Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderNoe(n) kryper på meg om natten?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Miyavi
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 18 Jan 2008 23:07
16

Noe(n) kryper på meg om natten?

Innlegg av Miyavi »

De siste tre ukene har jeg hatt noen ubehagelige opplevelser om natten, som til og med har forekommet i en våken tilstand. Jeg sover alltid alene, og har alltid følt meg trygg i huset jeg bor i. Tills nå. Den første opplevelsen kan beskrives best som om det var en person som tok fatt rundt anklene mine og holdt de fast, jeg kunne høre lyden av dynen som 'bevegde' seg da det skjedde. Jeg fikk panikk, og satt meg opp og veivet løs med armene i løse luften, som da gjorde at 'presset' rundt anklene forsvant. Noen netter senere våknet jeg av det samme fenomenet, bare denne gangen føltes det som om noe tungt beveget seg oppover kroppen min, ovenpå dynen, og holdt meg fast. Det føltes akkurat som om en person skulle lugget oppå meg, men jeg var da helt alene. Jeg lå da og stirret ut i luften og gjentok meg selv; 'gå vekk, gå vekk, gå vekk,', og etter rundt et minutt (?) så forsvant det. Siste gangen det skjedde var i natt. Jeg var fortsatt våken, da jeg plutselig kjente noe som kom 'krypende' over senga, (jeg sover i en dobbelseng, ligger helt intill veggen på den ene siden), og jeg kjente hvordan noe nærmest rullet seg over brystet mitt. Jeg sa, som sist, 'gå vekk', og så fort jeg sa noe var det som om det slutter å bevege seg, og lå helt stille oppå meg. Slik lå det da i sikkert rundt et minutt ellernoe før fornemmelsen denne gangen også forsvant. Er det noen som vet hva det er som forårsaker dette?
Antall ord: 279

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Noe(n) kryper på meg om natten?

Innlegg av Bearchild »

Det kan være nærliggende å tro at det er snakk om søvnparalyse all den tid det er snakk om følelsen av "noe" som utøver press i en søvnsituasjon. Jeg har aldri vært borti dette selv med det står omtalt en del på forumet hvis man søker.

Slik jeg har forstått det handler det om at man opplever at noe eller noen setter/ legger seg oppå en og skaper frykt og for noen kvelningsfornemmelser(?) av presset. Dette skjer i forbindelse med innsoving/ oppvåkning og hevdes å være en slags "feilkobling" i hjernen der man er overbevist om at man er våken, noe man altså ikke er.

Det høres fryktelig ubehagelig ut, og "mareritt" er visstnok en eldre betegnelse på fenomenet.. du kan jo søke litt på nettet/ forumet og se om det kan være noe du kjenner deg igjen i?
Antall ord: 153
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Miyavi
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 18 Jan 2008 23:07
16

Innlegg av Miyavi »

Jeg hadde abbsolutt ikke følelsen av å bli kvelt, som sagt var første tilfellet følelsen av at noen grep tak i anklene mine, og ved senere anledning 'krøp' presset oppover kroppen og 'la' seg oppå meg. Er vanskelig å forklare. Men uansett, takk for hjelpen, skal absolutt ta en titt rundt i forumet. :)
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Jeg er litt usikker på kvelningsfornemmelser, derav spørsmålstegnet.. har som sagt ingen erfaring med denne type opplevelse selv så skrev kjapt fra hukommelsen om mareritt/ søvnparalyse og kan ha husket noe feil. :oops:
Men ja, søk litt rundt både på mareritt og søvnparalyse. Vil tro opplevelsene som beskrives er individuelle samtidig som dette med å føle at man ikke er alene/ har noen over seg virker som en fellesbetegnelse.

Av nysgjerrighet.. du sier dette har oppstått i løpet av de siste ukene. Er det noe annet som har forandret seg i samme tidsrom? Tenker på om du har flyttet, om det har hendt noe på privaten eller generelt endringer i hverdagssituasjonen?
Antall ord: 118
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Sep 2010 10:59
14
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Innlegg av Jeppski »

Noen kan oppleve at de ikke klarer å puste bevisst, altså at man ikke med vilje klarer å trekke pusten. Men hjernen holder likevel denne funksjonen gående, så det bare føles ut som. Og når man blir bevisst på at man ikke klarer å kontrollere pusten man vil selv, er det lett å få panikk og tro at man kveles. Har opplevde noen få ganger selv, og det er veldig ubehagelig.

Uansett så høres det veldig likt ut som søvnparalyse. Det er ikke likt for alle, men generelt er det å ikke kunne røre seg, (døds)angst, høre lyder og se ting, kjenne at man svever opp fra sengen, kjenne at man presses ned i sengen, kjenne mye annet rart på kroppen.

Søvnparalyse kommer av at man våkner når hjernen "kobler" av kroppens motoriske funksjoner. Dette skjer fordi det er upraktisk å kunne bevege seg mye når man sover, og fordi man ikke skal bevege seg i virkeligheten som man gjør i drømmen. Det hender også mange folk at de våkner midt under en drøm, og drømmen "henger igjen". Hvis man ikke vet hva det er når det skjer første gangen, kan det være skikkelig jævlig.

Jeg har ingen tips til hvordan man kan komme seg ut av denne paralysen, bortsett fra å holde ut. Det er også veldig viktig at du ikke får panikk, det gjør hele opplevelsen så mye verre enn den egentlig er.
Antall ord: 252

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

Innlegg av Kiara »

Men ut fra hva du forteller, er du ikke paralysert! Du kan både bevege på deg, og prate! Typisk for søvnparalyse, er at en ikke klarer å lee på en finger en gang. Heller ikke snakke, eller skrike..

Ta heller du å lese deg litt opp her inne. Det står her inne om Hvordan du kan jorde deg, så hvordan du setter en beskyttelse rundt deg, som ikke tillater noe å komme innenfor den. Jeg vil tro du da får fred uansett om det er noe der utenfor..
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
14

Innlegg av Jeppski »

Jeg fikk panikk, og satt meg opp og veivet løs med armene i løse luften, som da gjorde at 'presset' rundt anklene forsvant.
Her forsvinner søvnparalysen, samtidig som "presset" forsvinner. I resten av tilfellene står det ikke noe om å kunne bevege seg. For meg er det heller ikke slik at jeg merker jeg er paralysert, det er bare hvis jeg aktivt prøver å gjøre store bevegelser jeg kjenner det. Det er veldig individuelt Kiara. Så nei, godta at det ikke finnes mer mellom himmel og jord for en gangs skyld, og at det faktisk kan være søvnparalyse, og ikke noe åndelig.
Antall ord: 108

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Så nei, godta at det ikke finnes mer mellom himmel og jord for en gangs skyld, og at det faktisk kan være søvnparalyse, og ikke noe åndelig.
Fasiten fra en selvdestruktiv benektiker..
Ikke heng deg oppi slike tilng du ikke forstår du lille venn..
Det finnes personer her ute som har opplevelser, som vitenskapen okke forståe, og da setter de ord på det som "Placebo-effekten", og "søvnparralyse" Vips, det finnes et vitenskapelig ord, så da er det ikke no' åndlig her nei..

Kanskje du skulle heller leke med Gunnar Tjomlid & Co, å,la disse som håper og tror få være ifred fra din forkvaklede verden?

Jeg slår like hardtntilbake mot deg Jeppski: Kan du ikke godta at det ER mye mer mellom himmel og jord for en gangs skyld, og ta det faktumet at Åndligheten er her iblandt oss..!
Antall ord: 147
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
14

- - Noe(n) kryper på meg om natten?

Innlegg av Jeppski »

HappeTittenTooYouNow skrev:
Så nei, godta at det ikke finnes mer mellom himmel og jord for en gangs skyld, og at det faktisk kan være søvnparalyse, og ikke noe åndelig.
Fasiten fra en selvdestruktiv benektiker..
Det finnes personer her ute som har opplevelser, som vitenskapen okke forståe, og da setter de ord på det som "Placebo-effekten", og "søvnparralyse" Vips, det finnes et vitenskapelig ord, så da er det ikke no' åndlig her nei..

Kanskje du skulle heller leke med Gunnar Tjomlid & Co, å,la disse som håper og tror få være ifred fra din forkvaklede verden?

Jeg slår like hardtntilbake mot deg Jeppski: Kan du ikke godta at det ER mye mer mellom himmel og jord for en gangs skyld, og ta det faktumet at Åndligheten er her iblandt oss..!
Skal jeg bli fornærmet over dette? Det blir jeg ikke.

Jeg sier på en litt utydelig og frekk måte at når noe passer til et naturlig fenomen, trenger man ikke rope spøkelse.

Uansett, her er noen kommentarer:
Dette er hersketeknikk, og det liker jeg ikke noe særlig.
Dette vet du er løgn, da det er gjort og pågår forskning på disse tingene, og forståelsen øker hver dag.
Hvorfor det? Der er jo alle noenlunde rasjonelle, og tror på de samme tingene som jeg. Dere preker om åpenhet, men likevel sitter dere her på paranormal i en lukket gruppe og jager bort de få skeptikerne som kommer innom med fakler.
Vis meg noe som overbeviser meg. Vis meg noe som ikke kan bortforklares. Det er veldig vanskelig dog.
Antall ord: 398

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

Innlegg av galaxy - sluttet »

Det kan jo selvsagt være en gjenblivende sjel som er på frifot og tafser på deg mens du sover om det ikke søvnparalyse . . :roll:

Mulig det svaret ikke gjør deg roligere, menmen . . . :oops:

Marker så ditt område og be om og bli latt være i fred . . . ;)

kan også bare være et merkelig fenomen som forblir uoppklart noe som kommer og forsvinner av seg selv . . . kanskje hjelpere som sier hei på dei eller alver og husnisser og tusser og troll . . . ?? . . . . so, no worries 8)
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Prismia
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Aug 2006 20:33
18
Kjønn (valgfri): skreppe
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 25 ganger

Innlegg av Prismia »

Jeg har hatt massevis av søvnparalyser, men har aldri følt at jeg har blitt kvalt eller at noen har tatt på meg. Jeg har opplevd det sånn at jeg har våknet (man er våken under søvnparalyse men fortsetter å drømme) og sett skumle vesener eller massevis edderkopper i rommet, og jeg kan ikke bevege på meg bortsett fra øynene og blir redd. Når jeg skjønner hva som skjer eller plutselig kan bevege på meg så blir det borte. Folk opplever søvnparalyse forskjellig, det er ingen fasit, bortsett fra at man er paralysert (noe hjernen gjør så vi ikke skal gå i søvne når vi drømmer). Det jeg har beskrevet har vært når jeg har våknet på natten. Jeg har også opplevd å få det idet jeg sovner, da er jeg paralysert og klarer ikke å åpne øyelokkene, vet at jeg er våken men ser skumle ting "bak øyelokkene", hører at jeg selv puster og hører andre lyder som samboer som snorker eller nabo som bråker eller en bil. Etter hvert går det over og jeg kan bevege på meg og åpne øynene.

Kanskje du har søvnparalyser og i det du kan bevege på deg så går det bort, at du følte at noen ble liggende på deg kan være innbilning fordi du var skremt. Kanskje du ikke fikk med deg at du var paralysert i begynnelsen.

Hvis dette ikke var søvnparalyse så kan det jo være en ånd som har besøkt deg. Eller noe annet fysisk som har gitt deg hallusinasjoner, en somatisk lidelse som du ikke vet at du har, eller en bivirkning av en medisin.

Er det en ånd så kanskje du kan prøve å få kontakt hvis du tør? :)
Antall ord: 309
=)))

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Snow
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mar 2013 17:04
11
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: Oslo, Norway
Har takket: 33 ganger
Blitt takket: 22 ganger

Innlegg av Snow »

Jeg kommer gjerne søvnparalyse hvis jeg sovner på ryggen, jeg har hørt at det er vanlig. så kanskje du kan prøve bevisst å sove på siden eller noe, å sjekke om det samme skjer da :)

sist jeg hadde (det de fleste ville kalt søvnparalyse) lå jeg våken i senga, på siden, å irriterte meg over naboene. da jeg hørte døra fly opp og noe dro meg over på ryggen og satte seg på meg. idet "det" la hendene på nakken min prøvde jeg å snakke med den, jeg fikk svar, men som merkelige "kraslelyder" (støy)
jeg ser dem aldri, for jeg klarer ikke å åpne øynene. men jeg kan ta på dem å de virker solide og virkelige nok!

merkelige greier i hvertfall!!
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links