Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Spiritisme og ouijabrettSpiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 681
Startet: 14 Okt 2007 17:36
16
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Rosalind »

Jo, jeg har tenkt en stund på å fortelle dette her, men jeg hadde faktisk glemt det ut for det var egentlig ganske tragisk, men litt skummelt alikevel.

Jeg er 15 år og skal komfirmere meg til våren, og da går enn ofte på komfirmant leir eller kristen leir som jeg kaller det. Så var det en av mine nærme dummere venner som aldri har brukt et spiritisme brett før som skulle teste dette ut....på kristen leiren...

Jeg visste at det skulle holde på med det fordi de sa det til meg. Jeg sa at de ikke burde, dessuten virket det helt idiotisk å gjøre det på en kristen leir. Jeg og noen venner satt inne på rommet våres og snakket da vi plutselig hørte et skrik fra nabo rommet. Noen kom ut gråtende og noen var helt sjokkert. De var vanskelig å snakke med og forstå hva de sa, men tilslutt så fikk jeg noe ut av dem:
Det som hadde skjedd var at de hadde fått kontakt til min venns av døde mor. Og en annen ånd de ikke visste hvem var. Og de spurte ånden hvordan den hadde død og da hadde veggene begynt å ristet og slitne (jeg såg at de var slitt når jeg kom inn i rommet.) og alle hadde løpt ut, untatt en gutt som ikke kom seg ut av køysengen og han hadde sett at glasset som stod på bordet hadde begynt å snurre rundt å rundt tilslutt ble kastet inn i veggen.

Og det blir verre, en annen veldig god venn av meg hadde gått forbi rommet mens de drev med det, og plutselig hadde kroppen hennes snudd av seg selv uten at hun ville det. Og jeg prøvde å snakke med henne, men hun bare overså meg. Hun gikk inn på rommet sitt og låste døren. Når leir lederen kom å låste opp så låg hun på golvet å gråt og hun hadde klort inn i armen hennes mangen sirkler.


Jeg syns dette var ganske ekstremt, jeg vet ikke om alt som skjedde der var sant, men jeg såg en del som hadde skjedd og jeg syns det virket ganske ekkelt hele greien. Venninen min har gått i terapi etter dette så jeg tror hun fikk seg et lite sjokk... Må tro hva som skjedde med henne, ble hun besatt?
Antall ord: 407
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Kimbara »

Ja, det hørtes dramatisk ut dette her. Sannsynligvis ble nok noen skremt av å leke spiritisme, også har historien bygget seg opp til å bli meget overdreven ettersom folk har fortalt den.

Spiritisme kan ofte virke skummelt fordi man setter seg selv i en tilstand hvor man er meget åpen for suggesjon. Det vil si at man lettere lar seg rive med av leken til det punktet hvor man tror noe skummelt virkelig skjer. I virkeligheten skjer absolutt ingenting annet enn det de andre deltakerene selv gjør (flytter glasset, beveger bordet, dunker i gulvet, osv - og dette er de ikke alltid klar over at de gjør selv).

Det at venninna di oppførte seg så rart og senere måtte gå i terapi hadde nok helt andre årsaker. Hun var ikke besatt av noe :)

Personlig syns jeg det er litt dumt at så unge mennesker som dere skremmer dere selv med spiritisme-lek. Jeg vil råde deg til, etterhvert som du blir eldre, å tenke kritisk over det. Oppsøk informasjon på andre steder enn "paranormale" nettsteder og bøker. Hvis du trenger tips og råd kan du bare kontakte meg.
Antall ord: 193
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Mentalist. »

Spiritisme er farlig, og bør ikke brukes. Faren min gjorde, og hvis man fortsetter ender det styggt.
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Hecate »

Det er vel strengt tatt ikke farlig dersom en har en sterk psyke og ikke snev av tro. Jeg er sikker på at B.A. og Kimbara her helt fint kunne ha lekt med dette og kost seg over hvilke skitne tanker underbevisstheten deres bærer på. :badgrin:
I det øyeblikket en tviler på om det er noe annet enn en selv som flytter glasset, tar fantasien overhånd. Det beste er da, dersom en tror er har en ånd i rommet, er å avslutte det en startet på en ordentlig måte. Da beholder en kontrollen på hva som skjer. Hadde det dukket opp en levende person, hadde en vel opptrådt høflig, beklaget det hele og bedt vedkommende gå på en pen måte, ikke sant?

Personlig er jeg åpen for at en kan få kontakt med andre telepatisk, men en har en tendens til å tune inn de en er på bølgelengde med. Å tune inn levende er nok derfor mye enklere enn å få inn de som er i et annet "bånd". Det er jo ikke uvanlig at en tenker på en person og så ringer vedkommende. Skjer det én gang, kan det være tilfeldig, men skjer det ofte, kan det jo tenkes at det er en slags kontakt der...? Jeg tror det er slik at når en gjeng sitter rundt et oujiabrett, så er de alle fokusert på det som skal skje og dermed tuner de inn hverandre på en måte. Som om underbevisstheten til de som flytter glasset summeres.
Antall ord: 256
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Kimbara »

Det hadde vært langt mer å foretrekke om ungdommen heller moret seg med "Det Dansende Bordet". Ouija-brett i enorm skala, hvor fem mennesker står rundt et lite bord med hendene på bordplata. Så lenge underlaget er av type parkett eller en annen glatt flate, vil tilsynelatende bordet etterhvert begynne å bevege seg - raskere og raskere, rundt og rundt.

Et supert partytriks om man befinner seg i en ballsal!
Antall ord: 69
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Hecate »

Hahaha dansebord høres kulere ut. Ellers kan jo ouija være skremmende på helt andre måter enn paranormale. http://www.youtube.com/watch?v=G4c_hGAN ... r_embedded
Antall ord: 30
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Atmosphere
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 137
Startet: 05 Feb 2009 23:11
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Stjørdal
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 16 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Atmosphere »

Husker det skjedde en del sånne mystiske ting da jeg var i den samme alderen.

Tror kanskje det er den alderen man er mest utsatt for gruppementalitet og gruppesuggesjon.. jeg har i grunn ikke helt troa på at det var en virkelig ånde-manifestasjon som skjedde, men antakelig heller en kollektiv "skrekk".
Man er samla på et fremmed sted, kanskje med litt historie i veggene, og fantasien kan fort løpe løpsk.

Skjønt.. jeg er åpen for det meste, og skulle gjerne trodd det var noe virkelig..!
Antall ord: 90
I hope to arrive to my death; late, in love, and a little drunk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Moonstone »

Mentalist. skrev:Spiritisme er farlig, og bør ikke brukes. Faren min gjorde, og hvis man fortsetter ender det styggt.
Hvordan vet du det?
Har du noen konkrete historier eller opplevelser med det?
"Vet" du det fordi det er Kristen tradisjon "å vite det"?
Hvorfor skal Kristne liksom vite slike ting bedre enn andre?
Det er ikke mer farlig enn masse-sugusjonene i menigheter, eller illusjonene om Helvete etter døden..
Antall ord: 70
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Moonstone »

Rosalind skrev:Jeg er 15 år og skal komfirmere meg til våren, og da går enn ofte på komfirmant leir eller kristen leir som jeg kaller det. Så var det en av mine nærme dummere venner som aldri har brukt et spiritisme brett før som skulle teste dette ut....på kristen leiren...
Jeg visste at det skulle holde på med det fordi de sa det til meg. Jeg sa at de ikke burde, dessuten virket det helt idiotisk å gjøre det på en kristen leir. Jeg og noen venner satt inne på rommet våres og snakket da vi plutselig hørte et skrik fra nabo rommet. Noen kom ut gråtende og noen var helt sjokkert. De var vanskelig å snakke med og forstå hva de sa, men tilslutt så fikk jeg noe ut av dem:
Det som hadde skjedd var at de hadde fått kontakt til min venns av døde mor. Og en annen ånd de ikke visste hvem var. Og de spurte ånden hvordan den hadde død og da hadde veggene begynt å ristet og slitne (jeg såg at de var slitt når jeg kom inn i rommet.) og alle hadde løpt ut, untatt en gutt som ikke kom seg ut av køysengen og han hadde sett at glasset som stod på bordet hadde begynt å snurre rundt å rundt tilslutt ble kastet inn i veggen.
Og det blir verre, en annen veldig god venn av meg hadde gått forbi rommet mens de drev med det, og plutselig hadde kroppen hennes snudd av seg selv uten at hun ville det. Og jeg prøvde å snakke med henne, men hun bare overså meg. Hun gikk inn på rommet sitt og låste døren. Når leir lederen kom å låste opp så låg hun på golvet å gråt og hun hadde klort inn i armen hennes mangen sirkler.
Jeg syns dette var ganske ekstremt, jeg vet ikke om alt som skjedde der var sant, men jeg såg en del som hadde skjedd og jeg syns det virket ganske ekkelt hele greien. Venninen min har gått i terapi etter dette så jeg tror hun fikk seg et lite sjokk... Må tro hva som skjedde med henne, ble hun besatt?
En typisk barne-og ungdomslek på komfirmant tur.
Hvorfor det går tradisjon i sånt, er vel både fordi det er å provosere forstanderene litt, og fordi det er ekkelt/skummelt.

Det trenger vel ikke være automatisk farlig eller negativt om Oijia-brettet faktisk fungerte, og dere kom i kontakt med en ånd?
At dere ble overrasket at det fungerte, og skremt av hendelsene er ikke det samme som at det er farlig.
Reaksjonene deres beviste bare at dere er redde for fenomenet, ikke at fenomenet er farlig i seg selv.
Tror forøvrig på at dette eksemplet var massesugusjon, skapt av gruppen selv..
Antall ord: 488
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 681
Startet: 14 Okt 2007 17:36
16
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Rosalind »

Tusen takk for alle svar jeg setter stor pris på det.

Jeg må bare si at jeg personlig, ikke opplevde noe skummelt under det som skjedde. Jeg syns jo at det var litt ekkelt at alle ble så lei seg og stemningen ble totalt ødelagt, men vi hadde det jo kjempe gøy de dagene vi var der. Men jeg skal love dere, presten ble ikke så VELDIG blid når han fant ut hva vi hadde drivet med :mozilla_wink: :mozilla_innocent:
Antall ord: 81
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 15 Mai 2008 15:09
15
Blitt takket: 1 gang

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Loddfavne »

Oujia-brett er ikke så lurt, og det har også en annen forklaring enn den rent vitenskapelige. For man kan åpne vinduer og dører til steder man ikke er klar for. Men, det finnes de som faktisk er klar for dette, men selv de bruker andre veier inn. For det finnes utrolig mye, og et sånt brett kan åpne vinduer til hvor som helst.

Da vil jeg heller anbefale å lære seg å kjenne landskapet godt og bruke metoder når det er behov for dem, og da kanskje også bruke metoder som er litt mindre drastiske. Selv synes jeg tarot-kortene mine er en fin måte å finne svar på. De har gitt svar som jeg ikke ville funnet andre steder. Det er vel grunnen til at folk søker gjemt kunnskap, det er at denne kunnskapen ikke er så lett å finne. Og mange vil snakke om ting de ikke vet om, derfor må man finne akkurat denne kunnskapen selv, og man må holde hodet kaldt.
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Moonstone »

Rosalind skrev: Men jeg skal love dere, presten ble ikke så VELDIG blid når han fant ut hva vi hadde drivet med :mozilla_wink: :mozilla_innocent:
Dere får jo 20.000 hver dere for å gå gjennom en gammel, utdatert tradisjon uansett om presten likte det eller ei...men et ekstra pluss er det jo uansett ;)
Antall ord: 55
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Ankh »

Er generelt skeptisk til slike leker fordi det er alt for lett å jukse. Hvordan VET man 100% at det var en venns avdøde mor f.eks?
Ofte er man mer ute etter å bløffe noen og i en spent situasjon i et mørkt rom kan man lett riste på noen møbler, kaste småting på veggene og si at det er sin avdøde sånn eller sånn.

Ut over det så er ikke ouija brett mer merkelig enn gjenferd og ånder, mediums evner, telepati og andre ting.
Det er bare det at som så mye annet i den paranormale verdenen vil ethvert fenomen drukne i tusenvis av svindlere som kun er ute etter å bløffe folk.
Å navigere i den paranormale verden krever kunnskaper og erfaring, delvis fra Kimbaras skeptiske ståsted og til Asbjørns erfaring.
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Mentalist. »

Moderator jeg sier ikke at det er farlig og gå seriøst med det pga kristen tradisjon, men hvis du hadde lest nøye står det pga faren min dreiv med det, derfor vet jeg, ikke pga tradisjoner, myter osv.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme på kristenleir (herregud for et sjakktrekk ._.)

Innlegg av Moonstone »

Mentalist. skrev:Moderator jeg sier ikke at det er farlig og gå seriøst med det pga kristen tradisjon, men hvis du hadde lest nøye står det pga faren min dreiv med det, derfor vet jeg, ikke pga tradisjoner, myter osv.
Greit ;)
Synd han hadde negative opplevelser med det.
Jeg kjenner mange med positive opplevelser knyttet til det.
Antall ord: 60
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links