Stalleier viste ikke hva han skulle gjøre for å holde denne rampen inne i boksen sin om natta. Han begynte med en trekloss for å holde igjen døra i tillegg til alt det andre, men det hjalp heller ikke, så jeg begynte å bli så lei av dette at jeg gikk til jernvarehandelen og kjøpte en karabinkrok med skruelås. Da sluttet han med eventyrlysten, nå så er det ikke et must at vi skrur den igjen engang. Så nå i det siste har hesten som står på spilt begynt å få hekta av karabinkroken, det har skjedd ganske ofte i de siste at den er løs når man kommer om morgenen og noenganger er den løs på kvelden i tillegg. Heldigvis er dette en mindre eventyrlysten hest som bare står å henger og nyter friheten.Eieren rister på hodet og ler, og kan ikke forstå at gammelhesten plutselig har lært seg nye kunster. Noe av det samme skjedde med denne hesten når jeg passet den i fjor (når jeg hadde flyttet den tilbake fra en stor fin boks og satt den tilbake til spilt for at ikke eieren skulle merke at jeg hadde hatt den der i en kortere periode.)... Nok engang, kan det være en fjøsnisse som er uenig med at denne står på spilt?? I perioder har vi hatt fryktelig dårlig vær, og når været er på sitt verste, har hestene måtte stått inne i stallen. og da har denne på spilt fått bevegd seg mindre pga det. og det er i denne perioden at gammelhesten har hvert løs.
Jeg har ikke funnet noen knuter i manen til hestene enda, så sånsett kan det altids hende at fjøsnissen er litt fornøyd med oss. Her om dagen når jeg skulle gi hesten min kveldsmat, så så jeg en liten mørk skikkelse som gikk mot innkjørselen, jeg var kansje 100 meter unna og så ikke så godt, denne skikkelsen gikk målrettet mot stallen og imens jeg snudde meg en annen vei for å se om det var stalleieren som gikk mot huset, samtidig slo innkjørselslyset seg på (har sånn med sensor som slår seg på om noen går mot døra) også ble det mørkt. Jeg så ikke eieren. eller noen forsåvidt. Men jeg har tenkt at det kansje kunne være hunden som de bruker å passe, et rådyr eller et dyr i tilsvarende størelse. Stalldøra er bestandig låst om natta (pga inntrengere av ymse slag), så det er ingen menneske av kjøtt og blod som finner på "sprell".
Når jeg er i bygningen føler jeg meg aldri alene, jeg føler meg ikke uvelkommen, tvert i mot! Men jeg føler at det er noen som holder øye med meg, for å lette litt på situasjonen bruker jeg å snakke med den som jeg tror er der. Jeg har hørt at Fjøsnissen gjerne vil at man vet at han eller hun er der, men man må for all del ikke leite etter h*n. Det har jeg forsåvidt aldri gjort heller. Men er det noen som vet om Fjøsnisser? Hvordan vet man at man har en Fjøsnisse til gards? Hvordan ser dem ut i skapelsen? Hvor gamle kan de bli? Jeg vet at ikke alle gårder har en fjøsnisse, er dette fordi de er "utdøende"? Her er det mange rare spørsmål altså!