Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHva er en energityv?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

Hva er en energityv?

Innlegg av Fero »

Til dere som merker sånt, hva er en energityv? Hvordan kjenner dere igjen en slik? Det har blitt nevnt at energityver ikke alltid vet at man er det, så hva da? Kan vi dødelige ikke-empater kjenne igjen energityver? Blir man psykisk sliten, eller hva menes egentlig med "energityveri"?

SO MANY QUESTIONS, SO LITTLE TIME!!!

Image
Antall ord: 57
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av jeditrond »

Energityver er en type mennesker som tapper deg for energi. Slike man blir pyskisk og fysisk sliten av å ha rundt seg. I mange tilfeller skjønner ikke vedkommende det selv og vil da heller ikke gjøre noe for å bli mindre "tappende" til tross for forsøk på å fortelle at vedkommende "stjeler" energi fra andre.

Man kan kjenne dem igjen på dette at man rett og slett blir sliten av dem, at de er intense i sin væremåte. Man behøver ikke være empat for å kjenne igjen slike, jeg er ikke empat :) Hadde en healer som jeg jobbet litt sammen med i resten av gruppa her nede, han måtte vi mer eller mindre bryte kontakten med. Han hadde ymse bagasje som han ikke ville gjøre noe med og drev og maste på oss andre om hjelp. Når vi ga hjelp og han ikke gadd gjøre noe selv, ble vi andre bare mer og mer slitne av maset hans. Selv når han var på fysisk besøk merket vi at han ubevisst tappet oss andre. Om energityver alltid har egne psykiske problemer aner jeg dog ikke, har ikke grunnlag nok for sammenligning :)
Antall ord: 199
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av Empathica »

Tror det finnes mange typer energityper. Slike som Jeditrond beskriver ovenfor her, negative mennesker, slike som bare er opptatt av å snakke om seg selv etc ...
Også tror jeg man blir deretter påvirket av hvor mottakelig man er. Selv om at alle til en viss grad blir påvirket av energityver om man er bevisst det eller ikke.

Selv blir jeg veldig tappet av folk som ikke våger å være seg selv.
Sliter veldig å forholde meg til slike, da jeg ser helheten bak "masken".
Blir på en måte kaos oppi hodet mitt da, og jeg blir veldig utmattet.

Og jeg reagerer nok på dette, da jeg er veldig sensitiv i utgangspunktet.
Antall ord: 113

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av Høretil »

En god metode for å slippe å bli tappet, er å beskytte seg selv før en går ut døra hjemme. Mange metoder kan bli brukt for dette, det er ganske enkelt og ikke det minste tidkrevende :)
Antall ord: 36
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av Lilja »

Jeg tror dette har mye med samspillet mellom to mennesker å gjøre. En form for kjemi?
Det er ikke sikkert en annen blir påvirket i det hele tatt av å være sammen med et menneske som virkelig tapper meg for energi, og det er ikke sikkert at den jeg føler tapper meg, selv føler h*n får mer energi.

Jeg kjenner noen få som er rent påfyll bare å være sammen med. Men jeg tror (håper ihvertfall)
likevel ikke at disse føler seg tappet av å tilbringe tid med meg.


Energityv som begrep i samme forstand som energivampyrer er jeg heller skeptisk til. Jeg tror ikke på at noen er fysisk avhengige av andres energi for å fungere selv.
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av Isan »

Nå var det noe som plutselig slo meg.

Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg har det slik at når jeg er usikker i en situasjon om f.eks. hva som er det beste valget, eller særlig hvordan utviklingen i en sammenheng som betyr mye for meg, kommer til å bli, da blir jeg veldig energitappet. Så kanskje kan det være slik at noen av dem som oppleves som energityver, egentlig gjør deg usikker, og at du dermed føler deg energitappet? (Du er her ment helt generelt.) (Personlig har jeg slitt veldig lite med usikkerhet på meg sjøl, så akkurat på det usikkerhetsområdet kan jeg ikke uttale meg noe større.)
Antall ord: 119
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av ludoburgero »

Energityv er en som ikke har betalt strømregningen?
Antall ord: 9
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- - Hva er en energityv?

Innlegg av Høretil »

ludoburgero skrev:Energityv er en som ikke har betalt strømregningen?
Haha, du er en morroklump du :) men helt sant :D
Antall ord: 20
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Hva er en energityv?

Innlegg av jeditrond »

Lilja skrev:Jeg tror dette har mye med samspillet mellom to mennesker å gjøre. En form for kjemi?
Det er ikke sikkert en annen blir påvirket i det hele tatt av å være sammen med et menneske som virkelig tapper meg for energi, og det er ikke sikkert at den jeg føler tapper meg, selv føler h*n får mer energi.

Jeg kjenner noen få som er rent påfyll bare å være sammen med. Men jeg tror (håper ihvertfall)
likevel ikke at disse føler seg tappet av å tilbringe tid med meg.


Energityv som begrep i samme forstand som energivampyrer er jeg heller skeptisk til. Jeg tror ikke på at noen er fysisk avhengige av andres energi for å fungere selv.
Jeg tror heller ikke de greier å bruke energien de tapper fra andre til egne formål som sådan. Energityv er mer et begrep av samme art som tidstyv, noen som tar noe fra deg uten å gi det tilbake. Personlig kjemi kan nok være en slags forklaring. Slik jeg ser det er disse personene så intense og fokusert på å "bruke" deg at de tapper deg for energi. De får ikke energien direkte, men de får jo "arbeidet" du utfører for dem, selv om det siste der kanskje er mer tidstyv. Men jeg ser vel på tidstyver som mennesker som bare sløser bort tida di :D
Antall ord: 235
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Hva er en energityv?

Innlegg av xyrea »

Lilja skrev:Jeg tror dette har mye med samspillet mellom to mennesker å gjøre. En form for kjemi?
Det er ikke sikkert en annen blir påvirket i det hele tatt av å være sammen med et menneske som virkelig tapper meg for energi, og det er ikke sikkert at den jeg føler tapper meg, selv føler h*n får mer energi.

Jeg kjenner noen få som er rent påfyll bare å være sammen med. Men jeg tror (håper ihvertfall)
likevel ikke at disse føler seg tappet av å tilbringe tid med meg.


Energityv som begrep i samme forstand som energivampyrer er jeg heller skeptisk til. Jeg tror ikke på at noen er fysisk avhengige av andres energi for å fungere selv.
Jeg var helt enig i dette inntil for noen få år siden.. sånne som sliter ut alle rundt seg uten å egentlig gjøre noe trodde jeg ikke på, helt til jeg fant en. Men det er en enkelt person og jeg er snart førti. Det var til gjengjeld helt vilt, alle unngikk henne, jeg tror ikke de fleste var klar over det engang... og dette var ikke noen som satt og bråkte og tok all plassen, hu er heller stille og snakker veldig lavt, en sånn typisk person du burde glemme at er der, men isteden hadde du inntrykk av at hu maste og gnålte noe forferdelig HELE tiden. Hu gjorde ikke det, da.. og jeg ble ikke sliten, jeg ville bare kvele henne fordi hun maste sånn. Men hun maste ikke i det hele tatt, egentlig så sa hun veldig lite. Det var liksom ikke noe hun gjorde man kunne beskytte seg mot, heller.. jeg er ikke sikker på at jeg greier å forklare dette hvis man ikke har møtt henne eller noen som ligner.

Noe som minner meg på noe anna, denne dama var en såkalt 'lysarbeider'. Hvis jeg måtte nevne plass nummer to og tre i 'slitsom person'-konkurransen, hadde det vært to lokale healere. Eller "healere". De er noen gnagsår og står alt for nært deg og sier alt for mye tull (tro meg), men de er kanskje litt mer slitsomme enn de burde være. Ja, hele gjengen har et litt løst forhold til virkeligheten, for å være snill.. og de sliter med en del anna også. Men det gjør mange andre jeg vet om også, uten at de er så ille.

Hva man nå kaller dem, energityver eller gnagsår, er det bare meg eller er det jævlig mange i alternativmiljøene? Jeg bare lurer på hva de tror de driver med, hvis det stemmer.
Antall ord: 452
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Høretil
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 21 Jun 2013 21:36
10
Har takket: 51 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- - - Hva er en energityv?

Innlegg av Høretil »

xyrea skrev:
Lilja skrev:Jeg tror dette har mye med samspillet mellom to mennesker å gjøre. En form for kjemi?
Det er ikke sikkert en annen blir påvirket i det hele tatt av å være sammen med et menneske som virkelig tapper meg for energi, og det er ikke sikkert at den jeg føler tapper meg, selv føler h*n får mer energi.

Jeg kjenner noen få som er rent påfyll bare å være sammen med. Men jeg tror (håper ihvertfall)
likevel ikke at disse føler seg tappet av å tilbringe tid med meg.


Energityv som begrep i samme forstand som energivampyrer er jeg heller skeptisk til. Jeg tror ikke på at noen er fysisk avhengige av andres energi for å fungere selv.
Jeg var helt enig i dette inntil for noen få år siden.. sånne som sliter ut alle rundt seg uten å egentlig gjøre noe trodde jeg ikke på, helt til jeg fant en. Men det er en enkelt person og jeg er snart førti. Det var til gjengjeld helt vilt, alle unngikk henne, jeg tror ikke de fleste var klar over det engang... og dette var ikke noen som satt og bråkte og tok all plassen, hu er heller stille og snakker veldig lavt, en sånn typisk person du burde glemme at er der, men isteden hadde du inntrykk av at hu maste og gnålte noe forferdelig HELE tiden. Hu gjorde ikke det, da.. og jeg ble ikke sliten, jeg ville bare kvele henne fordi hun maste sånn. Men hun maste ikke i det hele tatt, egentlig så sa hun veldig lite. Det var liksom ikke noe hun gjorde man kunne beskytte seg mot, heller.. jeg er ikke sikker på at jeg greier å forklare dette hvis man ikke har møtt henne eller noen som ligner.

Noe som minner meg på noe anna, denne dama var en såkalt 'lysarbeider'. Hvis jeg måtte nevne plass nummer to og tre i 'slitsom person'-konkurransen, hadde det vært to lokale healere. Eller "healere". De er noen gnagsår og står alt for nært deg og sier alt for mye tull (tro meg), men de er kanskje litt mer slitsomme enn de burde være. Ja, hele gjengen har et litt løst forhold til virkeligheten, for å være snill.. og de sliter med en del anna også. Men det gjør mange andre jeg vet om også, uten at de er så ille.

Hva man nå kaller dem, energityver eller gnagsår, er det bare meg eller er det jævlig mange i alternativmiljøene? Jeg bare lurer på hva de tror de driver med, hvis det stemmer.
Som du nevner her så merker du gjerne ikke selv at du blir tappet, men at du får en reaksjon om at du rett og slett har lyst til å vri deg ut og bort fra denne personen her. Jeg kjenner til akkurat det du skriver her, det er litt rart :)

Men... Om det er mer utbrett i de alternative miljøene vet jeg ikke. Denne personen jeg snakker om var ikke det minste alternativ og var heller skeptisk til alt som omtaltes som alternativ.

Det er jo ikke sikkert de vet at de er energityver? De har bare ikke lært å lukke igjen, eller respektere andres gode vibber? Hehe, om dere skjønner :p
Antall ord: 568
Be Happy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Hva er en energityv?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

'energityver' er ikke en type mennesker.
hvis man føler at en er en energityv(slitsom å forholde seg til) så er det en subjektiv oppfatning.
det betyr at alle er potensielle energityver.
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av Svartepus »

Jeg har en "stemor" som er energityv. Jeg holder meg mest mulig unna henne og er ikke den eneste. Helt utrolig at min far holder ut :roll:
Antall ord: 26
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av Fero »

Her var det flere interessante svar, takk til dere alle. Om jeg ble noe klokere vet jeg ikke, men jeg ble om ikke annet obs på enda flere spørsmål.


For å bruke et eksempel:
Per og Pål jobber sammen. Per blir alltid sliten av å være sammen med Pål, for han snakker så mye. Klager på andre kollegaer og er generelt sur og negativ. Per blir helt ør i hodet.
Pål er derimot storfornøyd med Per, for han ser ut til å alltid lytte til hva han klager over, og aldri si i mot.

Randi som jobber på kontoret er barndomsvenninnen til Pål, og liker ham kjempegodt. Hun er derimot ikke spesielt glad i Per, for hun blir i dårlig humør av morgenfugler og folk som ser positivt på alt.
Per ser på Pål som en energityv.
Pål aner ikke noe om dette, og føler heller ikke at noen er en energityv for ham.
Randi ser på Per som en energityv, men liker Pål.

Vil ikke dette begrepet kun være subjektivt? Jeg har liksom sett for meg at auraene til energityvene strekker seg ut og suger til seg andres aura. Eller noe sånt. Ikke bare at folk man blir slitne eller tappet av å være sammen med? Men jeg kjenner jo også på at det er noen mennesker som gir meg energi uansett i hvilket humør dem eller jeg er i (for eksempel brødrene mine), mens andre kan få meg til å henge med hodet og bare føle meg psykisk utmattet. Kanskje ikke alle gangene jeg treffer dem, men ofte nok til å legge merke til det, fordi det ikke egentlig er begrunnet.

Hva tenker dere?
Antall ord: 290
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Hva er en energityv?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg oppfatter enkelte mennesker som slitsomme.
Til tider kan nesten alle virke slik. For meg.

Jeg oppfatter det sånn. Jeg. Jeg, altså. Ja, meg.
Antall ord: 25
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links