Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Paranormale / uvanlige hendelserElektronikk og åndelige energier?

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Asbjørn »

Ser det er litt uvitenhet om statisk elektrisitet, "ladning" ved hjelp av vann, og hvorvidt vann kan lede strøm.

Skal ta etpar eksempler :

Her beskrives statisk elektrisitet :
http://www.matnat.uio.no/evu/skolelab/f ... sitet.html
http://www.sykavhuset.no/elektrostatisk.htm

http://elektrotec.no/hXGYCm2BnIZJ.9.idium ( om statisk elektrisitets virkning på elektronikk


Jeg fant det ikke i farten, men mener å huske at ved tørr inneluft, og andre "optimale forhold" - kan statiske spenninger komme opp i 36-40 000 volt - på menneskekroppen - i forhold til andre objekter ( dører, metallplater på kjøkken, utstyr som er jordet, osv. )

At noe må være jordet for å få en statisk utladning er ikke nødvendig, ( som rhonersen nevnte )
det som gjelder er de forskjellige "spenningsverdier" .

Eksempel for å vise hva nivå forskjell betyr :
Ta tre ballonger
Alle tre blåses opp til passelig størrelse ved havflaten.

Den første taes med ned under vann, og ved ca 10 meters dybde har vi 2 atmorsfærers trykk.
Denne ballongen vil da krympe til omtrent halvparten av størrelsen, da trykket ute jevner trykket inne, noe som gjør at luften komprimeres.
Trykket jevnes ut på begge sider - selv om det er vann på utsiden ;)

går vi ned til 90 meter, vil trykket være ca 10 atm. her vil da ballongen bare ha en 10'endedel av størrelsen.

Den andre ballongen knytter vi en heliumsballong til , slik at den løftes av heliumballongen.
Nå blir trykkforskjellen motsatt, og "vår" ballong vil øke i størrelse.
Når den kommer høyt nok , vil trykket innvendig bli så stort at ballongen sprekker - for å utjevne trykk på inn og utside.

Det samme gjelder for statisk elektrisitet, trykket ( spenningen ) vil utjevne seg slik at det blir likt trykk.

Det spiller ingen rolle "hvem" av sidene som har høyest / lavest spenning når det gjelder statisk elektrisitet, enten hopper gnisten den ene veien, eller den andre- avhengig av hvor spenningen er lavest.

( det samme ser vi om vi har to dammer med høydeforskjell, det renner fra den med mest høyde til den med minst høyde. )

Slik at om du faktisk er jordet, og metallstolen er ladet, vil du likevel få støt - fordi gnisten hopper fra høyeste til laveste nivå.

Dersom både DU og metallstolen er ladet opp - til ca samme spenning vil du ikke merke noe når du tar i stolen.
Men kommer DU eller STOLEN i cm/mm nærhet av kjøkkenvasken, vil det slå gnister.

Statisk elektrisitet er kort fortalt elektroner som ikke er på sin vante plass...

A
Antall ord: 440

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Horus^ »

Jepp, man har to former innenfor elektrisitet.
1. Statisk elektrisitet (stillestående) som beskrives av elektrostatikken.
2. Alt det andre som omhandler elektrisitet og strøm i bevegelse. Som beskrives i Elektrodynamikken.
Antall ord: 32
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Asbjørn »

Her er forresten litt om ladning, http://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_batteri

Merk at batterier gjerne bruker svovelsyre som "elektrolytt".
Denne blir over tid via elektrolyse fortettet, pågrunn av dannelse av hydrogen og oksygen.
( og kombinerer vi de to med en flamme, får vi et smell, og resultatet er rent vann )

For å erstatte dette tapet som oppstår når batteriet lades, etterfyller man batteriet med destillert vann.
Det destillerte vannet vil i seg selv ikke lede noe som helst, men blandes med svovelsyren, blir til elektrolytt, og gjør klart for "ny ladning" av batteriet ;)

Vann tilsatt salter, syre, og endel andre ting vil fungere som en elektrolytt - en væske som leder strøm.

Håper dette forklarer litt...

A
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Horus^ »

Men det er viktig å merke seg forskjellen på statisk elektrisitet og strøm da.
Statisk elektrisitet har bare en utladning ifra den ene siden til den andre, også stopper det(utligner seg). Det fører altså ikke med seg strøm slik som i elektrodynamikken. Det er bare spenning.
Antall ord: 49
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Divine Spirit »

Men tilbake til tema!? :P

Noen med elektronic som går bananas?
Antall ord: 11
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Asbjørn »

Divine Spirit skrev:Men tilbake til tema!? :P

Noen med elektronic som går bananas?
Har faktisk hatt etpar tilfeller med det motsatte ;
Folk har hatt elektronisk utstyr som ikke ville virke skikkelig, jeg tar på det og så virker det ;)
De har da prøvet det meste, jeg legger handa på topp av det og så slår jeg på - og det virker...
heh, mest sannsynlig tilfeldigheter, men artig... ;)

A
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Heksepusen »

Asbjørn skrev:
Divine Spirit skrev:Men tilbake til tema!? :P

Noen med elektronic som går bananas?
Har faktisk hatt etpar tilfeller med det motsatte ;
Folk har hatt elektronisk utstyr som ikke ville virke skikkelig, jeg tar på det og så virker det ;)
De har da prøvet det meste, jeg legger handa på topp av det og så slår jeg på - og det virker...
heh, mest sannsynlig tilfeldigheter, men artig... ;)

A
asbjørn da er du motsatt av meg.
Jeg jobbet for noen år tilbake med å motere lamper (alt fra bunnene av) enkelte dager så var det ikke snakk om at det jeg moterte vil evirke og ja alt var koblet hlet riktig, fikk andre til og kontrollere det og ja de fikk dem til og virke på første forsøk.
Jeg opplevde også og få en rekke støtt av måle og testaparaten vi brukte selv om jeg sto på gummimatter. På den tiden jeg jobbet der så var jeg den eneste som opplevde dette, etter det jeg vet er det ingen andre som har opplevd det i etter tid heller.
Antall ord: 186
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Julekalender
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 24 Nov 2009 23:30
14
Kjønn (valgfri): Guteslamp

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Julekalender »

Opplevde noe spesielt senest på lørdag angående dette faktisk.
Under en seanse med såkalt 'autmatic writing' hadde vi et videokamera gående, for å ta det opp grunnet at mediumet, altså hun som skrev, ofte faller i dyp transe under disse seansene, og ikke får med seg annet enn det som står på arket når seansen er ferdig. Under den første seansen fikk kameraet med seg alt. Det var forøvrig veldig koselig, da mediumet fikk kontakt med en ung gutt med utrolige tegneferdigheter og en god sans for humor.
Under den andre seansen fikk vi kontakt med en avdød i hennes familie. Det var en veldig sterk og emosjonell seanse, der mediumet falt i en spesielt dyp transe, omtrent som i en åndsfraværende befinnelse, selv om det motsatte antageligvis var tilfelle. Denne ånden er amerikansk, noe mediumet også er. Mot slutten av seansen skrev han; 'I dont think the camera can see what I'm writing'.
Vi tenkte at han kanskje mente oppløsningen, eller at det var for mørkt, for joda, kameraet stod på og tok det opp. Da jeg senere snakket med mediumet og spurte om hun hadde sett på filmen fortalte hun at hele filmen er helt sort, uten lyd.
Antall ord: 213

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Bearchild »

Opplevde en gang at "husspøkelset mitt" skrudde opp lyden på kassett-spilleren min. Hadde en spiller med stor volumknapp med en sånn rød lysdiode-sak, jeg og ei venninde satt i sofaen og så (og hørte..) hvordan volumknappen vred seg med klokka av seg selv til den stod på full styrke. Dette var en gammel spiller, ikke noe tilhørende fjernkontroll eller denslags. Helt manuell. Skal også nevnes at i samme øyeblikk som volumet begynte å øke spratt begge bikkjene opp fra søvnen og knurret og gneldret intenst i retning spilleren.. :shock:
Antall ord: 95
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av kristiane »

Bråvåknet kl.06 i morges med at det spiltes rockemusikk fra sønnens mobil,som lå på stua. først fattet jeg absolutt ingen ting,og ubehagelig å bråvåkne på denne måten. Men så fikk jeg altså øye på telefonen hans og skjønte at musikken måtte komme derfra,så jeg løftet den opp for å se. Det lyste jo i displayet,men plutselig var den slått av. Gikk ned på rommet hans og vekket ham med at mobilen hadde vekket meg med "freske fraspark",men han skjønte ikke dette,for mobilen var avslått før han la seg,kunne han fortelle. Har flere opplevd "avslått mobil med tergehumør" :lol:
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Elektronikk og åndelige energier?

Innlegg av Bearchild »

kristiane skrev:Bråvåknet kl.06 i morges med at det spiltes rockemusikk fra sønnens mobil,som lå på stua. først fattet jeg absolutt ingen ting,og ubehagelig å bråvåkne på denne måten. Men så fikk jeg altså øye på telefonen hans og skjønte at musikken måtte komme derfra,så jeg løftet den opp for å se. Det lyste jo i displayet,men plutselig var den slått av. Gikk ned på rommet hans og vekket ham med at mobilen hadde vekket meg med "freske fraspark",men han skjønte ikke dette,for mobilen var avslått før han la seg,kunne han fortelle. Har flere opplevd "avslått mobil med tergehumør" :lol:
Alarmen på mobilen spilles av selv om telefonen er slått av. :)
Antall ord: 133
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links