de fleste faktisk forsøke det.
I noen få tilfeller vil en måte på de som nekter - som ikke vil , eller tør, eller har "lyst" til å gå den veien. Og grunnene er mange ( som nevnt over).
Hvorfor "har vi makt" til å sende videre- ble det spurt.
Vi skal ikke glemme at de sjelene / åndene som er igjen, egentlig er et menneske som mangler den fysiske kroppen.
Når vi er på handlesenteret en lørdag, og har hundrevis av mennesker rundt oss, så er alle sammen ånder/sjeler - på samme måte som et "gjenferd".
Og jeg kan si til et annet menneske at "du bør prøve den butikken, der har de gode tilbud" . . .
Da er det opp til det andre mennesket å avgjøre om det vil følge rådet eller ikke.
Det er først når et gjenferd velger å IKKE VILLE gjøre som "du sier" - da er det man trenger litt mer ballast.
Og det er da man kan skille "wannabees" fra de som kan / vet hvordan man skal forholde seg videre.
Men som med alt annet, alt skal læres, og en "wannabee" må også lære for å bli en som kan.
Dere som kan, hva mener dere om det jeg skrev over her ?
A