Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserUniversets størrelse

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Universets størrelse

Innlegg av karina »

Det er så rart å tenke på dette! For det kan jo umulig være helt uendelig. Det må jo stoppe et sted. Men eneste måten det kan stoppe på, er at det er en ''vegg'' der, liksom. Men da må det jo igjen være noe utenfor den veggen!!!! Skikkelig frustrerende tanke...
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Natte

Innlegg av Natte »

Det samme har jeg tenkt på mange ganger og jeg blir like frustrert selv. Jeg tror at i universet så er det noen slags portaler(ormhull?) og hvis du entrer en av de kommer du ut et annet sted i universet og kanskje også til en annen tid, eller hvis du reiser i en retning hele tiden så vil du til slutt ende opp på samme sted som du begynte (vet at det tar mange millioner trillioner år..). Utenfor vårt solsystem gjelder vel ikke samme regler for tid og rom som her, eller det ville vel vært rart hvis det gjorde det. Hmm :-k
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Det er forskjellige teorier om dette. En teori går jo på at universet er krumt. Dvs at om du reiser i en retning lenge nok, vil du komme tilbake til utgangspunktet, omtrent som om du går rett fram på jordkloden, bare at det foregår i flere dimensjoner.

Det finnes også teorier om ormehull, men man vet ikke særlig om dette enda.

Den vanligste modellen tror jeg er at universet er endelig, slik som karina tenkte seg, men det behøver ikke være noen vegg, det kan bli stadig lengre mellom partiklene mot utkanten, til det til slutt er tomt.
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Natte

Innlegg av Natte »

BA skrev:Det er forskjellige teorier om dette. En teori går jo på at universet er krumt. Dvs at om du reiser i en retning lenge nok, vil du komme tilbake til utgangspunktet, omtrent som om du går rett fram på jordkloden, bare at det foregår i flere dimensjoner.

Det finnes også teorier om ormehull, men man vet ikke særlig om dette enda.

Den vanligste modellen tror jeg er at universet er endelig, slik som karina tenkte seg, men det behøver ikke være noen vegg, det kan bli stadig lengre mellom partiklene mot utkanten, til det til slutt er tomt.
Men da kan man jo ikke kalle det endelig? Og så; hva er i tilfelle tomt? Vanskelig å kunne se for seg ingenting..
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Natte skrev:
BA skrev:Den vanligste modellen tror jeg er at universet er endelig, slik som karina tenkte seg, men det behøver ikke være noen vegg, det kan bli stadig lengre mellom partiklene mot utkanten, til det til slutt er tomt.
Men da kan man jo ikke kalle det endelig? Og så; hva er i tilfelle tomt? Vanskelig å kunne se for seg ingenting..
Vel, det er jo en ende på det, selv om det ikke er en klar grense. Det kjente universet består jo av masse tomrom det også da, mellom alle partiklene.

Det er ikke lett å se ingenting nei :)

Tomt vil si at det ikke finnes noenting, ingen atomer, ingen elektroner, ikke lys, bare en hel masse ingenting :)
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Natte

Innlegg av Natte »

He he, ja det er vanskelig for oss mennesker å forestille seg det, umulig , rett og slett, og det er det som er så frustrerende.. Men da vil det si at ingenting også er en del av universet - i den grad ingenting kan være "del" av noe. Og det kan det vel ikke.. grr!
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Det er slike tanker som jaffal får meg til å føle meg som en pitteliten maurBilde
Synes kan virke litt skremmende jeg :lol:
Antall ord: 23
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Dette blir jo like vanskelig å svare på som evigheten.
Man sier at gud alltid har eksistert, men hallo, det er jo intetsigende. Universet er uendelig. Selv om det er lysår mellom hver partikkel så vil det fortsatt være noe!

Dette blir akkurat som gullfisk som krangler om det er noe utenfor bollen!
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Jeg syns det er veldig vanskelig å forestille seg noe som bare varer og varer og aldri ender...! Og universet? Er ikke det en del av noe der igjen da? Jeg kunne tenkt meg grønn på det her asså! :shock:
Dessuten er vel universet universet selv om det ikke er noe der? Irriterer meg skikkelig at jeg sannsynligvis aldri får vite det :P
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ananas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 249
Startet: 04 Feb 2005 21:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Ananas »

:? Universet ja...hmm... :-k ingen anelse :lol:
Orker ikke tenke på det nå. Da får jeg ikke gjort noe annet :P
Antall ord: 19
"Selv om du er paranoid, trenger det ikke betyr at de ikke er etter deg."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
andograf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 18 Feb 2005 18:02
19

Re: Universets størrelse

Innlegg av andograf »

karina skrev:Det er så rart å tenke på dette! For det kan jo umulig være helt uendelig. Det må jo stoppe et sted. Men eneste måten det kan stoppe på, er at det er en ''vegg'' der, liksom. Men da må det jo igjen være noe utenfor den veggen!!!! Skikkelig frustrerende tanke...
Jeg mener å ha lest om en teori om at vi lever i et lukket Univers, og at det derfor har et endepunkt. Det tror iallfall jeg det har.
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

I følge teorien er universet flatt, marginalt avgrenset og ekspanderende.
Spørsmålet er jo; hva er det universet utvider seg ut I ?Er det noe utenfor? Er det noe nord for nordpolen, som Stephen Hawking ville ha sagt?

Siden universet er flatt, må to lysstråler være parallelle gjennom universet dersom en ser bort i fra krumning i gravitasjonsfelter, da.

Jeg synes å huske fra projektiv geometri at to parallelle linjer kan konvergere i uendelighet....noen som har noe kunnskap om dette?
Antall ord: 84
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Innlegg av *Lille* »

Tror ikke det finnes noen ende på universet jeg... Hva er i såfall utenfor grensa da??

Nei kan ikke begynne å tenke på det altså... Da slutter jeg aldri :D
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Ja, det er jo det som er spørsmålet! :roll: Kanskje det bare er et nytt univers? Kanskje det er der "himmelen" er?
Antall ord: 23
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Innlegg av *Lille* »

Heia skrev:Ja, det er jo det som er spørsmålet! :roll: Kanskje det bare er et nytt univers? Kanskje det er der "himmelen" er?
Hmmmmmm, god idè! Det kan jo faktisk være sant... Også er universet så stort at ikke mennesker skal kunne komme dit med romskip! Seriøst der har vi det:D
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links