En intressant artikkel om vold hjemme i de Kristnes hjem, værtfall hos noen.
At Bibelen fører til et skakk-kjørt kvinne syn og barneoppdragelse for oss her i Vesten i år 2011 er noe de fleste forstår, men tydeligvis ikke alle:
http://teotao.wordpress.com/2008/04/04/ ... erer-vold/
Fakta, teori & skepsis ⇒ Vold i Bibelens navn
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
-
- Standard bruker
- Startet: 21 Jun 2006 14:54
- 18
- Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
- Lokalisering: Borti natta
- Har takket: 163 ganger
- Blitt takket: 171 ganger
- Vold i Bibelens navn
Tenker du at dette er typisk for kristne fundamentalister? For jeg tenker at dette egentlig er ganske gjengs for de fleste former for ekstremfundamentalisme?
Antall ord: 24
Memento mori
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Apr 2011 21:38
- 13
- Kjønn (valgfri): en ei
- Lokalisering: Ved siden av skogen
- Har takket: 855 ganger
- Blitt takket: 996 ganger
- Vold i Bibelens navn
Denne artiklen handler om fundamentalister i kristne miljøer. Veldig glad for at du puttet på " ihvertfall hos noen" i første setningen din, for de aller fleste kristne er faktisk vanlige hyggelige mennesker som ikke er mer voldlige enn andre og som ikke bruker dagene til å dømme andre eller sprade rundt å tro at de er bedre enn andre.
Det er ille at vold skjer i Bibelens navn helt klart !, men dette gjelder ikke flertallet og DET syns jeg det er viktig å få frem også.
Det er ille at vold skjer i Bibelens navn helt klart !, men dette gjelder ikke flertallet og DET syns jeg det er viktig å få frem også.
Antall ord: 86
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
- - Vold i Bibelens navn
Nå har jo ikke jeg skrevet artikkelen, som handler spesielt om Kristenfundamentalister.Astarte skrev:Tenker du at dette er typisk for kristne fundamentalister? For jeg tenker at dette egentlig er ganske gjengs for de fleste former for ekstremfundamentalisme?
Nei, jeg er enig med deg at man ikke trenger å være Kristen for å banke barn, det skjer nok overalt av mange folkegrupper, kulturer og religioner.
Men saken som artikkelen omhandler er nettop de konservative Kristenfundamentalistene som fremdeles kjører gamle normer fra den gangen banking av barn ble sett på som OK, og at de bruker Bibelen som en rettferdiggjøring av dette.
Isåfall kan man også bruke Bibelen for å rettferdiggjøre det å drepe naboen fordi han jobbet på sabbaten, steine en som uttaler Guds navn "Jehova", og det å selge sin datter som slave, noe som også var greit i Judea i Bibelske tider.
I min familie skjedde det mishandling i Bibelens navn, og historiene jeg har hørt i forbindelse med det var ganske stygt. Det var bare "sånn det var", til og med bare 40-50 år tilbake.
Kvinnene skulle tie, tilhørte mannen, og barna skulle tuktes.
"Det stod i Bibelen" sa vedkommende.
At dette pågår enda i noen miljøer er sikkert som banken.
Antall ord: 211
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 21 Jun 2006 14:54
- 18
- Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
- Lokalisering: Borti natta
- Har takket: 163 ganger
- Blitt takket: 171 ganger
- Vold i Bibelens navn
Jeg er helt enig i at dette er grusomt, og ekstra grusomt i den maktmisbruken som ligger i å forankre/rettferdiggjøre dette i "Guds navn". Jeg er skeptisk til alle religioner som mener vold (psykisk og fysisk) er ikke bare greit, men nødvendig. Likevel er det menneskene som støtter seg til dette som må holdes ansvarlige. Det holder ikke å peke finger mot en Gud som har sagt at det skal være sånn.
Problemet med de fleste religiøse skrifter er leseren. Mottageren som tolker, og som ikke forholder seg fiktivt til teksten. Man skal, og må, også ta høyde for tiden teksten er skrevet. Å lære mennesker tidlig hvordan de skal forholde seg til tekst, og filtrere dette mht kildekritikk og omstendigheter teksten er skrevet innunder, er sentralt og essensielt.
Derfor seg man desverre at de som lærer å lese en religiøs tekst av prester og lignende, ikke lærer seg å ta for seg tekstene på en kritisk måte.
Vold er ikke greit. Men dobbeltmoral er fantastisk, dobbelt så bra som vanlig moral.
Problemet med de fleste religiøse skrifter er leseren. Mottageren som tolker, og som ikke forholder seg fiktivt til teksten. Man skal, og må, også ta høyde for tiden teksten er skrevet. Å lære mennesker tidlig hvordan de skal forholde seg til tekst, og filtrere dette mht kildekritikk og omstendigheter teksten er skrevet innunder, er sentralt og essensielt.
Derfor seg man desverre at de som lærer å lese en religiøs tekst av prester og lignende, ikke lærer seg å ta for seg tekstene på en kritisk måte.
Vold er ikke greit. Men dobbeltmoral er fantastisk, dobbelt så bra som vanlig moral.
Antall ord: 180
Memento mori
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 15 Apr 2011 20:45
- 13
- Har takket: 6 ganger
- Blitt takket: 14 ganger
- - - Vold i Bibelens navn
Ja, det finnes nok i noen svært få miljøer. De alternative er mye bedre mennesker, de velger å ikke se nedsettende på andre grupper. De er rett og slett fylt av nestekjærlighet. De har kommet så langt i sin åndelige utvikling at de ikke gjør det lenger. De utnytter ikke mennesker i sine healingpraksiser, og er jo så flotte. Gjelder noen få dette da..Moonstone skrev:Astarte skrev: Kvinnene skulle tie, tilhørte mannen, og barna skulle tuktes.
"Det stod i Bibelen" sa vedkommende.
At dette pågår enda i noen miljøer er sikkert som banken.
Jeg synes det er fantastisk komisk at mange alternative er så opphengt i å "disse" kristendommen når islam står på døren . Det islam kommer til å bringe i framtiden er på linje med middelalderens kristendom..
Antall ord: 137
What you resist, persists...
Hide post links |