Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderDemoner eller bløff?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Demoner eller bløff?

Innlegg av Lilja »

Image
BESATT: Familien bodde i dette huset i Carolina Street i den amerikanske delstaten Indiana. Bildet er tatt av polititjenestemenn. Ingen skal ha vært hjemme da bildet ble tatt. Ser du den hvite skikkelsen i vinduet? En politirapport omtaler hvite skikkelser i flere bilder som er tatt i huset. Foto: Gary Police Department
En mildt sagt bisarr sak i Indianapolis i USA har den siste tiden blitt omtalt av en rekke internasjonale aviser.

Saken er den merkeligste det lokale barnevernet har vært borti, skriver avisen The Indianapolis Star.

Saken er som tatt rett ut av en skrekkfilm. Uansett hva som skulle være sant eller usant, er det ingen tvil om at historien er et godt utgangspunkt for et Hollywood-manus.

- Besatt av demoner
Saken handler om Latoya Ammons og hennes tre barn på syv, ni og tolv år, som hun hevder ble angrepet og besatt av demoner. Hun har fortalt i politiavhør og i samtaler med prester og psykiatere at demoner fikk hennes ni år gamle sønn til å gå baklengs oppover veggen, og at hennes tolv år gamle datter en kveld lå og svevde i løse luften over sengen sin.
Hele saken: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3748628.ece
http://www.indystar.com/story/news/2014 ... s/4892553/

Hva tenker dere om dette? Min umiddelbare reaksjon var "Yeah, right :roll: "
men hvis det skulle være noe i dette, kan man vel påstå at det er ganske creepy :bandit
Antall ord: 243

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Demoner eller bløff?

Innlegg av jeditrond »

Det kan være en kjerne av sannhet inne i alt dette, men så fort det dras frem demoner, scener som kunne tatt ut av Eksorsisten og Poltergeist får jeg samme reaksjon som deg :) Det er jo litt rart at i USA er det så og si alltid demoner, mens i Europa er det bare en stakkarslig, sint, tidligere huseier som går igjen og lager problemer :D

Jeg har ikke satt meg ned for å google navnene på prester o.l. ennå, synes presten som bedrev eksorsisme hadde litt underlige uttalelser. Såvidt meg bekjent krever den katolske kirken at personer som anses å være "besatt", gjennomgår grundige psykiastriske og helsemessige vurderinger før evt. eksorsisme tas i bruk. Ser jo at presten faktisk bare brukte et rituale han fant på internett for å bedrive eksorsisme, mao. han er ikke utdannet eksorsist fra Vatikanet. Man finner mye rart på nettet, men å ta alt man finner der for god fisk, spesielt når det skal brukes på andre mennesker, er uforsvarlig i mine øyne.
Antall ord: 173
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Demoner eller bløff?

Innlegg av Bearchild »

Har også lest om den saken og fikk vel samme spontane reaksjon. "Særlig det liksom". Men så ender jeg atter opp med at det kan jo faktisk være sant.. hva vet vel jeg? Og savner selvfølgelig bilde/ videodokumentasjon. 8)

Utover det har jeg inntrykk av at veldig mange artikler i norske (nett)aviser er mildt sagt elendig oversatt. Har lest artikler på nettet en rekke ganger for så å klikke meg inn på originalartikkelen og ting framstår helt annerledes. Selv om kjernen i hovedsak er den samme er det mange ord og setninger i den norske versjonen som gir et annet bilde. Jeg mistenker nettavisene for å bare trykke på googles oversettelse, og den er jo som kjent ikke spesielt pålitelig. :lol:

Om akkurat denne saken blir framstilt i google- versjonen og i såfall kan inneholde misvisende feil vet jeg ikke.

Og til syvende og sist hadde det blitt feil for meg å ha noen bestemt formening om hva som finnes i huset uten å ha vært der selv. Hadde vært skitkult å vært på omvisning og guidene plutselig hadde begynt å løpe baklengs oppover veggene! :mrgreen:
Antall ord: 188
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Demoner eller bløff?

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:Det kan være en kjerne av sannhet inne i alt dette, men så fort det dras frem demoner, scener som kunne tatt ut av Eksorsisten og Poltergeist får jeg samme reaksjon som deg :) Det er jo litt rart at i USA er det så og si alltid demoner, mens i Europa er det bare en stakkarslig, sint, tidligere huseier som går igjen og lager problemer :D
Helt enig :coffe2
Så vet vi jo hvor fanatisk Kristne majoriteten av den Amerikanske befolkningen er da,
og da blir slike ting automatisk "demoner" og "Eksorsisten"..
Antall ord: 95
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Demoner eller bløff?

Innlegg av Svartepus »

Jeg synes det er litt typisk at mystiske hendelser i hus i Norge er avdøde slektninger eller sinte gjenboere, mens i USA er det demoner.

Den skikkelsen i vinduet var litt skummel da. Jeg er skeptisk men lar meg fascinere av denne type historier og vil gjerne tro at de er sanne.
Antall ord: 53
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Demoner eller bløff?

Innlegg av Lilja »

Bearchild skrev:Hadde vært skitkult å vært på omvisning og guidene plutselig hadde begynt å løpe baklengs oppover veggene! :mrgreen:
Vær sin lyst!

Jeg hadde tissa på meg. Og så besvimt.
Eventuelt dødd på flekken, litt avhengig av dagsform Bilde
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Demoner eller bløff?

Innlegg av xyrea »

Jeg ser for meg kulturforskjellen på 'amerikaner som ser noe skummelt på bilde' vs 'nordmann som ser noe skummelt på bilde', som noe sånt:

Nordmann - er det en spøk, var det noen hjemme, hadde noen brutt seg inn, kan det være gjenskinn i vinduet etc etc, og 3 ukers tenking på hva det egentlig er, mens man venter og ser om det skjer noe mer og så helt til slutt kommer ting som 'avdøde onkel Bjarne som bodde i huset før', og heeelt til slutt demoner, dvs hvis man i det hele tatt kommer til onkel Bjarne, eller forbi ham.

Amerikaner - var det noen hjemme, hvis nei, DEMONER. Helt klart, saken er avgjort!

Satt på spissen, ja.. men det er en forskjell på hvor fort man er villig til å tro på noe som helst.

En annen ting man må ta med i beregninga når det gjelder USA (i tillegg til at man i noen områder er ekstremt religiøse/overtroiske etter våre standarder), er hvordan helsevesenet der fungerer. Ikke alle har/tar seg råd til å gjøre noe med sånt man tar som en selvfølge at er behandla her, deriblant lettere psykiske lidelser. I tillegg er det hele systemet med forsikringer, som man kanskje eller kanskje ikke er dekka av, eller kanskje ikke får i det hele tatt hvis det blir oppdaga at en er sjuk. Sånn er det her også, men her er man ikke så avhenging av å ha helseforsikring.

"Hvis folk ser fattige ut er de mindre troverdige" blir konsekvensen, ja.

Poenget mitt er at noen ville nekte å godta alt annet enn en overnaturlig forklaring av økonomiske årsaker. Hva gjør man, liksom. Et familiemedlem oppfører seg merkelig men det er ingen vits i å gå til legen fordi man ikke har råd til behandling uansett.. i verste fall er det noe alvorlig og da blir det behandla, og man får gjeld som følge av det. Men sånt som forbønn og healing av dem som ikke tar betaling kan man bruke, det ser litt annerledes ut enn 'dum overtro' når det er det eneste alternativet. Norge for hva, 2-300 år siden? Og veldig mye av verden i dag.
Antall ord: 380
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Nov 2006 01:15
18
Har takket: 603 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- Demoner eller bløff?

Innlegg av UFO »

"Alle" har vel mobiltelefon i USA også, med mulighet for videoopptak.
Det kunne vært festlig å sett denne guttungen gå baklengs oppetter veggen(e) :lykkelig

Men om det hadde blitt laget et opptak av dette så ville selvsagt de fleste avvist dette
som manipulert /trikset med. Så da er man jo like langt. :?

En får være åpen og si tja kanskje. Who know's.

Men som flere av dere skriver, så er det litt typisk USA dette her.
De fleste som går igjen og spøker hos oss, i Norge, er ikke fullt så infernalske.
Antall ord: 97
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Demoner eller bløff?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Å skru på mobilkameraet er vel det siste man tenker på tipper jeg når man ser barnet sitt bli herja med på en uforklarlig måte.

Det riktige ble gjort, gutten(e) ble kjørt til sykehus.
Sons were taken to hospital after one was inexplicably thrown in the house - while there a nurse and a CPS worker saw him 'glide' backwards up a wall.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Demoner eller bløff?

Innlegg av jeditrond »

Det kommer jo også frem at sykepleier/lege som liksom skulle ha bevitnet hendelsen med baklengs salto opp i taket, ble så skremt av "knurringen" fra den ene gutten at de la på sprang ut av rommet...
According to Washington's original DCS report — an account corroborated by Walker, the nurse — the 9-year-old had a "weird grin" and walked backward up a wall to the ceiling. He then flipped over Campbell, landing on his feet. He never let go of his grandmother's hand.

"He walked up the wall, flipped over her and stood there," Walker told The Star. "There's no way he could've done that."

Later, police asked Washington whether the boy had run up the wall, as though performing an acrobatic trick.

No, Washington told them. She said the boy "glided backward on the floor, wall and ceiling," according to a police report.

Washington did not respond to The Star's requests for comment.

But she told police she was scared when it happened and ran out of the room. As for Walker, Washington said, "he ran out of the room with me."

"We didn't know what was going on," Walker told The Star. "That was crazy. I was like, 'Everybody gotta go.' "

According to Washington's report, they told a doctor what happened. The doctor, who did not believe them, asked the boy to walk up the wall again.

Walker said he told the doctor he doubted the boy could repeat the feat. "This kid was not himself when he did that," Walker said.

The boy said he didn't remember what happened and couldn't do it, according to Washington's report.

Walker, who said he previously believed in demons and spirits, thought the boy's behavior had "some demonic spirit to it" but also was the result of a mental illness.

A police report quoted Washington saying she believed there could be an "evil influence" affecting the family.
Personen fra barnevernet trodde på demoner og onde innflytelser allerede før intervjuet skulle finne sted kan det virke som.

Det er så absolutt en god ting at barna ble sendt til sykehus, tror xyrea er inne på noe her at pga. USAs system for helsetilbud, har ikke familien hatt råd til å få ungene sjekket av psykolog eller lignende. Men nå fikk de jo det gratis av barnevernet som en del av evalueringen om ungene var blitt mishandlet, var psykisk syke osv.
Antall ord: 411
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Demoner eller bløff?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Glemte forresten å gi link.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Eheadlines

Det er flere påstander der.

Blant annet en politimann som fanget opp en stemme som sier "hey".
(klippet er lagt ut i artikkern hvis man vil høre selv.)

Og noe annet jeg ikke skjønte.
Noe med noe åndelig olje/gørr/slim/ eller noe sånt.
(2 bilder i artikkern).

Og noe med eksorsisme på video , men den delen orket jeg ikke å sjekke ut.
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
_Chrome_
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Jan 2013 01:47
11
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 35 ganger

- Demoner eller bløff?

Innlegg av _Chrome_ »

Det virker som det her bare blir mer og mer populært i Amerika, bare i forrige uke var det jo ei som drepte to av ungene sine fordi dem var "besatte"; http://edition.cnn.com/2014/01/19/justi ... sm-deaths/
Det betyr jo ikke at alle påståtte "besettelser" går like langt som akkurat det der, men tror folk har det med å overreagere hvis de allerede har bestemt seg for at "sånn er det".
Antall ord: 79
Don't believe everything you think.
The voices in my head may not be real, but they have some good ideas!
Some people hear voices. Some see invisible people. Others have no imagination whatsoever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TereseBee
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Sep 2013 22:39
11
Kjønn (valgfri): Beach **;)
Lokalisering: Ateist Land (dessverre)
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 18 ganger

- Demoner eller bløff?

Innlegg av TereseBee »

Leste dette her for en stund siden jeg også, får meg ikke til å tro på noe av det. Virker som en ren bløff! Greia i vinduet kan jo være en lampe for alt vi vet..
Antall ord: 38
People who deny the existence of dragons are often eaten by dragons. From within.
-Ursula K. Le Guin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links