Vær Hilset
Lenge siden nå, hm? Tenkte å skrive om universet's hemmeligheter....
Er iallfall èn ting jeg lurer spesielt på her i dette temaet om univertset.
hva er det som gjør så alle stjerner, dvergplaneter, asteroider kometer (kanksje), og planeter roterer rundt sin helt egen rotasjons akse?
og hvorfor roterer venus motsatt vei enn alle de andre planetene i vårt solsystem??
Grunnen til at jeg spør så mye, er at jeg er en nygjerrig ape
Universet & dets hemmeligheter ⇒ Hvorfor roterer....
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Nybegynner
- Startet: 18 Nov 2011 17:00
- 13
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: I jungelen
- Har takket: 20 ganger
- Blitt takket: 1 gang
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 17 Nov 2011 20:15
- 13
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Twilight Realm
- Har takket: 3 ganger
- Hvorfor roterer....
hey, bro. som IL (illustrert vitenskap) skriver, siden himmellegemer er født med rotasjon, vil de rotere hele tida de eksisterer.
spørre om ting fodri du er en nysgjerrig ape?
spørre om ting fodri du er en nysgjerrig ape?
Antall ord: 31
You cannot fight what you cannot see.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 07 Okt 2011 13:21
- 13
- Lokalisering: Vestfold
- Har takket: 3649 ganger
- Blitt takket: 1151 ganger
- Hvorfor roterer....
Rotasjonen er pga. de roterende massene som skapte planetene i sin tid muligens. Og Venus roterer motsatt vei pga. et ublidt møte med en komet/asteroide en gang rundt tidenes morgen.
Antall ord: 32
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort
Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/
Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Apr 2010 12:46
- 14
- Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
- Har takket: 560 ganger
- Blitt takket: 128 ganger
- Hvorfor roterer....
Men du som bor der.. vet vel det, eller?Ghosty skrev: Vær Hilset
Lenge siden nå, hm? Tenkte å skrive om universet's hemmeligheter....
Er iallfall èn ting jeg lurer spesielt på her i dette temaet om univertset.
hva er det som gjør så alle stjerner, dvergplaneter, asteroider kometer (kanksje), og planeter roterer rundt sin helt egen rotasjons akse?
og hvorfor roterer venus motsatt vei enn alle de andre planetene i vårt solsystem??
Grunnen til at jeg spør så mye, er at jeg er en nygjerrig ape
Antall ord: 90
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 18 Nov 2011 17:00
- 13
- Lokalisering: I jungelen
- Har takket: 20 ganger
- Blitt takket: 1 gang
- Hvorfor roterer....
Faktisk så vet jeg ikke svaret på et spørsmål jeg selv stiller, men på dere andre's spørsmål som jeg faktisk VET svaret på, svarer jeg enten på, eller lar være å spørre.
Antall ord: 38
Ghosty - spørsmåls apen
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Apr 2010 12:46
- 14
- Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
- Har takket: 560 ganger
- Blitt takket: 128 ganger
- - Hvorfor roterer....
Hehe..Ghosty skrev:Faktisk så vet jeg ikke svaret på et spørsmål jeg selv stiller, men på dere andre's spørsmål som jeg faktisk VET svaret på, svarer jeg enten på, eller lar være å spørre.
Antall ord: 41
Hide post links |
- Hvorfor roterer....
Du kan lese en forklaring på hvorfor planetene roterer her:
http://curious.astro.cornell.edu/questi ... number=416
Men hvis jeg skal forenkle det litt (mye):
Det skyldes en av bevaringslovene i naturen, som sier at et system (f.eks en stjerne) ikke vil forandre sitt spinn hvis det ikke blir påvirket av omgivelsene.
Alle roterende legemer har spinn. Så hvis noe først roterer, og det ikke er noe i omgivelsene som forstyrrer denne rotasjonen, så vil det fortsette å rotere til evig tid.
Og hvis et legeme som roterer av en eller annen grunn skulle krympe og få mindre radius, men fortsatt ha samme masse, så vil dette resultere i at det roterer fortere. Se for deg en skøytedanser som roterer med armene utstrakt, for så å trekke armene inn... Du har sikkert sett at skøytedansere begynner å rotere mye fortere når armene trekkes inn.
Et solsystem blir dannet ved at en stor sky av gass trekker seg sammen. La oss si at en sky som er så stor som et lysår trekker seg sammen til den bare er så stor som solsystemet. Hvis denne store, store skyen bare har så vidt litt rotasjon i utgangspunktet, og så trekker seg sammen til noe med så mye, mye mindre radius, uten at noe av gassen forsvinner (altså, skyen har fortsatt samme masse), da vil dette resultere i at skyen roterer kjempefort i forhold til hva den gjorde da den var større. Og av denne hurtigroterende skyen på størrelse med solsystemet, vil det kanskje etterhvert bli dannet en stjerne med planeter rundt, og disse vil jo ikke slutte å rotere, hvis det ikke er noenting i omgivelsene som kan stanse denne rotasjonen.
Dette ble visst ikke så enkelt forklart som planlagt, men håper det var til hjelp allikevel
http://curious.astro.cornell.edu/questi ... number=416
Men hvis jeg skal forenkle det litt (mye):
Det skyldes en av bevaringslovene i naturen, som sier at et system (f.eks en stjerne) ikke vil forandre sitt spinn hvis det ikke blir påvirket av omgivelsene.
Alle roterende legemer har spinn. Så hvis noe først roterer, og det ikke er noe i omgivelsene som forstyrrer denne rotasjonen, så vil det fortsette å rotere til evig tid.
Og hvis et legeme som roterer av en eller annen grunn skulle krympe og få mindre radius, men fortsatt ha samme masse, så vil dette resultere i at det roterer fortere. Se for deg en skøytedanser som roterer med armene utstrakt, for så å trekke armene inn... Du har sikkert sett at skøytedansere begynner å rotere mye fortere når armene trekkes inn.
Et solsystem blir dannet ved at en stor sky av gass trekker seg sammen. La oss si at en sky som er så stor som et lysår trekker seg sammen til den bare er så stor som solsystemet. Hvis denne store, store skyen bare har så vidt litt rotasjon i utgangspunktet, og så trekker seg sammen til noe med så mye, mye mindre radius, uten at noe av gassen forsvinner (altså, skyen har fortsatt samme masse), da vil dette resultere i at skyen roterer kjempefort i forhold til hva den gjorde da den var større. Og av denne hurtigroterende skyen på størrelse med solsystemet, vil det kanskje etterhvert bli dannet en stjerne med planeter rundt, og disse vil jo ikke slutte å rotere, hvis det ikke er noenting i omgivelsene som kan stanse denne rotasjonen.
Dette ble visst ikke så enkelt forklart som planlagt, men håper det var til hjelp allikevel
Antall ord: 302
Hide post links |