Startet nylig en tråd om noetic, og da er det vel naturlig å også ha en tråd om anomalistisk psykologi.
Starter med noen linker:
http://ek-erilar.haakonjarlshird.no/#post134
http://www.gold.ac.uk/apru/what/
Jeg er blank på området, utover de artiklene jeg har lest på nettet.
Denne listen så spennende ut, mange emner som berører forumet på mange måter.
■ESP
■PK
■Psychic readings
■Psychic healing
■Alternative and complementary medicine
■Out-of-body and near-death experiences
■Astrology and other divinatory techniques
■Reincarnation
■UFOs and alien abduction
■Ghosts and poltergeists
■Crystal power
■Dowsing
Jeg synes det er viktig å undersøke og flott at de tar tak i slike emner, men kan ikke helt fri meg fra en skepsis på hvor åpne de vil være for disse fenomenene.
Hva er målet, dokumentere en eventuell eksistens eller finne en naturlig forklaring for enhver pris uansett om det passer eller ei.
Historisk sett så har vi sett ulike eksempler på hvor lite seriøst slike ting har vært gjennomført.
Skeptikerne har stort sett sett på det paranormale på samme måte som de troende har sett på naturlige forklaringer.
Sitat:
The challenge to those who adopt the working hypothesis that paranormal forces do not exist is to provide plausible non-paranormal accounts, supported by strong empirical evidence wherever possible, of the ways in which psychological and physical factors might combine to give the impression that a paranormal event had occurred when, in fact, it had not.
"...to give the impression that a paranormal event had occurred when, in fact, it had not."
Vel, tilsynelatende ser det ut til å være fokusert på å bevise at paranormale fenomener ikke finnes.
Jeg venter i spenning på utviklingen, og hvilke resultater man kommer frem til.
Det er allikevel en tanke om at noetic folka vil påvise at paranormale fenomener finnes, og så vil anomalistic psykologi folka påvise at det ikke finnes og så vil ingen av dem godkjenne hverandres funn og så er vi like langt.
Uansett er vel dette kanskje det nærmeste den paranormale verden vitenskapen vil bevege seg.
Vi får jo også håpe at det opprettes sider med resultater etterhvert som de dukker opp og at man kan sjekke innom i ny og ne for å oppdateres uten å google rundt for å finne utdrag.
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Anomalistisk psykologi...løsningen vi alle har ventet på?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Anomalistisk psykologi...løsningen vi alle har ventet på?
Antall ord: 393
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Aug 2007 11:56
- 17
- Kjønn (valgfri): Jente
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 2 ganger
Re: Anomalistisk psykologi...løsningen vi alle har ventet på?
Parapsykologi prøver også å forklare alt med en naturlig årsak, bare at psi er naturlig. Vi liker ikke å bruke ordet "paranormal" innen parapsykologien for dette begrepet innebærer at psi (ESP og PK) ikke er naturlig, og fordi det skiller psi forskning fra andre vitenskapelige disipliner, når faktisk forskning har vist at psi involverer kjente prosesser for nevrovitenskap og dagens fysikk (dvs kvantefysikk).
J. B. Rhine, faren til den moderne parapsykologien vi kjenner i dag, var en "Cartesian dualism". Dette vil si at han begynte med en forutsetning om at sinnet og materie (mind and matter) er i utgangspunktet skilt og dermed underlagt ulike lover, materielle lover for den kjente vitenskapelige disiplin, og mentale lover for psi. Dette er mye av hva parapsykologi også går ut på.
Anomalistisk psykologi prøver å forklare "paranormale-fenomener" med psykologiske sammenhenger (dvs tro, personlighet osv). De fokuserer mer på personene selv og deres opplevelse.
Parapsykologi er det vitenskapelige studiet av opplevelser som, hvis de er som de ser ut til å være, er i utgangspunktet utenfor riket av menneskets evner slik de nå er godtatt av forskere. Parapsykologi som vitenskap har å gjøre med forbindelser og bevissthet- eller sinn. Ikke fornøyd med det ordinære konsepter på hvordan sinnet generelt virker ønsker parapsykologer å vite om bevissthet har andre kanaler for informasjonsflyt enn de normale sansene, om den kan kobles med andre sinn, og om den kan overleve døden av kroppen. Vi prøver å forklare dette med det som er kjent innen vitenskapen (blant annet nevrovitenskap, psykologi og kvantefysikk) og at det er naturlig, ikke noe paranormalt.
Noetic vitenskap, som jeg forstår det, forkuserer på rekkevidet til det bevisste sinnet, undersøker ulike aspekter av mentale erfaringer, som kan inkludere psi, åndelige opplevelser osv.
Både anomalistisk psykologi og noetic vitenskap er bredere og tar for seg mye som parapsykologi ikke gjør, men det er uansett lett å blande dem.
Når det gjelder sider om hvor man kan lese om forsking innen dette pleier de å bli postet i ulike journaler som man får i posten. Hvis du har en seriøs interesse for dette anbefaler jeg deg å abonnere på dem.
Personlig leser jeg disse:
Journal of the Society for Psychical Research
Paranormal Review (medlemsbladet for SPR)
The Ghost Club Journal (går ikke like mye inn i vitenskapen, men siden de ofte pleier å skrive om poltergeistsaker i England finner jeg det interessant).
Mindfield (medlemsbladet til the parapsychological Association).
Journal of Parapsychology
Journal of Scientific Exploration (som jeg faktisk holder på å skrive et bidrag til)
Parapsykologiske Notiser
ellers har vi disse som skal være god;
European Journal of Parapsychology
Journal of the American Society for Psychical Research
Journal of Near-Death Studies
Journal of International Society of Life Information Science.
Mange av disse ligge også ute på nett og mange foreninger har sine egne biblioteker på medlemssidene (hvor bare medlemmer har tilgang) hvor man kan lese tidligere utgave av journaler. Det er veldig greit og nyttig.
http://www.lexscien.org/lexscien/index.jsp er et nettbassert bibliotek hvor man kan lese forskjellige journaler. Ellers hjelper det å være medlemmer i ulike foreninger for å holde seg oppdatert :mozilla_smile:
Dette er da innen parapsykologien, hvilken journaler og tilgang man har til informasjon i anomalistisk psykologi og noetic vitenskap vet jeg ikke.
Håper det var til hjelp :mozilla_smile:
J. B. Rhine, faren til den moderne parapsykologien vi kjenner i dag, var en "Cartesian dualism". Dette vil si at han begynte med en forutsetning om at sinnet og materie (mind and matter) er i utgangspunktet skilt og dermed underlagt ulike lover, materielle lover for den kjente vitenskapelige disiplin, og mentale lover for psi. Dette er mye av hva parapsykologi også går ut på.
Anomalistisk psykologi prøver å forklare "paranormale-fenomener" med psykologiske sammenhenger (dvs tro, personlighet osv). De fokuserer mer på personene selv og deres opplevelse.
Parapsykologi er det vitenskapelige studiet av opplevelser som, hvis de er som de ser ut til å være, er i utgangspunktet utenfor riket av menneskets evner slik de nå er godtatt av forskere. Parapsykologi som vitenskap har å gjøre med forbindelser og bevissthet- eller sinn. Ikke fornøyd med det ordinære konsepter på hvordan sinnet generelt virker ønsker parapsykologer å vite om bevissthet har andre kanaler for informasjonsflyt enn de normale sansene, om den kan kobles med andre sinn, og om den kan overleve døden av kroppen. Vi prøver å forklare dette med det som er kjent innen vitenskapen (blant annet nevrovitenskap, psykologi og kvantefysikk) og at det er naturlig, ikke noe paranormalt.
Noetic vitenskap, som jeg forstår det, forkuserer på rekkevidet til det bevisste sinnet, undersøker ulike aspekter av mentale erfaringer, som kan inkludere psi, åndelige opplevelser osv.
Både anomalistisk psykologi og noetic vitenskap er bredere og tar for seg mye som parapsykologi ikke gjør, men det er uansett lett å blande dem.
Når det gjelder sider om hvor man kan lese om forsking innen dette pleier de å bli postet i ulike journaler som man får i posten. Hvis du har en seriøs interesse for dette anbefaler jeg deg å abonnere på dem.
Personlig leser jeg disse:
Journal of the Society for Psychical Research
Paranormal Review (medlemsbladet for SPR)
The Ghost Club Journal (går ikke like mye inn i vitenskapen, men siden de ofte pleier å skrive om poltergeistsaker i England finner jeg det interessant).
Mindfield (medlemsbladet til the parapsychological Association).
Journal of Parapsychology
Journal of Scientific Exploration (som jeg faktisk holder på å skrive et bidrag til)
Parapsykologiske Notiser
ellers har vi disse som skal være god;
European Journal of Parapsychology
Journal of the American Society for Psychical Research
Journal of Near-Death Studies
Journal of International Society of Life Information Science.
Mange av disse ligge også ute på nett og mange foreninger har sine egne biblioteker på medlemssidene (hvor bare medlemmer har tilgang) hvor man kan lese tidligere utgave av journaler. Det er veldig greit og nyttig.
http://www.lexscien.org/lexscien/index.jsp er et nettbassert bibliotek hvor man kan lese forskjellige journaler. Ellers hjelper det å være medlemmer i ulike foreninger for å holde seg oppdatert :mozilla_smile:
Dette er da innen parapsykologien, hvilken journaler og tilgang man har til informasjon i anomalistisk psykologi og noetic vitenskap vet jeg ikke.
Håper det var til hjelp :mozilla_smile:
Antall ord: 560
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Re: Anomalistisk psykologi...løsningen vi alle har ventet på?
Parapsykologi og "noetic sciences" er meget perifere arenaer som egentlig ikke har noe med vitenskap å gjøre. Grunnen til det er at menneskene som arbeider med det gjerne ikke følger den vitenskapelige metode.
Forskere som arbeider innen anomalistisk psykologi prøver å finne en forklaring - punktum. De ser det ikke som sannsynlig at de oppdager noe som kan karakteriseres som "overnaturlig", men legger stor vekt på å være åpen for all informasjon og data. For de som ennå ikke har forstått det; dette er selve ånden (no pun intended) i skeptisk tankegang. Man må gjerne tvile, men må alltid akseptere faktiske bevis.
Personlig hadde jeg blitt henrykt dersom man fant ut at healing fungerer eller at døde mennesker går igjen. Det hadde vært intet mindre enn utrolig, og med et enormt potensiale for videre forskning!
Men jeg er derfor selvsagt meget opptatt av at forskningen innenfor disse områdene er så grundig som mulig. Dette er tross alt snakk om fantastiske påstander. Anomalistisk psykologi er et strålende tilskudd innen vitenskapens verden, og jeg håper og tror det vil vokse etterhvert.
Bare husk følgende:
For å vurdere forskningsresultater kreves god kjennskap til den vitenskapelige metode. "Noetic"-folkene er ofte flinke til å tale overbevisende overfor lekmann. Derfor vil det nok også bli slik som du sier, Ankh - at "noetic"-folka "påviser" noe, også kommer forskere innen anomalistisk psykologi og avkrefter det.
Det er alltid den som kan skilte med best bevisgrunnlag som "vinner", og det er utrolig viktig å være konsekvent med dette når det er snakk om teorier som potensielt fører til at vi må revurdere alle kjente naturlover.
Forskere som arbeider innen anomalistisk psykologi prøver å finne en forklaring - punktum. De ser det ikke som sannsynlig at de oppdager noe som kan karakteriseres som "overnaturlig", men legger stor vekt på å være åpen for all informasjon og data. For de som ennå ikke har forstått det; dette er selve ånden (no pun intended) i skeptisk tankegang. Man må gjerne tvile, men må alltid akseptere faktiske bevis.
Personlig hadde jeg blitt henrykt dersom man fant ut at healing fungerer eller at døde mennesker går igjen. Det hadde vært intet mindre enn utrolig, og med et enormt potensiale for videre forskning!
Men jeg er derfor selvsagt meget opptatt av at forskningen innenfor disse områdene er så grundig som mulig. Dette er tross alt snakk om fantastiske påstander. Anomalistisk psykologi er et strålende tilskudd innen vitenskapens verden, og jeg håper og tror det vil vokse etterhvert.
Bare husk følgende:
For å vurdere forskningsresultater kreves god kjennskap til den vitenskapelige metode. "Noetic"-folkene er ofte flinke til å tale overbevisende overfor lekmann. Derfor vil det nok også bli slik som du sier, Ankh - at "noetic"-folka "påviser" noe, også kommer forskere innen anomalistisk psykologi og avkrefter det.
Det er alltid den som kan skilte med best bevisgrunnlag som "vinner", og det er utrolig viktig å være konsekvent med dette når det er snakk om teorier som potensielt fører til at vi må revurdere alle kjente naturlover.
Antall ord: 278
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |