Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderPoltergeist

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Supernatural Hunter
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Sep 2012 20:56
12
Blitt takket: 1 gang

Poltergeist

Innlegg av Supernatural Hunter »

Hei

Dette er min første post på dette forumet.

Kan noen forklare litt mer rundt poltergeist? Jeg har hørt at poltergeist ikke er en ånd men en type energi som kommer hvis personen har mye negativ energi.
Jeg er ikke helt sikker.

Så jeg vil gjerne vite mer om poltergeist fordi i det siste har jeg hørt mye banking i husveggene her jeg bor. Jeg trodde først det var en person som stod utenfor å banka i veggen men det var ingen der. Når jeg våknet i dag tidlig hørte jeg også banking utenfor soverommet mitt. Og jeg er helt sikker på at det ikke er en person, og begge gangene dette skjedde var det helt vindstille.

Det er derfor jeg har begynt å lure på om dette kan være poltergeist og derfor ønsker jeg litt informasjon om poltergeist.

På forhånd, takk for svar
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Poltergeist

Innlegg av Lilja »

Det er andre her inne som kan mye mer om dette enn meg, så poltergeistforklaringer skal jeg ikke begi meg ut på. Jeg tror nemlig dette kan ha en høyst naturlig forklaring.

Hvis det stort sett er ytterveggene dine det bankes i, ville jeg sjekket om det kunne være skjærer eller andre fugler som lager spetakkelet. De er svært så aktive her om dagen, ihvertfall, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har trodd det har banket på døra, eller har måttet sjekke hva i all verden som banker på rommene til ungene når de er på skolen.

Et lite tips bare, så kan du jo ta det med i betraktningen om du vil.

Lilja
Endret: Velkommen hit, forresten!!
Så uhøflig av meg... :oops:
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Supernatural Hunter
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Sep 2012 20:56
12
Blitt takket: 1 gang

- Poltergeist

Innlegg av Supernatural Hunter »

Ja det kan jo ha vært fugler. Jeg skal følge med på om det er noen fugler i nærheten neste gang jeg hører banking.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Aug 2007 11:56
17
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 2 ganger

- - Poltergeist

Innlegg av Jampy »

Poltergeist, fenomenet som fikk meg "hekta" på parapsykologi *minner*. Det er utrolig interessant og virkelig et fenomen verdt å studere litt. Planen min var egentlig å bare lese en bok eller to om emnet for å få et innblikk, men før jeg visste ordet av det hadde jeg klart å få William Roll som mentor (veldig kjent forsker innenfor dette fenomenet. Google han gjerne. Boken han skrev om poltergeist er verdt å lese) og ballene begynte å rulle. Holder fortsatt på med en stor poltergeistssak vi samarbeidet med (William døde like etter nyttår) og dette er en sak jeg vurderer å presentere på en internasjonal konferanse for parapsykologi (muligens i Italia om det blir neste år) til minne om han.

Nei, nok minner (glemmer meg ofte helt når det snakkes om dette fenomenet :oops: :roll: ) og tilbake til spørmålet:
Det er to "hovedteorier" om poltergeist (om man ser bort fra teorien om at det hele bare er "tull"):
(1) at det er en ånd og (2) at det er noe vi skaper selv gjennom PK. De fleste forskere holder en finger på teori nummer to og kaller ikke det poltergeist, men heller Recurrent Spontaneous Psychokinesis (RSPK). Spesielt tenåringer under stort psykologisk stress er utsatt, og det sies at det ligger ofte et mønster i hendelsene som gjenspeiler dette psykologiske stresset.

Det er veldig mye man kan skrive om poltergeist og det varierer veldig fra hva man mener dette fenomenet er (ånd, noe vi skaper selv eller at det ikke eksisterer) og hvor dypt man vil gå. Istedet for å lese alt mulig som står på nett (som ofte bare gjør deg forvirret) vil jeg heller råde deg å få tak i noen bøker om emnet og lese rapporter. Da skal du se hvor interessant dette egentlig er :D
Om du mer konkret forteller hva du vil vite om fenomenet er det litt enklere å svare enn at det bare skrives helt tilfeldige fakta om fenomenet ;) (om det ikke er det du ønsker da). Er langt fra en ekspert innenfor dette, men kan prøve å svare så godt jeg kan.

Banking i veggene vil jeg heller si kan ha 100 andre forklaringer enn poltergeist (et fenomen som er nokså sjeldent, spesielt i Norge med tanke på det lave folketallet) ;)

Nei, nå må jeg gi meg før innlegget blir ti meter langt... :lykkelig
Antall ord: 390

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Poltergeist

Innlegg av Bearchild »

En annen ting som kan forårsake "uforklarlig" banking i vegger er ledninger. :p Kabler (strøm og/ eller telefon) som er festet i husveggen kan ta med seg lyder langveisfra,- dersom det vokser trær i nærheten av disse ledningene er det ikke store vindpustet som skal til før en grein dunker borti, og dette kan oppfattes som tydelig banking i veggen.

Man kan finne utallige forklaringer på bankelyder, disse "ledningsdunkene" har jeg opplevd selv. Det samme med lyden fra sentrifugen til naboen 2 etasjer under som forplantet seg i veggen og satte grå hår i hodet på flere i huset..

Poltergeist forbinder jeg med at ting flytter på seg, mulig jeg tar feil? :dontknow
Antall ord: 117
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

- Poltergeist

Innlegg av Asbjørn »

Angående lyd i vegger og gulv/ tak :
Vær obs på att vannledninger også kan lage lyder...
Enten fordi man tapper kaldt eller varmt vann,- dette får rørene til å utvide seg eller krympe bittelitt, - og dermed røre litt på seg...

A
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Madam Sirius
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Sep 2012 21:25
12
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 3 ganger

- Poltergeist

Innlegg av Madam Sirius »

Ja, som regel har det en helt naturlig forklaring.
Skal man være ekte skeptiker, må man gå grundig til verks og undersøke alle mulige årsaker før man overhodet tenker på å koble fenomener mot noe overnaturlig. Sannsynligheten for at et fenomen har en helt naturlig forklaring, er meget stor. :sunny
Antall ord: 51
”Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert at jeg kan klare”.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Poltergeist

Innlegg av Lilja »

Madam Sirius skrev:Ja, som regel har det en helt naturlig forklaring.
Skal man være ekte skeptiker, må man gå grundig til verks og undersøke alle mulige årsaker før man overhodet tenker på å koble fenomener mot noe overnaturlig. Sannsynligheten for at et fenomen har en helt naturlig forklaring, er meget stor. :sunny
Jeg syns faktisk dette er noe man bør gjøre uansett, skeptiker eller ei.
Det vil nok "ødelegge" en del paranormale opplevelser, men de opplevelsene man til slutt sitter igjen med uten å finne noen forklaring på, vil være desto mer spennende. :coffe2
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links