Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSkeptisk

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Evig_ung
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Nov 2004 02:07
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ballstad

Skeptisk

Innlegg av Evig_ung »

Har alltid lært meg å lete etter naturlige forklaringer på slikt som blir påstått å være overnaturlig, og som regel funnet det. Men 3.april 2008 så fikk jeg se en person som var død. Har skrevet om dette tidligere (https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... =1&t=15719). Ho jeg var hos, hadde sett personen flere ganger der jeg så han. Jeg hadde en teori om at dette bare var bilder som hang igjen fra fortida, men på natta ble jeg holdt våken av samme ånden, som bråkte ekstra mye pga at jeg var der. Dette må jo bety at ånden registrerer at det er ekstra personer i huset, som den ikke setter pris på.

Jeg er fortsatt skeptisk, men nå vet jeg jo helt sikkert at det finnes noe etter døden. Men spørs jo om det er for noen eller for alle, og hvilken kontroll man har i en slik bevissthet. Noen ganger føler jeg at jeg er på besøk i den evige verden når jeg drømmer, fordi det ikke bare er tankespinn, men at jeg opplever steder jeg aldri har sett i virkeligheten.

Andre overnaturlige hendelser jeg har hatt: Vardøger (mamma kom hjem før hun egentlig kom, mange ganger en periode) da jeg var ca 10 år; så vel en ånd da jeg var ca 9 år også - men da kunne det skyldes suggesjon, så ikke sikker; fant - som den eneste i vår militære tropp - en person under snøen ved hjelp av søkepinner (noen som vet hvor jeg kan få kjøpt slike? Kunne vel sette de sammen til et hakekors - hadde vært kult å prøvd slike flere ganger); våknet noen ganger av at min mor ropte på meg - uten at ho gjorde det, i virkelighetens verden iallfall. Men høyt nok til at jeg våknet av det.

Ha ei fin helg, enten du er naiv og tror på alt, eller skeptisk som meg, men likevel åpen nok til ikke å avfeie overnaturlige hendelser under teppet.
Antall ord: 349
Med vennlig hilsen Evig_ung :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Re: Skeptisk

Innlegg av livingdeaddoll »

hvordan kan du være skeptisk når du har sett en "levende" død person...? bare lurer jeg.....
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Å være skeptisk er sunt.
Å ikke ta hvasomhelst for "god fisk" - er en nødvendighet.

Det er når man opplever ting selv, - ting man ikke klarer å putte i en "normal" bås, at man begynner å lure.

Når det man så opplever, ikke har andre mulige tekniske / vitenskapelige eller naturlige forklaringer,
og man ellers ikke har symptomer på at noe er galt med en selv, da åpnes muligheten for noe mer.
Ikke minst når det man opplever sammenfaller med lignende opplevelser andre mennesker har hatt.
Og dette forsterkes når dyr plutselig oppfører seg rart, - gjerne før man selv merker at nor skjer...

Etter å ha opplevet endel forskjellig opp igjennom ( masse er omtalt på forumet her ), må man bare innse at det er "noe" som gjør dette.
Hadde det bare vært meg - så kunne jeg lurt på meg selv,- men når nå du, og andre kommer med tilsvarende fortellinger fra egne opplevelser, - ja da..... da er det ikke bare meg.
Enten har vi da alle samme diagnose, eller dette er noe som faktisk skjer i virkeligheten.

Hos meg skjer slike hendelser spontant, - jeg kan somregel ikke gjøre ting på kommando, selv om det har skjedd et fåtall ganger. Men AT det skjer ting, ja.

Jeg er en troende skeptiker, - i den forstand at jeg helst vil se om det finnes andre forklaringer på saker. Men har selv opplevet ånder, og tilogmed hjulpet ånder videre, med resultater som også barn og dyr merker - der blir bedre på stedet - så jeg er overbevist om at de er der.
SMåbarn som endrer oppførsel fra den ene dagen til den neste ( vil ikke sove på sitt rom - fra og med da- sover de godt der.. osv ) - altså ikke bare voksne / ungdom - men små barn og dyr forandrer oppførsel.
Da kan jeg være rimelig sikker på at det ikke bare er en diagnose hos meg, men at noe faktisk skjer.

Det er det som gjør det så spennende, og vekker nysgjerrigheten.
Tenk om vi kunne fått til disse ting på kommando, slik at alle kunne se hv som faktisk skjer ?

A

Ps:
livingdeaddoll skrev:hvordan kan du være skeptisk når du har sett en "levende" død person...? bare lurer jeg.....
Å være skeptisk er ikke det samme som å benekte at ting skjer.
Å være skeptisk er å ikke godta alt som påståes å ha skjedd...

A
Antall ord: 409

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

Asbjørn skrev: Ps:
livingdeaddoll skrev:hvordan kan du være skeptisk når du har sett en "levende" død person...? bare lurer jeg.....

A
skjønner den.. har opplevd ting, som ikke kan forklares, men er likevell skeptisk til diverse ting. men mener det må gjøres forskjell på opplevelser. det å faktisk se "levende" døde, er i mine øyne veldig stort.. så derfor jeg spør som jeg gjør....
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Evig_ung
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Nov 2004 02:07
20
Lokalisering: Ballstad

Innlegg av Evig_ung »

Har vel vært nevnt her hva jeg mener med skeptisk. At man ikke skal godta alt. Er mye juks innenfor det overnaturlige.

Det var "stort" da jeg så den døde. Hendte dette virkelig meg? spurte jeg meg selv. Hvorfor fikk jeg dette synet? Hvorfor ble jeg ikke redd? Trodde at jeg ville blitt veldig redd, men jeg følte ingenting utrygt. Men om natta når det bråket startet, så var det om mulig enda mer uvirkelig. For når jeg tok i dørhåndtaket på soveværelsesdøra, så stanset lydene straks. Samme når jeg hadde vært nede på toalett, sjekka om det var brann og slikt, og kom tilbake inn på rommet. Straks jeg slapp dørhåndtaket, så begynte lydene igjen. Derfor umulig for meg å si hvor de kom fra, for de kunne ikke lokaliseres. Flere i familien nekter å tro at jeg har opplevd dette, og at det måtte bare være innbildning, eller at noen holdt ap med meg. Men det er selvsagt umulig å holde ap med meg på den måten. Innbildning var det ikke, for jeg tenkte ikke noe som helst på noe overnaturlig, da jeg fikk synet.
Antall ord: 222
Med vennlig hilsen Evig_ung :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Jun 2009 01:36
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Innlegg av Thulr »

Jeg tror godt på at du har sett en avdød, Evig_ung. Jeg var selv veldig skeptisk før jeg selv fikk oppleve ånder, og i ettertid har jeg fått en helt annen oppfatning av disse tingene. Og jeg er i dag fullt og helt overbevist om at ånden lever videre etter den fysiske død.

Når jeg tenker tilbake, så husker jeg også forskjellige hendelser som skjedde når jeg var liten, og som trolig skyldtes gjenferd. Men jeg tror det er slik at man under oppveksten i stor grad blir påvirket av omgivelsene om at dette med ånder og gjenferd "bare er overtro", slik at man skyver alt slikt fra seg. I tillegg velger mange å ikke tenke så mye over ting de selv opplever, og er ganske raske med å avfeie åndelige besøk som innbildninger eller lignende. Jeg selv husket godt at det skjedde med meg da disse fenomenene for en del år siden begynte å komme meg inn på livet; Jeg kunne ikke forklare dem, så derfor prøvde jeg å overse dem, og lot være å tenke på dem. Men det jeg har opplevd kunne (og kan fremdeles) ikke bortforklares.

Ånder som viser seg er ikke kun "avbildninger" fra fortiden. I så fall ville de ikke kunnet kommunisere med folk som opplever dem. Når ånder henvender seg til folk ved navn, så vet de som blir tilsnakket at det er noe mer enn bare avbildninger og energier.

Imidlertid er det også energier som setter avtrykk, og som ikke er ånder i vanlig forstand. Vardøger, f.eks. er en ubevisst telepatisk prosess som kan transformeres til lyd, bilde og bevegelse. Og det har igjen sammenheng med åndskraften, så også her spiller ånden inn (ånden til den levende vel og merke).

Imidlertid skal vi ikke se bort fra at det også kan være ånder som noen ganger opptrer som vardøger.
Antall ord: 318
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Innlegg av GJEST »

Veldig fint at du deler dette med oss, evig ung :P

Synes også det er veldig fint å lese at du nå føler deg trygg på at det er mer etter døden. Akkurat DET skulle jeg ønske jeg en dag fikk erfare, så redd jeg for "intet", men det er kanskje ikke ment for alle å oppleve det, vil jeg tro.. :mozilla_undecided:
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kevenandre
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 20 Mar 2007 10:51
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Fogn

Innlegg av kevenandre »

Jeg har brent meg mange ganger jeg også på at jeg sluker alt rått :D heheh. Men det er jo kjempefint å hørre at noen som faktisk er skeptikere 98,9% faktisk begynner å tro på at det er noen på den andre siden :D Det er slike folk vi trenger for å kunne få det sterkere frem.

Jeg beklage hvis noen misforstår meg, er ikke så flink med ordbruk, det jeg skrev nå er ikke ment til å såre noen :D
Antall ord: 79
Åndene eksisterer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Asbjørn skrev:

A
Utrolig kloke ord, kanskje først og fremst for at det er slik jeg tenker :p Har selv opplevd mye overnaturlig, men jeg er like forb.... skeptisk neste gang. Jeg har støtt på spøkelser flere ganger, men jeg er veldig skeptisk til både munken i Nidarosdomen og den grå damen i Skien, da jeg har vært begge steder uten engang å oppleve følelser av energier. Men, jeg kan ikke utelukke at det er noe der, men som sagt skeptisk.... Akkurat som at jeg kaller meg agnostiker, i betydningen jeg ikke tror det finnes noen gud, og at Jesus "kun" var en historisk person, som kanskje hadde overnaturlige / paranormale evner. Jeg kan ikke utelukke noe når det gjelder religion, men jeg er svært skeptisk, da jeg aldri har opplevd noe i den retning. 8)
Som det står i det Asbjørn skreiv: Jeg tror ikke på noe for at andre sier det har skjedd. Jeg tror på det jeg selv har opplevd.
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links