Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFor kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

Mentalist. skrev: Nå har vi pratet masse om kristendommen, og synspunkter. Hva om vi nå diskuterer The big bang, både hvorfor det skal være sansynlig og ikke. Mange på skolen som tror på dette, men vet ikke hva noen tenker om denne teorien, derfor spør jeg om vi kan skrive ærlig hva vi tenker om teorien Big bang
Big Bang-teorien er den desidert beste og mest evidensbaserte teorien vi har om Universets tilblivelse og utvikling. Ved å f.eks. studere lysspor langt ut i verdensrommet har vi vært i stand til å se tilbake i tid (pga. tiden lyset har brukt på å nå oss) og få en god oversikt over hvordan universet har utviklet seg.

Det vi ennå ikke vet, er hvordan eller hvorfor Big Bang startet. Én teori er at det var begynnelsen og slutten på en evig syklus hvor universet ekspanderer og trekker seg sammen, men denne er ikke backet opp av noe god evidens.
Antall ord: 160
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Deep Space »

Kimbara skrev:
Deep Space skrev: Men gud finner vi ikke. Det kan jeg garantere.
Iallefall ikke den guden som religionene tror på. Så da må denne guden være skapt i menneskets sinn og fantasi.
Hvorfor er det så vanskelig å innse eller forstå det?
De gudene vi finner i de store religionene har ikke bare ett ansikt. Det er alltid stridigheter innad mellom teologer, teister og deister over forskjellige tolkninger av begrepet "gud".

Vi kan motbevise de "bevisene" religiøse har lagt frem gjennom tidene for deres guds eksistens, men vi kan rett og slett ikke motbevise at det finnes en gud. Jeg ser det som svært lite sannsynlig at det eksisterer noen gud, men det ville være ignorant av meg å konkludere med at noe slikt ikke eksisterer.
Kimbara skrev: "men det ville være ignorant av meg å konkludere med at noe slikt ikke eksisterer."

Dette er eksakt det prestene vil at jeg og du skal tenke. Slik at deres religion blir ført videre inn i fremtiden. Dette er trumfkortet de religiøse har. Uten denne fantastiske og svært overnaturlige tankegangen hadde alle religioner i verden gått til grunne.

Spør deg selv dette: Hvor lenge har religionene regjert på jordkloden vår, og hvor lenge har man ventet på "gud"?

Nettopp.. flere tusen år..


Forsøk å se litt lenger enn denne trangsynte tankegangen. Du og jeg burde idag vite bedre.
Jeg mener at religionene har holdt mennesket i sitt jerngrep lenge nok.
Antall ord: 248
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Sorry for at jeg buser inn døra igjen, men er det en ting jeg bare må si atter en gang:
det er noe i det å gi bort "makt" gratis ved å snakke om noen som mektige.

Den beste måten å frata religioner "makta" deres er IKKE å omtale dem som mektige, men å heller gjøre folk bevisst på at de kan klare seg uten. Det er flere gode grunner til å bli religiøs i en verden som dette. Vi kan liksom ikke si at det er så jævla lett å finne en mening med livet for alle og enhver i en krigsherjet verden og med så mye informasjon å forholde seg til, som man ikke vet om stemmer eller ikke. Vanskelig å ta valg, vanskelig å være rasjonell, vanskelig å vite hva som finnes uten å ha håp og tro på at det finnes noe mer...

...og, hvem kan vel frata noen retten til å tro på det de vil?

Det er tross alt mennesker bak religionene, og mennesker i religionene, for dem og overalt.
Det er menneskene selv som velger dette. Religion er ikke noen mystisk kraft - det er et sett med leveregler, en tro, kanskje noen bøker og guder og sånt som mennesker har funnet opp for å kunne benytte seg av sammen med andre mennesker.

Noen VIL bare styres av denne troen, og det er dessverre lite å gjøre med det.
Men som sagt... en løsning kan være å gjøre dem bevisste på at det finnes noe annet å tro på, så får man selv forsøke å omvende noen med å gi dem et alternativ. F.eks. bytte ut troen sin med en annen tro. For det er egentlig det eneste å gjøre.

Alle tror på noe.
Antall ord: 287
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

Deep Space skrev: Kimbara skrev: "men det ville være ignorant av meg å konkludere med at noe slikt ikke eksisterer."

Dette er eksakt det prestene vil at jeg og du skal tenke. Slik at deres religion blir ført videre inn i fremtiden. Dette er trumfkortet de religiøse har. Uten denne fantastiske og svært overnaturlige tankegangen hadde alle religioner i verden gått til grunne.
Nei, det kalles filosofering. Begrepet "Gud" er metafysisk, og kan rett og slett hverken bevises eller motbevises. Det er elementær fakta, og ikke bare en formaning fra et presteskap. Selv den mest hardbarkede skeptiker forstår dette.

Om det er de religiøses "trumfkort" får så være - jeg hengir meg ikke til ignorans bare for ignoransens del.
Spør deg selv dette: Hvor lenge har religionene regjert på jordkloden vår, og hvor lenge har man ventet på "gud"?

Nettopp.. flere tusen år..
Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Så lenge du ikke kan bevise din påstand står du i akkurat samme posisjon som dem. Den guden f.eks. kristenfolket tror på later ikke til å eksistere, men at det garantert ikke eksisterer noen gud står du faktisk ikke i noen posisjon til å si. Ikke du, ikke jeg, ikke noen. Dessverre.
Forsøk å se litt lenger enn denne trangsynte tankegangen. Du og jeg burde idag vite bedre.
Jeg mener at religionene har holdt mennesket i sitt jerngrep lenge nok.
Det er stor forskjell mellom å holde seg agnostisk overfor hvorvidt det eksisterer noen gud eller ikke, og det å godta religion. Jeg er ikke for systematiserte vrangforestillinger.
Antall ord: 269
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bakken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 140
Startet: 27 Aug 2008 01:19
15
Kjønn (valgfri): Mann ja
Lokalisering: I Bamble ett sted
Blitt takket: 8 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Bakken »

Må si jeg blir litt provosert av det Deep Space sier. Ja vi har ikke bevis på att gud finnes men vi har heller ikke motbevis. Det er som å si att Jesus ikke fantes det (og det er bevist att han gjorde) Og tro eller ikke tro er vel egentlig en valg sak. Men man trenger ikke å spotte og mobbe troende bare fordi de har en tro. Selv jobber jeg i Kirken og driver en Kristen ungdomsklubb (startet for 40år siden), er også med i Bibelgrupper som ble startet for ca 25 år siden. Gjør det da meg til en tulling som har en tro? Ja jeg har tro på liv etter døden, ja jeg tror på Gud, ja jeg tror han har en plan med livet.



Da jeg var barn, talte jeg som ett barn, trodde som ett barn, dømte jeg som ett barn.
Men nå som jeg er voksen dømmer jeg fortsatt som et barn. Livet er som å se i ett speil i en gåte. Nå forstår vi stykkevis men når tiden er inne skal vi ikke mer forstå stykkevis men vi skal forstå alt
Antall ord: 195
Etterforsker hos Norwegian Ghost Hunters.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Deep Space »

Bakken skrev:Må si jeg blir litt provosert av det Deep Space sier. Ja vi har ikke bevis på att gud finnes men vi har heller ikke motbevis. Det er som å si att Jesus ikke fantes det (og det er bevist att han gjorde) Og tro eller ikke tro er vel egentlig en valg sak. Men man trenger ikke å spotte og mobbe troende bare fordi de har en tro. Selv jobber jeg i Kirken og driver en Kristen ungdomsklubb (startet for 40år siden), er også med i Bibelgrupper som ble startet for ca 25 år siden. Gjør det da meg til en tulling som har en tro? Ja jeg har tro på liv etter døden, ja jeg tror på Gud, ja jeg tror han har en plan med livet.



Da jeg var barn, talte jeg som ett barn, trodde som ett barn, dømte jeg som ett barn.
Men nå som jeg er voksen dømmer jeg fortsatt som et barn. Livet er som å se i ett speil i en gåte. Nå forstår vi stykkevis men når tiden er inne skal vi ikke mer forstå stykkevis men vi skal forstå alt
Det er dumt hvis jeg har tråkket noen på tærne og gått over streken... Får bare beklage isåfall.
Jeg får holde meg unna diskusjonen.
Antall ord: 227
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

Deep Space skrev: Det er dumt hvis jeg har tråkket noen på tærne og gått over streken... Får bare beklage isåfall.
Jeg får holde meg unna diskusjonen.
Nei, nei, nei...Det dummeste man kan gjøre er å backe ut på grunn av påtvunget medlidenhet. Spørsmålene vi diskuterer er viktige.
Antall ord: 58
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Deep Space »

Vel...får skrive noen få ord til da. Skal prøve å ikke tråkke på noen.
Klart Jesus og kompani eksisterte!
Tviler ikke på det jeg. Jesus var nok en veldig god og omgjengelig fyr med både empati og medfølelse. Det står masse fint i både bibelen og koranen. Mye godt som mennesker bør få med seg. Mye fornuftig og fint. Uten tvil.


Men JEG tror ikke på noen gud. Som det står om i de religiøse bøkene. Hvorfor skal vi strebe etter denne "perfekte" skikkelsen som vet alt, kan alt, ser alt, og gjør alt, og bestemmer alt?
Dette kan vel ikke stemme?

La oss si at en person i verden kidnapper et barn akkurat nå. Han gjør ting med barnet som vi ikke skriver her, og så dreper det.
Skjer det ikke akkurat nå, så vil det skje om kort tid. Om 10 minutter f.eks ( det bor 6 milliarder mennesker på jorden. )
Dette er virkeligheten jeg og du må leve med. Hver eneste dag, hver time.


Allikevel sitter barnets foreldre og tror på denne altvitende, gode, og elskende guden som passer på, og beskytter dem og barnet dems og familien dems? Han er der og våker over og beskytter dem. ( Politiet ringer familien og forteller hva som har skjedd, eller de finner det ut via andre. )

Syns du at dette er bra? At familien stoler 100% på deres gud i denne situasjonen?

Hvis gud eksisterer, så kan han altså ikke gjøre noe med dette for å hjelpe den stakkars familien, eller så bryr han seg ikke.
Familien gir seg hen til en gud som faktisk, i mine øyne og tankegang iallefall, ikke bryr seg faktisk. Eller ikke kan hjelpe?

Ofte stoler faktisk familien mer på sin gud, enn å søke hjelp og trøst hos andre.

Dette er mine tanker og mine meninger om saken. Og det var ikke meningen å tråkke på noen nå. Kun temaet rundt gud interesserer meg. For jeg mener at det er tragisk, og kjempetrist at mennesker gir seg hen til denne skikkelsen i en krisesituasjon. ( ref familien som beskrevet ovenfor )
Antall ord: 361
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Chronii
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 138
Startet: 12 Jul 2008 18:27
15
Kjønn (valgfri): Mann

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Chronii »

Jeg tror på den kristne Gud, men jeg mener at bibelen ikke er Guds ord, fordi den er blitt redigert noe så sykt opp gjennom tidene. Kanskje den var det en gang, men i så fall har maktsyke prester sørget for at vi aldri får vite hva de ordene var.

...Bare min mening, håper ingen blir fly forbanna :mozilla_sealed:
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bakken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 140
Startet: 27 Aug 2008 01:19
15
Kjønn (valgfri): Mann ja
Lokalisering: I Bamble ett sted
Blitt takket: 8 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Bakken »

Chronii skrev:Jeg tror på den kristne Gud, men jeg mener at bibelen ikke er Guds ord, fordi den er blitt redigert noe så sykt opp gjennom tidene. Kanskje den var det en gang, men i så fall har maktsyke prester sørget for at vi aldri får vite hva de ordene var.

...Bare min mening, håper ingen blir fly forbanna :mozilla_sealed:
Det er helt sant. Det var lenge spørsmål om Åpenbaringen skulle være med. tilslutt blei den det da, men det var under tvil. Andre ting har blitt fjærnet fra bibelen. så ingen vet hva det sto i den opprinnelige boka :(
Antall ord: 107
Etterforsker hos Norwegian Ghost Hunters.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Men JEG tror ikke på noen gud. Som det står om i de religiøse bøkene. Hvorfor skal vi strebe etter denne "perfekte" skikkelsen som vet alt, kan alt, ser alt, og gjør alt, og bestemmer alt?
Dette kan vel ikke stemme?
Hmm, enn om "Han" er skaperen til ALT liv da?
Gud er den ene, som det står skrevet om.
Stortsett alle de "store" relgioner, har den samme "sjef"..
Og, ikke minst.: Gud har gitt sin signatur, iform for "profeter" som sprer om Guds ord.
Det er vel svært få konkurenter til GUD?
(Scientologi-kirken, gjelds ikke her.... De er basert på Ron Howards Sci-Fi-verden.)
Hvis gud eksisterer, så kan han altså ikke gjøre noe med dette for å hjelpe den stakkars familien, eller så bryr han seg ikke.
Familien gir seg hen til en gud som faktisk, i mine øyne og tankegang iallefall, ikke bryr seg faktisk. Eller ikke kan hjelpe?
Eller, hva tror du de etterlatter etter Tsunami-katastrofen tenker da?
Her kom jo "Ragnarokk" tilogmed fra havet...
Ingen andre personer som kan få "skylden".
Du stiller spørsmål, der det er svært så vanskelig for oss "dødelige" å komme med noen lunde fornuftig og vettug svar, men jeg kan jo bidra med noen av mine egne tanker.:

GUD står jo for EVIGHETEN..
EVIG liv...
Når man dør, så havner vi tilslutt opp til Himmelen igjen..
Så, i dette liv, er kun et blaff i den stooore sammenheng..
Hva om dette liv er kun en "skoletime" av hva du har lært av dette liv?
Hva om denne voldsmannen lærte om hvordan det er å være en "slemming", barnet lærte hvordan det var å bli missbrukt, og barnets familie lærte om hvordan det er å miste det kjæreste man eier?
Ofte stoler faktisk familien mer på sin gud, enn å søke hjelp og trøst hos andre.
Gud kan utføre mirakler, det kan ikke andre gjøre....
Tro, og fjell kan flyttes, lover GUD (sitat fra Bibelen et sted)

Dette er mine tanker og mine meninger om saken.
Godt å få delt på noen av sine tanker og grubleringer :)
For jeg mener at det er tragisk, og kjempetrist at mennesker gir seg hen til denne skikkelsen i en krisesituasjon. ( ref familien som beskrevet ovenfor )
For noen er TROEN ALT, de lever for..
For noen er slike hendelser du refrerer til, en såkalt prøvelse fra GUD.



Happe....
Antall ord: 415
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Bakken skrev:
Chronii skrev:Jeg tror på den kristne Gud, men jeg mener at bibelen ikke er Guds ord, fordi den er blitt redigert noe så sykt opp gjennom tidene. Kanskje den var det en gang, men i så fall har maktsyke prester sørget for at vi aldri får vite hva de ordene var.

...Bare min mening, håper ingen blir fly forbanna :mozilla_sealed:
Det er helt sant. Det var lenge spørsmål om Åpenbaringen skulle være med. tilslutt blei den det da, men det var under tvil. Andre ting har blitt fjærnet fra bibelen. så ingen vet hva det sto i den opprinnelige boka :(
Bibelen inneholdt flere Apokryfe skrifter før. De ble fjærnet rundt 1920 om jeg ikke tar helt feil.
Disse kan man få tak i selvom de ble fjærnet. Jeg leste gjennom noe av det for noen år tilbake.
Ellers finnes det en hel haug av skrifter og brev som ikke ble tatt med når Bibelen ble satt sammen, som for eks Judas og Thomas evangeliene. De er lette å få tak i på Tanum.
Anbefaler å lese de sisstnevnte om man ønsker mer oversikt og et mer komplett bilde enn den tradisjonelle pakkeløsningen.
Kaballah er også en bra ting å sette seg inn i, om en ønsker å sette seg mer inn i Jødedommen, som Kristendommen kom ut i fra.
Da lærer man litt mer om mytologien rundt ørken-Guden Jahve, som både Jødene, Kristne og Muslimer tilber som Universets skaper.
I Kaballah mener de forresten ikke at Jahve er Universets skaper, snarere en slags negativ under-Gud som er fanget i den fysiske sfære.
Det Kristne Gudsbilde blir da snudd på hode.

For tradisjonelle vanemennesker som frykter forandring, kanskje ignorance is bliss?
;)
Antall ord: 297
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Divine Spirit »

Kimbara skrev: Hvis du tror at Jesus var Guds sønn (med de implikasjoner det medbringer) er du pr. definisjon kristen.
Jeg tror at vi alle er "guds" sønner og døttrer.
Hvis du derimot bare tror på Gud, men ikke er sikker på om den kristne definisjonen er helt rett så kan vi kanskje kalle deg en semi-agnostisk teist?
For meg så har kristendommen ødelgt mye. Blandt annet ordet "Gud".
Siden kristendommen ble vedtatt, og bibelen redigert og vedtatt som et politsik manifest av en som selv var "Hedning" så er jeg nok mest en hedning jeg og! Jeg er heller ikke døpt, så da er jeg vel per definisjon en hedning?
Selv om en del tekster ved bibelen er fasjinerende og jeg selv tar noe av det som en slags "sannhet" så mener jeg stort sett at det er en gammel eventyr bok.
Jeg er usikker på Jesus eksistens som fysisk person. Samtidlig som jeg liker tanken han formidlet.

Så jeg er vel mer en gnostiker? En Pseudognostiker kanskje? ;)
Eller som Kimbara skrev, en semi-agnostisk teist.

Eller kanskje aller mest en tullebukk!? :fest
Antall ord: 188
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Divine Spirit »

Bakken skrev: Ja vi har ikke bevis på att gud finnes men vi har heller ikke motbevis.
Helt enig.
Det er som å si att Jesus ikke fantes det (og det er bevist att han gjorde)
Jeg har ALDRIG hørt om, eller sett noen slike bevis!
Og du vet nok innerst inne at det du skriver her ikke er sant...
Og tro eller ikke tro er vel egentlig en valg sak. Men man trenger ikke å spotte og mobbe troende bare fordi de har en tro. Selv jobber jeg i Kirken og driver en Kristen ungdomsklubb (startet for 40år siden), er også med i Bibelgrupper som ble startet for ca 25 år siden. Gjør det da meg til en tulling som har en tro?
Jeg synes det ser ut til at du gjør en flott jobb! :)
Mange ungdommer som trenger et sted å være, og hvorfor ikke en kristen ungdomsklubb. :)
Der får de med seg mange fine verdier som er flott å ha med seg i livet.
Og du er absolutt ikke en tulling som har en tro!
Ja jeg har tro på liv etter døden, ja jeg tror på Gud, ja jeg tror han har en plan med livet.
Jeg tror ikke på et "Liv" etter livet, men noe annet. Men det er nok igrunn ganske likt hva du tror, bare en annen definisjon.
En ting jeg lurer på med både kristne og Muslimer, hvorfor er Gud/Allah en mann? Hvorfor kjønnsbestemme Gud? Er Gud en person?
Antall ord: 253
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Divine Spirit »

Deep Space skrev:
Eaglespirit skrev:Gud kan ikke vise seg , fordi vi er en del av (det) vi kaller en gud, så vi er alle småguder.
Men er ikke dette blasfemi iflg religion? Tanken er dog god og stammer vel fra buddhismen?
Buddhismen har INGEN gud...
Buddhismen er heller ikke en religion per definisjon, men et livssyn. Akkurat som spiritualism.
Men den regnes som en religion allikevel, selv om den egentlig ikke er det.

Gresk mytologi har derimot en lignende fortelling, men da handler det om "Meningen med livet" som det er en liten del av i alle mennesker.
Antall ord: 100
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links