Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderDet med å drive ut gjenferd og sånn ...............

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
sliten
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Sep 2010 17:31
14
Blitt takket: 20 ganger

Det med å drive ut gjenferd og sånn ...............

Innlegg av sliten »

EGENTLIG synes jeg jo at det er litt trist. Det er fjernsynsprogrammer og det er innslag om steder hvor noen huserer, som ikke har gitt slipp på jordelivet, eller hvor det er poltergeistfenomen eller ånder eller onde makter som herjer - og så skal man på død og liv drive dem ut. Jeg mener - skal det bli helt tomt helt på jorda til slutt, skal det ikke bli noen paranormale fenomener å kunne søke trøst i eller fordype seg i?

For min del - finner jeg faktisk stor trøst i paranormale fenomener. De viser meg at det finnes noe annet enn her og nå og ta på, at det finnes noe annet, noe større, noe bortenfor, noe åndelig, noe transcenderende (finnes det ordet? - altså noe som overskrider sted og tid og rom). Og, at Darwin tok fullstendig feil, at det som lever og finnes rundt oss ikke er et produkt av blinde krefter uten mål og mening, men at det er noe annet bak det hele.

Men hvis alt drives ut av gamle hus så snart det viser seg - jeg mener, hva så? Skal vi ikke ha noe å kose oss med, da? Skal alt "bort", lissom?
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Re: Det med å drive ut gjenferd og sånn ...............

Innlegg av Asbjørn »

Å drive ut - er et utrykk og en metode jeg ikke er begeistret for.

Å hjelpe videre, er en annen sak - som er mer riktig etter mitt hode.

Det er mange årsaker til at noen blir igjen, i en "gråsone mellom lyset og livet".

Personlig tror jeg at vi alle kommer fra "lyset" - og skal tilbake der, etter å ha levet ett liv her på jorden ( eller andre planeter ! )

At vi mens vi er her, på en måte er med i etslags rollespill... som brikker i et spill som kansje ligner på vårt "monopol"...
Sjela vår er den som styrer brikka i spillet ( en selv her i livet ), men samtidig så lever brikka ( oss ) vårt eget liv - følger visse retningslinjer, og regler for den plass vi lever på. ( og bryter selvpålagte regler og lover... )

Iallfall sålenge vi er her, er vi som en intelligent datamaskin som gjør det beste utav situasjonen vår sjel har satt oss i. Og derfor blir endel valg osv kansje ikke de beste....

Men poenget er, - at når kroppen dør, så skal intelligensen ( ånden ) tilbake til sjela, som er i lyset , for å gjøre seg klar til et annet "spill", for å bruke det bildet.

Kroppen er åndens "bil" for å si det slik.
Ånden er den intelligente delen, - som styrer kroppen - og kommer seg fra a til b, osv igjennom livet.
Derfor kan vi og oppleve "ut av kroppen" ( ut av bilen ) situasjoner og så videre...

Men ; som en intelligent ånd, med hele følelsesregisteret, kan det være at man har hørt på dommedagspresten - " dersom du rører ved deg selv, skal du møte St Peter, og så bli sendt ned til helvete hvor du skal brenne til evig tid".
Og har man fått den tvangstanken, - tør man ikke engang gå å møte St Peter ( må jo være det det lyset der borte indikerer - veien til St Peter ??? ),
men istedet holder seg der man er, - om det ikke er bra, er det iallfall bedre enn et brennende helvete...

Resultatet er da at den ånden som ikke lenger har kropp ( bilen er kræsja, men sjåføren overlevde ) - nå virrer omkring, og kommer seg ikke videre, - fordi redselen for hva som venter i lyset blir for stor ...

DA er det at de som skjønner seg på dette, kan hjelpe denne ånden til å innse at veien faktisk går inn i dette lyset,- at man kan bli møtt av avlidne mennesker man kjenner fra før ( familie venner osv), og se at i lyset er det kjærlighet og godhet...
Det er nemlig ikke "Vår Herre" som dømmer når vi kommer inn i lyset, men oss selv, - vår egen sjel. Og det er ikke engang en dom, - men en rekapitulering av erfaringer man har fått i dette livet(spillet) man nettopp har forlatt...
Og i neste liv ; - Må man forsøke den andre vinklingen, - det mange kaller "karma".
Dermed får man erfaringer fra flere sider av samme sak.

Så utdrivelse - eller å "Kaste ut" - er en måte som jeg heller vil kalle for "umenneskelig oppførsel mot andre"
Derimot å vise de hva som venter, - la de møte sine slektninger, osv, for så å la de få gå inn i lyset - etter eget valg, det blir noe helt annet.

VI har og en annen side av denne saken, - som kalles "gjengangere", ekko, restenergier, osv.
Dette er avtrykk av noe som engang var.

Som en sten som har ligget i sola om dagen, og så derfor er varm også utover kvelden.
Eller som svimerket på et stuebord, etter en sigarett som engang lå der og brente...
Kilden til "ekkoet" / svimerket er vekke for lenge siden, men man ser sporene etter at det engang var der.

Dette kan heller ikke "utdrives" - men må renses vekk med andre metoder.

EN snekker har hammer og sag, - å sage med hammeren eller å spikre med saga, er ikke helt godt... velg derfor fremgangsmåte når man vet hva man har foran seg.
Er det en ånd, - eller er det et "svimerke" ?

A
Antall ord: 690

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Innlegg av GJEST »

Hvis det finnes gjenferd, så tror jeg ikke mediumer kan "drive dem ut" ved å sette seg ved et stearlinlys og puste tungt inn og ut.
Beklager, men det tror jeg ikke på. jeg tror, at finnes det gjenferd, og klarer de å henge igjen ved tidligere hus, eiendommer, etc, fordi de ønsker det, så gjør de nettopp det, samme hva vi mennesker på jorda forteller dem.

Jeg har og sett i sånne åndenes makt programmer, at når programlederne har kommet tilbake etter en mnd, så er ofte fenomenene "nesten borte, men ikke helt" "Roligere, men ikke helt bedre"
Det er kanskje fordi gjenferdene fremdeles er der, det? Men psyken innbilder en at ok, kanskje det er LITT roligere da.(og kanskje er det det, enn så lenge?)
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sliten
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av sliten »

Helt greitt, Asbjørn, skjønner hva du mener!
Alva26 - nettopp, "noe" er igjen, sier de ofte. Jeg leste en bok for noen år siden, harden i kjelleren, orker ikke gå og hente den, men den het noe sånn som "People in the attic", det var noen som romsterte på loftet - og der var det slik at etter noen år, etter at "utdrivere" / "videreformidlere" hadde bedrevet sitt, så kom likevel av og til loftsfolket på besøk, og forfatteren måtte bedrive litt hard self-talking for å holde perspektivet, men dog - de var liksom i skyggene, loftfolket, og ventet på en kjefterunde eller noe annet slags utbrudd av følelser eller energi av dem som bodde i huset, og så var de der, prøvende, søkende - "er det mulighet for oss nå, mon tro?"
Så HELT borte ble de ikke.
Men pointet mitt er at jeg ikke ønsker dem bort, jeg vil at de skal være her.
På den annen side, som Jan Eggum en gang så treffende sa det, så var han en "teoretisk paranormal forsker", han var veldig interessert i emnet, men hvis han virkelig SÅ noe en gang, kom han sikkert til å dø av angst. Så en viss distanse ............
Antall ord: 205

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Jeg har litt blandede tanker om dette, selv.

En del av meg tenker at hvor mye kan en husrenser gjøre fra eller til hvis ånden har bestemt seg for å bli.
Man kan også filosofere over om en levendes eier har mer "rett" på et hus enn en tidligere avdød eier som tusler rundt i "sitt" gamle hus.
Dette ble tatt opp av meg i denne tråden:
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... =1&t=21681

En del av meg tenker som Asbjørn, at hvis noen henger igjen og vil videre så setter de pris på å bli hjulpet.
Dette kan også være ånder som har ting uoppgjort de vil ha løst, som å oppklare mordet på seg selv eller sørge for at testamentet blir funnet eller ringen gis til rette arving.
Dette er vel til glede for alle.

Så har vi tilfellene hvor åndene er til plage for folk.
Dette kan være alt fra folk som blir dyttet eller opplever annet fysisk angrep, via barn som gråter og er redde fordi noen står på rommet dems, til ting som blir kastet rundt.
Da fungerer det ikke å leve sammen med dem og noen må bort og har man først lagt i masse penger i huset så må ånden bort.

Jeg tror også at vi må være forsiktige med å si at det ikke er noe problem å bo med ånder.
For mange er det nettopp det, og det må vi respektere synes jeg.

En siste ting er jo at med mer kunnskaper om temaet kan man unngå mange konflikter.
Man MÅ ikke bygge huset sitt oppå et hellig sted eller gravsted, man MÅ ikke leke med spiritisme, man MÅ ikke kjøpe hus hvor grusomme forbrytelser har funnet sted, og man MÅ ikke bygge huset slik at det er som en magnet for EMF, infralyd og lignende.
Tar man litt hensyn til dem, tror jeg de tar mer hensyn til oss.
Antall ord: 329

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

Innlegg av Kiara »

Sliten: Nå mener vel de som er klarsynt at om du sender gjenferdet over i lyset, så kan de komme tilbake når de vil på besøk! Og det lærte vi på et kurs jeg selv var med på, at det var viktig at de ble ført over i lyset, selv om de ikke føltes som noen plage for oss. Men først i lyset,, så kan de komme på visitt når de ønsker det! :P

Så vi blir nok ikke kvitt paranormale fenomener, og opplevelser... Men det sies at det er lettere å se de åndene som er jordbundet! De som er bare innom på besøk vil vi oftest ikke merke, hvis ikke de prøver å gi oss et tegn. :)
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2005 14:33
19
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Innlegg av Heksepusen »

Kiara skrev:Sliten: Nå mener vel de som er klarsynt at om du sender gjenferdet over i lyset, så kan de komme tilbake når de vil på besøk! Og det lærte vi på et kurs jeg selv var med på, at det var viktig at de ble ført over i lyset, selv om de ikke føltes som noen plage for oss. Men først i lyset,, så kan de komme på visitt når de ønsker det! :P

Så vi blir nok ikke kvitt paranormale fenomener, og opplevelser... Men det sies at det er lettere å se de åndene som er jordbundet! De som er bare innom på besøk vil vi oftest ikke merke, hvis ikke de prøver å gi oss et tegn. :)
Kira tusen takk for at du skrev det du skrev for det er slik jeg har prøvd og få formulert det jeg vile skrive som svar til Sliten hele helgen, men det har ikkke blitt annet en rot.
Så jeg sier meg enig med det Kira skrev.
Antall ord: 175
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Kan også bekrefte det Kiara sier.
Har konkrete tilfeller i nabolaget hvor ånder som er ført over har kommet tilbake senere.
Så jeg ser heller ikke på det å bli ført over som en enveistur.
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

Innlegg av Kiara »

Takk Heksepusen og Ankh! Er godt å høre at jeg klarte å formidle dette rett. :P

Og da kan det vel også være naturlig at ånder som er ført over i lyset i en husrens, hvis de velger å komme tilbake på besøk, kan merkes av beboerene... og så trur dem kanskje at det ikke hjalp med husrens. Og da tenker jeg ikke på ånder som nektet å gi slipp og gå over!

Eller hva tror dere?
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2005 14:33
19
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Innlegg av Heksepusen »

Jeg vil nok tro at ånder som kommer tilbake etter en slik overførsel vil merkes av de som bor der eller oppholder seg der.
Av en eller annen grunn så har det lille hode mitt klart og koble de ånden med en varme, jeg har ikke noe god grunn for å begrunne det med noe men.
Jeg vet jo om steder hvor slike ånder har blit overført men alikevel har kommet tilbake, det er en merkelig beskrivelse av dem men det er nok der hode mitt har koblet dette med at dem kjenes varme ut.
Antall ord: 96
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meridian

Innlegg av Meridian »

Jeg tror ikke det finnes onde ånder pga at da vi går over til denne såkalte åndeverden så forlater vi det vi mennesker har som kalles ego , men jeg tror at grunnen til at vi tror enkelte ånder er onde er fordi vi misforstår hensikten de har med og kontakte oss.Side ikke alle er mediumer og kan kanalisere med disse energiene som vil på en eller annen måte snakke med oss eller fortelle oss noe så vil avdøde gjøre det den har mulighet til for og få vår oppmerksomhet og det nermeste må vel være enten og lage matrielle lyder eller få ting til bevege seg eller ja prøve ta på deg.Dette kan da mistolkes som ondt for mennesker som ikke forstår , men dette er den eneste måten de kan kanskje få en eller annen reaksjon av oss mennesker da det gjelder og prøve få kontakt med oss.Samtidig tror jeg ikke på spøkelser siden vi alle har guider med oss på en eller annen måte hele livet og det ville vært rart om vi etter vår såkalte død skulle bli stående fast her på jorden og ikke bli veiledet over av disse guidene inn i lyset.Tviler på at guidene våre ville reist fra oss den dagen vi skulle dø når de er med oss hele livet og prøver hjelpe oss på alle mulige måter i dette livet med og oppnå den læren som er grunnen til at vi i det hele tatt ble mennesker.Da åndeverden først tar kontakt med et menneske som for eks familie medlemmer er det fordi man ønsker fortelle noe .Jeg har fått erfare flere ganger at da den avdøde har fortalt det den vil meddele av budskap til gjendlevende slekninger,famile så har ånden frivillig reist helt av seg selv tilbake til lyset.Ånder kan reise inn og ut av dette lyset slik de ønsker det selv tror jeg også og besøke oss slik de måtte ønske.Spøkelser vil jeg heller kalle energi spor av noe som har vært før altså et avtrykk.Jeg var i et hus det var veldig mye uroligheter en gang og de trodde dette var ånder som hjemmesøkte dem som jeg ser på som tull,ingen blir hjemmesøkt.
Det viste seg at det lå en dårlig energi i veggene i huset etter tidligere eiere som hadde bodd der igjennom generasjoner.De hørte banke lyder og følte tanker over og ta selvmord og div ting.
Jeg prøvde ta kontakt med det som var der og jeg fikk ingen respons i det hele tatt.
Det viste seg og ikke være noe annet en energi fra andre eiere som hadde bodd der og det viste seg samtidig at det hadde blitt begått 3 mord i huset for mange år siden av en far som hadde drept kona si og barnet og så seg selv etter dette.Denne energien hadde satt seg i huset og skapte denne dårlige energien og lydene som familien opplevde og som de da kalte spøkelser.
Hadde det vært av åndelig natur hadde jeg kunne fått svar og kunne kanalisert med det som var der.Så jeg vil si det slik at det man forbinder med Spøkelser = energi avtrykk eller på en måte en video film som spilles om og om igjen,det har ingen som helst intelligens. Det jeg da gjorde var og rense huset for denne energien og det ble borte.Om det er ånder som hadde laget dette hadde jeg prøvd på en eller annen måte få snakket med denne ånden og fått da gjitt budskapet videre til den i familien i huset som skulle ha dette og da ville di reist.Derfor synes jeg Åndenes makt er et tåpelig tv show som lærer folk hvordan åndeverden ikke er.mediumet skal drive ut ånden og sende den inn i lyset da den allerede har vært i lyset og de skal lissom hjelpe dem fordi de står fast! for noe tøv.
Antall ord: 711

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sliten
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av sliten »

Meridian - jeg følger deg når det gjelder spøkelser og det at de uten intelligens. Som regel. (Colin Wilson forteller om en som overnattet på et hotell, på et rom som var kjent for å ha et spøkelse der, og en skikkelse kommer inn i rommet, oppdager at personen ligger i senga, og slår hardt i sengestolpen mens han (skikkelsen) roper "Who the hell art ye?" På gammelt engelsk fra sin egen tid spør han med andre ord "hvem i all verden er det som ligger i min seng?" som det heter i eventyret om de tre bjørnene.) Men hvor plasserer du poltergeist-opplevelsene da? De bærer jo tydelig preg av intelligens, og det kan være ørsmå grenser mellom spøkelser og poltergeist?
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Teknisk sett finnes det typeklassifiseringer som skiller klart mellom dette.
Type 2, Ånder som man får kontakt med, men som er bundet til ett sted
Type 3, Ånder som man får kontakt med, men som kan følge med eller flytte på seg
Poltergeist regnes normalt ikke som en ånd, men et fenomen fremprovosert av noen.
Ligger under telekinese, PSI og lignende.

Det er derfor et klart skille mellom poltergist og spøkelser, og grensene er store.
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sliten
Nybegynner
Nybegynner
14

Innlegg av sliten »

Hører hva du sier, men jeg er ikke enig :-) Noen poltergeist-episoder inkluderer også skikkelser, skygger osv., og inneholder begge elementer. Og med sååå mange forskrudde og hypre ungdommer rundt omkring, er det ganske så merkelig at det ikke er poltergeistfenomener i bortimot hvert eneste hjem som har en tenåring i huset. Jeg ganske enkelt kan ikke så meg til å tro at det er fremprovosert av ungdommen selv, uten at det er noen eller noe som står bak og styrer. Du har episoder hvor poltergeistfenomenet klart singler ut en enkelt person som har tenkt på noe bestemt han/hun vil at skal skje, og så skjer akkurat det med den personen - det bærer med andre ord klart preg av intelligens annen enn ungdommens.
Jeg synes poltergeistene skulle blitt undersøkt i langt større grad, jeg ser en nøkkel til et eller annet der.
Antall ord: 149

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

sliten skrev:
For min del - finner jeg faktisk stor trøst i paranormale fenomener. De viser meg at det finnes noe annet enn her og nå og ta på, at det finnes noe annet, noe større, noe bortenfor, noe åndelig, noe transcenderende (finnes det ordet? - altså noe som overskrider sted og tid og rom).

Men hvis alt drives ut av gamle hus så snart det viser seg - jeg mener, hva så? Skal vi ikke ha noe å kose oss med, da? Skal alt "bort", lissom?
Hvorfor tror du alt absolutt skal "renskes", og bli borte. I de programmene jeg har sett på tv, der de forsøker / klarer å renske steder, er det snakk om paranormale fenomener som skremmer, og er / føles direkte truende, endog voldelige. Og da må man jo, slik jeg tolker ditt innlegg, velge mellom å stå ut denne evige frykten, eller flytte (hvis det er et bolighus) og la ånden få være i fred..... :mozilla_undecided:

Jeg har selv hatt kontakt med spøkelser / gjenferd / ånder, whatever, flere ganger. 2 ganger har jeg kommet ut for fysisk voldelige spøkelser. :bat Den ene var på en arbeidsplass jeg hadde. Han kløp, beit, lugget, sparket, slo så vi fikk blåmerker. Han kastet til og med ei jente på nesten 140 kg, ut av stolen hun satt i, og 6 meter tvers over rommet og rett i en vegg!
I tillegg kom jo den psykiske terroren det var å være i lokalene. Til slutt var alle 5 som jobbet der sykemeldt! Mener du denne "skapningen" skulle få lov til å fortsette slik? :shock:

Jeg har og jobbet på et velkjent "Spøkelseshotell", og vi var mange som fikk kniver, sakser og kasseroller kastet etter oss, ble stengt inne på rom (bl.a. fryserommet), og jeg ble fysisk kvelt så hardt at jeg gikk med røde fingermerker rundt halsen i flere dager. Mener du dette hotellet, en av de største arbeidsplassene i bygda, skulle stenge, slik at dette spøkelset (og de ihvertfall 4 andre som var der), skulle få være der?

Jeg synes du har et ekstremt naivt syn på hva det vil si å ha med paranormale fenomener å gjøre. :bandit Og, vi mennesker er forskjellige, så det er greit det. Men, enten man tror på paranormale fenomener eller ikke, og enten man har følt dem på kroppen eller ikke: De er IKKE under noen omstendighet leketøy eller "kjæledyr" som er der for at vi skal kunne kose med dem! :x
Antall ord: 414

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links