I et års tid nå har jeg hatt mange rare drømmer. Jeg har søkt litt rundt og funnet ut at det ligner litt på søvnparalyse. Likevel er ikke søvnparalyse helt det samme som jeg opplever. Jeg har forstått det slik at søvnparalyse er en paralyse man opplever når man har våknet.
Mine drømmer foregår slik at jeg er paralysert i drømmen. Jeg drømmer at jeg ligger på rommet mitt, i min egen seng, akkurat der jeg ligger. Mens jeg ligger der så innser jeg "herregud, jeg drømmer!". Da merker jeg at kroppen min er paralysert, jeg klarer ikke å bevege meg. Jeg prøver å skrike etter hjelp, men jeg klarer ikke å skrike. Når jeg omsider klarer å bevege på meg er bevegelsene blytunge, og det føles ut som noe vil holde meg tilbake. Jeg forsøker å strekke hånden mot bryteren på nattlampen min, men når jeg trykker på bryteren vil ikke lyset skru seg på. Jeg prøver også å ta opp mobilen min fra under puten og trykke på den, men den fungerer heller ikke.
Ofte har jeg følelsen av at noen holder meg nede, at noe sitter på brystet mitt for eksempel. Disse drømmene er ekstremt smertefulle og fulle av frykt. Det er en skremmende drøm fordi jeg drømmer at jeg ligger der jeg er, derfor er det vanskelig å skille mellom om jeg er våken eller faktisk sover. I drømmen tenker jeg "våkn opp våkn opp våkn opp" og drømmen går ut på å prøve å få meg selv til å våkne. Ofte tror jeg at jeg har klart det, bare for å oppdage at jeg fortsatt er fanget i drømmen.
Av og til i løpet av disse drømmene klarer jeg faktisk å bevege meg ut av sengen min. Men da er som sagt bevegelsene blytunge, smertefulle, og jeg kjemper mot meg selv. En gang klarte jeg å komme meg ut av soveromsdøren min, men da satte jeg i et helt grusomt skrik og alt ble svart og jeg ble kastet tilbake i sengen min. Dette skjer også ofte de gangene jeg klarer å komme meg ut av senga og gå mot døren, jeg blir dratt/kastet tilbake i sengen min.
For noen netter siden hendte det noe enda rarere. Tidligere har jeg kun hatt denne drømmen på rommet mitt, og har derfor trodd at jeg sikkert bare har en vill fantasi. Men for et par netter siden sov jeg på garasjeloftet vårt. I drømmen fikk jeg opplevelsen av at jeg forlot kroppen min (!) og fløy ut gjennom gangen på garasjeloftet. Da tenkte jeg "nå forlater du kroppen din". Da ble jeg veldig redd og tenkte tilbake "nei det vil jeg ikke" og med en gang ble jeg dradd tilbake til kroppen min. Etter dette opplevde jeg tilstanden i sengen der jeg ikke klarte å bevege meg og var fanget i drømmen.
Håper at noen vil ta seg tid til å lese selv om det ble litt langt. Jeg ønsker meg veldig noen svar, spesielt siden mange av disse drømmene er svært skremmende.
På forhånd takk