Jeg ser i denne og andre forum og sider at det veldig ofte skilles mellom såkaldte gode og onde ånder/energier.
Jeg tenkte litt over de begrepene og hvordan de brukes.
I utgangspunktet skulle man tro at en ånd eller energi i seg selv ikke var definerbar som hverken god eller ond, sånn prinsippmessig.
Trekker man f.eks parallellen til elektrisk energi, så er det en energi som er...og defineres ikke som en god eller ond energi selv om den kan brukes til gode og onde ting og absolutt er i stand til å skade folk.
Begrepene god og ond er vel også knyttet til kulturell, moralsk, etisk, religiøst osv regler slik det normalt tenkes.
Bibelen har de ti bud, og holdt man ikke de så var man vel i prinsippet ond sett med kristne øyne.
Det var vel også greit å ta livet av de som ikke holdt hviledagen hellig i riktig gamle dager.
Nå har vi heldigvis kommet lengre og de fleste anser vel ikke lenger brudd på hviledagens fred som det verste og ondeste et menneske er i stand til.
Verden går vel fremover på noen områder, heldigvis.
Skal man så definere en ånd eller energi som god eller ond må man vel ta utgangspunkt i såkaldte universelle begrep og si at en ånd/energi som skader og truer er ondt.
Dette forutsetter jo at en ånd/energi har en egen vilje til å gjøre slemme ting (eller, som jeg har opplevd: Slem i livet = slem i døden).
Jeg vet ikke helt om dere skjønner hva jeg vil frem til, men det er altså en oppklaring i hva som legges i disse definisjonene/omtalene og tanker om at ånder/energier i seg selv kan være gode eller onde.
Jeg tenker også på det gamle dilemmaet som også er temaet i les miserables, om en sultende person har lov til å stjele for å redde sitt liv.
Jeg har lest endel teorier om at ånder nærer på energier og at noen ånder skremmer personer for å fremprovosere frykt (energi) som er mat for ånden.
Kan man da tenke seg at en ånd er "sulten" og gjør ting ikke av grunnleggende ondskap men for å skremme folk til å avgi mer "mat" til ånden?
Jeg har også inntrykk av at de fleste "onde ånder" er påkallt, mens de fleste "gode ånder" kommer av egen fri vilje.
Er det da sånn at man får det man søker, dvs at onde mennesker påkaller onde ånder og gode mennesker tiltrekker seg gode ånder?
Er det noe i det jeg har erfart om at de som er slemme i livet også er slemme i døden?
Og hvordan er det, dere som har erfaring med husrenser: Oppfatter dere alle ånder og energier som "like" eller skiller dere/tenker dere på ånder og energier som gode eller onde?
Jeg tenker selv på ånder og energier som gode eller onde, men filosoferte litt over hva jeg selv la i disse begrepene og med hvilke rammer jeg definerte en ånd eller energi som god eller ond.
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Diskusjon rundt begrepene "gode" og "onde" ånder/energier
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Diskusjon rundt begrepene "gode" og "onde" ånder/energier
Antall ord: 520
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Re: Diskusjon rundt begrepene "gode" og "onde" ånder/energier
Noen linker gode/onde energier med høy lav frekvens. Jeg er ikke så sikker på om dette kan stemme, da strengt tatt laverestående ånder (med lav frekvens) bør vibrere minst like høyt eller høyere enn inkarnerte mennesker. Ånder skal jo trossalt være disintegrert til elektromagnetiske bølger i så fall.
Jeg tror heller ikke på det "vanlige" åndekonseptet heller, jeg. Jeg tror ånder egentlig er mer som gjenferd. Minner fra fortiden som kan gjenkalles når en måtte ønske det. Disse minnene er der uavhengig av tid og rom for de er bare aspekter ved noe som er større. Det sies at det er observatøren som gir bevissthet til gjenferd og at dette mistolkes som ånder med en agenda.
Min personlige erfaring er at dersom jeg er redd, så ser jeg svarte skygger i rommet, hører lyder, føler meg iaktatt osv. For noen år siden ville jeg ha tenkt at jeg tiltrakk meg laverestående ånder hver gang jeg var redd for at de ville livnære seg på frykten min. I dag er jeg ganske sikker på at jeg bare har en meget livlig fantasi og innbilder meg det hele. Og dette kan jeg jo igjen tilbakeføre til frekvensteorien om denne skulle stemme: Er laverestående ånder lavfrekvente, er jeg mye sterkere enn dem! Og dersom de ikke har lavere frekvens enn meg, så er de vel egentlig ikke så farlige pr. definisjon??
Cluet er at jeg tror vi tillegger for mye vekt på hva ånder er ut fra et dualistisk ståsted, altså våre menneskelige erfaringer. Og disse er påvirket av fantasi. Som forsåvidt er den beste religionen vi kan følge hehehe
Det finnes ingen svarte bølgelengder i em-spektret
Jeg tror heller ikke på det "vanlige" åndekonseptet heller, jeg. Jeg tror ånder egentlig er mer som gjenferd. Minner fra fortiden som kan gjenkalles når en måtte ønske det. Disse minnene er der uavhengig av tid og rom for de er bare aspekter ved noe som er større. Det sies at det er observatøren som gir bevissthet til gjenferd og at dette mistolkes som ånder med en agenda.
Min personlige erfaring er at dersom jeg er redd, så ser jeg svarte skygger i rommet, hører lyder, føler meg iaktatt osv. For noen år siden ville jeg ha tenkt at jeg tiltrakk meg laverestående ånder hver gang jeg var redd for at de ville livnære seg på frykten min. I dag er jeg ganske sikker på at jeg bare har en meget livlig fantasi og innbilder meg det hele. Og dette kan jeg jo igjen tilbakeføre til frekvensteorien om denne skulle stemme: Er laverestående ånder lavfrekvente, er jeg mye sterkere enn dem! Og dersom de ikke har lavere frekvens enn meg, så er de vel egentlig ikke så farlige pr. definisjon??
Cluet er at jeg tror vi tillegger for mye vekt på hva ånder er ut fra et dualistisk ståsted, altså våre menneskelige erfaringer. Og disse er påvirket av fantasi. Som forsåvidt er den beste religionen vi kan følge hehehe
Det finnes ingen svarte bølgelengder i em-spektret
Antall ord: 299
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Hide post links |
Ja, det er nettopp det jeg lurer på jeg også.Cluet er at jeg tror vi tillegger for mye vekt på hva ånder er ut fra et dualistisk ståsted, altså våre menneskelige erfaringer. Og disse er påvirket av fantasi.
Dualismen er lett å dra inn, men synes ikke den passer på alt og føler ofte at vi tillegger dem egenskaper utfra hva vi forventer og tror.
Frekvensteorien helelr vel også mot infralyd teorien, da???
Antall ord: 77
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Ja, det er vel noe i samme gate.
Jeg tror at det er nettopp det vi gjør!! Vi skaper vår egen virkelighet, det er vel de aller fleste enige om (bortsett fra de som tror alt er forutbestemt...for et kjedelig rotterace ).Dualismen er lett å dra inn, men synes ikke den passer på alt og føler ofte at vi tillegger dem egenskaper utfra hva vi forventer og tror.
Antall ord: 71
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 15 Aug 2006 19:53
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Lørenskog
Som Ankh sa : ond i livet, ond i døden.. Dette er noe jeg tror på. Kan jo ikke prate for andre en meg selv, men jeg oppfatter ofte energien til de tapte på samme måte som jeg gjør på de levende. Møter jeg en sinna mann på gaten blir jeg litt redd, og det samme med de tapte. Ofte føler jeg en energi som er enormt negativ, og jeg blir livredd, men om jeg står i det og ikke flykter kommer det ofte en rasjonell forklaring på den negative energien. Var i et hus for et par år siden etter et ønske fra leieboerne. De ville finne ut om noe var der.. I første etage var det en fryktelig snill mann, god energi, men han sa klart i fra at de ikke måte plassere lekene til barna ved godstolen hans.. He he, ike lett for de som bodde der da de ikke ser denne godstolen.. Så gikk vi i kjelleren, og jeg kjente ingen energier, siste rommet jeg skulle skjekke var potetkjelleren. Jeg satte en fot over dørteskelen og ble slått ut igjen av energien, jeg slet med og puste og hjertet hamret så det nesten hoppet ut av brystkassen min. Jeg gikk opp i første etage, og sa klart i fra at slik negativ energi taklet jeg dårlig, og at jeg ikke turde gjøre noe med den selv. Leieboerne sa de hadde følt det, fordi de ofte følte at noen prøvde og dra tak i de i kjellertrappa, og at de var uvelkommne..
Så jeg reiste derfra med en lovnad om og komme tilbake og rense når jeg hadde med meg et menneske til. Jeg satte meg i bilen og rakk og kjøre to meter før denne mannen fra kjelleren begynnte og prate, han het Per, var 42 år gammel, og døde av hjerteinfartk, og han var skikkelig forbannet fordi livet var blitt tatt i fra ham. Jeg sa at jeg forsto, men at han måtte forstå at sinne ofte bare er en forkledning som beskytter oss fra sorg, så ble han borte.. En uke senere når jeg ringte leieboerne for og komme tilbake, sa de at jeg ikke trengte, for huset var blitt rolig.. Cool... Så selv om energi ofte føles negativ ut, trenger den ikke være ond. Jeg har personlig aldri følt ond energi, men ofte negativ energi. Men den negative energien er som sagt ofte bare missplassert sorg, eller vonde opplevelser.
Så jeg reiste derfra med en lovnad om og komme tilbake og rense når jeg hadde med meg et menneske til. Jeg satte meg i bilen og rakk og kjøre to meter før denne mannen fra kjelleren begynnte og prate, han het Per, var 42 år gammel, og døde av hjerteinfartk, og han var skikkelig forbannet fordi livet var blitt tatt i fra ham. Jeg sa at jeg forsto, men at han måtte forstå at sinne ofte bare er en forkledning som beskytter oss fra sorg, så ble han borte.. En uke senere når jeg ringte leieboerne for og komme tilbake, sa de at jeg ikke trengte, for huset var blitt rolig.. Cool... Så selv om energi ofte føles negativ ut, trenger den ikke være ond. Jeg har personlig aldri følt ond energi, men ofte negativ energi. Men den negative energien er som sagt ofte bare missplassert sorg, eller vonde opplevelser.
Antall ord: 430
Jeg er alt og jeg er ingenting. Kommer ann på øyet som ser c",)
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1432 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Da skal jeg komme med hva jeg tror om dette ;
Vi kan begynne med energi, og energi i seg selv er på ingen måte hverken negativ eller positiv.
Men , energi i bevegelse - da kan man snakke om positiv og negativ.
Se på et batteri ; der er en + pol og en - pol. sålenge det ikke er koblet en ledning mellom polene skjer det ingenting.
Kobler man en ledning direkte, blir det kortslutning, og det går masse energi FRA -polen og til +polen. Strømmen kan bli så stor at noe brenner opp, enten utenfor eller inni batteriet. Og det kan være farlig.
Derfor begrenser man strømmen med for eksempel en lyspære, da omsettes energien til lys, og det går ikke mer strøm enn det som trengs. - og batteriet kan leve en tid med den strømmen.
Når det gjelder mennesker og åndelig energi, så kan vi på en måte si at vi er etslags uttak omtrent midt på batteriet, og derfor kan vi nesten velge hvilken "pol" vi skal ha, og også mikse de...
Dermed er de fleste litt av begge deler, både god og ond, - alt etter situasjon og ståsted.
Men - vi har enda noe som påvirker vår grad av "ondskap" - nemlig væremåte, holdninger, osv.
eksempelet er innlysende :
Hvem er det som selv mener de er gode, og de andre er "onde" ?
Se på midtøsten og USA.
I midtøsten mener de at de er snille, mens amerikanerene er "djevelens yngel".
I USA mener de at midtøsten er "ondskapens akse".
Hvem har rett og hvem tar feil ?
( Ok, det er en annen diskusjon men dere ser kansje hva jeg mener )
Poenget er at ståsted avgjør hva man mener om "noe" .
Et eksempel på et "hjemsøkt hus - hvor det må være noe ondt" er :
En gammel bestemor døde plutselig mens hun var på kjøkkenet.
Denne bestemoren likte å se ut av vinduet mot øst for å se på soloppgangen om morgenen.
Hun hadde også et bilde av Jesus på stueveggen.
Familien hennes tømte så huset etter hennes død, og solgte leiligheten til noen ungdommer.
Disse flyttet inn i den nå opppussede leiligheten, og innredet slik de likte det ;
En tung gardin på østvinduet ( det var naboer som kunne se inn, og det likte de ikke )
og så hadde de et nydelig bilde av etpar nakne mennesker på veggen.
( de visste ikke at der var det engang et bilde av Jesus.... )
Etter et par dager, fikk de mistanke om noe "rart" i huset, de merket "noe" der.
bildet på veggen deiset i gulvet, på tross av at det var godt festet,
og også gardina falt ned til stadighet - den og godt festet...
AHA - Det måtte være noe ONDT der, som fikk ting til å skje !
Det de ikke visste var at bestemoren som bodde der, var der enda, - og var egentlig verdens snilleste bestemor.
Hun hadde bare ikke skjønt at hun var død.
Siden hun selv mente at hun hadde all rett til å bo der, ville hun ha viduet "åpent" så hun kunne se soloppgangen, og samtidig ville hun ikke ha et bilde av nakne mennesker der bildet av Jesus skulle være. Klart hun reagerte, det var jo HENNES hjem !
Etter noen måneder med dette "onde" i huset, fikk disse ungdommene fatt i "en som kjente til slike ting", og vedkommende kom, fikk kontakt med bestemoren, og forklarte henne at hennes tid var over, og at hun skulle inn i lyset...
( litt mer detaljer, da, men det kan vi ta en annen gang )
Iallfall - Resultatet var at bestemoren gikk videre slik hun skulle, og huset ble rolig...
Det "onde" var "fordrevet"...
Så godt og ondt , kommer bla.a. også an på hvor man står !
Det er ikke ondt alt som kan virke slik, og noen ganger er det ikke "godt" det som kan virke slik
- Bildet er myye mer nyansert.
Så kommer faktisk etpar andre ting inn i bildet også :
Karma ! Man skal prøve flere sider av samme sak - for å lære.
Gjør man noe vondt mot noen i ett liv, skal man selv få føle det senere...
Samtidig MÅ man i noen liv være "ond" for å lære forskjell på "godt og vondt".
Det er en balanse - i måten å lære på.
Dette har med reinkarnasjon å gjøre
Jeg tror faktisk det "onde / mørke" har blitt laget av Gud - nettopp for å få frem forskjeller i saker og ting.
Man kan ikke lære noe om alt er hvitt, fordi mulighet for kontraster da er borte.
Ikke kan du lese teksten her om den er skrevet med hvitt på hvitt, f.ex.
( og heller ikke med svart på svart)
Poenget er at uten kontraster, så er vi på stedet hvil - og det blir kjedelig når det er snakk om milliarder av år.
A
Vi kan begynne med energi, og energi i seg selv er på ingen måte hverken negativ eller positiv.
Men , energi i bevegelse - da kan man snakke om positiv og negativ.
Se på et batteri ; der er en + pol og en - pol. sålenge det ikke er koblet en ledning mellom polene skjer det ingenting.
Kobler man en ledning direkte, blir det kortslutning, og det går masse energi FRA -polen og til +polen. Strømmen kan bli så stor at noe brenner opp, enten utenfor eller inni batteriet. Og det kan være farlig.
Derfor begrenser man strømmen med for eksempel en lyspære, da omsettes energien til lys, og det går ikke mer strøm enn det som trengs. - og batteriet kan leve en tid med den strømmen.
Når det gjelder mennesker og åndelig energi, så kan vi på en måte si at vi er etslags uttak omtrent midt på batteriet, og derfor kan vi nesten velge hvilken "pol" vi skal ha, og også mikse de...
Dermed er de fleste litt av begge deler, både god og ond, - alt etter situasjon og ståsted.
Men - vi har enda noe som påvirker vår grad av "ondskap" - nemlig væremåte, holdninger, osv.
eksempelet er innlysende :
Hvem er det som selv mener de er gode, og de andre er "onde" ?
Se på midtøsten og USA.
I midtøsten mener de at de er snille, mens amerikanerene er "djevelens yngel".
I USA mener de at midtøsten er "ondskapens akse".
Hvem har rett og hvem tar feil ?
( Ok, det er en annen diskusjon men dere ser kansje hva jeg mener )
Poenget er at ståsted avgjør hva man mener om "noe" .
Et eksempel på et "hjemsøkt hus - hvor det må være noe ondt" er :
En gammel bestemor døde plutselig mens hun var på kjøkkenet.
Denne bestemoren likte å se ut av vinduet mot øst for å se på soloppgangen om morgenen.
Hun hadde også et bilde av Jesus på stueveggen.
Familien hennes tømte så huset etter hennes død, og solgte leiligheten til noen ungdommer.
Disse flyttet inn i den nå opppussede leiligheten, og innredet slik de likte det ;
En tung gardin på østvinduet ( det var naboer som kunne se inn, og det likte de ikke )
og så hadde de et nydelig bilde av etpar nakne mennesker på veggen.
( de visste ikke at der var det engang et bilde av Jesus.... )
Etter et par dager, fikk de mistanke om noe "rart" i huset, de merket "noe" der.
bildet på veggen deiset i gulvet, på tross av at det var godt festet,
og også gardina falt ned til stadighet - den og godt festet...
AHA - Det måtte være noe ONDT der, som fikk ting til å skje !
Det de ikke visste var at bestemoren som bodde der, var der enda, - og var egentlig verdens snilleste bestemor.
Hun hadde bare ikke skjønt at hun var død.
Siden hun selv mente at hun hadde all rett til å bo der, ville hun ha viduet "åpent" så hun kunne se soloppgangen, og samtidig ville hun ikke ha et bilde av nakne mennesker der bildet av Jesus skulle være. Klart hun reagerte, det var jo HENNES hjem !
Etter noen måneder med dette "onde" i huset, fikk disse ungdommene fatt i "en som kjente til slike ting", og vedkommende kom, fikk kontakt med bestemoren, og forklarte henne at hennes tid var over, og at hun skulle inn i lyset...
( litt mer detaljer, da, men det kan vi ta en annen gang )
Iallfall - Resultatet var at bestemoren gikk videre slik hun skulle, og huset ble rolig...
Det "onde" var "fordrevet"...
Så godt og ondt , kommer bla.a. også an på hvor man står !
Det er ikke ondt alt som kan virke slik, og noen ganger er det ikke "godt" det som kan virke slik
- Bildet er myye mer nyansert.
Så kommer faktisk etpar andre ting inn i bildet også :
Karma ! Man skal prøve flere sider av samme sak - for å lære.
Gjør man noe vondt mot noen i ett liv, skal man selv få føle det senere...
Samtidig MÅ man i noen liv være "ond" for å lære forskjell på "godt og vondt".
Det er en balanse - i måten å lære på.
Dette har med reinkarnasjon å gjøre
Jeg tror faktisk det "onde / mørke" har blitt laget av Gud - nettopp for å få frem forskjeller i saker og ting.
Man kan ikke lære noe om alt er hvitt, fordi mulighet for kontraster da er borte.
Ikke kan du lese teksten her om den er skrevet med hvitt på hvitt, f.ex.
( og heller ikke med svart på svart)
Poenget er at uten kontraster, så er vi på stedet hvil - og det blir kjedelig når det er snakk om milliarder av år.
A
Antall ord: 828
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Nov 2009 19:13
- 15
- Kjønn (valgfri): Far
- Lokalisering: Skien
- Har takket: 5 ganger
- Blitt takket: 44 ganger
Jeg har ikke lest alt i denne tråden. Men er enig med Asbjørn.
Godt og ondt? Føler heller positivt og negativt.
Vi har nok begge i oss allesammen, så spørs det hva du gir næring. Mener jeg.
Husker en gammel indianer visdom som var noe alà slik: (Fritt fra hukommelsen)
En gammel indianer snakket med barnebarna, og fortalte at det var 2 ulver som slåss om makten og oppmerksomheten inne i hjertet hans.
Den ene var ren godhet, full av glede og kjærlighet.
Den andre var full av griskhet, sjalusi og hat.
Da et av barnen spurte hvem som vant slåsskampen inne i hjertet hans, svarte han:
Den jeg gir næring....
Godt og ondt? Føler heller positivt og negativt.
Vi har nok begge i oss allesammen, så spørs det hva du gir næring. Mener jeg.
Husker en gammel indianer visdom som var noe alà slik: (Fritt fra hukommelsen)
En gammel indianer snakket med barnebarna, og fortalte at det var 2 ulver som slåss om makten og oppmerksomheten inne i hjertet hans.
Den ene var ren godhet, full av glede og kjærlighet.
Den andre var full av griskhet, sjalusi og hat.
Da et av barnen spurte hvem som vant slåsskampen inne i hjertet hans, svarte han:
Den jeg gir næring....
Antall ord: 120
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no
http://www.divine-spirit.no
Hide post links |