Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.
Moderatorer:Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Utfra forskjellige tråder jeg har lest oppgjennom, tror jeg en og annen, kanskje alle, kan ha glede av den. For dem som jevnlig etterlyser nyanser, finner man absolutt nyansering her. Jeg har tatt med et lite sitat.
Med «sosialdarwinisme» menes i dag en ideologi som bruker biologi for å legitimere omtrent alle «ismer» man som oppegående samfunnsborger ønsker å distansere seg fra: rasisme, totalitarisme, militarisme, imperialisme, sexisme og imperialisme.
Sosialdarwinismens kjennetegn skal være at den overfører Charles Darwins evolusjonsteori på samfunnet. Saken er bare den at primærkildene forteller en langt mer innviklet historie.
Artikkelen er ikke tunglest.
Les og bli litt klokere
Antall ord: 144
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
Om ikke nødvendigvis latterlig, så iallfall et meningsløst begrep var vel forsåvidt artikkelforfatterens poeng også. Men det er nå allikevel slik at det er brukt, og til dels et mye brukt begrep.
Så personlig likte jeg denne informative oppryddingen. Spesielt at han ryddet opp i uttrykket "survival of the **", som på norsk ofte er blitt oversatt til det nokså misvisende "den sterkestes rett". "Overlevelse for den best tilpassete/best egnete" er en mye riktigere oversettelse med tanke på evolusjonslærens egentlige innhold.
Antall ord: 85
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.
Isan skrev:Om ikke nødvendigvis latterlig, så iallfall et meningsløst begrep var vel forsåvidt artikkelforfatterens poeng også. Men det er nå allikevel slik at det er brukt, og til dels et mye brukt begrep.
Så personlig likte jeg denne informative oppryddingen. Spesielt at han ryddet opp i uttrykket "survival of the **", som på norsk ofte er blitt oversatt til det nokså misvisende "den sterkestes rett". "Overlevelse for den best tilpassete/best egnete" er en mye riktigere oversettelse med tanke på evolusjonslærens egentlige innhold.
Ja, den har irritert meg også over lenger tid, ** har ingenting med styrke å gjøre, det er som du skriver best tilpasset/best egnete. I korte trekk, tilpass deg klimaet og maten, så har man funnet en nisje man kan overleve i og spre slekta
Antall ord: 132
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort