Bare lurer på om dere har noen teorier.
Min bestemor døde etter en stund med sykeleie. Det var forventet, det gikk rolig for seg, familien var glad for at hun endelig fikk slippe å streve og hun ble gammel. Hun har levd et godt liv, har oppnådd mye og vært likt av alle.

Etter en fin begravelse med en koselig og blid prest, dro vi til huset hennes og huset til onkel og tante for å feire bestemors liv. De bor et par hundre meter fra hverandre midt på landet.
De fleste var i huset til bestemor på kvelden og drakk gravøl. Jeg begynte å bli ganske trøtt, så jeg gikk opp på gjesterommet i andre etasje med hunden min og la meg. Jeg sovna fort.
En god stund senere bråvåknet jeg av at noen slamret igjen ytterdøren i første etasje. Det dundrer ganske høyt, så dette var jeg vant til.
Jeg ble liggende litt, og bare kose med hunden. Så hører jeg godt og tydelig at noen går i trappen opp. Hører liksom skoene gå i trappetrinnene. Det siste trinnet knirker ganske høyt når man tråkker på det, og det hører jeg også. Hunden min begynner å knurre mot døren. Jeg lurte jo selvfølgelig på om det var min mor igjen, ettersom hun hadde vært innom litt tidligere for å høre om alt gikk bra.
Men det blir helt stille. Faktisk så stille at jeg lurer på om det i det hele tatt er noen i huset. Jeg setter meg opp i sengen, og hunden fortsetter å knurre mot døren. Jeg står da opp, og åpner døren. Men der er det ingen. Hunden blir med meg ned, åpenbart litt skeptisk og går bak meg.
Hele huset er tomt. Da ser jeg at alle har gått over til huset som onkel har. De satt på hverandaen og skravlet.
Unødvendig å si at jeg tok på meg skoene og kom meg rimelig raskt bort til de andre....

Noen teorier om hva det kan være?
Jeg vet jeg hintet til at det kunne være bestemor, men jeg finner absolutt ingen grunn til hvorfor hun skulle ha noe behov for å gå igjen.