Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr lei at noen er i leiligheten med meg hele tiden, hjelp.

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
russer
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Mar 2006 16:36
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Er lei at noen er i leiligheten med meg hele tiden, hjelp.

Innlegg av russer »

Jeg bor sammen med mamma og katta mi i to roms leilighet. Jeg har ofte opplevd rare ting siden jeg var liten. Bestemoren min er også synsk.

Ting jeg har opplevd som jeg var liten er f.eks at noe kommer og setter seg oppe på brystet mitt og kveler meg. Altså ikke bokstavelig ment kvaler, men at jeg ikke får puste, får ikke banket på veggen, når jeg skriker så kommer det nesten lydløst. Når den tingen kveler meg så kommer det en ukontrollerende redsel over meg. Det har skjedd stadig vekk siden jeg var liten fram til nå .

Det som skjer i leiligheten er kanskje ikke så merkelig men veldig irreterende og jeg orker ikke å være redd lenger. Det kommer de fleste gangene nå mamma ikke er hjemme og jeg og kjæresten ser på film sammen med i stua.
eksempler over ting som har skjedd:

Vi ser på film. kjæresten plutselig stopper filmen og sier hør. Jeg hører tydelig manne hosting bak meg og noen som går barbeint i leiligheten.
Tallerkner, forskjellig glass, ting som detter ned på bakken hører man også tydelig.
Man føler at man ikke er alene, man føler at noen ganger så er den tingen der.
I jula så har vi tatt ut en stativ med stearinlys ( elektrisk ) altså stearin lys var av plast. Når jeg og kjæresten satt på sofaen med lyset helt av, slo lyset seg på helt plutselig uten videre.

Siden jeg har opplevd å bli kvelt siden jeg var liten så har jeg mast livet ut av mamma om å få en katt. Jeg er oftest alene hjemme og å ha en katt er en veldig fin selskap. Helt siden katta var liten har jeg lært henne opp om å sove ved siden av brystet mitt , eller at hun ligger oppå armen min ( dvs, nesten ved siden av brystet ) . Grunnen til at jeg har gjort dette er fordi den tingen som kveler meg, kommer ofte og setter seg på brystet mitt. Derfor prøver jeg å beskytte det hele tiden. Men tilbake til katta. Når jeg sover så kan katta mi plutselig stå opp veldig brått og se på en ting i leiligheten uten å røre seg. Hva hun gjør etter det varierer, enten så løper a vekk og gjememr seg eller så fortsetter a å sove.

Jeg har fortalt det til mamma, men hun er veldig "imunn" for det. Jeg har også snakket med bestemor men eneste jeg får tilbake at " det er ikke no å bekymre seg for ". Grunnen til at jeg skriver her at de tingene har blitt mer tydelig etter julen. Forresten en ting jeg nesten glemte. Jeg kan kalle på den tingen. Jeg kan ligge på ryggen med åpen bryst og si : Kom til meg da, jeg er her osv. Den tingen kommer med engang.

Slitsomt, ekkelt men interessant. Har noen opplevd noe liknende ? Isåfall hva ? Jeg vil gjerne kommunisere med den tingen og spørre hva den vil med meg elelr hva jeg kan evantuelt hjelpe med. Vet ikke hva jeg skal gjøre men håper på bra råd fra dere.
Antall ord: 535

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Er lei at noen er i leiligheten med meg hele tiden, hjelp.

Innlegg av Kimbara »

russer skrev: Ting jeg har opplevd som jeg var liten er f.eks at noe kommer og setter seg oppe på brystet mitt og kveler meg. Altså ikke bokstavelig ment kvaler, men at jeg ikke får puste, får ikke banket på veggen, når jeg skriker så kommer det nesten lydløst. Når den tingen kveler meg så kommer det en ukontrollerende redsel over meg. Det har skjedd stadig vekk siden jeg var liten fram til nå.
Jeg antar dette skjedde mens du sov? Det kalles søvnparalyse, og er en ganske vanlig søvnforstyrrelse. Følelsen av at "noen sitter på brystet" og at en ikke får puste eller klarer å bevege seg kommer av at kroppen er midlertidig lammet. Det er en forsvarsmekanisme hjernen setter igang for å hindre unødvendige bevegelser under søvn.
Når man opplever dette er det fordi bevisstheten våkner raskere enn kroppen.

Det er ikke noe paranormalt eller unormalt ved dette, men hvis det er plagsomt finnes det tips og råd. Som regel går dette ut på å unngå stress eller forandre sovevaner. For å finne ut mer kan du søke på "søvnparalyse" på lommelegen.no eller liknende.
Vi ser på film. kjæresten plutselig stopper filmen og sier hør. Jeg hører tydelig manne hosting bak meg og noen som går barbeint i leiligheten.
Siden dette er en leilighet antar jeg at du bor i en blokk.
Lyd kan være vanskelig å lokalisere. Selv om lyden høres ut til å komme fra et sted i rommet, kommer den nok fra en av de andre leilighetene. Lydbølger reflekteres av overflater og følger materialene i vegger og objekter, og kan på den måten bøyes og vris slik at man lures til å tro den kommer fra et helt annet sted.

Tenk på hvordan lydbølgene følger snoren i en gammeldags "blikkbokstelefon". Grunnen til at man hører stemmen så klart i blikkboksen er at lydbølgene oppfører seg omtrent på samme måte som elektrisitet ved at de følger tråden mellom blikkboksene.
Man føler at man ikke er alene, man føler at noen ganger så er den tingen der.
Følelser er irrasjonelle. Mange kan oppleve å føle at noen stirrer på dem, men dette kommer av feiltolkninger i hjernen. Følelsen kan bli langt kraftigere dersom man overbeviser seg selv om at det virkelig er noen der.
I jula så har vi tatt ut en stativ med stearinlys ( elektrisk ) altså stearin lys var av plast. Når jeg og kjæresten satt på sofaen med lyset helt av, slo lyset seg på helt plutselig uten videre.
Det kan være mange grunner til dette. Mest sannsynlig var det noe feil med lyset. Elektriske produkter er ikke perfekte, så det kan fort være at en eller annen komponent ikke fungerte som den skulle.
Når jeg sover så kan katta mi plutselig stå opp veldig brått og se på en ting i leiligheten uten å røre seg. Hva hun gjør etter det varierer, enten så løper a vekk og gjememr seg eller så fortsetter a å sove.
Katter tenker ikke som mennesker, og de har et ganske forskjellig sanseapparat. De hører og lukter ting vi ikke er i stand til å oppfatte, og ikke minst reagerer de annerledes på lyder og lukter som for oss er helt vanlige og dagligdagse.

De er mer åpenbart styrt av innstinkter enn det vi er, og vil derfor være mer på vakt. Når din katt reagerer slik hun gjør er det fordi hun har en oppvakt nysgjerrighet.
Slitsomt, ekkelt men interessant. Har noen opplevd noe liknende ? Isåfall hva ? Jeg vil gjerne kommunisere med den tingen og spørre hva den vil med meg elelr hva jeg kan evantuelt hjelpe med. Vet ikke hva jeg skal gjøre men håper på bra råd fra dere.
Hvis du er (som du sier i overskriften) lei av dette, vil jeg anbefale deg å tenke litt over det jeg har forsøkt å formidle deg. Opplevelsen av spøkerier er som regel resultatet av en rekke tankefeil og misforståelser. Ting som for andre er helt vanlig og ikke spesielt mystisk, oppleves av deg som noe fremmed og mystisk fordi du fokuserer på at det spøker.

Hvis du forsøker å kommunisere med slike innbildte ånder vil du mest sannsynlig få svar. Om du fokuserer lenge nok på slikt, og går i samtale med likesinnede, vil du nok etterhvert begynne å tolke flere og flere slike dagligdagse hendelser som forsøk på kommunikasjon eller svar på kommunikasjon. Men poenget er at dette kun reflekterer din egen tro.

Dette var sikkert ikke et slikt svar du var ute etter, men jeg har en del erfaring med slike fenomener. Jeg kjenner psykologien bak ganske godt, og kan ikke finne noe ved dine opplevelser som avviker fra de psykologiske mønstrene man pleier å finne i slike tilfeller.

Så; beklager kjedelig svar, men da vet du ihvertfall at det du opplever ikke er hverken uvanlig eller skummelt :)
Antall ord: 855
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Aug 2007 11:56
17
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Jampy »

En interessant historie.

Det beste er å først finne naturlige forklaringer til dem :mozilla_wink:

Det at du ikke kan bevege deg om natten kan være at du har søvnparalyse, det er vanligere enn man tror. Når man har slvnparalyse våkner man om natten og kroppen er helt lammet. Når man får REM-søvnen (den dypeste søvnen) kobler hjernen ut kroppen slik at den ikke kan bevege seg eller skade seg selv (f.eks med at du beveger beina når du drømmer at du løper).
Når man våker og får søvnparalyse så er man våken, men man drømmer også. Kroppen er lam så man kan ikke bevege seg. Det er dette som mange forskere tror har gitt opphav til "bortførelse av romvesner" og ånder. Man er våken, men man drømmer samtidig.

Hvis jeg var deg ville jeg først ha forsøkt å finne en naturlig årsak, den er kanskje ikke så skremmende :mozilla_wink:

Ligger til et bilde av søvnparalyse:
Bilde
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
6sansen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Mar 2009 10:30
15

Innlegg av 6sansen »

Hei! Først må jeg si at det er fint du tar opp dette her! Håper de mange svarene og meningene du får kan hjelpe deg litt på vei. :)

Noe av det verste i din situasjon er å ikke bli trodd. Det blir litt samme følelsen som når vi er små og kommer inn til mamma og pappa: "Jeg er redd og får ikke sove", hvorpå de kjefter det bort - "Nei! Ingen ting å være redd for. Gå å legg deg igjen!". Problemet er jo der fremdeles.

Du skriver at bestemoren din er synsk. Kanskje hun kan gi deg noen svar?

Ellers så tror jeg at hvis du senser og føler at det er noen i leiligheten, er det ikke utenkelig at det kan være det. Selv om mye av ting som skjer har sin naturlige forklaring, er det ikke dermed sagt at det skjer helt av seg selv. Det kan tenkes at en "ånd" kan påvirke slik at du opplever det vi kaller søvnparalyse (som bare er den naturlige forklaringen på det). - Det kan tenkes at det er denne kraften som tukler med det elektriske (selv om det er batterifeil som er den naturlige årsaken), det kan tenkes at det er denne kraften som gjør katten oppmerksom, eller at det er denne kraften som gir deg gåsehud når du er alene i leiligheten.

Tankegangen er enkel - hvis jeg f.eks. slår lyset av, er det bryteren som sørger for at lyset slukker - ikke meg. Men det er jo jeg som trigger hendelsen ved å trykke på bryteren. Skjønner?

På samme måte hvis lyset blinker eller går pga. en dårlig kobling. - Selv om den dårlige koblingen er årsaken til at lyset går; hva har gjort at denne koblingen feiler? I min tankeverden finns det en åndelig dimensjon og et univers som styrer livene våre, og jeg er åpen for at det kan skje både naturlige og unaturlige hendelser som er trigget av denne dimensjonen. - Både det som har sin naturlige forklaring, og det vi kaller overnaturlige fenomener.
Antall ord: 357

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links