Jeg hadde en merkelig opplevelse i natt, og er litt usikker på om dette var en lucid dream (hva heter det egentlig på norsk?) eller ikke. Jeg har tidligere opplevd noe lignende, drømte da at jeg var i skog og lette etter vesken min, plutselig slo det meg at jeg lå og sov og at jeg faktisk befant meg i en drøm, så det var ingen vits i å lete etter vesken. Tenkte så at jeg kunne gjøre hva jeg ville, så begynte å ake nedover en bratt bratt bakke, men så plutselig våknet jeg igjen.
I natt var opplevelsen litt annerledes, eller det var vel heller på morgningen det skjedde. Jeg vekslet mellom å være våken og å sove, så kan vel si jeg befant meg i en slags mellomtilstand. Jeg skjønte med en gang at jeg drømte, og ville teste ut hva jeg kunne gjøre. Jeg befant meg i en slags tog tunnel, men var rett ved utgangen. Jeg begynte å løpe bortover plattformen, men plutselig ble jeg utrolig redd, redd for at noe skummelt skulle skje, og at jeg ikke skulle klare å våkne. La meg derfor ned (i drømmen) og prøvde å våkne. Åpnet øynene og så at jeg befant meg på rommet mitt, men var trøtt, så sovnet raskt igjen. Vekslet mange ganger mellom dette, og viste ikke alltid om jeg faktisk var våken eller ikke. Kunne være i rommet og ligge i sengen, men legge merke til detaljer som gjorde at jeg trodde det var en drøm. Noen som har opplevd noe lignende? Er veldig interessert i lucid dreaming, men er samtidig redd for å få en dårlig opplevelse eller miste kontrollen i drømmen.
Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Luicid dreaming?
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Sep 2010 10:59
- 14
- Kjønn (valgfri): Gutt
- Har takket: 77 ganger
- Blitt takket: 254 ganger
- Luicid dreaming?
Det første du opplevde høres ut som klassisk lucid dreaming ja. Har selv fått det til, men våknet av at jeg ble så glad. Du kan vel lese deg opp på hva man kan gjøre for å "stabilisere" drømmen på forskjellige lucid dreaming-forum. Det bør også skrive en drømmedagbok, slik at du begynner å huske alle drømmene du har. I en liten periode da jeg prøvde på lucid dreaming, våknet jeg faktisk opp av meg selv etter jeg hadde en drøm. Men det blir så mye styr å skrive ned drømmen sin kl. 03 på natta.Me1991 skrev:Jeg hadde en merkelig opplevelse i natt, og er litt usikker på om dette var en lucid dream (hva heter det egentlig på norsk?) eller ikke. Jeg har tidligere opplevd noe lignende, drømte da at jeg var i skog og lette etter vesken min, plutselig slo det meg at jeg lå og sov og at jeg faktisk befant meg i en drøm, så det var ingen vits i å lete etter vesken. Tenkte så at jeg kunne gjøre hva jeg ville, så begynte å ake nedover en bratt bratt bakke, men så plutselig våknet jeg igjen.
I natt var opplevelsen litt annerledes, eller det var vel heller på morgningen det skjedde. Jeg vekslet mellom å være våken og å sove, så kan vel si jeg befant meg i en slags mellomtilstand. Jeg skjønte med en gang at jeg drømte, og ville teste ut hva jeg kunne gjøre. Jeg befant meg i en slags tog tunnel, men var rett ved utgangen. Jeg begynte å løpe bortover plattformen, men plutselig ble jeg utrolig redd, redd for at noe skummelt skulle skje, og at jeg ikke skulle klare å våkne. La meg derfor ned (i drømmen) og prøvde å våkne. Åpnet øynene og så at jeg befant meg på rommet mitt, men var trøtt, så sovnet raskt igjen. Vekslet mange ganger mellom dette, og viste ikke alltid om jeg faktisk var våken eller ikke. Kunne være i rommet og ligge i sengen, men legge merke til detaljer som gjorde at jeg trodde det var en drøm. Noen som har opplevd noe lignende? Er veldig interessert i lucid dreaming, men er samtidig redd for å få en dårlig opplevelse eller miste kontrollen i drømmen.
Den siste opplevelsen din høres ut som et mareritt med søvnparalyse til slutt der. Men det er ikke noe å være redd for, søvnparalyse kan være kult noen ganger det òg.
Antall ord: 436
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Sep 2010 17:42
- 14
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 3 ganger
- - Luicid dreaming?
Drømmedagbok høres ut som en god idé, har sette flere anbefale det. Jeg har for det meste i de periodene jeg har prøvd å ha en luicid drøm prøvd å repetere drømmen for meg selv, men en drømmedagbok er nok et enda bedre alternativ.Det første du opplevde høres ut som klassisk lucid dreaming ja. Har selv fått det til, men våknet av at jeg ble så glad. Du kan vel lese deg opp på hva man kan gjøre for å "stabilisere" drømmen på forskjellige lucid dreaming-forum. Det bør også skrive en drømmedagbok, slik at du begynner å huske alle drømmene du har. I en liten periode da jeg prøvde på lucid dreaming, våknet jeg faktisk opp av meg selv etter jeg hadde en drøm. Men det blir så mye styr å skrive ned drømmen sin kl. 03 på natta.
Den siste opplevelsen din høres ut som et mareritt med søvnparalyse til slutt der. Men det er ikke noe å være redd for, søvnparalyse kan være kult noen ganger det òg.
Er litt usikker på om den siste opplevelsen var en søvnparalyse eller ikke. Jeg har hatt søvparlyser flere gangere tidligere, men dette har vært langt ifra gode opplevelser, tvert imot veldig skremmende. Har lest at søvparalyser kan forkomme rett før en lucid drøm, og for meg virker det som om dette skjer de gangen jeg er bevist på at jeg drømmer, men ikke klarer og kontrollere drømmen. Lurer på om jeg var i nærheten av lucid dreaming, men ble redd da jeg skjønte at jeg drømte, og derfor ikke turte å ta kontroll over drømmen.
Antall ord: 297
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Sep 2010 10:59
- 14
- Kjønn (valgfri): Gutt
- Har takket: 77 ganger
- Blitt takket: 254 ganger
- - - Luicid dreaming?
Jeg tror du legger litt for mye i å ha en lucid dream, fordi det å være bevisst på at man drømmer er lucid dreaming. Men hvis man ikke har kontroll, er man kanskje ikke så bevisst likevel? Det kan jo være bare en del av drømmen, at man føler man er skikkelig bevisst. Har også sett flere skrive om søvnparalyser når man prøver på lucid dreaming. Men dette tror jeg ikke stemmer noe særlig, da jeg selv ikke har hatt noen søvnparalyser da jeg har prøvd på lucid dreaming, og fordi søvnparalyse går mer på lite søvn og stress.Me1991 skrev: Drømmedagbok høres ut som en god idé, har sette flere anbefale det. Jeg har for det meste i de periodene jeg har prøvd å ha en luicid drøm prøvd å repetere drømmen for meg selv, men en drømmedagbok er nok et enda bedre alternativ.
Er litt usikker på om den siste opplevelsen var en søvnparalyse eller ikke. Jeg har hatt søvparlyser flere gangere tidligere, men dette har vært langt ifra gode opplevelser, tvert imot veldig skremmende. Har lest at søvparalyser kan forkomme rett før en lucid drøm, og for meg virker det som om dette skjer de gangen jeg er bevist på at jeg drømmer, men ikke klarer og kontrollere drømmen. Lurer på om jeg var i nærheten av lucid dreaming, men ble redd da jeg skjønte at jeg drømte, og derfor ikke turte å ta kontroll over drømmen.
Uansett, drømmedagbok er egentlig ikke et råd, men en nødvendighet. Da du vil lære deg å huske drømmene din, og hva er vitsen i å ha en lucid dream hvis man ikke husker den? En av måtene er jo ved å bruke reality checks, altså å sjekke konstant om man drømmer i håp om at man skal gjøre det i drømmen. Selv skjedde det ikke slikt til meg, men det har vel hjulpet andre folk.
Antall ord: 350
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Mar 2012 19:16
- 12
- Har takket: 4 ganger
- Blitt takket: 38 ganger
- Luicid dreaming?
Jo, man kan være helt bevisst men likevel ikke ha særlig kontroll. (sånn som i det fysiske/ "virkelige" liv, he he) Dette har med kontroll over eget sinn og liv å gjøre. Og dette henger jo svært tett sammen.Men hvis man ikke har kontroll, er man kanskje ikke så bevisst likevel?
For eksempel kan det å fly bevisst i en drøm være vanskelig, kanskje fordi det henger ved "fordommer", man "vet" jo at mennesker ikke kan fly... At man ikke klarer å ha et helt fritt sinn. Man kan også trekke paralleller til hvor god styring man føler at man har på sitt "virkelige" liv. Jeg har opplevd at det er mye lettere å fly bvisst i drømme, når jeg føler at jeg er på "rett spor" i mitt fysiske liv. Men å være på rett spor innebærer som regel også at man er i harmoni med sitt eget sinn, dvs følger intuisjonen der "fornuften" ville sagt noe annet etc.
Vet ikke helt om jeg klarer å forklare godt nok men håper at i alle fall noen skjønner hva jeg mener
I teorien har man jo ett hundre prosent frihet i en Lucid drøm. ALT er mulig, ned til hver minste detalj kan man skape sin verden og opplevelse. Men i praksis er det likevel ikke bare-bare...
Husker at jeg øvde mye på å stå på snowboard i lucide drømmer for mange år siden. men det dukket som regel alltid opp ett eller annet problem med brettet, plutselig delte det seg i to etc. Grusomt irriterende, det skulle jo ikke skje!
Antall ord: 274
Hide post links |