Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderGatelys som slår seg av og på?? Film!

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Jan 2008 01:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Det lurer jeg på også

Gatelys som slår seg av og på?? Film!

Innlegg av Liisa »

Kjører avisa om natta, og hver gang jeg kommer til et bestemt sted på ruta.
Så slokker en gatelykt for så og skru seg på igjen når jeg rygger ut ett minutt seinere.
Det står flere gatelykter oppover bakken der, men kun den ene som er ca i midten av rekka som skrur seg av og på.

Spurte vikaren min som kjører ruta mi av og til, om det samme hadde skjedd med han. Men det hadde det ikke. Dette skjer vær eneste natt, om jeg er der 1,2,3 el 4 på natta har ikke no og si. Den lykta slokker for det. Og det er ikke sånn sensor på lykta.

Prøvde og filme i natt for og legge inn her, men da slokka den sniken av en lykt seg litt før han pleier og skrudde seg på i det jeg gikk ut av bilen. Skulle se på filmen på mobilen nå, men kan ikke finne den. Den er rett og slett ikke der. Mobilen min lagrer alltid filmer og bilder så dette var litt snodig.

På dette område som lykta står så skal det vist ha vært et krematoruim en gang i tiden selv om jeg ikke kan finne no bekreftelse på det no sted.

Noen som veit hva dette kan bety? Kjenner jeg begynner og bli litt irritert på den lykta siden den bare "oppfører" seg sånn mot meg :roll: Også syntes jeg det er litt spooky..
Sist redigert av Liisa på 11 Aug 2010 17:55, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 253
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Aug 2007 11:56
17
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 2 ganger

Re: Gatelys som slår seg av og på??

Innlegg av Jampy »

Det at du ikke klarte å filme det kan være at fenomenet er knyttet til noe vi kaller "quantum Zeno" effekten. For å forklare det enkelt går det ut på at når du har øyene rettet mot et objekt blir den konstant, den verken beveger seg eller bytter form. Men hvis du tar øyene dine bort kan antomene fly rundt slik de vil (veldig mye relatert til kvantefysikk). Dette er hva noen tror er årsaken til at f.eks under poltergeisttilfeller ser man aldri når et objekt tar av, men når den allerede er begynt å bevege seg. Hvis etterforskeren stirrer på objektet står det helt i ro. Det samme gjelde hvis man skal gjøre PK generelt, man skal aldri stirre direkte på objekte for å få det til å flytte seg. Man kan ha den i sidesynet, aldri rett i fokuset.
Kanskje hvis du ikke stirrer på lampen samtidig prøver å filmer lykestolpene kan du få til noe? Vet ikke om dette fenomenet er relatert til dette i det hele tatt, men det virker slik fra hva du beskriver ;)

Dette med lyktestolper som slukker er visst en hendelse som det er flere som har problemer med og du er ikke alene med det (det er ikke spøkelser, men personer selv som gjør det). Vi har faktisk forskere som forsker på dette fenomenet og jeg leste for en liten stund siden om en forsker som holdet på å skrive en bok om akkurat dette. Til dags dato har hun over 200 tilfeller og det heter "Street Lamp Interference" eller SLI.
Hvis du vil kan jeg sende henne en e-post for å høre om hun forsatt søker etter hendelser eller om det er greit at jeg gir ut hennes e-post til deg hvis du har noen spørsmål, hvis det kan være noe. Hun nevnte at hun forsatt søker etter historier i "the Paranormal Review" for Society for Psychical Research som kom ut like før jul så det er godt mulig at hun forsatt gjør det. Bare til å sende meg en PM om det kan være noe.

Vet selv veldig lite om SLI :mozilla_smile:
Antall ord: 366

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Liisa »

Jampy skrev:Det at du ikke klarte å filme det kan være at fenomenet er knyttet til noe vi kaller "quantum Zeno" effekten. For å forklare det enkelt går det ut på at når du har øyene rettet mot et objekt blir den konstant, den verken beveger seg eller bytter form. Men hvis du tar øyene dine bort kan antomene fly rundt slik de vil (veldig mye relatert til kvantefysikk). Dette er hva noen tror er årsaken til at f.eks under poltergeisttilfeller ser man aldri når et objekt tar av, men når den allerede er begynt å bevege seg. Hvis etterforskeren stirrer på objektet står det helt i ro. Det samme gjelde hvis man skal gjøre PK generelt, man skal aldri stirre direkte på objekte for å få det til å flytte seg. Man kan ha den i sidesynet, aldri rett i fokuset.
Kanskje hvis du ikke stirrer på lampen samtidig prøver å filmer lykestolpene kan du få til noe? Vet ikke om dette fenomenet er relatert til dette i det hele tatt, men det virker slik fra hva du beskriver ;)

Dette med lyktestolper som slukker er visst en hendelse som det er flere som har problemer med og du er ikke alene med det (det er ikke spøkelser, men personer selv som gjør det). Vi har faktisk forskere som forsker på dette fenomenet og jeg leste for en liten stund siden om en forsker som holdet på å skrive en bok om akkurat dette. Til dags dato har hun over 200 tilfeller og det heter "Street Lamp Interference" eller SLI.
Hvis du vil kan jeg sende henne en e-post for å høre om hun forsatt søker etter hendelser eller om det er greit at jeg gir ut hennes e-post til deg hvis du har noen spørsmål, hvis det kan være noe. Hun nevnte at hun forsatt søker etter historier i "the Paranormal Review" for Society for Psychical Research som kom ut like før jul så det er godt mulig at hun forsatt gjør det. Bare til å sende meg en PM om det kan være noe.

Vet selv veldig lite om SLI :mozilla_smile:

Takk for svar :)
Jeg kan sitte og følge med på lykta, og selv om jeg ser rett på den så vil den slokke. Men jeg kan prøve en annen metode i natt. Og ikke se på den. Problemet er og filme samtidig som jeg kjører for det er nemlig en sving der, kjipt og krasje liksom :D
Men jeg kan jo prøve og gå inn porten der istdenenfor og ta med meg bilen. Kanskje den ikke slokker da..

Men hvorfor slukker lykta? Er det no forklaring på det? Jeg har aldri vært borti dette før. Dette er den eneste lykta som ikke "liker" meg :lol:

Sender deg PM :)
Antall ord: 480
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Aug 2007 11:56
17
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Jampy »

Liisa skrev:Takk for svar :)
Jeg kan sitte og følge med på lykta, og selv om jeg ser rett på den så vil den slokke. Men jeg kan prøve en annen metode i natt. Og ikke se på den. Problemet er og filme samtidig som jeg kjører for det er nemlig en sving der, kjipt og krasje liksom :D
Men jeg kan jo prøve og gå inn porten der istdenenfor og ta med meg bilen. Kanskje den ikke slokker da..

Men hvorfor slukker lykta? Er det no forklaring på det? Jeg har aldri vært borti dette før. Dette er den eneste lykta som ikke "liker" meg :lol:

Sender deg PM :)
Interessant! Da er ikke SLI relatert til "Quantum Zeno" effekten :mozilla_smile:
Hvorfor lykta slukker har jeg ikke forklaring på. Vet veldig lite om fenomenet, men kanskje det er andre på forumet som har mer kunnskap?
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Liisa »

Har ikke redigert filmen. Mens jeg står og putter aviser oppi kassene med ryggen til lykta så skrur den seg av. Og jeg har filma når den skrur seg på igjen 01.26:

Bilde

Lykta var i slaget i natt og slokka og skrudde seg på flere ganger, dette filma jeg før jeg kjørte derfra:

Bilde

Prata med vikaren min som kjørte for meg i en uke, og lykta hadde ikke slokka en eneste gang når han var der.
Antall ord: 83
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

Re: Gatelys som slår seg av og på?? Film!

Innlegg av storms »

Hei Liisa,

Flott at du dokumenterer med film. Kan nesten ikke si hvor mye jeg setter pris på de seriøse diskusjonene som ikke relatererer seg til pubertskrise eller overdrevn tro på egne ferdigheter.

Jeg leste også om SLI for mange år siden i jakten på å finne en forklaring på noe jeg også har opplevd tildels mye av. Jeg fikk faktisk bekreftet at ved det gatelyset som først gjorde meg oppmerksom på fenomenet, hadde en person død i en ulykke. Dette er en liten bondevei i midt-norge.

Selv den dag i dag opplever jeg problemer knyttet til lys spesielt. Jeg vet ikke hvor mange spotter jeg har skiftet til tross for at de skal vare 5 år. Strømmen og ledningsnettet er testet og funnet ok, men det hindrer fremdeles ikke spenningssvigner ettersom testen ikke har foregått over lang tid.

Jeg er veldig rasjonell og tror at i de aller fleste tilfeller er det naturlige forklaringer bak. SLI beskriver også muligheten for at man er veldig observant på fenomenet gjør at man "oppdager" det ofte enn andre som ikke tenker på det, men at hendelsesfrekvensen er den samme.

Det kan være forstyrrelser fra din bil som virker inn på elektronikken i lampen. Lys, kjøremønster etc som forstyrrer/påvirker sensoren. Det kan være mange forskjellige ting og kun vitenskapelig metodisk arbeid kan avskrive andre forklaring. Få andre til å kjøre din bil og se om det skjer dem etc etc etc,

Men veldig flott med bildebevis, og morsomt å friske opp i noe som virkelig fasinerte meg for 20 år siden.
Antall ord: 269

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
FFlower
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Jul 2010 16:01
14
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 25 ganger

Innlegg av FFlower »

Slukker eller skrur lyset seg på kun idet du kjører eller går forbi det? Hvis ikke kan det jo være at pæra lever sine siste dager og at det blinker. Har selv opplevd at en lyktestolpe har en pære som lever sitt eget liv, men da er det jo mer konstant og ikke kun meg som har opplevd det. Blinker det ikke når du f.eks står 20 meter unna? Og er det ingen andre som har opplevd at det skrur seg av og på?

Veldig spennende. Så filmen. Litt spooky, ja!
Antall ord: 99
Just when the caterpillar thought the world was over, it turned into a butterfly

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Liisa »

storms skrev:Hei Liisa,

Flott at du dokumenterer med film. Kan nesten ikke si hvor mye jeg setter pris på de seriøse diskusjonene som ikke relatererer seg til pubertskrise eller overdrevn tro på egne ferdigheter.

Jeg leste også om SLI for mange år siden i jakten på å finne en forklaring på noe jeg også har opplevd tildels mye av. Jeg fikk faktisk bekreftet at ved det gatelyset som først gjorde meg oppmerksom på fenomenet, hadde en person død i en ulykke. Dette er en liten bondevei i midt-norge.

Selv den dag i dag opplever jeg problemer knyttet til lys spesielt. Jeg vet ikke hvor mange spotter jeg har skiftet til tross for at de skal vare 5 år. Strømmen og ledningsnettet er testet og funnet ok, men det hindrer fremdeles ikke spenningssvigner ettersom testen ikke har foregått over lang tid.

Jeg er veldig rasjonell og tror at i de aller fleste tilfeller er det naturlige forklaringer bak. SLI beskriver også muligheten for at man er veldig observant på fenomenet gjør at man "oppdager" det ofte enn andre som ikke tenker på det, men at hendelsesfrekvensen er den samme.

Det kan være forstyrrelser fra din bil som virker inn på elektronikken i lampen. Lys, kjøremønster etc som forstyrrer/påvirker sensoren. Det kan være mange forskjellige ting og kun vitenskapelig metodisk arbeid kan avskrive andre forklaring. Få andre til å kjøre din bil og se om det skjer dem etc etc etc,

Men veldig flott med bildebevis, og morsomt å friske opp i noe som virkelig fasinerte meg for 20 år siden.

Takk for fint svar :)

Det er første gangen jeg er borti at lys slukkes rundt meg, opplever det ingen andre steder enn på dette stede.
Skal høre med vikaren min om han kan være med i natt, for da hopper jeg av lengre nedi veien også kan han kjøre opp alene med bilen min og se om det slukker da. Det har nemlig ikke slukket når han har kjørt sin egen bil der.

Jeg hadde ferie en uke hvor vikaren min kjørte og da slukket det ikke i det hele tatt.
Når jeg filmet så satte jeg også igjen bilen og gikk opp, pleier egentlig og kjøre helt opp til postkasse stativet.
Det er jo litt rart vis det er no sensorer el no, for det er en gatlykt som står nærmere enn denne lykta. Rart det ikke er den første som slukker, men den som står nesten i midten av den bakken.

Når jeg filmet den så tok den jo helt av, da slukka den og skrudde seg på flere ganger enn den pleier. Kanskje det var fordi jeg sto der lengre.
Antall ord: 468
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Liisa »

FFlower skrev:Slukker eller skrur lyset seg på kun idet du kjører eller går forbi det? Hvis ikke kan det jo være at pæra lever sine siste dager og at det blinker. Har selv opplevd at en lyktestolpe har en pære som lever sitt eget liv, men da er det jo mer konstant og ikke kun meg som har opplevd det. Blinker det ikke når du f.eks står 20 meter unna? Og er det ingen andre som har opplevd at det skrur seg av og på?

Veldig spennende. Så filmen. Litt spooky, ja!
Hei :)

Det er faktisk litt forskjellig, noen ganger slukker den mens jeg er 20m unna og andre ganger så slukker den ikke før jeg står ved postkassestativet. Jeg kjører ikke forbi den, men kjører inn på veien nedenfor også rygger jeg ut igjen.

Og den slukker egentlig ikke, den gløder fremdeles litt så den blir ikke helt svart liksom.
Har en vikar som kjørte for meg i en uke når jeg hadde ferie nå i sommer, og da hadde den ikke slukka en eneste gang. Men vis han er med meg så slukker den. Men skal prøve og sende opp han og bilen i dag og se om det kanksje er bilen den reagerer på.

Det har ligget et krematorium der før det ble bygd om til leligheter, gla jeg ikke bor der for og si det sånn. Merker at det er litt guffent der :roll:
Antall ord: 256
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Apr 2010 09:21
14
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Skeptiskmannen »

Jeg ville kontaktet de som er ansvarlig for den aktuelle lyktestolpen, slik at problemet kan bli fikset. Er jo påfallende at det er samme lampa, samt på tilfedige tidspunkter. Sannsynlig en gående pære, løs ledning osv. Dette er strengt talt veldig vanlig, og jeg har observert flere steder blinkende lamper.

Det er veldig mange som får det aller minste til å bli noe "paranormalt", men ærlig talt, hold tunga rett i munnen, og se først og fremst etter enkle løsninger- Det er det faktisk på det meste innenfor denne "verdenen".
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
frkmarte
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Apr 2006 20:05
18
Kjønn (valgfri): Pike
Lokalisering: Oslo

Innlegg av frkmarte »

Jeg opplever nøyaktig det samme med to lyktestolper i området hvor jeg bor, den ene passerer jeg daglig, den andre noen ganger i uken. Det slår aldri feil, de slår seg av når jeg nærmer meg og slår seg når jeg er en ti meter forbi. Dette skjer aldri med fotgjengere/syklister jeg ser foran meg, men min samboer opplever akkurat det samme.

Vi har begge forsøkt å gå frem og tilbake i gatene flere titalls ganger til sammen, og som sagt; det slår aldri feil. Jeg ringte telefonnummeret som stod på den ene av disse lyktene og jeg rapporterte det inn, uten å vite om de faktisk sjekket opp i det som de sa, holder det fortsatt på nå, flere måneder senere.

Uansett hva årsaken er, naturlig eller ikke - fascinerende er det definitivt! :)
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Chroptus
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Apr 2008 19:07
16
Lokalisering: Rælingen

Innlegg av Chroptus »

Det er bare dårlig kontakt eller en skadet kabel til lyktestolpens lys. Testet dette ved meg da jeg gikk forbi lykten gikk den av /på :)
Antall ord: 26
NGH - Kristoffer
www.ghosthunters.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
frkmarte
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Apr 2006 20:05
18
Kjønn (valgfri): Pike
Lokalisering: Oslo

Innlegg av frkmarte »

Chroptus skrev:Det er bare dårlig kontakt eller en skadet kabel til lyktestolpens lys. Testet dette ved meg da jeg gikk forbi lykten gikk den av /på :)
Dette er ikke tilfellet ved meg, da det ikke skjer når alle går forbi, heller ikke når biler kjører forbi. Jeg sier ikke at det ikke kan være en naturlig forklaring bak det hele, men akkurat denne teorien kan jeg avskrive - det gir ingen mening at en dårlig kontakt eller skadet kabel bare reagerer på visse personer, da hver eneste gang de går forbi :)
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Apr 2010 09:21
14
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Skeptiskmannen »

frkmarte skrev:
Chroptus skrev:Det er bare dårlig kontakt eller en skadet kabel til lyktestolpens lys. Testet dette ved meg da jeg gikk forbi lykten gikk den av /på :)
Dette er ikke tilfellet ved meg, da det ikke skjer når alle går forbi, heller ikke når biler kjører forbi. Jeg sier ikke at det ikke kan være en naturlig forklaring bak det hele, men akkurat denne teorien kan jeg avskrive - det gir ingen mening at en dårlig kontakt eller skadet kabel bare reagerer på visse personer, da hver eneste gang de går forbi :)

Det kan være mang en mening i det du - at det kun reagerer på visse personer;

1; Måten du går på
2. Din vekt
3: Du går nær et spesielt punkt
4: Du er der tilfeldigvis til rett tid (ettesom du sjekke dette så sannsynlgi at det også inntreffer oftere når du prøver selv).

Nå må du prøve å tenke over alle faktorene her før du lar din tro (ettersom du skriver om det her inne på paranormal så går jeg ut fra at du har tanker rundt hva det kan være ) ta en konklusjon på at det er noe "spesielt" som gjør at dette skjer og ikke rote deg inn i irrasjonelle tankrekker - Sannsynlig så har det en høyst jordnær forklaring.
Antall ord: 236

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 13 Aug 2010 10:43
14
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Innlegg av Atmi »

Syns du er i overkant av hva som bør aksepteres av nedlatenhet her jeg Skeptikermannen, så jeg blander meg like godt inni
Skeptiskmannen skrev: Det kan være mang en mening i det du - at det kun reagerer på visse personer;

1; Måten du går på
frkmarte sier at hun stort sett kjører inn og rygger ut - altså ikke går. Men videre forteller hun at det også skjedde når hun gikk og filmet. Så det er overveiende usannsynlig at det har noe med måten hun går på å gjøre. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret.
Skeptiskmannen skrev: 2. Din vekt
Det har skjedd både når hun sitter i bil og når hun går på egne bein. Vekten mellom disse to situasjonene skiller i svært vesentlig grad. Det er overveiende usannsynlig at det har noe med vekten hennes å gjøre. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret.
Skeptiskmannen skrev: 3: Du går nær et spesielt punkt
Dette skjer mens hun står ved postkassestativet. Det har vi sett på film og hun har sagt det flere ganger. Vi har også fått sett film at de går av og på mens hun er i bevegelse. Det er også stor sannsynlighet for at de andre som går med avisene går på omtrent samme punkt, eller nær samme punkt som frkmart gjør. Så det er ikke sannsynlig at det er fordi hun går ved et spesielt punkt. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret.
Skeptiskmannen skrev: 4: Du er der tilfeldigvis til rett tid (ettesom du sjekke dette så sannsynlgi at det også inntreffer oftere når du prøver selv).
Hun har forklart at dette ikke har skjedd med hennes vikarer, som sannsynligvis kommer til samme tid. Så med mindre du mener hun lyver og feilinformerer så er det ikke sannsynlig at dette er svaret.
Antall ord: 358

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links