Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserEr Gud perfekt?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Min mening er at Gud er irrasjonell , dessuten er gud ingen han eller hun.
Gud er alt som er. Tenk hvor kjedelig livet ville vært hvis alt var perfekt.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

larsrolle skrev:Skapelsesberetnigen i bibelen er, iflg. lærde kristne, kun en symbolikk.
Det forstår man også når man prøver å gå inn i denne beretningen.
Eva var ikke den første kvinnen i Adams liv. Lilith var den første kvinnen i Adams liv, men hun var også den første kvinnesakskvinnen. Hun nektet nemlig å underkaste seg Adam og ble jaget fra Paradis. Så fikk Adam Eva.
Slangen i Paradis var ikke en slange men en trollmann. Det opprinnelige ordet på vesenet i paradis var "nakash" som ikke betyr slange i alle fall. Noen vil ha det til at syndefallet i Paradis var at Eva ble forført av nakash.

Så skal man ha det litt moro med bibelens skrifte, så¨skal man gå inn på oversettelsene, og se hvordan de har fått vridd det hele til noe helt annet enn det som står der opprinnelig.
Vet du hvor der står om Lillith henne? Jeg liker å lese det selv og bibelen er så lang og tung og jeg... vel, kommer liksom ikke så langt. :)
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Reiki skrev:
larsrolle skrev:Skapelsesberetnigen i bibelen er, iflg. lærde kristne, kun en symbolikk.
Det forstår man også når man prøver å gå inn i denne beretningen.
Eva var ikke den første kvinnen i Adams liv. Lilith var den første kvinnen i Adams liv, men hun var også den første kvinnesakskvinnen. Hun nektet nemlig å underkaste seg Adam og ble jaget fra Paradis. Så fikk Adam Eva.
Slangen i Paradis var ikke en slange men en trollmann. Det opprinnelige ordet på vesenet i paradis var "nakash" som ikke betyr slange i alle fall. Noen vil ha det til at syndefallet i Paradis var at Eva ble forført av nakash.

Så skal man ha det litt moro med bibelens skrifte, så¨skal man gå inn på oversettelsene, og se hvordan de har fått vridd det hele til noe helt annet enn det som står der opprinnelig.
Vet du hvor der står om Lillith henne? Jeg liker å lese det selv og bibelen er så lang og tung og jeg... vel, kommer liksom ikke så langt. :)
Det står ikke om Lillith som Adams første kone i bibelen. Dette er en hebreisk myte og er utelatt fra bibelen. Det finnes allikevel en henvisning til henne der.

Jes. 34.14
Ville hunder og ørkendyr møtes, raggete troll roper til hverandre. Der slår Lilit seg også til ro og finner et hvilested.
Antall ord: 239

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

Her kan du lese litt om Lilith.
Desverre for de som ikke er så stiv i engelsk - så er den ikke på norsk :?
http://ccat.sas.upenn.edu/~humm/Topics/ ... ilith.html
Ja det stemmer at Lilith er historisk en myte, men forskjellen/likheten på bibelen og myter er ganske klar:

Bibelen= en historie du skal tro på :?:
Myter= historier du ikke skal tro på :shock:

Bibelen er bygd opp på historier, myter og sagn. Man finner igjen masse i bibelen som tidligere var myter.
Imidlertid så er jo heller ikke den bibelen, vi har tilgang til idag, heller ikke den originale historien. Den er redigert og tilpasset kirkens syn så det er ikke noe rart at ikke Lilith er nevnt, som noe annet en demon, i nevnte litterærer verk.
Antall ord: 130
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Takk begge to :)

Kan dere fortelle litt mer om det som er utelatt fra bibelen. Hva det heter og hvordan det evt kan fås tak i. Jeg burde sikkert klart å finne det ut selv - men altså. Jeg kommer aldri så langt. Og tenkte at hvis dere allerede har kontrollen så er det jo lov å prøve seg. .)

Reiki
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

Reiki, dette er så omfattende at å gi deg henvisninger til steder på nettet vil ta halve dagen :)
Det som er viktig, dersom du går inn i denne materien, er å skille klinten fra hveten. Det er mye oppspinn, usannheter og tilogmed internetspill som omhandler bibelens utelatelser av skrifter.
Skal du hente inn stoff om dette så må du sjekke kildene, om de i hele tatt er opplyst om.
Du kan jo starte med dødehavsrullene og jobbe deg bakover derfra.

Lykke til. :D
Antall ord: 82
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sashaian
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 126
Startet: 28 Jan 2005 16:09
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Sashaian »

Gud og menneskene er perfekte, fordi det uperfekte er perfekt. Alt er slik det skal være, ikke perfekt på en perfekt måte, mener nå jeg. Forstå det den som kan :roll: :)
Antall ord: 32
Du er et spirituelt vesen som har valgt å ha en menneskelig erfaring.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

larsrolle skrev:Reiki, dette er så omfattende at å gi deg henvisninger til steder på nettet vil ta halve dagen :)
Det som er viktig, dersom du går inn i denne materien, er å skille klinten fra hveten. Det er mye oppspinn, usannheter og tilogmed internetspill som omhandler bibelens utelatelser av skrifter.
Skal du hente inn stoff om dette så må du sjekke kildene, om de i hele tatt er opplyst om.
Du kan jo starte med dødehavsrullene og jobbe deg bakover derfra.

Lykke til. :D
ja. men da skal jeg begynne med de. :)
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

"That is perfect
This is perfect
Perfect comes from perfect
Take perfect from perfect, the remainder is perfect
May peace and peace and peace be everywhere."

Dette er riktignok fra Eesha Upanishad, men tenkte det passet inn i debatten :wink:
Antall ord: 39
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

apologet skrev:
larsrolle skrev:Skapelsesberetnigen i bibelen er, iflg. lærde kristne, kun en symbolikk.
Skapelsesberetningen er ifølge historisk-kritiske og liberale teologer kun en symbolikk. Ikke ifølge kristne med historisk-bibelsk bibelsyn, slik jeg selv har. Vi tar Bibelens ord på alvor, og tror hvert ord den sier. Det er dette som kalles en barnlig tro - å tro det Jesus sier uten å skulle tilpasse det til min egen fatteevne. Tro går nemlig ikke ut på å forstå alt, men å stole på det som Gud har sagt.
Det er akkurat slike som deg jeg er noe skeptisk til fordi dere tar bibelen bokstavelig. Dette til tross for at ståstedet til de som opplevde det som skjedde var helt anderledes enn idag.
Flere av evangeliene beskriver ting som hendte da, med de kunnskaper de hadde på den tiden.
Dersom det samme skjedde idag ville historien (bibelen) ha sett helt anderledes ut!
Iflg. bibelen er da ikke mennesket på jorden mer enn 6000 år, dersom du tar skapelsesberetningen alvorlig.
Du ser selv at ting ikke helt passer sammen dersom du ikke bruker symbolikk.
Antall ord: 183
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

apologet skrev:
Biejjie skrev:
apologet skrev: Jesus betalte HELE straffen vi fortjente da Han døde på korset.
Jammen da så, da burde jo alt være i orden da; gud gjorde en bommert, fikset problemet, og vi kan slippe mer mas om straff og fortapelse og greier.
Det var ikke Gud som gjorde en "bommert", men menneskene. Gud gjør ikke feil, men mennesker gjør.
Hvordan har det seg at en sånn ufeilbarlig gud greide å få til en slik elendig skapelse som bare gjør feil, da, mon tro...? :roll:
Antall ord: 92
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lizzie
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 24 Mar 2005 22:29
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Lizzie »

Uansett hvor bokstavelig man leser Bibelen så vil det være like mange forståelser av det som står der som det finnes mennesker som leser det. Vi er alle formet etter vår egen erfaring, altså er måten noe oppleves forskjellig fra person til person, selv om man skulle bruke nøyaktig de samme ordene til å beskrive det.

For meg, for eksempel, kan jeg automatisk tolke noe som et symbol uten å reflektere noe videre over det, og det føles riktig for meg.
Andre som leser det samme vil ikke tolke det som et symbol, og for dem er det rett.
Hva som egentlig er rett eller galt er neppe noe vi noensinne vil finne ut av.

For meg er skapelsesberetningen ikke noe som skjedde i løpet av syv jordiske dager, men i løpet av syv dager for Gud, hvilket kan være helt forskjellig fra en dag for oss. Jeg husker ikke hvor, men det står et sted i Bibelen at tid ikke har betydning for Gud, en dag for han kan være tusener av år for oss. I følge min overbevisning tar, for eksempel, ikke Bibelen avstand fra at evolusjon kan ha vært en del av skapelsen og evolusjon er ikke det samme som at vi ikke er skapt, men det er en mulig forklaring på hvordan vi ble skapt.

Håper dere ser hvordan dette relaterer seg til tidligere innlegg, jeg svarer ikke en enkelt person.

Men, til det som egentlig blir diskutert. Er Gud og vi perfekte?
Aner ikke. Hvis perfekt er det samme som feilfritt, det samme som fred og fordragelighet, etc, så er jeg glad vi ikke er perfekte. Ifølge en slik definisjon ville vi ikke hatt fritt valg, og det er jo nettopp det Gud skjenket oss i gave. Tenk så kjedelig livet ville vært *s*
Antall ord: 314
"Come away, O human child!
To the waters and the wild,
With a faery, hand in hand
For the world's more full of weeping than
you can understand"
- W.B. Yeats

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

apologet skrev:Det var ikke Gud som gjorde en "bommert", men menneskene. Gud gjør ikke feil, men mennesker gjør.
Angrer man på noe man oppfatter som perfekt?
1.mos 6.6.
Da angret Herren at han hadde skapt menneskene på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte.
1.mos 8.21
Da Herren kjente den behagelige duften, tenkte han med seg selv: «Jeg vil aldri mer forbanne jorden for menneskenes skyld; for menneskehjertets tanker er onde like fra ungdommen av. Aldri mer vil jeg drepe alt som lever, slik som jeg nå har gjort det.
Antall ord: 99
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

BA skrev:
apologet skrev:Det var ikke Gud som gjorde en "bommert", men menneskene. Gud gjør ikke feil, men mennesker gjør.
Angrer man på noe man oppfatter som perfekt?
1.mos 6.6.
Da angret Herren at han hadde skapt menneskene på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte.
1.mos 8.21
Da Herren kjente den behagelige duften, tenkte han med seg selv: «Jeg vil aldri mer forbanne jorden for menneskenes skyld; for menneskehjertets tanker er onde like fra ungdommen av. Aldri mer vil jeg drepe alt som lever, slik som jeg nå har gjort det.
Du skjønner det BA at det gamle testamente er ikke gyldig for rett-troende!? :roll:
Du kan derfor ikke vise til skriftsteder der for å bevise/motbevise noenting. Det gamle testamente er altfor motsigende til det nye testamente. Det er altfor "jødisk".

Personlig synes jeg det gamle testamente er det som er interresant.
Det nye testamente er et oppkok av historier, sladder og legender.
Antall ord: 165
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

larsrolle skrev:Du skjønner det BA at det gamle testamente er ikke gyldig for rett-troende!? :roll:
Du kan derfor ikke vise til skriftsteder der for å bevise/motbevise noenting. Det gamle testamente er altfor motsigende til det nye testamente. Det er altfor "jødisk".

Personlig synes jeg det gamle testamente er det som er interresant.
Det nye testamente er et oppkok av historier, sladder og legender.
Hehe, nei, det ser jo også ut til at de har glemt Matt 5.17
Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle
:D
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links