Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenDe merkeligste drømmene jeg noensinne har hatt (om døden?)

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Thonhaugen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 13 Des 2005 14:54
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

De merkeligste drømmene jeg noensinne har hatt (om døden?)

Innlegg av Thonhaugen »

Heihei!

Begynner å bli en stund siden jeg var aktiv bruker på dette forumet. Den siste uken har jeg imidlertid hatt et par merkelige drømmer jeg bare er nødt til å dele med noen…

Det hele startet etter at jeg kom over et par artikler om bevisst drømming (Lucid Dreaming), og tre konkrete tips for å bli bevisst at man drømmer. Disse tipsene var (fritt oversatt fra engelsk): 1) Se deg selv i speilet. Oppdager du noe merkelig med deg selv? 2) Klarer du lese tekst eller tiden på uret ditt? Har teksten eller tiden endret seg drastisk når du tar en ny titt? 3) Press den høyre lang- og pekefingeren din mot håndflaten i den venstre. Går fingrene gjennom hånda di?

Lang historie kort, så begynte jeg for halvannen uke siden å gjøre det til en vane å presse lang- og pekefingeren min inn i venstre håndflate, som en slags reality check. For noen dager siden husker jeg at jeg for første gang overførte denne vanen til drømme. Jeg husker at jeg ble svært overrasket da fingrene gikk gjennom håndflaten - det var en viss motstand, og jeg kunne kjenne noen av beinene i hånda. Jeg gjennomførte så de to andre rådene, og ble helt bevisst på at jeg drømte. Jeg husker at jeg fant det ubehagelig, og ville våkne. Jeg "våknet", og gjennomførte samme test - nok en gang gikk fingrene gjennom håndflaten. Dette skjedde flere ganger, til jeg på et tidspunkt ble redd for at jeg var stuck - "er det slik det er å være død? Er jeg død nå? Sitter jeg fast i denne alternative virkeligheten?" tenkte jeg. Ubehagelig, for å si det mildt. Til slutt våknet jeg (heldigvis) på ordentlig, og følte lettelse da fingrene ikke lengre ville gå gjennom håndflata. Ja - det var virkelig - så virkelig at jeg ikke lenger var sikker på at jeg våknet da jeg endelig virkelig gjorde det...

I natt skjedde det samme på nytt. Men denne gangen ble det enda mer spesielt: I den første drømmen, så husker jeg at jeg kom hjem fra fest - noe bedugget (jeg har vært ganske forkjølet de siste dagene, så det kan være en sammenheng med dårlig form der). Jeg gikk inn i leiligheten min, som i virkelighetens verden er leiligheten til en fjern venn av meg jeg kun har besøkt en gang de siste fem årene. Videre husker jeg at jeg ville fortsette festen på nach, og tok med meg noen flasker med ett-eller-annet og forlot leiligheten igjen. Her avslutter denne drømmen, uten at jeg blir bevisst det faktum at jeg drømmer. I neste drøm som følger like etter, befinner jeg meg i et stort kjøpesenter sammen med en venn. Denne vennen har alltid vært flink med det motsatte kjønn, og han ble i denne drømmen akkompagnert av tre skjønnheter (jeg husker til en viss grad utseendet deres). Uansett - på et visst tidspunkt utfører jeg en reality check, og blir bevisst at jeg drømmer. Dette var ganske kult - for i dét øyeblikket kunne jeg begynne fly, forføre de forrannenvte skjønnhetene, manipulere "virkeligheten" og gjøre andre kule ting som bryter med fysikkens lover.

Etter en stund blir jeg plutselig bevisst den foregående drømmen min, og når konklusjonen at siden jeg drømmer nå, så må jeg ha falt og sovnet av i en grøft eller noe sånt på vei til nachspillet (da konkluderte jeg også med at denne drømmen måtte være virkeligheten, siden det var det siste jeg husker forrut). Jeg blir brått veldig redd - det er kaldt på natterstid, og jeg er derfor bare nødt til å våkne for å unngå å dø. I desperasjonen etter å våkne, begynner jeg å skrike høyt, forsøke sjokke meg selv til å våkne gjennom å hoppe fremfor et tog og andre sprøe ting. Jeg får også medfølelse fra familien min i dette, som forøvrig innrømmer å være drømmekarakterer og bilder av min underbevissthet (veldig sært). Jeg forsøker å oppnå kontakt med verden "utenfor" gjennom bruk av Facebook, telefon og andre kommuniké - noe som selvsagt ikke virket.

Nå kommer det rareste i hele denne drømmen: Jeg bestemmer meg for å fly så høyt jeg bare klarer. Inntil jeg på et tidspunkt bryter en slags "mur", og havner i det jeg oppfatter som utenfor drømmens verden. I dette 'vakummet' kan jeg betrakte ulike drømmescenarioer, inkludert den jeg nettopp har opplevd, og selv velge hvilken jeg vil gå inn i. Jeg går inn i en av dem, og befinner meg på min arbeidsplass. Jeg er fremdeles lucid, og gjenopptar forsøkene med å våkne. Det samme scenarioet med en rekke false awakenings begynner å skje på nytt - inntil jeg på nytt begynner å frykte at jeg er "fanget" i drømmens verden - at jeg døde av kulde den kvelden på tur til fest, og er fanget i denne verdenen for alltid.

Jeg oppnådde en ekstrem grad av bevissthet i disse drømmene: Jeg husker bl.a. å ha studert landskapet i detalj på ulike tidspunkter i drømmene, og bitt meg merke i hvor virkelig alt føltes og så ut. Store, naturtro landskaper med fjell og daler. "Kan underbevisstheten virkelig gjenskape slike virkelighetsnære verdener?" husker jeg at jeg tenke i ren fascinasjon. Jeg kom også på at man vanligvis ikke husker drømmene om morgenen når man våkner, og at jeg satte meg mål om å huske akkurat disse tingene - mens jeg fremdeles drømte.

Hele dette har virkelig fått meg til å begynne tenke - hva er det egentlig som er virkelig? Hvis ting kan føles så virkelig å drømme, og eneste måte å oppdate det på er å utføre reality checks, når kan man egentlig være helt sikker på at man er våken? Jeg husker at tanken ikke streifet meg at jeg kunne befinne meg i drømme, inntil jeg tilfeldigvis utførte en reality check. Jeg husket tydelig hvor overrasket jeg ble over at fingrene gikk gjennom håndflata mi - minst like overrasket som om at jeg skulle gjort det her og nå, og oppdaget at jeg drømmer dette. (etter å ha skrevet den siste setningen der, er jeg bare nødt til å utføre en reality check). Misforstå meg rett - jeg mener å kunne være sikker på at jeg er våken og bevisst i dette øyeblikket - men er ikke 100% sikker før jeg har utført alle tre reality checksene.

Jeg har aldri drømt noe lignende, og bare måtte dele det med noen. Dette virket som rette forumet til å dele dette uten å bli stemplet som gal.

Noen spørsmål:
1) Har du noen gang opplevd en serie false awakenings?
2) Har du noen gang husket tidligere drømmer i en drøm du er lucid?
2) Kan dette være et eksempel på hvordan døden kan være, tror du? En evig drøm man ikke kan slippe ut av...
3) Har du noen gang opplevd å kunne betrakte drømmen(e) utenfor selve drømmen? I et slags vakum, om du vil.
4) Hva kan alt dette bety?
Antall ord: 1242

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- De merkeligste drømmene jeg noensinne har hatt (om døden?)

Innlegg av Svartepus »

Dette var nesten litt skummel lesing for jeg blir pissredd av tanken på å bli stuck i en eller annen sidevirkelighet eller alternativ virkelighet/dimensjon e.l. Vet ikke helt om jeg tror det går an i det hele tatt, men den type tanker gir meg frysninger. For å svare på spørsmålene dine:

1. Ja det har hendt noen ganger, men da er alltid disse nye drømmene så virkelighetsnære og lite skremmende at det tar lang tid før jeg oppdager at det bare er drøm. Jeg har heldigvis aldri fått følelsen av å være fanget i drømmene. Det er bare litt sånn sært. Noen ganger kan det være irriterende fordi jeg tror jeg f.eks. har stått opp eller gjort unna noe viktig, for så å våkne og innse at det bare var en drøm eller flere drømmer.

2. Vet ikke om jeg har husket tidligere drømmer i en lucid drøm, men jeg pleier rett som det er å huske hendelser i andre drømmer som en slags "fortid" i den pågående drømmen.

3. Håper ikke det. Tanken gir meg fullstendig angst.

4. Nei tror ikke det altså.

5. Aner ikke. Kanskje drømmene avspeiler en blanding av din besettelse for drømmer og deres skjulte meninger og at du er redd for døden som i en evigvarende rar virkelighet å være fanget i. Traumer og angst som skremmer deg? Jeg tror svarene ligger i deg og ikke i drømmene.

Jeg pleier forresten alltid å våkne ganske kjapt når jeg innser at jeg drømmer, enten det er vanlige drømmer eller lucide drømmer. Som oftest skjer det noe rart som gjør at jeg innser at dette blir for rart til å være virkelig. Egentlig ganske greit for da slipper jeg følelsen av å sitte fast i en rar drømmeverden.
Antall ord: 325
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- De merkeligste drømmene jeg noensinne har hatt (om døden?)

Innlegg av Jeppski »

1 - Ikke en serie, men har opplevd det.
2 - Nei, er sjeldent bevisst i drømmer.
3 - Jeg tviler sterkt. Vitenskap viser oss at personen bak kroppen ligger i hjernen. Dør den, dør personen.
4 - Nope, aldri.
5 - En drøm er en drøm. Ikke gjør det til mer enn hva det er.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- De merkeligste drømmene jeg noensinne har hatt (om døden?)

Innlegg av Arven »

2) Nei jeg tror ikke det gjenspeiler døden. Men det er et kjent, om enn ikke så vanlig fenomen at personer som opplever store sjokk og traumer kan gå inn i en koma lignende tilstand hvor de visstnok flytter bevisstheten inn i en trygg drømme verden.
Jeg har aldri hørt om noen som har blitt der inne.
De kommer tilbake til livet og kan få hjelp etter en stund. Hørt om tilfeller på både dager og uker.

Drømmer kan oppleves mer virkelige enn virkeligheten fordi hjernen har lagret alle sanseinntrykk og kan selv bringe dem frem og forsterke slik vi gjør når vi henter frem et bilde på mobilen og forstørrer det for å studere et skikkelig.

Jeg tror drømmer kan fortelle oss mye, men jeg tror de fleste er hjernen som bearbeider og rydder :)
Antall ord: 144
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- De merkeligste drømmene jeg noensinne har hatt (om døden?)

Innlegg av galaxy - sluttet »

Thonhaugen skrev: Noen spørsmål:
1) Har du noen gang opplevd en serie false awakenings?
2) Har du noen gang husket tidligere drømmer i en drøm du er lucid?
2) Kan dette være et eksempel på hvordan døden kan være, tror du? En evig drøm man ikke kan slippe ut av...
3) Har du noen gang opplevd å kunne betrakte drømmen(e) utenfor selve drømmen? I et slags vakum, om du vil.
4) Hva kan alt dette bety?

hmm kanskje du ble et spøkelse etter ditt forrige liv eller noe .. :sombie
og er så fokuset på dette mellomstadiet, vakumet . . . i dette liv ? :dontknow
Ellers så en bearbeiding av spørsmål du har inni deg vil jeg tro og sånn . . :)
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links