Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr katter generelt flinke til å se ånder?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Ankh

Er katter generelt flinke til å se ånder?

Innlegg av Ankh »

Er katteelsker og har vokst opp med og har katt.
Opplever innimellom at katten har plutselig reist seg opp eller snudd seg og stirret bestemt på et punkt i f.eks stua, som om katten ser noe.
Går også forbi en kirkegård på vei til og fra et kurs jeg går på, og opplever daglig at den samme katten sitter og stirrer bestemt på et bestemt punkt på kirkegården.
Idag knurret katten mot noe på kirkegården.
Kan selvsagt være at den har oppdaget en annen katt eller fugl, men det virker som om det er noe der som katten ser.
Jeg ser ingenting når jeg forsøker å se på samme sted som katten stirrer.

Andre som har opplevd slike ting med katter?
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Er katter generelt flinke til å se ånder?

Innlegg av Diablesse »

Jeg leste et sted at dyr er svært følsomme når det gjelder å fange opp energier og slikt, og da spesielt katter. Så jeg tror det er noe i det du sier her. Har lest om flere eksempler på det også, sånn som at en gammel dames katt løp og varslet naboene akkurat i tide før eieren fikk slag (ikke helt samme greie, men. Leste i et ukeblad), og også et eksperiment der fire dyr ble tatt med inn i et tomt rom der det angivelig spøkte; katten ble stående og frese mot en stol det ikke satt noen på.
Tror absolutt katter jevnt over er mer sensitive enn det vi mennesker er.
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Nja, tja... har lest det utallige ganger selv, men ikke opplevd det på min egen katt. Ikke på hunden heller forsåvidt (det blir jo ofte nevnt at både katter og hunder er mer sensitive for slikt). Syntes nesten det er mer interessant dette jeg har lest om at katter er svært godt likt av diverse vesner fra "alveverdenen" (i mangel av bedre ord). Altså småfolk, gnomer, alver osv. Da er det jo snakk om en parallell dimensjon og ikke vår egen, DEN tanken syntes jeg er enda mer festlig
Antall ord: 94
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Ghostgirl5

Innlegg av Slettet_Ghostgirl5 »

Jeg tror det. Mange dyr, fanger jo opp slike ting, men jeg synes katter er så spesielle. Jeg mener, de er med i overtro, og mysterier helt fra gammelt av. Så kanskje katter er litt mer spesielle? Jeg har levd med hunder helt til nå, men jeg legger merke til at det er noe spesiellt med katter.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Vilma pleier ofte å stirre med trillrunde øyne mot noe jeg ikke vet hva er, men jeg tror nok det for det meste er fluer, edderkopper o.l. hun hører/ser. De eneste gangene hun freser er når nabomonsen "hjemsøker" oss.

Men tror nok dyr værer mer enn oss, også med sin sjette sans...
Antall ord: 57
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Innlegg av TheTech »

Sjekk om katta har epelepsi.

Det samme var det med hunden min da vi opplevde mye rart i huset mitt. Var noen som sa at jeg skulle sjekke om hunden hadde epelepsi. Det viste seg at hun ikke hadde det, men man vet aldri.

https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... &sk=t&sd=a
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
avva
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jul 2008 20:01
16
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av avva »

En katt jeg hadde som barn stoppet en gang opp og freste mot et punkt midt på gulvet, så gikk den rundt dette punktet i en halvsirkel istedenfor å gå rett frem. Snodig. Selv tror jeg katter kan være ting, og som en annen sa, katter er myteomspunnet fra gammelt av, og er litt mer kompliserte en f.eks. en hund. Jeg opplevde selv en følelse av nærvær på gutterommet på den tiden, så kanskje katten så noe.

Har sett det jeg vil kalle ånd selv, og husker det veldig godt. Så jeg tviler ikke på at kompliserte dyr som katter som ikke er en indoktrinert del av samfunnet kan oppdage ting lettere, som f.eks at barn er mer mottakelige en voksne som gjerne mister evnen når de nærmer seg tenårene.
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Nå har det seg jo slik at katter har en utmerket hørsel (og forøvrig også luktesans) som fanger opp en god del mer enn det vi mennesker er i stand til. Vi må også huske på at katter er katter - ikke mennesker. De kan reagere på lyder eller lukter som for oss er høyst ordinære.
Antall ord: 59
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Chronii
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jul 2008 18:27
16
Kjønn (valgfri): Mann

Innlegg av Chronii »

Mennesket har en velutviklet hjerne.

Alt annet er ekstremt dårlig i forhold til de fleste andre dyr. Katter (og de fleste andre dyr) kan se, høre og føle langt mer enn vi kan.
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

Innlegg av Medi »

Tanken er tiltalende, at de merker noe. Jeg har ikke så mange erfaringer, men vet at de merker noe, på en måte.
Monsen vår kommer for eksempel å legger seg hos meg hvis jeg er veldig sur på Dj, som får å trøste, for han merker nok at jeg er den som trenger mest nedroing noen ganger, selv om jeg noen ganger bare kan sitte stille og stirre surt. Heheh... Han merker at noe er galt da. Så bruker han og å komme løpende hvis jeg skriker uvanlig, som når jeg blir skremt eller glad for noe jeg ser eller opplever. Da er det sånn: går det bra, mamma?

hehe... det har nok mye med kroppspråket mitt å gjøre, og lydene, at han reagerer. Men tanken er fin, at han kanskje merker noe på energien også:)

ha en fin dag, alle katteelskere :) og de som er hundelskere :mozilla_wink:
Antall ord: 155
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

Innlegg av Kiara »

Hei Medi og Ankh! Tror nok som dere at katten ser og merker MYE som vi ikke gjør! Det er en av grunnene til at jeg føler meg så trygg i mitt hus, selv om her har skjedd mye rart. Kattene og hundene har vist meg at her er ikke noe ondt, selv om jeg har NOEN ganger har sett at de ikke vil opp i sofaen som de elsker, selv om jeg lokker,,, har da fått følelsen av at de ikke kunne legge seg der fordi det var opptatt!!! Elsker katter og hunder, og andre dyr!!! Og at de er unike er ingen tvil om.. ;)
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

Innlegg av Medi »

Kiara, takk for at du minnet meg på en ting:)

Er så lenge siden at jeg hadde glemt, fy meg.

Selvsagt, min første opplevelse med det paranormale innvolverte en katt. Noe jeg kom på nå:P

heheh...

det var en liten ungpus, på rundt 6 måneder, og jeg var med 2 venninner, alle var 14 år. Vi hadde nettopp blitt ferdig med konfirmasjonen for ca en måned siden, der var det også jeg møtte og ble kjent med den ene av disse to venninne.

Kaller dem Mib og Jetta:)

Jetta kjente jeg fra skolen, så hun kjente jeg godt, mib derimot var ny for meg, og denne helgen var vi ute i hjemmet hennes, på en øy med en bitteliten befolkning i vest-finnmark. Der satt vi da seint på kvelden, vi 3, og dyrene. Moren drev med oppdrett, så det var mange bur flere steder med fugler og marsvin.

De hadde også to katter, blandt annet denne lille pusen som het Mira. Hun lå ved siden av meg i en utslitt lenestol, mens jeg satt i en stol som var med i møbelsettet til sofaen. Uansett:P (nå snakker meg mye ikke-viktige ting) så var det kveld, rundt 12 -01 på natten. Vi hadde akkurat satt på en film, og jeg hadde gått ut på kjøkkenet for å hente meg et glass med vann. Da jeg kom tilbake og fikk satt meg, begynte pusen å våkne. Hun løftet hodet og stirret ut mot kjøkkenet. Som var rett foran oss, der vi satt. Hun spratt opp like etterpå, og småløp mot kjøkkeninngangen. Rett før der, stoppet hun opp og løftet ryggen i en forsvarstilling og freste. Jeg i mitt hodet, tenkte hun hadde sett en edderkopp. Rett etterpå hoppet hun opp i stolen som var bak henne, og så plutselig fløy hun ned og gjemte seg en plass. Alt dette skjedde veldig fort, og jeg rakk ikke tenkte så mye på det. Like etterpå kjente jeg et kaldt trekk mot armene, (jeg satt i t-sjorte) og jeg så meg rundt for å se om noen av vinduene var åpne. Så kjente jeg kulden mer intens, og hjertet begynte å banke fort uten at jeg fikk noe kontroll på det. Jeg var ikke redd eller noe, det bare skjedde mens jeg kjente kulden. Så sa jeg dette til Mib og Jetta, de satt i sofaen til venstre for meg. Jeg sa noe sånt som at noe føltes rart, og at hjertet banket fort. (jeg har bevsimt en gang da jeg var liten, og dette kjentes noe lignende ut. Det tenkte jeg i ettertid)
Mib flyttet seg bort til meg og holdt handen over meg. Hun så på meg og sa så: det sitter noen på deg!

Heheh... å gud, du kan tro hvordan mitt liv har forandret seg siden min lille dåp i det paranormale den gangen.

Jeg har jobbet mye og blitt bedre i det alternative siden da, selv om jeg ennå er en vaskekte amatør :D

For å fortelle litt om Mib, hun innrømte til meg senere at hun var et medium, og hadde som barn opplevd å høre og å noen ganger se det paranormale. Alt dette etter en nær dødopplevelse som et lite barn.

Jeg vil holde mine venners navn konfidensielt, for jeg vil ikke krenke noens privatliv. Jetta ble som meg, ganske skremt den kvelden, (selv om jeg fant det utrolig spennende) og vi har opplevd flere slike kvelder i tiden etter, hver for oss eller sammen. Mye ute på den øya.

Håper dette har hjulpet dere mer, dere som lurte på kattenaturen:)

hehe...

Dette er meg. Medi over og ut.
Antall ord: 623
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kimimo
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Apr 2010 01:18
14

Innlegg av kimimo »

det sies at dyr har en type får 6 sans men ingen vet får sikker men det er da veldig rart at de kan følle mer en vi kan så ja jeg tror de kan og ikke bare katter men kjenerelt de fleste dyr .
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2007 17:36
17
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Rosalind »

Jeg tror alle dyr som katter, hunder,kuer og hester kan se slikt.
Antall ord: 13
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Innlegg av Ankh »

Thetech: Først og fremst kan jeg utelukke epilepsi.
Katta får en grundig helsesjekk hvert år hos dyrlege og er i topp form.
Epilepsi ville også artet seg annerledes.

Jeg og familien har mange opplevelser med katter som vi synes er rare.
Har hatt en katt som la seg rundt hodet når folk hadde hodepine, aldri ellers.
Har også hørt fra flere at de har brukt katta under spøkelsesjakt ved å bære den rundt og legge merke til det ene stedet katta blir veldig urolig.

Ja, katter har bra syn, lukt og hørsel osv men når katta f.eks ligger og sover med en TV på med normal lyd og plutselig reiser seg opp og nistirrer mot ett bestemt punkt i stua som det følger med øynene en stund før den legger seg ned og sover videre, så, vel...begynner man jo å lure.
Tror ikke den klarer å fange opp hverken lukt eller lyd fra et insekt med en TV stående på.
Merker også når jeg skal sove. Har ofte katta med i senga, og opplever ofte at den plutselig stirrer på noe i mørket uten at jeg selv legger merke til noe.
I et mørkt og stille rom er det selvsagt lettere å fange opp svake lyder, men katta er glad i å jakte insekter så hvis det var det ville katte forsøkt å fange det slik katta gjør når den ser insekter.
Er selvsagt mulig at den instinktivt lytter og speider for å være på alerten, men er uansett rart.
Synes jeg.
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links