Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderKan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Mystical »

Her starter jeg nok en tråd i genren eksistensielle spørsmål.

Jmfr. denne video;

https://www.youtube.com/watch?v=xD0OR1tJ1XM

Kan folk bli født med "ikkemenneskelig" ånd?

Dersom dere har sett hele programmet så har dere kanskje fått med at faren til denne mannen senere ble siktet for lignende forbrytelser som skulle være gjort før sønnen ble født - men han sluttet med det når sønnen ble født akkurat som om "den onde ånden" ble "arvet" av sønnen!!!

Vi har jo hørt at mennesker kan ble demonbesatte - men kan man ha demonen med seg fra fødselen av - hva tror dere??
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Bearchild »

Hadde demoner eksistert hadde de vel kunnet dukke opp hvor som helst? Jeg lurer på hvorfor ikke katter og hunder blir demonbesatte.
Antall ord: 22
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Isaks
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 28 Nov 2014 16:16
9
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Kongsberg
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 12 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Isaks »

Første innlegg her, men fulgt flere tråder her inne tidligere med stor interesse.

Følte jeg måtte svare på denne, og at det var på tide å delta i en diskusjon. :)

Det vil nok være de som er uenig i temaet om demoner, men jeg har førstehåndserfaring med demonbesittelser. Vel å merke i gjenstander/bolig - ikke direkte i mennesker.

Et barn kan ikke bli født med en demon, men det er mulig for en demon å gå over fra en "bolig" til en annen - altså fra et menneske/dyr til et annet menneske/dyr. Så at demonen har gått over i sønnen, er absolutt ingen umulighet. Demoner er slu ånder, som gjerne skifter bolig, når de har fått gjennomført det de ønsket, eller ser at de har bedre forutsetninger i en annen bolig.

For å forklare i all enkelhet, så har jeg renset bygninger for demonbesittelser flere ganger. Dette kan noen ganger være forholdsvis enkelt - andre ganger sitter det hardere i. I et hus jeg nylig renset, viste det seg at én av hundene til familien hadde en demon knyttet til seg. Under renselsen, ble hunden en helt annen og gikk "berserk". Kunne minne noe om et anfall. Da renselsen var over, ble hunden helt rolig og begynte å slikke eierens hånd (som den ikke hadde gjort på lenge). Etter tilbakemeldinger fra familien, har det blitt stille i det aktuelle huset og hunden har blitt helt som før - normal, rolig og veldig kjælen igjen.

Så at det finnes demoner - uten tvil. At de kan "arves" - nei, men de kan overføres.

Demoner er som sagt slu, og vil ofte også fremstille seg selv som "ordinære ånder".
Dette er i alle fall min opplevelse etter flere renselser og bortvisning av demoner.
Antall ord: 302
Veritas Liberabit Vos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Isaks
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 28 Nov 2014 16:16
9
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Kongsberg
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 12 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Isaks »

Det finnes onde mennesker, og det finnes gode mennesker. Ikke alle onde har en demon/ond ånd knyttet til seg, og ikke alle gode har en hjelper/god ånd knyttet til seg. Alle er ulike, på godt og vondt. Det jeg har sett og hørt knyttet til demoner/onde ånder + "påfylling" av gode ånder, har i alle fall vært ekte nok.


Endret: Innlegget er endret ! Admin
Antall ord: 69
Veritas Liberabit Vos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Irrlys »

Tja.. Hvordan definerer man onde ånder egentlig? Okkultisten Crowley var jo kjent for å mane fram demoner, men en som kjente han godt, Israel Regardie, mente stoffet han fikk og skrev, kom fra Crowleys egen psyke (og ikke fra en ikke menneskelig intelligens). Hvordan man definerer en "demon", kan være en personlig preferanse. Regardie studerte jo psykologi, og underviste i det senere, og tolket demon maning helt annerledes, om en han faktisk har skrevet helt grunnleggende bøker om "Golden Dawn" sin magi.
Ett eksempel på en "demon bortvisnings rituale" fra ritual magien er fra Donald Kraig's Modern Magic. "I.O.B." Identify, objectify, banish. Men det er en mental teknikk mer enn en ekte demon utdrivning, i stil med Regardies ideer.
Alt kommer an på perspektiv, imho.
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Borte.. »

Bearchild skrev:Hadde demoner eksistert hadde de vel kunnet dukke opp hvor som helst? Jeg lurer på hvorfor ikke katter og hunder blir demonbesatte.
Joda, bare se på kjendisene i hollywood. De snakker jo ofte om at de forsvinner på scenen og lar noen andre steppe inn og overta. Personlig synes jeg at folk burde be om å få pengene sine tilbake. En ting er å betale dyrt for å se noen drive med lypsyncing for harde livet, men når de at på til skal ha lyset på uten å være hjemme, hva er det da å se på?

Praise Jesus y'all! :lol:

kZRLq6SZlkA
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av tvilerlitt »

Siden demoner eksisterer kan de dukke opp hvor som helst..

Takk til "Isaks" for bra innspill.

Om jeg synes slike tråder er noe særlig eller ikke?
Vel egentlig ikke, da de fort kan føre til spredning av frykt...

Tror heller ikke dedt hjelper noe særlig å stikke hue I sanden
som strutsen, og si at slikt ikke finnes.... Eller på en annen side,
kansje vi skulle gjøre nettopp det, for å ikke gi dem oppmerksomhet,
derav minimalisere frykten som fort kan skapes rundt demon-debater.
Dvs som en form for "beskyttelse"..
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Isaks
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 28 Nov 2014 16:16
9
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Kongsberg
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 12 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Isaks »

Irrlys skrev:Tja.. Hvordan definerer man onde ånder egentlig? Okkultisten Crowley var jo kjent for å mane fram demoner, men en som kjente han godt, Israel Regardie, mente stoffet han fikk og skrev, kom fra Crowleys egen psyke (og ikke fra en ikke menneskelig intelligens). Hvordan man definerer en "demon", kan være en personlig preferanse. Regardie studerte jo psykologi, og underviste i det senere, og tolket demon maning helt annerledes, om en han faktisk har skrevet helt grunnleggende bøker om "Golden Dawn" sin magi.
Ett eksempel på en "demon bortvisnings rituale" fra ritual magien er fra Donald Kraig's Modern Magic. "I.O.B." Identify, objectify, banish. Men det er en mental teknikk mer enn en ekte demon utdrivning, i stil med Regardies ideer.
Alt kommer an på perspektiv, imho.
Jeg er absolutt ikke uenig i at man "må" definere noe som en demon - det er bare slik jeg gjør det - ut i fra min "ideologi". Jeg sitter på ingen måte med noen definisjonsmakt - og det er det vel svært få, eller ingen, som gjør. Når jeg nevner demoner/onde ånder - så vil jeg beskrive de som negative makter i en bolig. En tilstedeværelse som gjør det vanskelig for de som bor der å leve normalt/føle seg trygge i eget hjem.

Det finnes mange måter å rense et hjem på, og jeg er ikke uenig i at andre metoder er mulig. Som du nevner, så er det mentale helt klart vesentlig. Min erfaring er at de "ritualene" jeg bruker, virker som er forsterkning av det mentale.
tvilerlitt skrev:Siden demoner eksisterer kan de dukke opp hvor som helst..

Takk til "Isaks" for bra innspill.

Om jeg synes slike tråder er noe særlig eller ikke?
Vel egentlig ikke, da de fort kan føre til spredning av frykt...

Tror heller ikke dedt hjelper noe særlig å stikke hue I sanden
som strutsen, og si at slikt ikke finnes.... Eller på en annen side,
kansje vi skulle gjøre nettopp det, for å ikke gi dem oppmerksomhet,
derav minimalisere frykten som fort kan skapes rundt demon-debater.
Dvs som en form for "beskyttelse"..
Helt enig med deg i at det kan spre frykt - noe som absolutt ikke var, eller er, min hensikt ved å delta i diskusjonen. Samtidig blir det - som du skriver - ikke noe bedre av å stikke hodet i sanden.

I de fleste tilfeller vil det være noen som har blitt unødvendig redde av naturlige årsaker. Jeg har besøkt hjem der jeg ikke har følt noen "ond tilstedeværelse", og forklart nettopp dette til beboerne. Samtidig har jeg, stort sett, gjort en forenklet rensing for at de skal føle seg ivaretatt, og tatt på alvor. Som sagt - så påstår jeg ikke at jeg har noen definisjonsmakt, så det kan selvsagt hende at det har vært noe der jeg ikke følte. Og jeg tar selvsagt aldri betalt for noe av det jeg gjør - uansett utfall.

De jeg har besøkt har i alle fall opplevd det som positivt og hjelpende - det er det viktigste for meg. Om jeg kaller det demoniske makter eller onde ånder, så er det på grunnlag av min ideologi. Faktum er at det finnes "vesener" i verden, som ikke er gode og som kan i noen tilfeller være til plage for oss mennesker. Jeg avviser ikke andres renselsesteknikker, eller bruk av andre ord på disse "vesenene" - jeg har respekt for andres tro, ideologier og tankeganger - noe jeg mener alle burde ha for hverandre.
Antall ord: 595
Veritas Liberabit Vos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Mystical »

Dette er meget interessant i tilknytning til denne diskusjonen etter min mening;

https://www.youtube.com/watch?v=7a38VhHARVc
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Ankh »

Menneskene har redefinert hva demoner "er" mange ganger opp gjennom historien.
Lys og mørke. Uten demoner ingen engler.
Går man gjennom den religiøse historien så har Jesus og Djevelen samarbeidet mange ganger. Jesus brukte djevelen for å friste menneskene for å teste dems tro. Når Jesus vekket Lasarus, så var det Djevelen han ba gjøre det fordi det var hans jobb. I tidligere utgaver av bibelen omtalte Gud Lucifer som sin sønn, så man må fjerne seg fra de kristnes tolkning av noe som 100% ondt og 100% godt.
Selv Jesus sa at han ikke kom med fred men med sverd. Dette er ting som er brutk mye av ateister og kritikere, men det gir et mer nyansert bilde på situasjonen.

Besattmessig så må man starte med begynnelsen. Når 1/3 av englene ble kastet ned på jorden som demoner så skaper det en viktig forskjell. Mens engler fra religionens side er mennesker som har blitt engler, så har demoner aldri vært mennesker. Demoner er derfor naturvesener, på linje med alver, småfolk, feer osv. De er ikke 100% onde, men kan også beskytte folk mot farer og sykdom.
Det er jo dette som mange gråarbeidere bruker. Man kan beskytte seg med både engler og demoner.

Siden demoner er naturvesener kan man heller ikke bruke tradisjonelle rensemetoder mot dem. En annen viktig forskjell er at demoner kan ikke plutselig besette noen. De må bli invitert. Dette er kritisk. Invitasjonen kan skje på mange måter, lokking, belønning, isteden for andre osv. "Inviter meg inn og jeg skal gjøre deg sterk" osv. Løfter om rikdom, styrke, beskyttelse osv gjør at folk inviterer dem inn. Kanskje bare for nysgjerrighetens del. Jeg vet ikke.

Så tilbake til spørsmålet: Nei, man blir ikke født med en ond ånd i seg men far og sønn forholdet kan gjøre at man har manipulert noe der slik at sønnen bevisst eller ubevisst inviterte ånden inn.
Antall ord: 336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Asbjørn »

Jeg tror nok ikke at noen kan bli født med en "ond ånd" inne i seg.

Man kan ha mange forskjellige forutsetninger for sitt liv,
både med tanke på helse / skavanker / evner, og ikke minst oppvekstforhold.

For å "bli ond" - må man ta et valg, og dette valget kan man ikke ta før man er i stand til å bevisst tenke på en eller annen måte.
At et noen uker gammelt barn kan smile, er ikke annet enn en refleks / instinkt.
Det er først når en kan velge å smile eller la være, at man bevisst tenker.

Oppvekstforhold er nok det viktigste for å forme en persons bevissthet.
Dersom en behandles "ondt", vil kansje også responsen speile dette, iallfall de første årene.
Men man kan og velge å være passiv.... eller "god"...

Det påståes at "engler og demoner" er "tull".
Jeg skal være med på at en engel nok ikke er en "pen person med hvite vinger" - det er nok et glansbilde, i de fleste tilfeller.
Engler og demoner er "energier" - energier med bevissthet og egenskaper, og også ofte egne tanker.
Men, disse energiene kan kansje vise seg som "glansbilde" - dersom de ser det behovet.

Dette er som yin og yan, det hvite og det svarte.
Ofte er dette blandet sammen til en mer ubestemmelig gråskala, noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre hva som er hva.

Vi skal og huske på at ondt og godt også er avhengig av ståsted for den som vurderer....

En hjortekalv som mister mora til en ulv, synes ulven er ond.
Ulvebarna som får mat av hjortekolla, synes ulvemora er god fordi hun skaffer mat....
Antall ord: 283

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Bearchild »

Asbjørn skrev:En hjortekalv som mister mora til en ulv, synes ulven er ond.
Ulvebarna som får mat av hjortekolla, synes ulvemora er god fordi hun skaffer mat....
Jeg har ikke helt troen på at dyr har tanker om "godt" eller "ondt". Ikke på måten du beskriver ihvertfall.

Men hvis det er snakk om gode og onde energier,- at engler og demoner ikke er fysiske skikkelser. Hvor har disse energiene tilhold til vanlig? Man får sjeldent "dårlige vibber" av spedbarn, er det fordi de er fylt med god energi? I såfall kan det jo- teoretisk- like gjerne finnes småkryp som også bærer/ er fylt med dårlig energi..?
Antall ord: 116
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Mystical »

Jeg brukte i mitt forrige innlegg uttrykket "allmektig"; som kanskje kunne være litt misvisende. Jeg mente ikke allmektig i den forstand at man kan styre det som skjer også utenfor seg selv - "XXX den allmektige" - filmene) Jeg mente mer at man føler man har fullstendig makt over seg selv og hva man vil gjøre uten at noen blander seg inn eller at det får konsekvenser, som sikkert er derfor mange har så veldig i mot religion.
Jeg synes jo ikke selv, heller, at det er så veldig beleilig at jeg kanskje er en annens skaperverk og at jeg ikke kan følge min egen fri vilje 100% uten konsekvenser. Det hadde jo vært veldig behagelig å kunne gjøre det. Men så er det jo kanskje ikke så enkelt?
Jeg har i alle fall en mistanke om at det dessverre ikke er så enkelt.
Det er vel ingen som vet hva den fulle sannheten er og hva som skjer etter døden, for eksempel.
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Mystical »

Asbjørn skrev: Jeg skal være med på at en engel nok ikke er en "pen person med hvite vinger" - det er nok et glansbilde, i de fleste tilfeller.
Engler og demoner er "energier" - energier med bevissthet og egenskaper, og også ofte egne tanker.
Men, disse energiene kan kansje vise seg som "glansbilde" - dersom de ser det behovet.


....
Jeg er ikke uenig i dette. Den eventuelle demonpåvirkningen skjer nok i de fleste tilfeller temmelig diskre, for det meste umerkelig for menneskene.
Vi har vel alle sett tegninger av demonvesener som visker ting inn i øret til mennesker. Dette er vel mest brukt som et bilde for det som skjer.
Vi får jo alle av og til mindre bra tanker i hodet om ting vi har lyst til å gjøre. Hvem kan garantere at man ikke har fått en påvirkning fra en usynlig kilde utenifra?
Det kan dog virke som om de av og til materialiserer seg. Jeg tenker på noen av folks observasjoner av merkelige sog skremmende vesener.
Ja mange påstår jo at Aliens, f.eks. , rett og slett er demoner!
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Kan mennesker bli født med en ond ånd i seg?

Innlegg av Asbjørn »

Bearchild skrev:
Asbjørn skrev:En hjortekalv som mister mora til en ulv, synes ulven er ond.
Ulvebarna som får mat av hjortekolla, synes ulvemora er god fordi hun skaffer mat....
Jeg har ikke helt troen på at dyr har tanker om "godt" eller "ondt". Ikke på måten du beskriver ihvertfall.

Men hvis det er snakk om gode og onde energier,- at engler og demoner ikke er fysiske skikkelser. Hvor har disse energiene tilhold til vanlig? Man får sjeldent "dårlige vibber" av spedbarn, er det fordi de er fylt med god energi? I såfall kan det jo- teoretisk- like gjerne finnes småkryp som også bærer/ er fylt med dårlig energi..?
Sitatet om ulv og hjort er ment som et bilde, og ikke at dyrene slik sett i naturen "føler slikt".
Bildet gjør at folk skjønner hva som menes - når det gjelder godt vs ondt....

Hvor energiene er til enhver tid, er vanskelig å si, vi har tross alt et helt univers av plasser de kan være.

Dårlige vibber får man når en slik energi er igang med f...skapen, og når de har gjort noe.
Akkurat som hvilende energi i et batteri ikke gjør noe, så vil det når det aktiveres kunne drive en radio, få ei lykt til å lyse, osv. Når den er passiv merker vi ikke energien....

A
Antall ord: 239

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links