Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerOmreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Etter en hyggelig diskusjon med Moonstone i Dommedagstråden kom jeg på dette temaet som fascinerer meg veldig.

Mangfoldige kulturer rundt om i alle verdens hjørner forteller om en verdensomspennende naturkatastrofe som satte de fleste tilbake til steinalderstadiet kulturelt og teknologisk. Men når alt så som mørkest ut kommer det en eller flere menn som underviser i alt fra jordbruk til matematikk, astronomi og filosofi. Etter en stund drar disse "gudene" igjen, det er underforstått at de skal videre og hjelpe andre.

Mayane kalte ham Quetzalcoatl, den fjærkledde slangen, i samme verdensdel går han også under navnet Kon Tiki og Viracocha mfl.

Erich von Däniken og ancient astronaut folket mener at disse lærerne kom fra verdensrommet, andre planeter siden de ofte ankommer med bulder og brak som i en rakett eller et jetfly.

Selv heller jeg i retning av at de kan ha kommet fra Atlantis etter dennes "undergang". Myten om det gamle Egypts grunnlegger Osiris sier at når han var fornøyd med tilstandene i Egypt dro Osiris med følge ut i verden for å undervise. Osiris og de andre "gudene" sies å ha kommet fra et land ute i havet i vest hvor egypterne i senere tid plasserte sitt dødsrike. Interessant nok sies det at mayaene påpekte at deres guder kom fra havet i øst.

Så har folket noen tanker om dette? :mozilla_smile:
Antall ord: 236
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Moonstone »

I "The Emerald Tablets of Thoth" sier Thoth rett ut at han er fra Atlantis, hva hans rolle var der og at han drar til landet Khem(Egypts navn i de dager)hvor han lærte dem Atlantis visdom.
Derfor ordet "Alkymi" som kommer av "Al Khemet" som betyr "Det sorte land"
Er nok ikke for ingenting at Thoth's Visdom blir kalt bla Alkymi, Magi, Astrologi, og at han ble sett på som kanal for Gudenes Visdom og Vilje.

Har du lest Thoth's Smaragd Tavler, eller "The Emerald Tablet of Hermes"?
Great stuff, har kopier av dem i min okkulte bok samlig :coffe2

Hopiene forteller også om folk fra Himmelen som kom ned å advarte dem mot å gå "glemselens vei", FOR mye teknologi og bekvemligheter som ødela miljø og skapte et matrielt skille mellom menneskene og Moder Natur, at det kunne skje katastrofer i forbindelse med skiftene i tidsaldere.
De også hevder at sivilisasjoner har kommet og gått gjennom tidsaldre.

Hvordan har det seg at alle de Antikke kulturene har myter om dette?
De skal jo angivelig ikke ha hatt noe med hverandre å gjøre pga mangel på teknologi og for store geografiske avstander.
Hvordan får EN og samme myte reist til alle verdens hjørner da?

Mange plausible svar på de spørsmålene, og alle er intressante.
Carl Jung's kollektive bevissthet er jo nevnt, Platonske former har jeg nevnt, at de faktisk HADDE noe teknologi og derfor kontakt med hverandre i Antikken kan være ett svar, at disse Vise Lærerne som kom å lærte de sin visdom har vært gjenlevende fra andre eldre sykluser kan være. At de kom fra en annen mer utviklet planet kan være en annen :coffe2
Antall ord: 289
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Jeg har en bok som heter så mye som The Emerald Tablest of Thoth the Atlantean;
Bilde Er det den? Har ikke lest den ennå, men den står nå i bokhylla mi, så må jo ha hatt planer om å lese den før eller senere.

Thoth var jo gud for skrivekunst, vitenskap og magi hos de gamle egypterne og Torinopapyrusen lister opp Thoth som en av ti guder som kom til Egypt fra et annet land og regjerte i Egypt under den "første" tid. Osiris er en av de andre gudene som står oppnevnt sammen med skaperguden Ptah og Horus som i legendene er sønn av Osiris. Men det kan jo være en onkel eller noe fordi legendene forteller at Osiris ble drept av sin bror Set i Egypt i sjalusi. Enkelte forskere hevder forøvrig at denne legenden er den som har gitt opphavet til historien om Kain og Abel :mozilla_smile:

Fant i farten bare en side som omtaler nevnte guder og det er en side som tolker det i retning Atlantis, så ta det evt. med en klype salt; http://www.atlantisquest.com/Writings.html

Sannheten om alle disse lærerne kan jo være ja, takk, begge deler. Mange legender og gamle religiøse skrifter peker i retning av at menneskeheten hadde tildels høyteknologiske sivilisasjoner før vår egen. Fra tid til annen dukker det jo opp underlige gjenstander som ikke stemmer overens med det som er opplest og vedtatt av arkeologer. En geolog har jo undersøkt sfinksen og påpekt at den bærer tegn av vannerosjon og anslått alderen noe eldre enn det som står i lærebøkene. Samme skrifter forteller om besøkende fra stjernene i tillegg til besøkende fra havet. Det fortelles også om krig mellom gudene o.l. Og så har vi Edgar Cayce sine "readings" om bla. Atlantis som er fascinerende lesning selv om man ikke helt vil tro på det :mozilla_tongue:
Antall ord: 332
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Moonstone »

Ja, det er den boka jeg snakker om.
LES DEN! ;)

Der beskriver Thoth en mengde intressante ting.
Forklarer Atlantis oppbygning og Atlantis-Presteskapets visdom.
Han forklarer at han fikk en UKO/ut av kroppen opplevelse) hvor han svevde rundt i rommet og så et mylder av liv på planetene.

Han skriver også at han gjemte en farkost han kom til Egypt med fra Atlantis , som han gjemte under en stor statue,en som var formet som en stor løve.(Sphinxen?)

Han sier også at i Keops pyramiden er det en hemmelig dør, døren til ett undergrundskammer hvor de 7 planetariske Herrer er, som kalles Amenti.

Meget spennende greier, man får også magiske ord og spells fra han i boka, men mest historien hans.
En av få overlevende Alkymiske smaragd tavler som mest sansynlig stammer fra han er Hermes Smaragd tavle, siden han også gikk under navnet Hermes Trismegistus, som angivelig skal bety "Tre ganger stor trollmann", et navn han gikk under mens Grekerne regjerte Egypt etter Alexander den store erobret landet.

Ja, Osiris og Seth er opphavet til Kain og Abel myten, og en klassisk billedlig "God vs Ond" historie med moral, kanskje den aller første.
Myten betyr også Dag vs Natt, derfor navnet "Sunset" som blir "SunSeth", altså at Seth dreper Osiris,som er Sola ved Solnedgang.
Antall ord: 223
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Diffusa »

Ser dette er lesestoff for meg også.

Men istedet for å lese bøker på engelsk så skulle jeg ønske at det var en "skolebenk" jeg kunne satt meg på og fått alt inn.

Håper dere kommer til å diskutere videre i denne tråden, for jeg skal følge med :D
Antall ord: 51
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Moonstone skrev:Ja, det er den boka jeg snakker om.
LES DEN! ;)

Der beskriver Thoth en mengde intressante ting.
Forklarer Atlantis oppbygning og Atlantis-Presteskapets visdom.
Han forklarer at han fikk en UKO/ut av kroppen opplevelse) hvor han svevde rundt i rommet og så et mylder av liv på planetene.

Han skriver også at han gjemte en farkost han kom til Egypt med fra Atlantis , som han gjemte under en stor statue,en som var formet som en stor løve.(Sphinxen?)

Han sier også at i Keops pyramiden er det en hemmelig dør, døren til ett undergrundskammer hvor de 7 planetariske Herrer er, som kalles Amenti.

Meget spennende greier, man får også magiske ord og spells fra han i boka, men mest historien hans.
En av få overlevende Alkymiske smaragd tavler som mest sansynlig stammer fra han er Hermes Smaragd tavle, siden han også gikk under navnet Hermes Trismegistus, som angivelig skal bety "Tre ganger stor trollmann", et navn han gikk under mens Grekerne regjerte Egypt etter Alexander den store erobret landet.

Ja, Osiris og Seth er opphavet til Kain og Abel myten, og en klassisk billedlig "God vs Ond" historie med moral, kanskje den aller første.
Myten betyr også Dag vs Natt, derfor navnet "Sunset" som blir "SunSeth", altså at Seth dreper Osiris,som er Sola ved Solnedgang.
Skal få lest boka snart, ser at jeg har forsøkt å lese den tidligere, men da var jeg nok på jakt etter mer "håndgripelig" stoff om Atlantis :mozilla_smile:

Hadde ikke tenkt på at ordet sunset kom av kampen mellom Osiris og Seth, Osiris taper jo, men sønnen hans Horus som knyttes til solen vinner jo over onkelen. Ellers var det jo også slik at Ra hver natt kjempet mot urkaoset Apophis på sin ferd gjennom Duat ("underverdenen). Det er jo mange klarsynte, medier o.l. som har sagt det skal befinne seg et veritabelt bibliotek under sfinksen som forteller om bla. Atlantis' fall. Kult om det befinner seg et skip der også. Da blir nok mange arkeologer lange i maska den dagen det blir funnet :D

Diffusa: Vi skal nok fortsette å diskutere vi :mozilla_smile:
Antall ord: 362
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Moonstone »

Man kan også det på det slik at ingen av historiene i disse mytologiene stammer fra virkelige hendelser.
Det er kjent at de Antikke Kulturene mytologiserte historier basert på himmel legemers sykluser og naturkreftenes sykluser og menneskers moral/visdom, lagde historier av dette og brukte menneskeskikkelser,gudeskikkelser og helteskikkelser i disse.
Problemet er bare at dette blir blandet sammen med historie og faktiske geografiske steder, og det blir vanskelig å skille hva som er historie og astroteologi/mytologi.

Solas syklus over himmelen kan da beskrives som Ra blir drept av Seth ved solnedgang, er Osiris i underverdenen, Horus som beseiret Duat om morgenen og blir født på ny, og blir igjen Ra når Sola står høyest på dagshimmelen.
En dramatisering av Solas oppførsel i løpet av et døgn,24 timer.

Jesusmyten tjener samme funksjon da Helio-Gnosikerne skrev skriftene, Solas runde rundt i Zodiac'ens 12 stjernetegn, ved at hver av de 12 disipplene var de 12 tegn i Zodiac, Judas er Skorpionen som stikker Sola i ryggen i november mnd, Sola dør 21 desember, blir født på nytt igjen 3 dager senere, hvor Sola stiger mer og høyere opp på Himmelen jo mer mot sommer vi kommer, til Gudenes(De 7 planetenes)rike.
Så det er en dramatisering av Solas oppførsel og syklus gjennom ett år med de 4 årstidene pluss stjernetegnene til Zodiac'en.

Så vi må være forsiktige med å anta hvilke myter som er historisk riktig og ikke, ellers kan det bli katastrofale følger, som det har fått gjennom visse religioner som hevder/tror at alle de Antikke mytene er ekte historie..
Antall ord: 278
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

He, he, godt poeng. Jeg tar alltid disse mytene med en viss klype salt, men synes det er fascinerende å se likhetene over hele kloden. Og da tenker jeg i retning en "modersivilisasjon" f. eks. Vet jo at sola var svært viktig for egypterne og at de hadde tildels omstendelige myter og historier om dette med Osiris vs. Seth og Ra vs. Apophis. Disse tar jeg mest som myter for å forklare og lære ting og tang. Derimot finner jeg det interessant at det skal ha vært en historisk Osiris også iflg. enkelte, dennes handlinger kan jo senere ha blitt til gudemyter, evt. at Osiris har tatt plassen til andre eldre guder. Han erstattet jo min favoritt Anubis som dødsgud, Anubis fikk dog en bedre(?) jobb med å guide de døde til Osiris sal, samt være den som overvåker balsamering/mumifiseringsprosessen og være vokter av graver :mozilla_smile:

Det er forøvrig interessant å merke seg at gammelt egyptisk tankegods har sneket seg inn i dagens populære religioner. Egypterne hadde ikke påbud så mye som negative bud, dvs. at man ovenfor Osiris måtte love at man ikke hadde gjort noe fremfor å skryte av seg selv. Disse negative løftene finner man igjen delvis blant de ti bud bla. Det er vel Akhnaton som må ta skylda for dette når han i sin iver etter å skape en ny religion skapte det som er jøder i dag. Boken Secrets of the Exodus av Messod Sabba mfl. hevder at jødene opprinnelig var egyptere som var tilhengere av Akhnatons nye monoteistiske religion. Når Akhnaton døde innførte dennes statholder de gamle gudene igjen fordi Akhnaton hadde vanstyrt Egypt og brukt skatteinntekter for å bygge en ny by til den ene gudens ære og latt resten av landets infrastruktur sakte men sikkert forfalle. De som ikke ville konvertere tilbake fikk tilbud om å ta med seg sakene sine og flytte til Kanaan som var underlagt egyptisk styre den gangen. Pga. fiendskapet mellom Babylon og Egypt var jødene nødt til å gjøre Egypt til den store stygge ulven for å få lov til å beholde sin religion i fangenskapet i Babylon. Derfra tok de med seg litt annet tankegods også som etterhvert ble til den jødedommen som finnes i dag :mozilla_smile:
Antall ord: 387
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Slettet_The Wolf

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Skal følge med jeg og her :D

Men, hvorfor kan ikke arkeologene bare undersøke slike ting?? Haha, utålmodige meg :P Regner med at det blant annet har noe med penger å gjøre...
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

The Wolf skrev:Skal følge med jeg og her :D

Men, hvorfor kan ikke arkeologene bare undersøke slike ting?? Haha, utålmodige meg :P Regner med at det blant annet har noe med penger å gjøre...
Dels penger og dels prestisje. Ingen arkeologer med vettet i behold vil forske på dette da de nokså kjapt mister jobben ved et universitet og blir utstøtt av sine egne. De få som vil forske på dette er gjerne amatører og stemples som regel som tullinger. Det er mye "forbidden archeology" ute og går som skyves vekk eller stues vekk i en kjeller fordi det ikke passer inn i det som er opplest og vedtatt som f. eks. at Sfinksen er eldre enn historien pr i dag sier den er :mozilla_wink:

Og så har vi jo Saqqarafuglen også i Egypt, en tremodell som iflg. egyptologer er en fugl. Problemet er halen, den er vertikal, ikke horisontal slik den er på fugler. Vingene er også litt snodig plassert, men kan passere som fuglevinger.

Bilde

Mer informasjon om selve fuglen finner man her: http://sites.matrix.msu.edu/pseudoarcha ... qara-bird/

Denne er et av mange slike OOPArts (Out of Place Artifacts) som er feiltolket eller stuet vekk i et magasin i en museumskjeller rundt om kring :mozilla_laughing:
Antall ord: 216
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Isan »

Bra at både Moonstone og jeditrond omsider kom inn på at man må skille mellom myter og historiske fakta. Myter er nok aldri ment å skulle være beretninger om historiske fakta. Deres hensikt er en annen.

De omhandler forhold i menneskesinnet, forhold _mellom_ mennsker i allslags forstand og menneskers forhold til et åndelig aspekt. Angående det sistnevnte forsøker myter, iallfall tidvis, å si noe om det mysteriene jo er, nemlig veier folk kan gå fram mot direkte opplevelse av guder/guddomskraft/åndelig virkelighet. Det er mystikkens tankegang. Andre bruker begrepet å oppnå okkult viten om de samme veiene. Okkult betyr jo skjult.

Så får hver og en av oss tro hva vi vil om eksistensen av slik åndelig virkelighet eller ikke. (I dette innlegget tar iallfall ikke jeg stilling til det spørsmålet.)
Antall ord: 136
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Diffusa »

Den trefuglen der viste de på Ancient aliens, det var merke med halen der som viste tegn på at det har vært noe der, de lagde en modell av den og den var faktisk flygedyktig :mozilla_smile:

Det samme gjelder denne dingsen her Bilde
Antall ord: 44
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Moonstone »

Isan skrev:Bra at både Moonstone og jeditrond omsider kom inn på at man må skille mellom myter og historiske fakta. Myter er nok aldri ment å skulle være beretninger om historiske fakta. Deres hensikt er en annen.
De omhandler forhold i menneskesinnet, forhold _mellom_ mennsker i allslags forstand og menneskers forhold til et åndelig aspekt. Angående det sistnevnte forsøker myter, iallfall tidvis, å si noe om det mysteriene jo er, nemlig veier folk kan gå fram mot direkte opplevelse av guder/guddomskraft/åndelig virkelighet. Det er mystikkens tankegang. Andre bruker begrepet å oppnå okkult viten om de samme veiene. Okkult betyr jo skjult.
Så får hver og en av oss tro hva vi vil om eksistensen av slik åndelig virkelighet eller ikke. (I dette innlegget tar iallfall ikke jeg stilling til det spørsmålet.)
Ja, der er vi enige.
"Esoteric interpretation are for the wise, Exoteric interpretation are for the fools" sa en smart mann engang.
At tidsløs okkult visdom er bakt inn i disse mytene og mytologiske personene skal være sikkert.
Det som er synd er at kulturene som gav dem opphav, førte dette videre har nesten glemt poenget med sine egne historier selv, værtfall massene.
Godt vi har de alternative veiene til å forstå dem fremdeles, man er nødt til å grave litt om man er seriøst ute etter svar, men det er jo bare moro :coffe2

Er ikke for ikkeno at Jødene hevder at det er 4 måter/nivåer å forstå de gamle skriftene på.
Den bokstavlige er for barn og tåper, hevder de selv.
Antall ord: 268
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Diffusa skrev:Den trefuglen der viste de på Ancient aliens, det var merke med halen der som viste tegn på at det har vært noe der, de lagde en modell av den og den var faktisk flygedyktig :mozilla_smile:

Det samme gjelder denne dingsen her Bilde
De columbianske gull"fuglene" er jo også interessante, ja :mozilla_smile: Men selv om jeg liker Ancient Aliens-serien synes jeg det er merksnodig at evt. utenomjordiske vesner bruker doninger som er på høyde med dagens moderne romfartsteknologi. Denne er jo nokså primitiv og baserer seg delvis på fossilt brennstoff. Hvis man har greid å utvikle teknologi for å reise mellom stjernene virker det ulogisk at evt. landingsfarkoster da bruker rakettmotorer eller jetmotorer for den sakens skyld. Men om det er en teknologisk sivilisasjon med base her på kloden gir det noe mer mening selv om de gamle inderne skal ha hatt tilgang til farkoster med en helt annen type drivkraft. Såpass mye er skrevet om disse flygende vognene at det er samlet i en egen bok kalt Vimanika Shaastra som kan leses på engelsk her: http://www.bibliotecapleyades.net/viman ... efault.htm
Det er veldig mye der som oversetterne tydeligvis ikke hadde den ringeste anelse om hva var for noe :mozilla_smile:

Isan: Jeg forsøker alltid å holde tunga rett i munnen ift. myter, legender derimot anser jeg for å inneholde en kjerne av sannhet. Men i mange tilfeller er den sannheten den berømmelige fjæra som ble til fem høns, eller noe mye rarere og spennende :mozilla_tongue:
Antall ord: 255
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Diffusa »

Hvis de er så gamle så de vil ha det til så er det jo tanken på at de kanskje da hadde teknologien fasinerende. Tror man på det å kunne se inn i fremtiden så kan det jo enkelt og greit være en model av noe en har sett i sitt syn.
Selv så forsto jeg det ikke som at disse ble brukt til å reise mellom stjernene så det har jeg ikke tenkt noe særlig over :mozilla_smile:

Jeg skal lese den der, takk :mozilla_wink:

Edit, linken virker ikke..
Antall ord: 91
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !